FIA zaproponowała przednią szybę w bolidach F1

Takie rozwiązanie miało by wzmocnić ochronę głowy
23.12.1011:31
Paweł Zając
6976wyświetlenia

Według włoskiego magazynu Autosprint, FIA zaproponowała wprowadzenie do bolidów Formuły 1 przedniej szyby wykonanej z pleksiglasu. Rozwiązanie zaprezentowane na zdjęciu miałoby chronić kierowców przed urazami głowy.

Problem niedostatecznej ochrony głowy kierowcy F1 pojawił się w zeszłym roku po wypadkach Felipe Massy, który został uderzony przez element zawieszenia oraz Henry'ego Surteesa, który stracił życie uderzony kołem innego bolidu podczas wyścigu F2.

Nie uważam, abyśmy potrzebowali osłon kokpitu - powiedział Felipe Massa po swoim wypadku. Możliwe, że są jednak inne rozwiązania, które mogłyby uchronić nas przed podobnymi urazami.

Po zeszłorocznych wypadkach Bernie Ecclestone poprosił profesora Sida Watkinsa, prezydenta Instytutu FIA do Spraw Bezpieczeństwa, o zajęcie się tym problemem. Dodatkowo kwestia zbyt odsłoniętej głowy kierowców „przypomniała się” podczas ostatniego wyścigu sezonu, kiedy nos bolidu Vitantonio Liuzziego o mało nie uderzył Michaela Schumachera.

Autosprint twierdzi, że proponowane rozwiązanie nie wpłynęłoby w żaden sposób na widoczność i byłoby zaprojektowane, by ochronić przed kołem, a nawet uderzeniem całego bolidu F1. Dodatkowo sprawa przedniej szyby ma zostać przeanalizowana pod kątem aerodynamiki oraz przepływu powietrza wokół pokrywy silnika i tylnego skrzydła.

