Więcej informacji o kontrowersyjnych dyfuzorach

Spór wykracza poza zewnętrzny kształt i wymiary dyfuzorów Brawna, Toyoty i Williamsa
01.04.0919:38
Marek Roczniak
6017wyświetlenia

Spór wokół konstrukcji dyfuzorów w tegorocznych bolidach Brawn, Toyota i Williams, który 14 kwietnia ma rozstrzygnąć Międzynarodowy Trybunał Apelacyjny FIA, wykracza poza ich zewnętrzny kształt i wymiary.

Oficjalna strona Formuły 1 wyjaśnia, że od tzw. 'dwupiętrowości' owych dyfuzorów (w środkowej części znajduje się wyższa sekcja) ważniejsze jest wykorzystanie przez wyżej wymienione zespoły otworu w pewnym miejscu tyłu samochodu, którym do dyfuzora dostarczane jest dodatkowe powietrze.

W przypadku Williamsa otwór ten jest poziomy, a u pozostałych zespołów pionowy i znajduje się w tylnej części podłogi. Samochody innych zespołów, jak choćby Ferrari, nie mają w tym miejscu takiego otworu. Cały spór rozbija się o to, czy trzy kanały dyfuzora mogą być taktowane jako odrębne jednostki, lub czy muszą stanowić jedną (zamkniętą) całość.

Regulacje techniczne nie są tej kwestii jednoznaczne i można je interpretować na obydwa sposoby, choć większość zespołów patrzy bardziej na ducha przepisów, według którego wszystkie trzy kanały powinny mieć taką samą wysokość i długość, bez żadnych otworów dostarczających dodatkowe powietrze.

Zobacz także:

