Poprawa standardów bezpieczeństwa kokpitów w IndyCar

"Zdarzały się wypadki, w których przeciążenia działające na głowy kierowców były zbyt duże"
05.01.1011:12
Konrad Házi
1751wyświetlenia

Dzięki wytężonej pracy ciała zarządzającego Indy Racing League i szukaniu coraz to nowszych metod poprawy bezpieczeństwa kierowców startujących w IndyCar, w bolidach tej serii wprowadzonych zostało kilka poprawek.

Kierowca ma teraz większe szanse na wyjście cało z wypadku po modernizacji kokpitów, która może zmierzać do wprowadzenia w przyszłości małych poduszek powietrznych w tych bolidach. W sezonie 2009 nie brakowało groźnych momentów, które zapadły wszystkim w pamięci, takich jak wypadek Victora Meiry w Indianapolis, czy kolizja między Willem Powerem a Nelsonem Philippe na torze Infineon.

Przez kilka ostatnich lat zdarzały się wypadki, w których przeciążenia działające na głowy kierowców były jak sądzimy zbyt duże - powiedział Jeff Horton, który jest dyrektorem działu inżynierów IRL. Samochód może uderzyć w barierę SAFER z siłą 50-70 G, jednak pewna możliwość ruchu głowy powoduje, że działa na nią blisko 100 G, choć w rzeczywistości bolid uderza ze znacznie mniejszą siłą.

Dzięki miękkiemu zagłówkowi opracowanemu przez Hortona, uderzenia tyłem, które są dość częste w wyścigach na owalnych torach, będą teraz z pewnością mniej brutalne dla kierowcy. Skóra stworzona z Kevlaru jest konieczna, by kask kierowcy i system HANS nie zapadały się w surową pianę ze względu na to, jak napięte są pasy podczas uderzenia tyłem - kontynuował Horton.

Testy uderzeniowe nowego miękkiego systemu wykazały, że siły działające na głowę kierowcy w momencie wypadku zmniejszą się o około 30%. Gdy pojawiają się coraz lepsze materiały, łatwiej je wykorzystać. Daje ci to możliwość wprowadzania zmian. Gdy pojawi się coś lepszego, pochłaniającego więcej energii to nie stanowi to problemu - podsumował Horton.

Pianka ECC (spieniony polipropylen) jest popularnym materiałem stosowanym przez modelarzy. Charakteryzuje ją lekkość, odporność na działanie wszelkiego rodzaju sił, elastyczność i wytrzymałość, gdyż powraca ona do pierwotnego kształtu po zdjęciu z niej obciążenia.

http://www.youtube.com/watch?v=BHxG6hHdTpA
http://www.youtube.com/watch?v=WZl4oTta7Gk

Źródło: GPUpdate.net