GP Węgier: opis kwalifikacji

Kierowcy Red Bull Racing zdominowali kwalifikacje na Hungaroringu, Kubica dopiero ósmy
31.07.1015:08
Marek Roczniak
8866wyświetlenia

Jak można było się spodziewać, kierowcy Red Bull Racing także podczas kwalifikacji znajdowali się w innej lidze, z łatwością wygrywając każdą z trzech części czasówki. Sebastian Vettel zdołał nawet przełamać barierę jednej minuty i 19 sekund i choć nie udało mu się ustanowić nowego rekordu toru (1:18,436 z Q1 w 2004 roku), to jednak jego okrążenie było po prostu fenomenalne. Nawet Mark Webber nie był w stanie zbliżyć się do czasu Vettela 1:18,773, tracąc do zespołowego kolegi 0,411 sekundy.

Drugi rząd startowy wywalczyli kierowcy Ferrari - Fernando Alonso i Felipe Massa, mając już ponad sekundę straty do Vettela. Ostatnim kierowcą, który zmieścił się poniżej dwóch sekund straty był Lewis Hamilton, kwalifikując się na piątej pozycji w swoim McLarenie. Wraz z mistrzem świata z 2008 roku z trzeciego rzędu wystartuje Nico Rosberg, dla którego szóste miejsce jest dobrym osiągnięciem, patrząc na dotychczasowe tempo Mercedesa w ten weekend.

Największą niespodziankę sprawił Witalij Pietrow, po raz pierwszy w tym sezonie kwalifikując się na wyższej pozycji od drugiego kierowcy Renault - Roberta Kubicy. Obaj kierowcy wystartują jutro z czwartego rzędu, mając za sobą Pedro de la Rosę (Sauber) i Nico Hulkenberga (Williams).

Q1

Kwalifikacje rozpoczęły się przy słonecznej pogodzie (temperatura powietrza 26 stopni Celsjusza) i nie spodziewano się deszczu. Po pierwszych przejazdach w Q1 na czele klasyfikacji znajdowali się kierowcy Renault - Pietrow i Kubica, mając za sobą Hulkenberga. Na drugim kółku Pietrow poprawił się na 1:22,713, a Kubica wykręcił 1:22,309 i wskoczył na pierwsze miejsce. Szybciej o sekundę pojechał po chwili Vettel (1:21,360), a przed Kubicą znalazł się także drugi kierowca Red Bulla - Webber (1:21,698).

W siódmej minucie kierowców Red Bulla rozdzielił Alonso, wykręcając 1:21,672. Przed Hiszpanem znaleźli się następnie Barrichello i Hamilton, a tymczasem Webber wykręcił na koniec swojego przejazdu 1:21,132 i wskoczył na pierwsze miejsce (0,2 sekundy przewagi nad Vettelem). W jedenastej minucie na drugą pozycję awansował Massa (1:21,299), ale już po chwili był trzeci, bowiem Vettel uzyskał czas 1:20,417 i powrócił na pierwsze miejsce. Za Hamiltonem na miejscach 7-10 znajdowali się Kubica, Alguersuari, Pietrow i Hulkenberg.

Pięć minut przed końcem Q1 w strefie spadkowej znajdowali się Sutil, Trulli, Kovalainen, Glock, di Grassi, Senna i Yamamoto. W końcówce sesji Kubica awansował na trzecie miejsce z czasem 1:21,159. Pietrow poprawił się na 1:21,558 i znalazł się na ósmej pozycji, tuż przed Hulkenbergiem, który wykręcił 1:21,598. W 19 minucie Rosberg znalazł się tuż za Kubicą na czwartej pozycji, ale musiał skorzystać już z supermiękkich opon, wykręcając na nich 1:21,212.

Sutil zdołał uciec ze strefy spadkowej i jako ostatni awansował do Q2, plasując się na 17 pozycji. Na 18 miejscu przez chwilę znajdował się Schumacher, ale jemu również udało się zapewnić sobie awans do Q2 (P13). Z dalszej rywalizacji poza kierowcami z nowych zespołów odpadł tymczasem Kobayashi, tracąc do Sutila mniej niż 0,2 sekundy.