KOMENTARZE

20
ergie
02.04.2009 11:30
To nie kombinowanie trzech zespołów, ale zadufanie tych największych jet powodem zamieszania. Po protu jedni wzięli się do roboty widząc szansę ogrania największych, a Ci drudzy przyzwyczajeni do swojej dotychczasowej pozycji chrzanili robotę·
Bebalf
02.04.2009 11:03
@deZZember Przepraszam za ogólniki. Swego czasu chodziło o elastyczne podłogi i elastyczne skrzydła. Uważałem, że przed ich wprowadzeniem powinna być ich akceptacja przez FiA. Teraz z dyfuzorami jest podobnie. Brak jasnych i szybkich decyzji ze strony FiA prowadzi do niepotrzebnych dyskusji i zawirowań związanych z legalnością bolidów. Dalej uważam, że nowości najpierw powinny być zatwierdzone przed ich wprowadzeniem. Tak więc, nie chodziło mi o krytykę mojej wypowiedzi w sprawie dyfuzorów, bo jej nie było. :)
deZZember
02.04.2009 07:49
@Huckleberry nie sugeruję świata czarno-białego (bardziej tobie bliżej do tego). Popatrz na historię, co było, gdy ktokolwiek uzyskiwał przewagę wykorzystując "nieścisłości" w przepisach: chociażby dwa pedały hamulca w McLarenie, wcześniej wiatrak w Brabhamie BT46B. Jak zareagowano na mass-dumpery Renault? Powyższe przykłady - to dopiero była innowacja! Pomijam dopuszczenie kołpaków Ferrari, bo to trochę skandal był (to samo będzie, jak pozostawią legalnymi te dyfuzory). Przepisy są po to, by dawać równe szanse. Już to poruszaliśmy przy okazji dyskusji w stylu "po co w ogóle jakieś przepisy, lepiej dać wolną rękę i niech wygra najlepszy". Reasumując, jak pokazuje historia: FIA zamiast wypowiadać się nt. legalności dyfuzorów powinna zmienić przepisy tak, by jednoznacznie były one nielegalne. Tak jak to robili wielokrotnie wcześniej. I nie wozić się z tym dłużej. Oczywiście, prawo nie działa wstecz, czyli nikt Brawn, Toyocie i Williamsowi nie odbierze żadnych punktów! PS: polecałbym raczej http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2561627 zamiast niekompetentnej Wikipedii. Jednak to nie ja wprowadziłem ten termin tylko ty - odniosłem się do twojego stwierdzenia "Na razie zespoły które znalazły tę lukę w przepisach mają bonus i nagrodę za innowacje". @Bebalf - swojego czasu wypowiadałeś się, ale nie o chodziło o dyfuzory :). To moja pierwsza w tym serwisie wypowiedź o dyfuzorach, więc nie mogłem skrytykować jakiejkowiek twojej wypowiedzi na ten temat. Jeżeli masz na myśli inną sprawę (nie dyfuzory), to poproszę o konkrety, a nie ogólniki.
Falarek
02.04.2009 07:46
Ja bym tak nie przesądzał ze reszta zespołów była aż taka uczciwa i ściśle trzymała się przepisów. Raczej nie wpadli na taki pomysł konstrukcji dyfuzora i teraz się mszczą na tych co byli bardziej pomysłowi bo sami na wprowadzenie podobnego nie mają już czasu. Swoją drogą Toyota i Williams testowały już dużo wcześniej a krzyk o dyfuzory zaczął się dopiero po tym jak pojawił się Brawn i zaskoczył wszystkich swoimi dobrymi czasami.
Czechoslowak
02.04.2009 07:21
zakazanie używania tych dyfuzorów faktycznie nie jest najlepszym rozwiązaniem, jednakże nie może być też tak, że zespoły które trzymały się (może i zbyt ściśle, ale jednak) "litery prawa" będą teraz z tego powodu pokrzywdzone: a są pokrzywdzone, gdyż w tym roku obowiązuje zakaz testów w trakcie sezonu i zaimplementowanie "podwójnego" dyfuzora w ich bolidach może kosztować ich nawet kilka wyścigów. moim zdaniem rozsądnym kompromisem byłaby zgoda FIA na zorganizowanie dodatkowych testów, powiedzmy przed GP Bahrajnu, tak by wszystkie zespoły mogły przetestować nowy dyfuzor.
marrcus
01.04.2009 11:56
na GP Australii odrzucli protesty więc jakie przęstepstwo
radekone
01.04.2009 11:13
dali im dwa tygodnie na wziecie sie do roboty i na wykorzystanie pomyslu u siebie. jak sie wyrobia to pewnie dziury zostana
maroo
01.04.2009 10:59
