Porsche Supercup - przewodnik po najważniejszych aspektach serii

Kuba Giermaziak i Robert Lukas zapewne przyciągną przed telewizory wielu fanów
11.03.1022:19
Paweł Zając
9432wyświetlenia

Verva Racing Team - pierwszy polski zespół w Porsche Supercup, którego kierowcami będą Kuba Giermaziak i Robert Lukas - zapewne przyciągnie przed telewizory wielu fanów, którzy będą chcieli oglądać wyścigówki niemieckiego producenta.

Mimo podobieństw pomiędzy różnymi seriami wyścigowymi, każda z nich rządzi się własnymi prawami i jest w nich kilka „smaczków” które definiują rywalizację na torach. Poniżej postaram się pokrótce przedstawić najważniejsze sprawy związane z Super Pucharem Porsche.

Od 1993 roku Porsche Supercup jest serią towarzyszącą Formule 1 i jej eliminacje są rozgrywane podczas weekendów F1. Rywalizacja w sezonie 2010 składa się z dziewięciu weekendów wyścigowych. Runda w Bahrajnie, która otwiera sezon, jest podwójna i podczas niej rozegrane zostaną dwa wyścigi liczące się do klasyfikacji końcowej. Podczas pozostałych rund będzie odbywał się tylko jeden wyścig.

^kalendarz,20,2010

W zawodach biorą udział tylko prywatne zespoły. Czasem jednak Porsche może wystawić samochód przeznaczony dla kierowcy-gościa, który jest wyłączony ze wszystkich klasyfikacji oraz nagród pieniężnych. Miejsce w takim aucie otrzymują zazwyczaj kierowcy innych serii wyścigowych, dziennikarze czy też gwiazdy sportu i telewizji. Do najsłynniejszych gościnnych występów możemy zaliczyć starty Miki Hakkinena, Ralfa Schumachera, Eddiego Irvine'a, Waltera Röhrla, Ariego Vatanena czy też Richarda Burnsa. Warto nadmienić, że w 1997 roku podczas Grand Prix Węgier gościnny występ zaliczył Krzysztof Hołowczyc.


Wyścig poprzedzony jest jedną sesją treningową, zwyczajowo rozgrywaną w piątek, która w zależności od rozkładu jazd na torze może trwać od 30 do 45 minut. Kolejnym punktem w grafiku są 30- lub 45-minutowe kwalifikacje, od których zależą miejsca na starcie. Zawodnicy rozpoczynają wyścig ze startu zatrzymanego i mają do przejechania około 70 kilometrów. W razie nieprzewidzianych zdarzeń, które mogłyby spowodować przedłużenie wyścigu (np. wyjazd samochodu bezpieczeństwa na tor), jest on ograniczony czasowo do maksymalnie 30 minut.

W sezonie 2010 seria będzie korzystała z nowego samochodu opartego na Porsche 911 GT3 RS. W porównaniu do wcześniejszego modelu, który był oparty na Porsche 911 Carrera, została zwiększona pojemność silnika z 3,6 do 3,8 litra. Ponadto moc wzrosła o 30 koni i kierowcy mają teraz do dyspozycji 450 koni mechanicznych. W tegorocznym pojeździe zmianom uległ również układ wydechowy, który według organizatorów serii ma zapewnić jeszcze lepsze brzmienie silnika w układzie bokser, a także wprowadzona została nowa wersja hamulców ceramicznych, która niesie za sobą redukcję masy. Ostatecznie samochód waży 1200 kilogramów. Wyposażony jest w sześciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów, 90-litrowy zbiornik paliwa i niezbędne wyposażenie bezpieczeństwa.

Na potrzeby serii firma Michelin opracowała specjalne pucharowe opony. Kierowcy mogą wykorzystać w trakcie weekendu dwa komplety opon typu slick. Opony na mokrą nawierzchnię nie są limitowane. Francuski producent ogumienia dostarcza identyczne opony wszystkim zawodnikom i nie mogą być one ogrzewane lub poddawane działaniu jakichkolwiek substancji chemicznych.


Podczas wyścigów Porsche Supercup punktuje aż 15 kierowców. Za pierwsze miejsce zawodnik otrzymuje 20 punktów, za drugie 18, za trzecie miejsce 16. Później kolejno od czwartego do piętnastego miejsca 14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Do klasyfikacji końcowej są liczone wszystkie wyniki, jednak by się w niej znaleźć, kierowca musi wziąć udział w co najmniej 7 rundach. Dodatkowo zawodnikowi, który zdobędzie pierwszą pozycję na starcie przyznawane są dwa punkty.

W klasyfikacji zespołów punktują dwa samochody tej samej ekipy. Jeśli dany zespół wystawia więcej niż dwa samochody to do klasyfikacji zespołów liczone są wyniki dwóch najlepszych aut. Klasyfikacja zespołów jest liczona według tego samego systemu punktowego co klasyfikacja kierowców.

Ponadto w Porsche Supercup prowadzona jest klasyfikacja debiutantów. Jest ona niezależna od klasyfikacji kierowców i zespołów. Obejmuje ona zawodników, którzy w danym sezonie po raz pierwszy w karierze ścigają się w Porsche Supercup. By zostać w niej sklasyfikowanym, trzeba wziąć udział w co najmniej ośmiu rundach pucharu, przy czym każda z nich jest wliczana do klasyfikacji. Rzecz jasna - wygrywa kierowca z największą liczbą punktów.

