GP Francji: zapowiedź zespołu BMW Sauber

Z centrum miasta Formuła Jeden przeniesie się w najbliższy weekend na łono natury
15.06.0815:09
Konrad Házi
5770wyświetlenia

Z centrum miasta Formuła Jeden przeniesie się w najbliższy weekend na łono natury. Po pierwszym zwycięstwie, które zespół odniósł podczas niezwykle emocjonującego wyścigu w Montrealu, BMW Sauber przygotowuje się już do kolejnego wyścigu - Grand Prix Francji na torze Magny-Cours.

Robert Kubica, który wygrał ostatni wyścig w Montrealu oraz Nick Heidfeld, który zajął podczas tego wyścigu drugie miejsce liczą po raz kolejny na bardzo dobry występ. Kubica przyjedzie na wyścig do Francji po raz pierwszy jako lider mistrzostw świata kierowców w swojej krótkiej, liczącej jak dotychczas 29 wyścigów karierze w F1. Kanadyjski dublet dał BMW natomiast drugą pozycję w klasyfikacji konstruktorów z zaledwie trzema punktami straty do Ferrari.

Wypowiedzi członków zespołu

Nick Heidfeld: Lubię tor Magny-Cours oraz jego okolice. Mam szczęście, ponieważ w weekend wyścigowy mieszkał będę jak co roku w małym zamku. Jest tam tylko kilka pokoi, w których nie ma telewizji, radia czy innych luksusów, lecz są grube na trzy metry ściany. Tor bardzo różni się od pozostałych, nawet nawierzchnią, jest też kilka ślepych zakrętów oraz dwie szybkie szykany. Jest też zakręt numer 2 - bardzo długi i szybki prawy łuk, wiodący pod górę na prostą. Tor został zmodyfikowany w kilku miejscach, przez co ostatnia szykana nie komponuje się najlepiej z resztą toru. Są tam bardzo wysokie krawężniki, które trzeba atakować, dzięki czemu można tam zobaczyć widowiskową jazdę na dwóch kołach.

Robert Kubica: Dla wielu osób Magny-Cours jest nudnym miejscem, ja jednak lubię ten tor. To tu właśnie powróciłem do ścigania się po mojej ubiegłorocznej kraksie. To bardzo ciekawy tor, ponieważ łączy w sobie wszystkie typy zakrętów - szybkie, wolne, bardzo szybkie szykany oraz nawrót z dużym dohamowaniem. Nie mogę się już doczekać wyścigu i mam nadzieję, że uda mi się wypaść jak najlepiej, czyli podobnie jak w poprzednich wyścigach tego sezonu. Mam nadzieję, że kolejne udoskonalenia samochodu pozwolą nam zbliżyć się do Ferrari i McLarena. Moim celem jest zdobycie jak największej liczby punktów, by po wyścigu wciąż zajmować mocną pozycję.

Mario Theissen: Mimo, że świętowaliśmy nasz dublet w Montrealu, to jednak nie wpłynęło to na nasze przygotowania do Grand Prix Francji. Tak jak i przedtem skupiamy się na kolejnym wyścigu i chcemy jak najlepiej wypaść w Magny-Cours. Wyścigi w Monako i Montrealu mają najbardziej wyjątkową atmosferę spośród wszystkich w sezonie, jednak ja osobiście lubię też rolniczą okolicę tego toru, która sprawia, że wszystko kręci się tylko wokół sportu. Sam tor jest bardzo wymagający, a wycieczkowa atmosfera na padoku ma swój urok. Nie zapomnę nigdy chwil z 2001 roku, gdy BMW zdobyło pierwsze pole position po powrocie do Formuły Jeden.

Willy Rampf: Circuit de Nevers oferuje ciekawe połączenie wolnych sekcji wymagających dużej przyczepności oraz szybkich sektorów z szykanami, w których najważniejszą rolę odgrywa stabilność bolidu. Nawrót Adelaide na końcu długiej prostej jest świetnym miejscem do wyprzedzania, ponieważ tor jest tam bardzo szeroki i ma szerokie pobocze. Tor ma też niesamowicie równą nawierzchnię, co zespoły muszą uwzględnić w ustawieniach - bolidy jadą z bardzo małym prześwitem. Trzeba też jednak pamiętać o tym, że kierowcy agresywnie atakują szykanę przed prostą start-meta, w której krawężniki są naprawdę wysokie. Dublet z Montrealu dał zespołowi bardzo duży zastrzyk motywacji i zrobimy wszystko co w naszej mocy, by Robert mógł obronić prowadzenie w klasyfikacji kierowców.

Magny-Cours

Pierwszy wyścig Formuł Jeden o Grand Prix Francji odbył się w mieście Reims w 1950 roku. Wyścig ten odbywał się 14 razy na torze Paul Ricard, 11 razy w Reims, po pięć razy w Dijon i Rouen, cztery razy w Clermont-Ferrand i raz w Le Mans. W tym roku wyścig odbędzie się w Magny-Cours po raz osiemnasty i będzie to już 58. edycja Grand Prix Francji.

&,tory/magny-cours2.gif,,

Informacje o torze:
  • Procent jazdy na pełnym gazie: 64% okrążenia

  • Najdłuższy odcinek przejeżdżany na pełnym gazie: 12 sekund / 930 metrów

  • Prędkość maksymalna: 301 km/h

  • Zmiany biegów na okrążenie: 46

  • Zużycie opon: średnie

  • Zużycie hamulców: średnie

  • Docisk aerodynamiczny: duży


Z kart historii

Magny-Cours położone jest w zachodniej Burgundii - mniej więcej w połowie drogi z Paryża do Lyonu. W okolicy znajduje się małe lotnisko, które jest wykorzystywane przez część zespołów, które przylatują prywatnymi samolotami. Gęstość zaludnienia w regionie wynosi zaledwie 47 os./km².