Q2

W środkowej części kwalifikacji jako pierwszy czasy okrążeń ustanowili kierowcy Ferrari - Alonso i Massa, uzyskując czasy 1:21,010 i 1:21,417. Obydwu kierowców rozdzielił po chwili Pietrow, a na czele klasyfikacji znaleźli się kierowcy Red Bulla - Vettel (1:19,866) i Webber (1:20,235). Alonso poprawił się na 1:20,752 i pozostał na trzeciej pozycji, a tymczasem Vettel podniósł poprzeczkę na 1:19,573 i miał już ponad pół sekundy przewagi nad Webberem.

W połowie Q2 Kubica był czwarty (1,5 sekundy straty do Vettela), a za Polakiem znajdowali się Pietrow, Hamilton, Massa, Rosberg, Button i Barrichello. W strefie spadkowej (miejsca 11-17) znajdowali się natomiast Hulkenberg (zaledwie 0,007 sekundy straty do dziesiątego Barrichello), de la Rosa, Sutil, Schumacher, Liuzzi, Alguersuari i Buemi.

W końcówce sesji Alonso wykręcił 1:20,237 i nadal był trzeci, ale zmniejszył swoją stratę do Webbera do mniej niż 0,1 sekundy. Webber po chwili awansował jednak na pierwsze miejsce z czasem 1:19,531 (0,042 sekundy szybciej od Vettela). Rosberg poprawił się na 1:20,811 i przez chwilę był czwarty, ale po chwili szybciej od niego pojechał Pietrow, zrzucając kierowcę Mercedesa na piąte miejsce. Kubica Q2 ukończył za Massą na siódmej pozycji, a pierwszą dziesiątkę zamknęli Hamilton, de la Rosa i Hulkenberg.

Dalej nie przeszli Button, Barrichello, Sutil, Schumacher, Buemi, Liuzzi i Alguersuari - kierowców tych czekał start do wyścigu z miejsc 11-17.

Q3

W ostatniej części czasówki po pierwszej serii okrążeń pomiarowych na czele klasyfikacji znajdował się Vettel z rewelacyjnym czasem 1:18,77. Webber pojechał o 0,4 sekundy wolniej i był drugi. Alonso po raz pierwszy w ten weekend zszedł poniżej jednej minuty i 20 sekund (1:19,987) i uplasował się na trzeciej pozycji, mając za sobą Massę, Hamiltona, Rosberga i Hulkenberga.

Najdłużej z ustanowieniem czasów w Q3 zwlekali kierowcy Renault i de la Rosa, decydując się najwyraźniej na tylko jeden przejazd. Kubica na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym nienajlepiej pojechał pierwszy sektor i odpuścił to kółku. Kolejne okrążenie także było niezbyt udane i Polak musiał zadowolić się ósmym miejscem, po raz pierwszy w tym sezonie ulegając zespołowemu koledze - Pietrowowi (P7).

Ostatnie przejazdy kierowców z czołówki nie przyniosły tymczasem większych zmian w kolejności i Vettel utrzymał do końca pierwsze miejsce, a wraz z nim z pierwszego rzędu wystartuje jutro drugi kierowca Red Bulla - Mark Webber. Drugi rząd przypadł kierowcom Ferrari - Alonso i Massie, a za nimi na starcie ustawią się Hamilton i Rosberg. Pierwszą dziesiątkę zamknęli w Q3 de la Rosa i Hulkenberg.

•  Wyniki kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Węgier

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 36°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 1,5 m/s
Wilgotność powietrza: 57%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych kwalifikacji można znaleźć tutaj.

