Toyota zaprezentowała bolid TF109

Toyota jest drugim po Ferrari zespołem F1, który zaprezentował swój bolid na sezon 2009
15.01.0912:38
Marek Roczniak
8451wyświetlenia

Toyota jest drugim po Ferrari zespołem Formuły 1, który zaprezentował swój nowy bolid na sezon 2009. W ramach redukcji wydatków prezentacja była wirtualna i odbyła się na specjalnie utworzonej w tym celu stronie internetowej TF109-Premiere.com, która w chwili obecnej jest tak oblegana, iż tylko nieliczni mogą się na nią dostać.

TF109 z uwagi na liczne zmiany w przepisach różni się znacznie od poprzednich modeli Toyoty, a po obiecującym sezonie 2008, który ukończyli na piątej pozycji w klasyfikacji konstruktorów, zdobywając jednocześnie pierwsze podium od ponad dwóch lat, cała ekipa jest bardzo optymistycznie nastawiona do nowego sezonu.


Oczekuję, że Toyota będzie ponownie konkurencyjna. - powiedział Jarno Trulli. Więcej nie jestem w stanie specjalnie powiedzieć, musimy poczekać i zobaczyć, co przyniosą pierwsze wyścigi. Jestem bardzo pewną siebie osobą i zawsze pozostaję optymistą, a więc ponownie mam duże oczekiwania przed sezonem, ale wiem z własnego doświadczenia, że cokolwiek powiem w czasie zimy nie będzie miało większego znaczenia, kiedy sezon już się rozpocznie - liczy się będzie tylko to, czego dokonamy na torze.

Pochodzący z Pescary 34-letni kierowca przyznał też, że radykalne zmiany w przepisach, które wchodzą w życie w sezonie 2009 bardzo utrudniają przewidzenie tego, jak mocny będzie każdy zespół. To wielka zmiana, a kiedy coś takiego następuje, niemożliwe jest wręcz przewidzenie tego, jak wpłynie to na każdy zespół. - dodał Włoch. Toyota ma odpowiednie możliwości, aby dobrze przystosować się do nowych przepisów, albo nawet i lepiej, niż pozostałe zespoły, tak więc mam nadzieję, że da nam to dobrą szansę.


Prezes Toyota Motorsport GmbH - John Howett powiedział, że cel zespołu na nadchodzący sezon jest jasny: odnieść pierwsze zwycięstwo w F1. Aby znaleźć się w możliwie najlepszym położeniu do odniesienia naszej pierwszej wygranej, musimy regularnie walczyć o podium i zdobywać dużo punktów. Szef zespołu Tadashi Yamashina dodaje: Kiedy objąłem stanowisko szefa zespołu w 2007 roku zapowiedziałem, że moim zadaniem w pierwszym roku będzie obserwowanie, w drugim - poprawa, a w trzecim i kolejnych - odnoszenie sukcesów. To mój trzeci sezon, a więc jest dla mnie oczywiste, że chcę zobaczyć, jak wygrywamy wyścig.

Na nowe przepisy dotyczące konstrukcji bolidów F1 wpływ miały trzy czynniki: ułatwienie wyprzedzania, ograniczenie ciągłego zwiększania średnich prędkości i uczynienie wyglądu samochodów bardziej czystym, bez niezliczonych elementów aerodynamicznych pojawiających się niemal we wszystkich miejscach. Wizualne różnice dotyczą szczególnie przedniego i tylnego skrzydła. Przednie jest wyraźnie szersze (ma tyle, co szerokość całego bolidu: 1800 mm) i jest niższe o 75 mm, podczas gdy tylne ma zaledwie 750 mm szerokości i jest wyraźnie wyższe. Poza redukcją siły dociskowej i co za tym idzie prędkości w szybkich zakrętach, zmiany te mają także zwiększyć szanse kierowców na wyprzedzenie samochodu jadącego z przodu.


Tak duże zmiany dały inżynierom japońskiego zespołu możliwość zaprojektowania TF109 od - jak to się mówi - czystej kartki papieru. Spowodowało to przeniesienie relatywnie niewielkiej liczby pomysłów z poprzednich samochodów. Zespół podszedł do tego metodycznie i z entuzjazmem. Pracowaliśmy jak zwykle na maksimum naszych możliwości, ale tym razem musiało być to coś wyjątkowego, ponieważ zmiany przepisów były tak duże, że musieliśmy wszystko ponownie rozważyć. - powiedział szef techniczny ds. podwozia Pascal Vasselon. Cały program był więc bardziej wymagający dla naszej firmy, niż którykolwiek z poprzednich projektów nowego samochodu, w które byłem zaangażowany.