Oprócz tytułu i chwały zawodnicy w tym pucharze walczą również o nagrody pieniężne. Mistrz serii otrzymuje podczas grudniowej Porsche Motorsport Night of the Champions samochód marki Porsche. Za wygranie wyścigu kierowca otrzymuje 7.000 euro. Drugie miejsce to 5.500 euro. Najniższy stopień podium to nagroda 4.500 euro. Kierowca, który uplasuje się na 15 miejscu otrzymuje z kolei 1.000 euro. Dodatkowo zawodnik, który wykręci najlepszy czas okrążenia otrzymuje zegarek Porsche Design.

Ponadto debiutanci i zespoły, które zajmą trzy najlepsze pozycje w klasyfikacji końcowej również otrzymują nagrody. Najlepszy z debiutantów zainkasuje 12.000 euro. Pozycja druga i trzecia to kolejno osiem i pięć tysięcy euro. Najlepszy zespół zdobywa nagrodę w wysokości 60.000 euro. Za drugie miejsce przypada 45.000 euro, a na najniższym stopniu podium można znaleźć czek o wartości 30.000 euro.

^lista startowa,20,2010

KOMENTARZE

17
Saruto
12.03.2010 08:53
Bleekemolen nie pojedzie w pełnym cyklu
gnt3c
12.03.2010 08:50
o proszę...Rast i Bleekemolen w jednym teamie...będzie walka...
Sar trek
12.03.2010 07:41
Nie ma nic złego w tym, że ktoś ogląda serię, bo startują w niej polacy, i interesuje go, jak sobie poradzi i kibicuje im. Ja oglądam F1, WTCC, NASCAR, WRC, IRC, Le Mans 24h, a reszta prawdę mówiąc mało mnie obchodzi (chociaż od czasu do czasu obejrzę DTM lub Le Mans Series) i tak było z Porsche Supercup. Ale poza wyżej wymienionymi seriami interesują mnie także polaków w sporcie motorowym, i tak, jak interesuje mnie, jak w Renault poradzi sobie Kubica, tak intersuje mnie, jak Germaziak i Lukas poradzą sobie w Porsche Supercup, a Lisowski w Niemieckim pucharze SEAT Leon Supercopa. Natomiast jak ktoś obejrzy wyścig czy dwa i uważa się za znawcę danej serii, to mówię wam, że nic się na to nie poradzi na ludzką głupotę.
Pawel
12.03.2010 05:07
jan5-> A czy coś w tym złego, że ktoś chce obejrzeć rodaka w akcji? Problemem jest nie to, że ktoś chce coś oglądać, tylko to, że po obejrzeniu 1 wyścigu przedstawiają innym swoją "ogromną wiedzę" na ten temat, ale wśród ponad 30mln Polaków są też osoby, które po prostu cieszą się z sukcesów rodaków i śledzą ich pocznynia, nie stając się od razu "ekspertem". Ja do tej pory nie oglądałem tej serii (może w sumie 2 razy i to niecałe) i nie zamierzam jej oglądać, ale są tacy których ta seria zainteresuje.
jan5
11.03.2010 11:08
znowu wielkie podniecenie bo gdzieś tam polak się pojawia, nikogo nie interesowało porsche cup, nie interesowała ich historia marki ale teraz będzie 20mln śledzących porsche cup, polsat wykupi pewnie prawa transmisji i Ibisz będzie zapowiadał wyscigi porsche supercup, a jeśli pojawią się jakieś sukcesy to o kubicy wszyscy zapomną bo już na tę chwilę mogę powiedzieć że Renault będzie miało samochód który co najwyżej raz na jakiś czas powalczy o punkty (przynajmniej przez pierwsze wyścigi).
Fire
11.03.2010 11:06
i Polsat sport extra też jest transmisja live sobota oraz niedziela ;)
PabloWRz
11.03.2010 10:58
To ilu debiutantów mamy w tym sezonie?
luk7779
11.03.2010 10:56
eurosport2
wojtek30_88
11.03.2010 10:40
A czy w jakiejś telewizji to transmitują? :P
luk7779
11.03.2010 10:27
zawsze oglądałem Porsche Supercup aby zobaczyć jaka pogoda jest na torze ;D
Szadi
11.03.2010 10:22
A ja zawsze oglądałem Porsche Supercup, a teraz będzie jeszcze ciekawiej :D
marrkj
11.03.2010 10:12
ja za to strasznie lubie moda pcc i porsche supercup do gtr evo tez jakis fajny był wogole lubie prosiaki
ICEman
11.03.2010 10:07
Ja tam czasem przypadkiem nie raz to oglądałem i powiem że naprawdę ciekawie nieraz jest i fajnie się na to patrzy.
Sar trek
11.03.2010 10:05
Po raz pierwszy zamierzam obejżeć w całości Porsche Supercup (czasem oglądałem jakieś pojedyńcze wyścigi) i bardzo się cieszę, że pojawił się ten artykuł. Brawa dla redakcji, super tekst, rzeczowy, na temat i przyjemnie się czyta.
Dasqez
11.03.2010 09:45
Sezon się skończy i znów jak grzyby po deszczu wyrosną wielcy znaffcy tematu Porsche Supercup. Ja tam nigdy tej serii nie śledziłem, a starty Kuby i Roberta Lukasa raczej tego nie zmienią.
kuba22
11.03.2010 09:30
heh a wlasnie przeglądałem sobie liste startową tej serii
PabloWRz
11.03.2010 09:24
O to to! Redakcjo, dziękuje:)