KOMENTARZE

36
vommbath
01.08.2010 11:53
już maestro borowczyk orzekł, że pietrow dysponuje lepszym bolidem od rk ;] trochę kocham tych jełopów ; )
paolo
01.08.2010 11:36
paymey852: Jeśli jesteś szczupłą i zgrabną blondynką to możesz mnie odprowadzać do domu do woli:) A browara to ja czuję jeszcze od wczoraj:) No może już nie ale ciężki wieczór był:) A wyścig jeszcze cięższy się zapowiada:) Znaczy się, że nasz daleko, a nie procentowo:) Pozdrawiam wszystkich pozytywnie zakręconych.
paymey852
01.08.2010 10:59
@paolo - ale się dzisiaj rozpisałeś xD. Jak bym miał ci postawić browara za każdym razem kiedy się z tobą zgadzam, musiałbym cię odprowadzić do domu w bardzo ciężkim stanie :)))
bass001
01.08.2010 10:41
pierwszą dwójkę to można by było od początku sezonu obstawiać, oczywiście gdyby nie pech Vettela
paolo
01.08.2010 09:34
Kochamy co kochamy i nie mamy nad tym żadnej władzy:) Tak na serio to można wyleczyć się z picia czy z palenia ale z motorsportu... NIE DA RADY:) Nie wiem kto jest na jakim etapie uzależnienia ale ja jestem na takim, że wiem, że już nie ma powrotu:) Balet odpada:) Nawet kopana coś nie daje rady choćby zwrócić mojej uwagi. No może mundial ale wyczyny naszych wyczynowców to już nie bardzo:) Mamy wybryka, który daje radę więc trzeba to zobaczyć żeby prawnukom opowiadać w 2100, że kiedyś w 2010 był taki Polak co nam wstydu w F1 nie przynosił:) Takie moje zdanie od zawsze nawet jak nasz dupy daje. A wczoraj dał:) Śledzę karierę gościa odkąd... hmm Od zawsze. Ziomal w końcu:) Widziałem kilka jego wzlotów i upadków zanim go F1 doceniła. Nawet mnie koleś "pouczył" na gokartach. Na swoje usprawiedliwienie dodam tylko, że wiedziałem kto to i co z niego będzie nawet jak jeszcze prawka nie miał i po prostu spaliłem:) Widziałem koniec jego kariery. Później widziałem jak się odradza i jest jeszcze lepszy. Później relacje na tele5 "autoklubu". Nie miałem problemu czy FR3.5 czy F1:) No dobra miałem:) To nie jest koleś w czepku urodzony, któremu wszystko przyszło łatwo jak (nic mu nie ujmując) Hamiltonowi. Miał parę razy pod górkę i jest gdzie jest chociaż diagnoza była kalectwo. Z nieba mu sukces nie spadł. Patrzeć i podziwiać bo jest lepiej niż kiedykolwiek myślałem, że będzie jak zaczynałem spaliny "wąchać" spaliny i tłuc samochody. Wasi prawnukowie będą pytać tak jak my: jak to możliwe, że wygraliśmy z Brazylią czy Argentyną i zdobyliśmy medal w 74? :) No chyba tylko Małysz może mu podskoczyć. Ale to dlatego, że Bernie się o***a i F1 nie ma jeszcze na olimpiadzie:) Najlepiej na zimowej na kolcach:)
francorchamps
01.08.2010 08:59
paolo @ "No generalnie to 15s od startu będzie już totalnie po wyścigu:)" Ale założę się że po 15 sekundach nie wyłączysz telewizora... BA! Śmiem twierdzić że nie wyłaczysz go nawet po 15 okrążeniach ;p i za to kochamy F1 ........... pozdrawiam!
paolo
01.08.2010 08:23
bass001: Twoje pytanie wcale nie jest tak śmieszne jak ci się wydaje. Nie tym razem bo i McLareny i Massa i Kubica są w lesie. Więcej poważnych kierowców i zespołów nie pamiętam. 2xRBR+Alonso chyba, że kosmici wylądują. A jak mam być wróżką w 100% to raczej Seba dostanie czego chce z resztą nie będzie nawet o to dymu bo przecież zdobył PP. Podsumowując: Vettel, Webber, Alonso i jeśli się pomylę to albo dzwon albo awaria, albo Alonso wyżej bo pogoni byczki na starcie. Cała reszta to inna bajka. Massa może da radę ale po 10 okrążeniach jak mu opony złapią temperaturę i ktoś z przodu będzie miał jakiś problem. Więcej grzechów naprawdę nie pamiętam. Może Hamilton ale to bardziej życzeniowe myślenie typu sci fi niż realna możliwość. Gdybym miał postawić kasę to na pewno nie na McLarena na Węgrzech ale cuda się zdarzają, a star wars ma wielu fanów. Massa jest pół sekundy za Alonso, Webber pół sekundy za Vettelem. No trzeba być wielkim optymistą żeby uważać, że ten wyścig nie jest "ustawiony". Szczególnie, że ci co mają być liderami swoich zespołów, są nimi na starcie. No ale bass nie ma to jak pozytywne myślenie:) Popieram i licze, że to ty masz rację ale pieniądze postawiłbym na moją wersję. 