Kolejną zmianą jest powrót gładkich opon Bridgestone Potenza do F1 po 12 latach przerwy. Następstwem tego jest poprawa tzw. przyczepności mechanicznej (wynikającej z samych opon i pracy zawieszenia, a nie z docisku aerodynamicznego), co spowoduje wzrost prędkości w wolnych zakrętach i potencjalnie może ułatwić wyprzedzanie. Vasselon wyjaśnia: Jeśli jedziesz blisko za innym samochodem to tracisz sporo z wydajności aerodynamicznej, co niezwykle utrudnia wyprzedzanie. Tym samym aby ułatwić wyprzedzanie konieczne jest zredukowanie znaczenia aerodynamicznej przyczepności, ponieważ jest bardzo niestała i tu właśnie wchodzą opony slick, zwiększając przyczepność mechaniczną.

Inne ważne zmiany to zwiększenie wytrzymałości silnika z dwóch do trzech grand prix (limit ośmiu silników na jednego kierowcę w trakcie całego sezonu) i wprowadzenie systemu odzyskiwania energii kinetycznej (KERS). Toyota ogłosiła dzisiaj jednak, że człowiek, który wniósł duży wkład w prace nad silnikiem RVX-09 i systemem KERS - Luca Marmorini zdecydował się na odejście z zespołu. Obowiązki Marmoriniego przejął Kazuo Takeuchi, który odpowiada za koordynację techniczną prac związanych z silnikiem. W wydłużeniu życia silników, co ma za zadanie zmniejszyć wydatki na F1, pomóc ma zmniejszenie maksymalnych obrotów z 19.000 do 18.000 obr./min.

