IndyCar: Franchitti wygrał szalony wyścig w Toronto
Szkot odzyskał tym samym prowadzenie w mistrzostwach i ma 2 punkty przewagi nad Dixonem
13.07.0911:53
2816wyświetlenia
Dario Franchitti odniósł trzecie zwycięstwo w tym sezonie podczas wczorajszego wyścigu IndyCar Series w Toronto, który miał dość dramatyczny, żeby nie powiedzieć szalony przebieg. Po starcie z pole position, kierowca Ganassi Racing linię mety przekroczył przed Ryanem Briscoe i powracającym do startów Willem Powerem, który poprowadził trzecią Dallarę zespołu Penske.
Jeszcze przed właściwym rozpoczęciem ścigania się, a więc przed przekroczeniem linii start/meta podczas lotnego startu, Graham Rahal i Power zderzyli się ze sobą, co dla pierwszego z nich skończyło się uszkodzeniem skrzydła, a dla Powera przebiciem opony. W dodatku w powstałym zamieszaniu, gdy wszyscy starali przebrnąć przez ten incydent, oponę w swoim bolidzie uszkodził także Briscoe. Cała trójka znalazła się więc na końcu stawki.
Kanadyjscy fani mieli kilka emocjonujących momentów, jako że w dalszej fazie rywalizacji na prowadzeniu znajdowali się przez pewien czas dwaj kierowcy z tego kraju - Alex Tagliani i Paul Tracy. Niestety Tracy odpadł z wyścigu po kolizji z Helio Castronevesem na 66 okrążeniu, gdy obaj walczyli o drugie miejsce (Castroneves także zakończył jazdę w wyniku tego zdarzenia), natomiast Tagliani wydawał się jechać po zwycięstwo, gdy żółta flaga pokrzyżowała jego plany w okolicy ostatniej rundy postojów.
Neutralizacja, która rozstrzygnęła o losach zwycięstwa była następstwem kolizji pomiędzy Rahalem i Edem Carpenterem. Franchitti był już wtedy w boksach na swoim ostatnim postoju i po powrocie na tor oraz postojach innych kierowców znalazł się na drugiej pozycji - pomiędzy Castronevesem i Tracym, który także wykonał postój przed wywieszeniem żółtej flagi, ale okazał się on dość wolny i dlatego Kanadyjczyk spadł na trzecie miejsce. Tymczasem Tagliani musiał czekać na ściśnięcie stawki za samochodem bezpieczeństwa, zanim mógł wykonać postój i w efekcie spadł z pierwszej na dziewiątą pozycję.
Po wznowieniu wyścigu Franchitti atakował zawzięcie Castronevesa i w końcu wyprzedził Brazylijczyka, gdy ten pojechał za szeroko na pierwszym zakręcie. Na kolejnym kółku Tracy próbował wyprzedzić Castronevesa na trzecim zakręcie, ale doszło do kontaktu i Tracy wpadł na ścianę, a w bolidzie Castronevesa uszkodzone zostało zawieszenie. Pięć okrążeń później jazdę z powodu uszkodzenia zawieszenia zakończył także Tony Kanaan. Następnie Ernesto Viso zderzył się z Mario Moraesem na trzecim zakręcie, a w chwilę później w tym samym miejscu kolizję mieli Tagliani i Tomas Scheckter, wpadając przy okazji na stojący samochód Moraesa. O dziwo z całej czwórki do mety nie dojechał tylko Scheckter.
Po uspokojeniu się sytuacji na ostatnich okrążeniach Franchitti spokojnie dowiózł pierwsze miejsce do mety, a tymczasem Briscoe i Power, pomimo początkowych problemów, dzięki kolejnym neutralizacjom przebili się w końcu do czołówki, by stanąć na pozostałych stopniach podium. Czwarty na mecie zameldował się dotychczasowy lider mistrzostw - Scott Dixon, który podobnie jak Power skorzystał pod koniec wyścigu z nieudanego ataku Justina Wilsona na pozycję Briscoe, by wyprzedzić Brytyjczyka. Zwycięzca poprzedniego wyścigu musiał więc zadowolić się piątym miejscem, a za nim finiszowała Danica Patrick, kolejny raz w tym sezonie będąc najwyżej sklasyfikowanym kierowcą zespołu Andretti Green.
Po odniesieniu trzeciego zwycięstwa w tym sezonie Franchitti odzyskał prowadzenie w mistrzostwach i ma obecnie dwa punkty przewagi nad Dixonem. Kolejny wyścig zostanie rozegrany za dwa tygodnie - także w Kanadzie.
Źródło: Autosport.com
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dario Franchitti (10) | Dallara Honda | 85 | 1h43m47,141 | 50 | |
2 | Ryan Briscoe (6) | Dallara Honda | 85 | +0:01,674 | 40 | |
3 | Will Power (12) | Dallara Honda | 85 | +0:02,135 | 35 | |
4 | Scott Dixon (9) | Dallara Honda | 85 | +0:02,480 | 32 | |
5 | Justin Wilson (18) | Dallara Honda | 85 | +0:02,923 | 30 | |
6 | Danica Patrick (7) | Dallara Honda | 85 | +0:06,409 | 28 | |
7 | Ryan Hunter-Reay (14) | Dallara Honda | 85 | +0:07,183 | 26 | |
8 | Marco Andretti (26) | Dallara Honda | 85 | +0:08,255 | 24 | |
9 | Alex Tagliani (34) | Dallara Honda | 85 | +0:13,474 | 22 | |
10 | Raphael Matos (2) | Dallara Honda | 85 | +0:16,098 | 20 | |
11 | Mario Moraes (5) | Dallara Honda | 85 | +0:19,014 | 19 | |
12 | Hideki Mutoh (27) | Dallara Honda | 85 | +0:17,600 | 18 | |
13 | Ernesto Viso (13) | Dallara Honda | 85 | +0:17,956 | 17 | |
14 | Dan Wheldon (4) | Dallara Honda | 85 | +0:24,961 | 16 | |
15 | Ed Carpenter (20) | Dallara Honda | 85 | +0:25,555 | 15 | |
16 | Tomas Scheckter (23) | Dallara Honda | 74 | +11 okr. | 14 | |
17 | Tony Kanaan (11) | Dallara Honda | 70 | +15 okr. | 13 | |
18 | Helio Castroneves (3) | Dallara Honda | 65 | +20 okr. | 12 | |
19 | Paul Tracy (15) | Dallara Honda | 65 | +20 okr. | 12 | |
20 | Graham Rahal (02) | Dallara Honda | 57 | +28 okr. | 12 | |
21 | Richard Antinucci (98) | Dallara Honda | 41 | +44 okr. | 12 | |
22 | Mike Conway (24) | Dallara Honda | 32 | +53 okr. | 12 | |
23 | Robert Doornbos (06) | Dallara Honda | 26 | +59 okr. | 12 |
Pole position: Dario Franchitti - 1:01,025 (+1 pkt.)Najszybsze okrażenie: Ryan Briscoe - 1:02,231 na 84 okrążeniu
Prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Dario Franchitti (+2 pkt.)
KOMENTARZE