2xbyki i Alonso na miejscach 1-3 kolejność bym olał bo Ferdynando może coś zmajstrować na starcie. No generalnie to 15s od startu będzie już totalnie po wyścigu:)
bass001
01.08.2010 07:52
Kurcze wy tak wszystko wiecie. Jaka dzisiaj kolejność na mecie?
francorchamps
01.08.2010 06:13
paolo @ dokładnie! A od siebie jeszcze dodam że dla Pietrova to jak narazie największy sukces w F1..
paolo
01.08.2010 04:37
Panowie to nie tak. Renault przygotowało świetny pakiet i nie ma się o co czepiać. Nie tutaj na Węgrzech. Z resztą chodzącym, żywym dowodem, startującym przed naszym jest Witalij Pietrow. Nasz zagrał w wyścigowego pokera i nie wydało. Nie zawsze jest dzień dziecka. Szkoda bo przy odrobinie szczęścia mógł być dzisiaj na podium, a tak to... szkoda pielgrzymów z Polski bo pewnie będzie procesja. Ale wara od Renault bo to nie ich wina, że Kubica przepałował. Jak się wyjeżdża na dwa kółka i w wery pierwszym sektorze spłaszcza ogumienie to czyja to wina? Zespołu? Pewnie ciśnienia nie tak. Peeewnie, a Witalij osobiście spuszczał powietrze i objechał Kubicę. Error się zdarzył nic strasznego. Nawet robotom się zdarza.
bass001
31.07.2010 08:46
Brawo Pietrov. Tak do końca sezonu i posada będzie, ba może walka z Robertem jak równy z równym. Życzę Ci tego ale będzie ciężko.
vommbath
31.07.2010 03:17
duże rozczarowanie, choć postawa rakiety z wyborga bardzo cieszy : )
Kamikadze2000
31.07.2010 02:57
Nigdy nie oczekiwałem dużo od Renault, ale po dwóch świetnych częściach, strasznie mnie zdeprymowali. Śmiało mogli byc nawet przed Hamiltonem. ;///
tommyline
31.07.2010 02:36
Myślę, że Renówka zawaliła o ok. 30 sekund, gdyby wcześniej wyjechał, miałby jeszcze szzansę się poprawić. Poza tym jak zaczął pierwsze okr. pomiarowe, to akurat wszyscy wyjeżdżali z boksów :(
bass001
31.07.2010 02:08
Może jutro kubek zaserwuje troche walki?
SkC
31.07.2010 01:49
Max P6 jutro no chyba że z przodu będzie się działo albo wreszcie zobaczymy SC które porządnie namiesza
yankess14
31.07.2010 01:47
Szkoda. Sytuacja podobna jak w Valencii. Q1 i Q2 dobrze ale najważniejsza część z lekkim niedosytem. Sądzę że P5 możliwe. Ważne żeby być przed ROS na mecie wyścigu.
testauto
31.07.2010 01:39
Z tego co ja kojarzę to w większości przypadków Kubica zajmuje bardzo dobre pozycje w Q1 i Q2 i nagle sypie się wszystko w Q3 i tak było dzisiaj, powiem szczerze, że zaczyna mnie to irytować nie wspominając, że dzisiaj Witia jest przed Kubicą.
hide
31.07.2010 01:33
niza to jest biadolenie. treningi treningami owszem zgodze sie ale jesli robi sie czas w q2 1:20:867 pewnie jeszcze z niewielkim progrresem a w q3 jedzie sie prawie 0,5 wolniej to cos niestety jest nie tak. Jesli nie potrafi sie utrzymac nerwow na wodzy ( widac bylo to w pierwszym sektorze, przytarta opona) to nie czeka sie do samego konca na wyjazd tylko wyjezdza sie duzo wczesniej. Nie wiem moze ma racje przedmowca, ktory wspomnial o malej ilosci kompletow supermiekkiej mieszanki. W pewien sposob wytlumaczony by byl ten pozny wyjazd. Mimo tego jestem dalece niezadowolony jak pewnie wiekszosc, bo widac bylo potencjal przez caly weekend. Mimo tego trzymam kciuki i mam nadzieje na dobry wystep naszego jedynaka w F1. choc bedzie bardzo ciezko;/ ehhh