Budowę toru rozpoczęto w 1959 roku, a został on otwarty w roku 1961. Pierwsza przebudowa odbyła się dziesięć lat później. Formuła Jeden przywędrowała do Magny-Cours w 1991 roku z Le Castellet. Był to pomysł francuskiego rządu na pobudzenie słabo rozwiniętej gospodarki w tym regionie.

Źródło: BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

13
82TOMMY82
19.06.2008 09:54
michal 5 ---> ale nie bierzesz pod uwage ze w tym roku Ferrari ma juz ciut inna specyfikacje, co pokazalo chocby Monako, mysle ze w tym roku juz nei beda mieli takiej przewagi w Belgi jak w 2007, a Maci maja nadal przewage na kraweznikach, co bys nie mowil ile ich tam nie jest... Dlatego tez z ciezkim sercem ale mysle ze Maci bede tu jednak lepsze w qualu (i obym sie mylil ;)) zreszta sprawdzilem sobie dokladnie opis toru, coby zasiegnac "opinii ekspertow" bo przeciez zawsze moge sie mylic no i znalazlem doslownie potwierdzenie moich slow:"The transmission can also come under severe strain from riding the kerbs, which the drivers do on several occasions, and particularly at the end of the lap. In qualifying, it is necessary to use the kerbs to gain lap-time but teams may ask the drivers to be more cautious in race conditions, to preserve the reliability of the engine and transmission." http://f1.gpupdate.net/en/news/2008/06/19/magny-cours-technical-preview/
michal5
17.06.2008 02:51
82TOMMY82 wysokie krawężniki są tylko na ostatniej szykanie przed start/meta i to jest wolna szykana a wogule Ferrari sie poprawi a Mclaren w 2007 tez był lepszy na wysokich krawężnika a Ferrari wygrało w Francji
82TOMMY82
17.06.2008 10:51
michal5 ----> no nie bylbym tego taki pewien bo jak juz wspomniano w artykule tor ten posiada bardzo wysokie krawezniki, a tu rzadzi niepodzielnie Mclaren. Ja to widze tak: w qualu dublet Mclarena(a juz na pewno jeden samochod), z uwagi wlasnie na krawezniki, na ktorych beda zyskiwali setne sekundy, a to ma znaczenie przy ustalaniu pole position, za to w wyscigu na dlugim dystansie mysle ze szybsze beda Ferrarki, ktore jednak beda musialy sie uporac z Mcami z przodu...jednym slowem bedzie ciekawie, mniam :) No i moze gdzies pomiedzy sie nasz Robercik wcisnie (z naciskiem na Robercik a nie BMW bo Heidfeld chyba raczej nie poprawi swojej formy w kwal.)
michal5
16.06.2008 02:09
coboss w Monaco był Docisk aerodynamiczny bardzo duży a nie wygrało bo tor był mokry a Malezji, Bahrajnu, Hiszpanii i Turcji były szybkie zakręty i Docisk aerodynamiczny od średniej do dużej i ferrari wygrało i nos z dziurą jest dobry na Docisk aerodynamiczny od średniej do bardzo dużej w 2007 Ferrari miało rozstaw osi większy i bolid jechał bardzo dobrze w szybkich zakrętach a w 2008 zmienili trochę rozstaw osi na mniejszy żeby w Monaco i Tora z wolnymi zakrętami lepiej jechali i w kwalifikacja w Monaco mieli dublet
rafaello85
16.06.2008 01:57
Lubię ten tor. Szkoda tylko, że kilka lat temu zlikwidowali przedostatnią szykanę i zastapili ją łukiem:( Na tym obiekcie Ferrari zawsze było bardzo mocne - liczę, że i tym razem tak będzie:)
coboss
16.06.2008 12:04
michal5 lubi nie lubi ale z calej trojki to wlasnie Ferrari od nie dawna jest najslabsze w tym przedziale :D cos kiepsko ogladasz F1 ;p
patgaw
16.06.2008 08:24
jak by nie patrzec dla kubicy tak samo jak w zeszlym roku francja jest po kanadzie ^^
mielony
15.06.2008 06:35
Przynajmniej wiemy, że Nick ma gust jeśli chodzi o noclegi... A tor w ubiegłym roku miał rzeczywiście równą nawierzchnię, jeżeli się nie popsuła to absolutny kontrast z Montrealem. Czy McLaren znowu zaryzykuje 3 pit-stopy?
outsiderm2
15.06.2008 05:22
Piszecie jakbyście tylko portal f1wm.pl znali, maciie jescze inne źródła informacji o F1 i to w kilkunastu różnych językach. Peace...
deeze
15.06.2008 04:26
A po cóż czytać w kółko to samo? Mi w zupełności wystarczy medialny bełkocik powyścigowy, jak byśmy jeszcze mieli czytać te 'a bo na tym torze jesteśmy silni, a bo lubimy ten tor, a bo atmosfera jest świetna, a bo...itd itp." to by mi się już za przeproszeniem zwracać treści zachciało...
Maraz
15.06.2008 03:27
BMW wybieramy z oczywistych względów i jest to taka ogólna zapowiedź najbliższego wyścigu, jako że zawsze jest tu krótka informacja o torze i historii danego GP.
PopaY-F1
15.06.2008 01:59
A gdzie są zapowiedzi innych zespołów??? Ciągle tylko czytam o BMW, a gdzie inni?????
michal5
15.06.2008 01:54
to Ferrari będzie miało dublet bo Ferrari lubi tory z szybkimi zakrętami i Dociskiem aerodynamicznym: od srednim do badzo dużego a Magny-Cours ma duży Docisk aerodynamiczny i użyje nosa z dziurą