Testy w Jerez dzień 2: Vettel nadal na czele

Niemiec jako jedyny uzyskał czas poniżej jednej minuty i 19 sekund
23.07.0817:30
Marek Roczniak
6754wyświetlenia

Sebastian Vettel poprawił swój najszybszy czas z wtorku o sekundę, by ponownie uplasować się na pierwszej pozycji podczas drugiego dnia testów na torze Jerez. Kierowca Toro Rosso jako jedyny uzyskał czas poniżej jednej minuty i 19 sekund, pokonując swojego najbliższego rywala o ponad 0,2 sekundy.

Vettel był jednym z pięciu kierowców, którzy jeździli dzisiaj na slickach, przy czym Niemiec i Mark Webber (Red Bull) przez cały dzień korzystali tylko z tego typu ogumienia, natomiast Pedro de la Rosa (McLaren), Nico Rosberg (Williams) i Alex Wurz (Honda) jeździli także na rowkowanych oponach.

De la Rosa (P2) rano korzystał z konfiguracji na sezon 2009, wliczając w to gładkie opony i zmienioną aerodynamikę, a po południu kontynuował testy na obecnych oponach z rowkami. Tuż za testerem McLarena, który był dzisiaj najbardziej pracowitym kierowcą, uplasował się Kimi Raikkonen (Ferrari). Fin był z kolei najszybszym kierowcą na rowkowanych oponach i jako ostatni zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Vettela, ale przejechał najmniej okrążeń ze wszystkich uczestników testów.

Rosberg, Webber i Wurz uplasowali się kolejno na miejscach 4, 5 i 6, a najmniej okrążeń z nich przejechał kierowca testowy Hondy, który był dzisiaj sprawcą jedynego wywieszenia czerwonej flagi. Austriak zatrzymał się na torze koło południa z podejrzeniem awarii silnika. Siódmy czas uzyskał Jarno Trulli (Toyota), pracując w środę nad przygotowaniami do najbliższego wyścigu - Grand Prix Węgier. Włoch sprawdzał między innymi nowe części aerodynamiczne na tor Hungaroring.

Tuż za Trullim znalazł się jego rodak Vitantonio Liuzzi z zespołu Force India, który rozpoczął dzisiaj testy na torze Jerez, a jako ostatni poniżej dwóch sekund straty do Vettela zmieścił się Nelson Piquet Jr (Renault). Najwolniejszym kierowcą był tymczasem Christian Klien (BMW Sauber), który po wczorajszych problemach z KERS zasiadł dzisiaj za kierownicą tegorocznego bolidu, by skoncentrować się na przygotowaniach zarówno do najbliższego, jak i przyszłych wyścigów.

Niemiecki zespół poinformował przy okazji, że mechanik, który został wczoraj porażony prądem, przeszedł dodatkowe badania medyczne w pobliskim szpitalu i po spędzeniu tam nocy na obserwacji został wypuszczony do domu, gdyż lekarze byli w pełni zadowoleni z wyników testów. Mechanik jest już w drodze do Szwajcarii, gdzie powinien znaleźć się wieczorem. Tymczasem Kliena zastąpi jutro za kierownicą F1.08 Nick Heidfeld.

Pogoda
Temperatura powietrza: 25-35°C
Temperatura toru: 28-48°C
Słonecznie przez cały dzień

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w środę na torze Jerez (4,428 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidCzas okr.Okr.
1Sebastian Vettel *STR FerrariSTR31:18.843100
1Pedro de la Rosa *McLaren MercedesMP4-231:19.081122
1Kimi RaikkonenFerrariF20081:19.44676
1Nico Rosberg *Williams ToyotaFW301:19.861112
1Mark Webber *Red Bull RenaultRB41:20.021105
1Alex Wurz *HondaRA1081:20.41677
1Jarno TrulliToyotaTF1081:20.53481
1Vitantonio LiuzziForce India FerrariVJM011:20.577102
1Nelson Piquet JrRenaultR281:20.82799
1Christian KlienBMW SauberF1.081:20.86689
Źródło: Autosport.com, BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