Jacobss
31.07.2010 01:33
Brawo Vettel :). Świetny przyjazd w Q3. Teraz tylko trzeba szybko wystartować i liczyć na brak awarii.
kovalf1
31.07.2010 01:29
Kubica słabo pojechał te kwalifikacje, po dwóch segmentach sesji liczyłem na P4, P5, a tu nawet z Witalijem przegrał... Nie wiem czy to wina RK czy zespołu. Brawa jednak się należą za rezultat Pietrowa. Jeszcze się odniosę do Schumachera. To już staje się zabawne, a nie żałosne co on wyprawia.
fernandof1
31.07.2010 01:27
jaki brak usprawnień przecież mają nowe skrzydła i chyba podłoga jest nowa w Reno
niza
31.07.2010 01:25
@dmaot malach, bo taka jest mentalność 95% Polaków... Każdy się podniecał treningami, ale większość zapomniała, że one mało co nam mówią. Mnie wcale nie dziwi taka pozycja Roberta, pewnie i tak prędzej czy później w wyścigu będzie przed Petrovem, więc spokojnie. Teraz musimy zacząć się cieszyć, że Kubica jest nadal w pierwszej 10, brak większych usprawnień u Renault niczym dobrym nie wróży na przyszłość
fernandof1
31.07.2010 01:24
dobrze że Kubica jest 8 a Vitek 7 chyba przestane oglądać kwalifikacje bo i tak rbr ma pp jak oni to zrobili że Ferrari traci aż 1 sek co to ma być w ogóle ten Adrian powinien za to siedzieć że odstawia stawkę na 1 sek ale Brawa sie należą ale mógł wygrać Webber Brawa dla pedro wielkie brawa za to że był w Q3 ale się Borówa ucieszył jak Robert wyjechał jak by dostał lizaka
paymey852
31.07.2010 01:24
Wydawało się że 4 dla KUB a tu McL negle dmuchnoł w Q3
FelipeF1.
31.07.2010 01:20
Vettel zdominował resztę BRAWO dla Petrova pierwszy raz przed Kubicą tylko żeby nie usłyszał tego co Massa "Vitaly Kubica jest szybszy zrozumiałeś ?" albo " oszczędzaj paliwo" :D
dmaot malach
31.07.2010 01:17
Jeden nieudany qual i już rozpoczyna się najeżdżanie na Renault?
orzi
31.07.2010 01:16
I jutro znowu będzie dublowanie wszystkich zawodników. Niezrozumiała strategia Renault, chociaż myślę, że to bardziej Kubicy puściły tym razem nerwy a nie wina zespołu. Petrov też późno wyjechał no i jadąc swoim tempem uzyskał siódmy czas.
Kamikadze2000
31.07.2010 01:14
Co do McL, wielki Button znowu ostatnie kółko ***ł. Hamilton jak zawsze równo. ;) No i mamy REKORD TORU!!! :))
paymey852
31.07.2010 01:14
Nie ma co Kubica przypalił troche, szacun dla Vitka, pokazał że potrafi powoli ale konsekwentnie się rozwijać. Kolejny klaps z niespodzianką . Adrian Newey na prezydenta, nic tylko ściągać od geniusza xD.
Kamikadze2000
31.07.2010 01:13
Po raz pierwszy chyba zawiodłem się na Robercie. W ogóle czemu wyjechali tak późno!!! Wielkie gratulacje dla RBR!!! Również dla Ferrari! No i brawo Witek! :))
MattF1
31.07.2010 01:13
@Tom_Bombadil Może po prostu Renault nie miało więcej niż jeden komplet świeżych miękkich opon i dlatego Robert wyjechał tylko raz
hide
31.07.2010 01:11
I bardzo dobrze. Kubica dal plamy na calej linii razem z Renault. Nie rozumiem dlaczego trzymali go praktycznie do samego konca w boksie;/ Tragedia jak dla mnie. Caly weekend przed McLarenem i Mercedesem a koniec koncow tak zalosny, ze wyc sie chce;/ Jestem potwornie sfrustrowany;/
Tom_Bombadil
31.07.2010 01:10
Strategia Renault zaczyna mi przypominać BMW z "najlepszych" czasów :-/ Nie rozumiem jak w wyścigu, w którym się nie wyprzedza i kwalifikacje mają istotne znaczenie ryzykuje się późny wyjazd na dwa okrążenia pomiarowe! Oszczędzają na oponach?! W głowie mi się nie mieści...
Norbi123
31.07.2010 01:09
Pietrov bardzo ładnie, a Kubica niestety słabo, nawet gorzej niż w Q2.
eTekamote
31.07.2010 01:07
Ale Petrov będzie miał zaciesz :D. No, ale trzeba przyznać, że bardzo ładnie pojechał.