Kubica przestrzega przed pochopną oceną formy po testach opon

Polak przyznał, że nowe ogumienie szybko się zużywało nawet na bardzo nagumowanym torze
21.11.1011:40
Grzegorz Filiks
5331wyświetlenia

Robert Kubica radzi, by nie przewidywać przyszłorocznej formy poszczególnych zespołów opierając się na wynikach pierwszych testów nowych opon Pirelli, ponieważ w sezonie 2011 nie tylko bolidy będą zupełnie inne, ale i ogumienie włoskiego producenta zostanie jeszcze zmodyfikowane.

Polak powiedział, że zakończone wczoraj dwudniowe jazdy w Abu Zabi były niczym innym, jak zebraniem wstępnych danych o zachowaniu i właściwościach ogumienia Pirelli. Było tak samo, gdy przeszliśmy z opon Michelin na Bridgestone. Musisz odpowiednio przystosować ustawienia samochodu i po prostu nabrać pojęcia o wymaganiach ogumienia - stwierdził Kubica, spytany przez serwis AUTOSPORT, czy Renault podczas testów dokonało jakichś istotnych zmian w ustawieniach bolidu.

Nie trzeba za bardzo modyfikować ustawień samochodu (w tych testach) z uwagi na fakt, iż moim zdaniem do przyszłorocznego sezonu opony ulegną dużej zmianie. Krakowianin zwrócił również uwagę, że w 2011 roku nowe przepisy sprawią, iż ujrzymy inną charakterystykę aut, poza tym tor Yas Marina podczas testów Pirelli był bardzo mocno nagumowany, ponieważ miał za sobą pełny weekend grand prix F1 oraz dwa dni jazd młodych kierowców.

To ciągle bardzo wczesny etap - powiedział kierowca Renault. Nie ma sensu tutaj zagłębiać się w balans czy ustawienia, bo za rok bolidy będą inne, także warunki na torze mogą być zupełnie odmienne. Chodzi po prostu o to, aby zebrać podstawowe dane o oponach. Kubica zgodził się z opiniami innych kierowców, że ogumienie szybko się zużywało. Pirelli od samego początku deklarowało dostarczanie 'agresywnych' mieszanek, ponieważ szybkie zużywanie się opon zapewnia większe emocje i lepsze widowisko.

Nie ma obaw o jakość. Moim zdaniem możemy powiedzieć, że tutaj będzie pewna obawa o poziom zużywania się ogumienia, ale przewiduję, że opony zmienią się od teraz do początku nowego sezonu - stwierdził 25-latek. To bardzo wczesna faza i lepiej, że kłopoty są teraz, aniżeli miałyby się pojawić w marcu! Jeśli był bolid, który potrafiłby przejechać 60 okrążeń na jednym zestawie opon, to ja go nie widziałem... Mogą być różnice w porównaniu jednego samochodu do drugiego, ale generalnie kłopoty, które mają ludzie są takie same. Jedni mają większy problem, inni mniejszy, lecz trzeba się tym po prostu zająć.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

7
absik
23.11.2010 10:14
Jak wyliczacie procentową lepszość/gorszość bolidu - po czasie okrążenia? Ten 5% gorszy, to będzie coś w okolicach Lotusa!? ;)
Sgt Pepper
22.11.2010 06:37
a ja myślę że bolid 5% gorszy od konkurencji już dałby mu mistrza...
nij0
21.11.2010 11:40
@qnt3c Owszem ale ja porównałem tegoroczny bolid.
gnt3c
21.11.2010 09:52
nij0? mnie się wydaje że bolid lepszy o 1-2% (w stosunku do konkurencji) dałby mu już mistrza...
nij0
21.11.2010 11:44
Oby Renault zbudowało taki bolid, który będzie lepszy od tegorocznego o ok. 20%. Myślę, że Robert by to wykorzystał.
jpslotus72
21.11.2010 11:24
"Agresywna mieszanka" będzie jednak też faworyzowała kierowców jeżdżących "miękko" - delikatnie obchodzących się z oponami - jak Button. Ale taki Hamilton może już mieć kłopoty - co z tego, że wyprzedzi kilku przeciwników, jeśli zużyje przy tym opony tak, że będzie musiał zjechać i znowu straci te pozycje?... Walka o pozycje zawsze odbija się oponach - więc możemy mieć więcej wyprzedzeń przy pit-stopach niż na torze - a czy o to właśnie chodzi? Wydaje mi się, że Kubica będzie w dosyć dobrej sytuacji - on potrafi łączyć walkę z oszczędzaniem opon... Ale jak sam powiedział - zobaczymy jakie będą bolidy, co dla akcji na torze przyniosą zmiany konstrukcyjne - i jakie naprawdę będą te Pirellki na starcie do pierwszego wyścigu.
dan193t
21.11.2010 10:59
powinni zrobic takie opony ze srednia mieszanka birdgstona odpowiadala najtwardszej Pirelli... i bylyby super wyscigi i zjazdy co 20 okrazen (bo supermiekka 20 kolek wytrzyma na kazdym torze) a)byloby duzo wiecej akcji w boksach b)wiecej wyprzedzen (jedni na zuzytych, drudzy na swierzych) c)moj ulubiony punkt, bolidy szybsze o 1,5 sekundy na kolku dzieki samym oponom, bo Bridgestone przygotowywal w latach 07-10 takie opony jak w 2005 gdzie zjazdy do boksu po opony byly zakazane