22
Clydebarrow
24.07.2008 06:42
@slawek s Masz rację... jakie pojęcie o F1 może mieć facet, który jest dziennikarzem sportowym jednej z liczących się brytyjskich gazet, autor książki o Mc Larenie i biografii Lewisa Hamiltona... To pewnie jakiś leszcz... Do pięt nie dorasta nam, którzy oglądamy F1 w telewizji (niektórzy z nas nawet od 1918 roku), a wiedzę czerpiemy tylko z książek i publikacji internetowej... Jak jest w garażu zespołu, to pewnie nawet nie wie co, do czego...
slawek_s
23.07.2008 08:10
no raczej nie. W kazdym samochodzie jest czarna skrzynka rejestrujaca aktualne polozenie pedalu gazu, przepustnicy, obroty silnika i predkosci poszczegolnych kol. Praktycznie uniemozliwia to ukrycie takiego systemu, bo po odczycie danych widac bedzie, ze moc silnika lub predkosc kol zalezala nie tylko od pedalu gazu. Co do czterch lopatek, to mam wrazenie, ze pisal to gosc ogladajacy od bardzo niedawna wyscigi F1. Nie zapominajcie, ze na lopatkach w kierownicy jest tez sprzeglo. Nie tylko McLaren uzywa dwoch lopatek dla kontrolowania sprzegla, tak, zeby mozna bylo operowac zarowno lewa, jak i prawa reka, zalezy ktora bedzie szybciej i wygodniej.
czarodziej_f1
23.07.2008 07:57
Zauważyliście, że McLaren tak jakby też jeździł z trzypłatowym przednim skrzydłem. Na zdjęciach z dzisiejszych testów widać dosyć wyraźnie
rafaello85
23.07.2008 07:27
Czyli McLaren zdołał obejść przepisy i stosuje coś podobnego do TC?
Clydebarrow
23.07.2008 05:58
"Minus: Przednie skrzydło BMW: Po zanotowaniu dubletu w Kanadzie trzy wyścigi temu, BMW "zwolniło" tempo (jakkolwiek Nickowi Heidfeldowi udało się przjechać najszybsze okrążenie wyścigu). Na Hockenheim Heidfeld i Kubica narzekali na nadmierną podsterowność bolidu na dwóch ostatnich (krytycznych) zakrętach toru. Uważa się, że przyczyną tej sytuacji jest zachwianie aerodynamiki bolidu, spowodowane przez charakterystykę przedniego skrzydła. Skrzydło, składające się z 3 cześci posiada dużych rozmiarów złączkę (oryg. "nawis") pomiędzy środkową i dolną sekcją. Kiedy bolid pokonuje nierówność przepływ powietrza dociskającego nad skrzydłem ma być rozdzielany poprzez te dwie sekcje, wydaje się jednak, że ta złączka zakłóca ponowne wyrównanie (złączenie) strumieni powietrza.".
MichuMisiek
23.07.2008 05:51
ciekawe artykuly... po moim osobistym tlumaczeniu mysle ze to taka jakby kontrola trakcji w dodatkowych lopatkach na kierownicy... genialne hyh... ale czy legalne...? moze i do konca nie rozumiem artykolow ale wydaje mi sie ze w miare ;)
Clydebarrow
23.07.2008 05:50
@Maraz Przepraszam, że wchodzę Wam w paradę, mam nadzieję, że nie dostanę bana za tę samowolną publikację... Przepraszam również za niedoskonałości w tłumaczeniu - nie mam wykształcenia politechnicznego, więc tłumaczę "na czuja"... "Plus: Czterołopatkowa kierownica McLarena: Kierownica McLarena składa się z czterech łopatek zamiast zwykłych dwóch. Dwie górne to standardowe łopatki zmiany biegów, jedna do podwyższania przełożenia, druga do obniżania. Dolne (łopatki) pozwalają na zmianę momentu obrotowego silnika. Użycie dwóch palców jednocześnie pozwala na dostowanie najlepszego (najbardziej odpowiadającego (kierowcy)) momentu obrotowego silnika dla każdego przełożenia, co daje kierowcy możliwość ograniczenia poślizgu kół przy wyjściu z wolnych zakrętów, bez utraty ograniczenia mocy przy wyższych przełożeniach gdzie poślizg nie występuje. Przepisy mówią, że zmiana przełożenia nie może jednocześnie (przy pomocy tego samego impulsu) powodować zmiany momentu obrotowego. Dlatego stosowane są dwie łopatki - pozwala to na ominięcie przepisu, przy zachowaniu możliwości zmiany przełożenia i momentu obrotowego. To rozwiązanie daje McLarenowi przewagę nad Ferrari."
