Porsche Supercup - przewodnik po najważniejszych aspektach serii
Kuba Giermaziak i Robert Lukas zapewne przyciągną przed telewizory wielu fanów
11.03.1022:19
9432wyświetlenia
Verva Racing Team - pierwszy polski zespół w Porsche Supercup, którego kierowcami będą Kuba Giermaziak i Robert Lukas - zapewne przyciągnie przed telewizory wielu fanów, którzy będą chcieli oglądać wyścigówki niemieckiego producenta.
Mimo podobieństw pomiędzy różnymi seriami wyścigowymi, każda z nich rządzi się własnymi prawami i jest w nich kilka „smaczków” które definiują rywalizację na torach. Poniżej postaram się pokrótce przedstawić najważniejsze sprawy związane z Super Pucharem Porsche.
Od 1993 roku Porsche Supercup jest serią towarzyszącą Formule 1 i jej eliminacje są rozgrywane podczas weekendów F1. Rywalizacja w sezonie 2010 składa się z dziewięciu weekendów wyścigowych. Runda w Bahrajnie, która otwiera sezon, jest podwójna i podczas niej rozegrane zostaną dwa wyścigi liczące się do klasyfikacji końcowej. Podczas pozostałych rund będzie odbywał się tylko jeden wyścig.
^kalendarz,20,2010
W zawodach biorą udział tylko prywatne zespoły. Czasem jednak Porsche może wystawić samochód przeznaczony dla kierowcy-gościa, który jest wyłączony ze wszystkich klasyfikacji oraz nagród pieniężnych. Miejsce w takim aucie otrzymują zazwyczaj kierowcy innych serii wyścigowych, dziennikarze czy też gwiazdy sportu i telewizji. Do najsłynniejszych gościnnych występów możemy zaliczyć starty Miki Hakkinena, Ralfa Schumachera, Eddiego Irvine'a, Waltera Röhrla, Ariego Vatanena czy też Richarda Burnsa. Warto nadmienić, że w 1997 roku podczas Grand Prix Węgier gościnny występ zaliczył Krzysztof Hołowczyc.
Wyścig poprzedzony jest jedną sesją treningową, zwyczajowo rozgrywaną w piątek, która w zależności od rozkładu jazd na torze może trwać od 30 do 45 minut. Kolejnym punktem w grafiku są 30- lub 45-minutowe kwalifikacje, od których zależą miejsca na starcie. Zawodnicy rozpoczynają wyścig ze startu zatrzymanego i mają do przejechania około 70 kilometrów. W razie nieprzewidzianych zdarzeń, które mogłyby spowodować przedłużenie wyścigu (np. wyjazd samochodu bezpieczeństwa na tor), jest on ograniczony czasowo do maksymalnie 30 minut.
W sezonie 2010 seria będzie korzystała z nowego samochodu opartego na Porsche 911 GT3 RS. W porównaniu do wcześniejszego modelu, który był oparty na Porsche 911 Carrera, została zwiększona pojemność silnika z 3,6 do 3,8 litra. Ponadto moc wzrosła o 30 koni i kierowcy mają teraz do dyspozycji 450 koni mechanicznych. W tegorocznym pojeździe zmianom uległ również układ wydechowy, który według organizatorów serii ma zapewnić jeszcze lepsze brzmienie silnika w układzie bokser, a także wprowadzona została nowa wersja hamulców ceramicznych, która niesie za sobą redukcję masy. Ostatecznie samochód waży 1200 kilogramów. Wyposażony jest w sześciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów, 90-litrowy zbiornik paliwa i niezbędne wyposażenie bezpieczeństwa.
Na potrzeby serii firma Michelin opracowała specjalne pucharowe opony. Kierowcy mogą wykorzystać w trakcie weekendu dwa komplety opon typu slick. Opony na mokrą nawierzchnię nie są limitowane. Francuski producent ogumienia dostarcza identyczne opony wszystkim zawodnikom i nie mogą być one ogrzewane lub poddawane działaniu jakichkolwiek substancji chemicznych.
Podczas wyścigów Porsche Supercup punktuje aż 15 kierowców. Za pierwsze miejsce zawodnik otrzymuje 20 punktów, za drugie 18, za trzecie miejsce 16. Później kolejno od czwartego do piętnastego miejsca 14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Do klasyfikacji końcowej są liczone wszystkie wyniki, jednak by się w niej znaleźć, kierowca musi wziąć udział w co najmniej 7 rundach. Dodatkowo zawodnikowi, który zdobędzie pierwszą pozycję na starcie przyznawane są dwa punkty.
W klasyfikacji zespołów punktują dwa samochody tej samej ekipy. Jeśli dany zespół wystawia więcej niż dwa samochody to do klasyfikacji zespołów liczone są wyniki dwóch najlepszych aut. Klasyfikacja zespołów jest liczona według tego samego systemu punktowego co klasyfikacja kierowców.
Ponadto w Porsche Supercup prowadzona jest klasyfikacja debiutantów. Jest ona niezależna od klasyfikacji kierowców i zespołów. Obejmuje ona zawodników, którzy w danym sezonie po raz pierwszy w karierze ścigają się w Porsche Supercup. By zostać w niej sklasyfikowanym, trzeba wziąć udział w co najmniej ośmiu rundach pucharu, przy czym każda z nich jest wliczana do klasyfikacji. Rzecz jasna - wygrywa kierowca z największą liczbą punktów.
Oprócz tytułu i chwały zawodnicy w tym pucharze walczą również o nagrody pieniężne. Mistrz serii otrzymuje podczas grudniowej Porsche Motorsport Night of the Champions samochód marki Porsche. Za wygranie wyścigu kierowca otrzymuje 7.000 euro. Drugie miejsce to 5.500 euro. Najniższy stopień podium to nagroda 4.500 euro. Kierowca, który uplasuje się na 15 miejscu otrzymuje z kolei 1.000 euro. Dodatkowo zawodnik, który wykręci najlepszy czas okrążenia otrzymuje zegarek Porsche Design.
Ponadto debiutanci i zespoły, które zajmą trzy najlepsze pozycje w klasyfikacji końcowej również otrzymują nagrody. Najlepszy z debiutantów zainkasuje 12.000 euro. Pozycja druga i trzecia to kolejno osiem i pięć tysięcy euro. Najlepszy zespół zdobywa nagrodę w wysokości 60.000 euro. Za drugie miejsce przypada 45.000 euro, a na najniższym stopniu podium można znaleźć czek o wartości 30.000 euro.
^lista startowa,20,2010
KOMENTARZE