•  Galeria zdjęć z prezentacji Toyoty TF109

•  Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2009

Źródło: Toyota-F1.com

KOMENTARZE

40
NEO86
07.02.2009 05:41
Mi się nowa Toyota podoba. Nie jest tak ładna jak Ferrari ale i tak jest to ładny samochód
kmk
18.01.2009 09:29
http://www.f1today.nl/foto/5177/ http://www.f1today.nl/foto/5175/ już toyota ma inne przednie skrzydło... te boki nie są takie okrągłe co urody odbiera i widać ze z kersem jezdzili
Jędruś
16.01.2009 06:51
Z tym przednim skrzydłem można się kłócić. Wygląda dosyć ładnie , by może i ładniej niż w F60. Szczególnie ciekawe są te boczne ścianki :D Nos wygląda paskudnie ... ble ... Jest dużo krótszy ( nie wykracza znacznie za przednie skrzydło ) ale jest strasznie wysoki , a te łączenie wyglądają potwornie ... To czy jest czy nie jest udanym bolidem nie można powiedzieć ... Wygląd przecież to nie wszystko ... Poczekajmy na testy.
gigi
16.01.2009 04:08
Auto wygląda bardzo ładnie, a im dłużej na nie patrzę tym bardziej mi się podoba. Ważne że na zdjęciach dobrze widać bolid i jego szczegóły a to czy jest to fotomontaż ani trochę mnie to nie obchodzi. Oby w tym roku wygrali pierwszy wyścig.
noofaq
16.01.2009 10:06
coś czuję że chyba nie mają auta jeszcze .. paskudne auto a zdjęcia w photoshopie kumpel z pracy by lepsze zrobił ;)
push_mss
15.01.2009 09:56
Ej, przecież to zdjęcie z góry i to że nos jest schowany to wina aparatu i pozycji z której zrobiona jest fotka, ludzie ! (co nie znaczy że Jarno, Timo i Kobayashi nie zostali wlepieni do pustego bolidu :D)
Huckleberry
15.01.2009 09:20
Faktycznie ten fotomontaż jest żenujący... A może tak naprawdę to są takie kartonowe postacie jak w kinach? ;) A Toyota wymyśliła autopilota i już nie będzie potrzebować żywych kierowców nielubiących grainingu? :P
rafaello85
15.01.2009 08:40
IMHO na tych zdjęciach przedni spojler Toyoty wygląda ładniej niż spojler Ferrari. Zobaczymy jak Toyotka będzie się prezetować w akcji.
Pershing
15.01.2009 08:33
zdjęcie 3 nos wystaje zdjęcie 8 i 10 wystaje spojler:)
PolePosition
15.01.2009 08:16
To mi nie wygląda na zwycięzki bolid. Taki jakiś przeciętny po porównaniu z bmw czy ferrari. Oczywiście mogę się mylić ale wydaje mi sie że będą dalej w środku stawki ;) Jakoś tak negatywnie dla mnie się prezentuje. Fajna tapeta: http://one.xthost.info/ToyotaF109/toyotaF1.bmp ^^
Pawel
15.01.2009 07:27
Redukcja kosztów, wirtualny bolid... W tym sezonie kierowcy będą się ścigali na konsolach:)
treco
15.01.2009 07:21
Toyota jest jakby troche bardziej przypakowana od F60, ale Ferrari moze byc przesto szybsze. A tak na marginesie to przydalby sie ktorys z nowych bolidow bo duzo odsniezania mam, a przedni spoiler bylby rewelacyjny do tego.
push_mss
15.01.2009 06:19
A mi się tam bardzo nowa Toyota podoba :) Jest naprawdę ładna , w przeciwieństwie do szkaradnego Ferrari :D
hawaj
15.01.2009 05:32
http://www.f1wm.pl/galeria/displayimage.php?album=128&pos=19 na tym zdjęciu siedzą na białych sześcianach - później zamiast nich (na zdjęciach z bolidem) są koła :-) Co za perfidny i nieudolny montaż :-)
byczek_1988
15.01.2009 05:30
Niuciula, samochod stracil proporcje bo do zrobienia tego zdjecia użyto obiektywu szerokokątnego.. wszystko w porzadku, nie doszukujcie sie spisku.. no moze poza Kobayashim :)
temal
15.01.2009 05:26
ładniejszy niż Ferrari...
kmk
15.01.2009 05:24
nie tylko nos zabardzo wysunięty jest na zdjeciu z góry, elementy przedniego skrzydła są znacznie bliżej opon na tamtej fotce
ksAnderson
15.01.2009 04:37
Coś te podejrzenia o fotoshopa nieuzasadnione nie są, bo jak się przyjrzeć to na zdjęciu bolidu z kierowcami wszyscy trzej jakoś nienaturalnie wyglądają, ale Kobayashi najbardziej oczywiście sztuczny się wydaje.
marcinp
15.01.2009 04:24
Ja też mam wrażenie wirtualności tego projektu:) Tak jakby przedstawili to co chcą osiągnąć ale daleka jeszcze droga przed nimi to samo jak ich wypowiedź o KERS .poprawa osiągów TF108 pod koniec sezonu nie pozostała bez wpływu na ten bolid ale szczerze zakładam że toyota doczeka się zwycięstwa w nowym sezonie.Oczywiście w jego drugiej połowie gdy już konstrukcja zostanie w pełni rozwinięta.:) Tak mówiąc szczerze gdyby dysponowali lepszym zestawem kierowców to w sezonie 2008 też by coś już wygrali ich bolid nie był gorszy od Renault i BMW czy STR
Nuciula
15.01.2009 04:14