michal5
Clydebarrow
23.07.2008 05:23
@Maraz faktycznie... tak to jest, jak się nie zna flamandzkiego i próbuje się coś "między wierszami" wyczytać. Znalazłem artykuł w Daily Telegraph, w którym to ustrojstwo jest opisane: http://www.telegraph.co.uk/sport/motorsport/formulaone/2436986/German-Grand-Prix-Steering-clear-of-trouble.html. Zdaje się, że to jest powód (oprócz "magicznego oleju") obecnej przewagi McLarena nad Ferrari. Trafiłem też na nieoficjalne portale Renault, na których pojawiają się opinie, że jest to ukryta kontrola trakcji (bo jak się głębiej zastanowić, to trochę tak jest): http://www.f1network.net/boards/read/s208.htm?312,9527950 A co do testów BMW trafiłem na informację, że ze względu na wczorajszy wypadek musieli zmienić Klienowi program testów: http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/080723183626.shtml - może to powód niezbyt dobrego czasu. Jeszcze jedno: zwracam uwagę na artykuł, który cytowałem powyżej (ten z Telegraph): http://www.telegraph.co.uk/sport/motorsport/formulaone/2436986/German-Grand-Prix-Steering-clear-of-trouble.html. Autor pisze tam, że jednym z powodów problemów BMW w ostatnich dwóch-trzech wyścigach może być trójdzielne przednie skrzydło. Co ciekawe, dzisiejsze zdjęcia pokazują, że Klien też jeździł z tym skrzydłem. Zwariowali, czy jest jakaś metoda w tym szaleństwie???
Maraz
23.07.2008 05:01
Ok, no to z tego należy wnioskować, że Renault też ma już coś takiego, chociaż nie podoba mi się ten blady napis pionowy "do not believe all of what you read..." Czyżby był to tzw. "pic na wodę"? :D
Micro_ice7
23.07.2008 04:47
Clydebarrow jeszcze znalazłem taką ilustracje odnośnie tych dodatkowych łopatek http://i35.tinypic.com/ilb1hl.jpg
Statek
23.07.2008 04:42
ładnie Ferrari najszybszena zwykłych oponach to dobry znak.
Maraz
23.07.2008 04:24
Clydebarrow, McLaren już korzysta z tego w wyścigach co najmniej od Monako, o ile się dobrze orientuję, ale nie wiem, czy Renault też ma już coś takiego i testuje w Jerez. Monako: http://www.formula1.com/photos/597x478/tvimages/2008/monaco/sunpic21.jpg Niemcy: http://images.itv-f1.com/ImageLibrary/49039_2.jpg
Kara Nocny Cień
23.07.2008 04:07
BMW jedzie z plaiwem na wyscig co jest automatycznie -1 -1,5 sek... a taki nowicjusz dokłada kolejna stratę... Poza tym niech BMW zrobi to co rok temu skupi sie na następnym sezonie a w kolejnym niech zrobia tak by utrzymac forme z poczatku sezonu cały sezon :D
Clydebarrow
23.07.2008 04:01
@Maraz W opisach dzisiejszych testów (choćby na blogu Renault, czy na f1today.nl) znalazłem informację, że zarówno McLaren, jak i Renault mieli dzisiaj testować czterołpatkową kierownicę (dwie dodatkowe łopatki mają pozwalać na regulację dyferencjału i redukowanie podsterowności). Masz jakąś wiedzę operacyjną na ten temat?
michal5
23.07.2008 03:58
@PawełF1Power ale może Vettel miał inne ustawienia bolidy Kimi Raikkonen ładny czas bez slicków
PawełF1Power
23.07.2008 03:55
A mistrz Piquet dopiero dziewiąty, co się stało? O Klienie nawet nie wspomnę... @michal5 Tak samo jak de la Rosa, Rosberg, Webber i Wurz...
mutu
23.07.2008 03:51
Hahaha, a wasze BMW na końcu ( cokolwiek by to znaczyło ) xD
michal5
23.07.2008 03:46
vettel na slicka jechał dla tego taki czas
@driano
23.07.2008 03:44
Głównie chodzi o testowanie nowych usprawnień, kto by się tam czasem przejmował :P
Kajek
23.07.2008 03:43
Klien w swietnej formie ! xD
SpeedyGonzales
23.07.2008 03:35
może toro rosso coś znalazło:) Świetna forma Vettela - tak trzymaj