deZZember, 01.04.2009 23:19 Głupoty niesamowite niektórzy z was piszą! Za wykorzystanie każdej luki powinno się ponieść karę, a nie zostać nagrodzonym. To nie jest innowacyjnośc, to kombinatorstwo... Chłopie - przeczytałes newsa czy nie? "Regulacje techniczne nie są tej kwestii jednoznaczne i można je interpretować na obydwa sposoby..." Za Huckleberrym. Głupota będzie zakazanie takich dyfuzorów a tym bardziej zabieranie punktów. Mam nadzieję że tak się nie stanie. I jak w pewnym poście napisałem - dyfuzory dyfuzorami - ale to nie dyfuzory dają BGP taka przewage a cała konstrukcja. Same dyfuzory ok, możliwe że pozwalają ugryśc jakies dziesiąte części ale w szajskim bolidzie g..no dadzą. Koniec
Huckleberry
01.04.2009 10:17
Dla mnie najpiękniejsze jest w F1 właśnie poszukiwanie nowych dróg i nowych sposobów na osiągnięcia zwycięstwa. Wysiłek kilkuset osobowych grup pracujących nad urwaniem dziesiątej części sekundy. Tak było od zawsze w tym sporcie i nie widzę powodu żeby teraz to zmieniać każąc wszystkim jeździć identycznymi bolidami. Mamy dziesiątki serii wyścigowych gdzie wszyscy jeżdżą identycznymi pojazdami ale to właśnie F1 jest Królową sportów motorowych. Nie bez powodu. "W życiu codziennym przestępcy też wykorzystują nieścisłości w przepisach prawnych – twierdzicie, że im też należy się nagroda za innowacyjność?" - a co to ma do rzeczy?! Nie zostaje się przestępcą wykorzystując lukę w prawie tylko łamiąc prawo, a to duża różnica!
Zomo
01.04.2009 10:11
no ale regulamin nie moze przewidziec wszystkiego i z 2 strony nowinki takie jak te zawsze dodaja smaczka F1 - pamietacie jak Ferrari wpsowadzilo te sztywne kolpaki na kola - tez wszyscy protestowali, a teraz wszyscy tego uzywaja... Inna sprawa ze taki kolpak latwo "podrobic", nie to co dyfuzor...
Huckleberry
01.04.2009 10:10
deZZember - proponuję żebyś sobie przeczytał co to innowacja bo trochę mylisz pojęcia. Świat nie jest czarno - biały jak sugerujesz. http://pl.wikipedia.org/wiki/Innowacja
Bebalf
01.04.2009 09:53
@deZZember Swego czasu wypowiedziałem się w podobnym tonie, lecz sam stwierdziłeś, że nie znam zasad obowiązujących w F1. Czyżby coś się zmieniło?
sebasKERS
01.04.2009 09:53
dezzember całkowicie popieram !
Zykmaster
01.04.2009 09:42
deZZember... Podpisuje sie pod Twoim postem ręką, nogą i jeszcze Ci poleje... ;)
deZZember
01.04.2009 09:19
Głupoty niesamowite niektórzy z was piszą! Za wykorzystanie każdej luki powinno się ponieść karę, a nie zostać nagrodzonym. To nie jest innowacyjnośc, to kombinatorstwo. Nie zawsze wszystko da się przewidzieć tworząc cokolwiek (w tym wypadku - regulamin). Nierozumiecie tego, bo najprawdopodobniej nie mieliście nigdy z taką sytuacją do czynienia (nic w życiu jeszcze nie stworzyliście?). W życiu codziennym przestępcy też wykorzystują nieścisłości w przepisach prawnych - twierdzicie, że im też należy się nagroda za innowacyjność?
Amalio
01.04.2009 07:49
Teraz to powinni sobie darować i co najwyżej od następnego sezonu wprowadzić jakiekolwiek zmiany w przepisach. Dali plamę tworząc regulamin - ich wina.
Huckleberry
01.04.2009 06:45
Zniszczą nam sezon dopiero jak powiedzą że dyfuzory są nielegalne. Na razie zespoły które znalazły tę lukę w przepisach mają bonus i nagrodę za innowacje. I o to właściwie chodzi w F1 od początku.
Falarek
01.04.2009 06:44
Nie precyzyjny regulamin i mamy tego rezultaty. Jeszcze można by się zastanawiać jakby taka konstrukcję dyfuzora zrobił tylko jeden zespół ale na taką interpretację przepisów wpadło aż trzy zespoły czyli jednak coś z przepisami jest nie tak. Mam tylko nadzieję że nawet jeśli zabronią stosowania takiej ich konstrukcji nie zmienią wyników GP w których te zespoły ich używały bo to już byłby szczyt wszystkiego. Poplątanie z pomieszaniem i całkowita kompromitacja FIA.
marios76
01.04.2009 06:36
Dyfuzory... tylko działają jak pamiętny wentylator z Lotusa:) albo drugi pedał hamulca w McLarenie;) To wina FIA! Układali regulamin tak swobodnie że zniszczyli NAM sezon! O zespołach nie powiem! Ale będą oszczędności! Cały sezon spaprali! Za dużo zmian i niepotrzebnej kasy! Kers :D dyfuzory:D ale będą oszczędności, a w McLarenie ktoś się potnie ,albo powiesi-że silniki oddali BGP, żeby ich "ratować" ... A to wszystko to wyszło jak dobrze zaplanowane... 2 sezony dymnej zasłony Hondy której nikt się nie bał... A teraz rządzą!
wartek
01.04.2009 06:06
to wlasciwie nie sa juz dyfuzory tylko skrzydla