A czy ktoś zauważył że widok TF109 z góry nie zgadza się z pozostałymi. Popatrzcie na nos. Na tym z góry przedni spojler nie wystaje za linię nosa, a na pozostałych? ... Ktoś dał niezłą plamę.
Mexi
15.01.2009 02:56
Nos jest brzydki :P Natomiast widać kilka wyraźnych róznic, własnie w przednim spojlerze a także w mocowaniu lusterek - Ferrari ma lusterka na "deflektorach", ci mają osobno lusterka i "deflektory". Ciekawe co na to przepisy, ale jeżeli oba zespoły to mają w bolidzie, to zapewne wolno :)
andy
15.01.2009 02:53
cóż! musimy sobie wszyscy powtarzać, wmawiać i przekonywać samego siebie, że te auta są piękne bo co nam innego pozostało. Piękne bolidy to były, ale w ostatnich latach.
jednooki_cyklop
15.01.2009 02:42
piękny
Maraz
15.01.2009 02:41
Sorry za to 5 miejsce Jarno, oczywiście chodziło o 5 miejsce Toyoty.
Lukas
15.01.2009 02:36
to przecież jest jakaś fotoszopka, ten bolid jeszcze nie istnieje :D
A.S.
15.01.2009 02:07
Wirtualna prezentacja? - to może i bolid jest wirtualny? :) Wygląda całkiem, całkiem, może nie będzie tak źle z tą „brzydotą” tegorocznych bolidów F1.
kmk
15.01.2009 02:04
a mi sie nie podoba, te podczepienie skrzydła pod nos strasznie dziwne mi sie zdaje zresztą jak wszystko ale stylistycznie to słabo wygląda, to samo te elementy z boku wszystko zaokrąglone itp a tu nagle taki prostokąt sie znalazł nie wiem czemu wszyscy sie do BMW odnoszą skoro tamto tylko przejściowa wersja była
bolekse
15.01.2009 01:53
nie wiem dlaczego w stosunku do ferrari ten wydaje sie wam brzydszy xD nos może nie tak długi i finezyjnie zakończony (zaostrzony w dół jak dziub-Ferrari F60) ale juz na przyklad boczne wloty powietrza sa ładniej wyprofilowane z dołu(aczkolwiek nie wiadomo czy będą chłodzić tak dobrze jak masywniejsze u ferrari). Wiecej jakis rzucajacych sie w oczy stylistycznych różnic nie widac O_o (skrzydła sie nie liczą bo to się zmieni z 50razy jeszcze)
natleniony
15.01.2009 01:41
"a po obiecującym sezonie 2008, który Jarno Trulli ukończył na piątej pozycji" - raczej na 9 (dziewiątej) z 31 pkt. a co do bolidu.... musze coś wypić to może mi się spodoba. pzdr for all
toperz
15.01.2009 01:15
Mnie się w sumie też podoba. Zwłaszcza przednie skrzydło i jego łączenie z nosem. Nie wygląda tak topornie jak w BMW przejściowym. Ten bolid też ma pionowe elementy przy wlocie do chłodnic, tka jak ma to Ferreri. Jestem ciekaw jak się zapatruje nowy regulamin na to.
leon
15.01.2009 01:13
Autko bez rewelacji ale trudno o fajerwerki stylistyczne skoro nowe przepisy tak zamieszały i mamy ambonę mysliwską zamiast tylnego spoilera a z przodu pług. Ciapate malowanie Toyoty utrudnia ocenę jej kształtów.Razi mnie wysoko poprowadzona linia przedniej części nadwozia. Ferrari zrobiło to zgrabniej.Najważniejsze żeby była konkurencyjna a przy tak dużych zmianach w konstrukcjach jestem pewny ,że Toyota wykorzystała swój potencjał i będą na pudle .
michael85
15.01.2009 01:11
No cóż Ferrari to to nie jest. Nie narzekajcie wcale nie wygląda tak źle.
Mick3y
15.01.2009 01:04
No nie... Mówcie co chcecie, ale dla mnie ten bolid jest nawet brzydszy niż BMW... :P
Darondi
15.01.2009 01:04
Hehe, Kobajaszi wyglada jak efekt fotoszopa :P
biela
15.01.2009 12:53
Rozwaliło mnie to zdjęcie :D http://www.f1wm.pl/galeria/displayimage.php?album=128&pos=8
MITSUBISHI_GT
15.01.2009 12:42
Grekkyy no to jest nas już dwóch :) mi też bardzo podoba sie nowa Toyotka TF109, mam nadzieje że na torze będzie bardzo szybka :)
Grekyy
15.01.2009 12:35
Widzę, że ja w takim razie jestem pierwszą osobą, której ta Toytka się zwyczajnie podoba. Subiektywne wrażnenie jest takie, że jest niska, przysadzista. I nawet te tylne skrzydło nie razi tak jak w Ferrari. Moim zdaniem naprawdę ładny, surowy wyścigowy samochód. Bardzo mnie się podoba. I jeszcze te slicki ; ] Gdyby tylne były tak masywne jak za dawnych czasów, to efekt byłby super. http://media.tf109-premiere.com/photos/views/TF109_Right_3-4.jpg
Mariusz
15.01.2009 12:23
Jak wy tor obicie, że udaje wam się dostać na te strony w momencie prezentacji? Ja się czaję i zawsze mi się nie udaje. :(
marcinp
15.01.2009 11:46
Niestety jak ociosany:( Tak jak przejściowe BMW weź bryłę siekierę i wyciosaj sobie bolid.Zero finezji.Choć być może pozory mylą i będzie bardzo szybki... Ale przykład ich strony która padła rzeczywiście nie zachęca:P
Dasqez
15.01.2009 11:42
Super, strona z transmisją rozwaliła się akurat wtedy, gdy pozostała minuta i 7 sekund do rozpoczęcia :/ A bolid jak bolid. Brzydki i zapewne powolny :P