BMW pracuje nad lżejszym bolidem dla Kubicy
Mniejsza waga pozwoliłaby na umieszczenie KERS w bolidzie polskiego kierowcy
13.04.0916:32
6546wyświetlenia
Zespół BMW Sauber ma nadzieję na użycie lżejszej wersji swojego bolidu F1.09 już od wyścigu w Hiszpanii, aby zwiększyć szanse Roberta Kubicy na użycie systemu KERS.
Polski kierowca nie był jak dotychczas w stanie używać systemu odzyskiwania energii kinetycznej, ponieważ dodatkowe obciążenie i spowodowana tym samym utrata możliwości manewrowania balastem ma bezpośrednie przełożenie na prowadzenie samochodu, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestie związane z degradacją opon.
Jego zespołowy kolega Nick Heidfeld, który jest o wiele lżejszy od Kubicy, był w stanie korzystać z tej technologii już od rozpoczęcia sezonu. BMW jest pewne, że użycie KERS powoduje poprawę osiągów, dlatego też inżynierowie zespołu z Hinwil ciężko pracują nad programem redukcji wagi, który przezwyciężyłby problemy napotkane przez Kubicę.
Poprawki do bolidu spodziewane są w formie dużego pakietu usprawnień planowanego na wyścig w Barcelonie, który odbędzie się w maju. Wtedy Kubica po raz pierwszy mógłby nawet użyć KERS i chociaż istnieje minimalna waga dla bolidu wraz z kierowcą, to lekkie nadwozie pozwalałoby niemieckiemu zespołowi na rozłożenie większej ilości balastu, co może poprawić zachowanie bolidu.
Szef BMW Motorsport - Mario Theissen ucina spekulacje dotyczące planów wprowadzenia lżejszego bolidu, jednak dał jasno do zrozumienia, że zespół robi co tylko może, by zamontować KERS do F1.09 Kubicy.
Naszym celem jest przygotowanie samochodu z KERS dla niego- przyznał Theissen.
Do tego zalicza się rozwój KERS, jak również innych podzespołów bolidu.
Podstawową kwestią jest ciężar i w konsekwencji brak balastu do rozłożenia w celu poprawy balansu. To nie KERS [jako sam system] powoduje problem i nad tym właśnie pracujemy. Z mojego punktu widzenia w miarę rozgrywania sezonu każdy będzie musiał mieć KERS, aby być z przodu - nie tylko na starcie, ale też w wyścigu.
Spytany o program odchudzenia bolidu na Grand Prix Hiszpanii, Theissen stwierdził:
To z pewnością by pomogło. Mamy kilka poprawek w zanadrzu, ale... poczekajcie i zobaczycie. Nie chcę teraz wchodzić w szczegóły. Ciężsi kierowcy, jak Kubica czy Mark Webber naciskali na zmiany dotyczące minimalnej wagi w F1 na następny rok, aby zapobiec sytuacji, w której tracą ze względu na użycie KERS. Jedna z sugestii jest taka, aby nałożyć minimalną wagę zestawu: kierowca, jego ubranie, oraz siedzenie.
Źródło: Autosport.com
KOMENTARZE