Źródło: motorsport.com

^sonda,233

KOMENTARZE

31
NEO86
16.01.2011 10:32
To rozwiązanie jest niepotrzebne. Rozpędzonego bolidu napewno nie zatrzyma a np. oberwanie sprężyną to jest przypadek 1:100000000. Popieram Pieczar i Adam1970
vvv
28.12.2010 02:58
"wycieraczki, spryskiwacze, bieżnik, błotniki i światła i jazda na miasto..." ja koniecznie dodałbym jeszcze drzwi i bagażnik na zakupy:)
Huunreh
23.12.2010 10:46
Lola przecież zaproponowała dobre rozwiązanie... szyba z przodu plus mały daszek nad głową kierowcy.
Darondi
23.12.2010 10:29
wycieraczki, spryskiwacze, bieżnik, błotniki i światła i jazda na miasto...
tomekf248
23.12.2010 06:38
Sam T-cam nie chroni przy dachowaniu. Robi to element konstrukcji kokpitu auta, bezpośrednio za kierowcą. Mówiło się o tym przy okazji nowego wlotu Mercedesa. To, że osłony tych kamer wytrzymują dachowania to inna sprawa. Po prostu nie ma odłamków.
kamil.pl5
23.12.2010 04:50
@Adam1970 "Odłamki pleksiglasu ranią twarz Schumachera" Nikt nie mówi przecież że wprowadzenie szybek wyklucza używanie kasku. Chyba dość logicznym się wydaje że kaski zostaną. Co do dachowań to chyba troszkę inna bajka bo protekcją przy dachowaniach są T-cam.
Adam1970
23.12.2010 03:21
Oberwanie sprężyną 1:10000000. Surtees nawet z tą szybą zginął by (dostał kołem z boku). Ktoś wspomniał Wurza- także nic by nie dalo (lądowanie do góry kołami) Webber j.w. Schumacher? Liuzzi wjeżdża przez szybę bez pytania. Odłamki pleksiglasu ranią twarz Schumachera...Tfu..tfu.. Pomysł wzruszający acz nieprzydatny. Insektołapacz,kurzołap, nie wspominając o deszczu. Tak wiem, będą wycieraczki.
Czechoslowak
23.12.2010 02:44
buczu-> nie gryzie się, z prostej przyczyny: ta szybka raczej nie generowałaby dodatkowego docisku (co najwyżej pomagałaby odpowiednio ukierunkować na tylne skrzydło opływające powietrze), a jej wpływ na aero polegałby głównie na znacznym ograniczeniu oporów.
jpslotus72
23.12.2010 01:18
Niezłe cabrio - jeszcze drugi fotel, jakaś blond laska do pary i radio na full...
fibon
23.12.2010 01:07
Ciekawe jak to się ma do ucieczki kierowcy z bolidu w przypadku pożaru lub ogólnie wypadku. Taka szyba może znacząco utrudnić kierowcy szybkie opuszczenie bolidu.
Dudak
23.12.2010 01:00
Faktycznie - jezeli bedzie bezpieczniej, to ok. Tylko zeby nie dalo to efektu odwrotnego. Ja nie wiem jak oni teraz jezdza w deszczu kiedy pada im na szybke w kasku. Jak do tego dojdzie dodatkowa szyba to beda chyba jezdzic na wech.
FelipeF1.
23.12.2010 12:55
Jesli by to mialo poprawic standardy bezpieczenstwa to jestem w 100% za tym
buczu
23.12.2010 12:49
@Czechoslowak: czytasz niusy z głównej? Tam jest napisane, że aero ma być ograniczane rzecz wytwarzania docisku przez podłogę. Trochę to się gryzie.
barteks
23.12.2010 12:43
Aż sprawdziłem w kalendarzu czy dzisiaj nie 1 kwietnia...
Czechoslowak
23.12.2010 12:36
Ale marudzicie... A nikt nie wspomni że taka "szybka" mogłaby znacząco poprawić wydajność aerodynamiczną bolidu? Z jednej strony narzekacie że FIA zmniejsza pojemność silników, zakazuje podwójnych dyfuzorów, kanałów F i ogólnie "robi wszystko żeby bolidy były coraz wolniejsze", a z drugiej, gdy pojawia się jakieś rozwiązanie, które poprawiłoby osiągi (mimo że jako pewien efekt uboczny), to też wam nie odpowiada bo "beznadziejnie wygląda". Najlepiej jakby się w F1 nic nie zmieniało - tylko gdzie wtedy byłoby miejsce na rozwój?
Ralph1537
23.12.2010 12:12
szkoda że jeszcze dachu do kompletu nie dorzucili...
marrcus
23.12.2010 12:05
na tym zdjeciu benadziejnie to wygłada, juz wole igrzyska i krew
Pieczar
23.12.2010 12:03
Czasy kiedy wypadky śmiertelne były częste minęły jakieś 30-40 lat temu. W ostatnich 30 latach było takich wypadków 5 w F1, ale w żadnym szyba by nie pomogła. Ergo rozwiązanie nieprzydatne. PS. Taka szyba NIE uchroni kierowcy przed lecącym kołem. Chyba, że zrobić całkiem zamknięty kokpit.
phildoon
23.12.2010 12:01
Alonso do twarzy z tą szybką :D
Dżejson
23.12.2010 11:51
To czekamy aż Newey zaprojektuje elastyczną, wyginającą się szybkę, najlepiej kilkupoziomową z otworami.
Maly-boy
23.12.2010 11:35
mógłby,gdyby ..
Simi
23.12.2010 11:29
Ojoj... To zupełnie by nie wyglądało, no ale prawda jest taka, że, jak mówi Sar Trek - chyba nie chcemy wrócić do czasów, gdy śmiertelne wypadki były dość częste. Przypomnę: W 2007 trochę mniej szczęścia i na skutek uderzenia w głowę zginąłby Wurz W 2009 mógłby zginąć Massa W 2010 w oczy śmierci zajrzał Schumacher... Trochę przerażające statystyki, tak więc rozsądek podpowiada, by wprowadzić te szyby... Tylko sprawa, która mnie nurtuje - czy taka szybka byłaby w stanie uchronić przed bolidem? Raczej samochód po prostu zmiażdżyłby tą osłonkę. No, ale zawsze jakiś tam postęp w bezpieczeństwie by był.
SoBcZaK
23.12.2010 11:24
Sar trek tak jojczysz, że najlepiej będzie jak kierowcy będą grac na symulatorach- w końcu nikt nie chce powrócić do czasów kiedy to kierowca może oberwac spreżyną albo coś.....
Sar trek
23.12.2010 11:13
Jeżeli to poprawi bezpieczeństwo, to jestem za. Wszyscy tylko krytykują, ale chyba nikt nie chce powrócić do czasów, gdy co sezon kilku zawodników odchodziła na wieki wieków. PS: Wesołych świąt.
Yurek
23.12.2010 11:11
A Eifelland testował lusterko peryskopowe, ale to nie znaczy, że wszystko co zespoły testują, jest dobre http://forix.autosport.com/8w/eifelland/rs-mc72.jpg
Patrick
23.12.2010 11:05
fordern
23.12.2010 11:03
a nie lepiej dać poprostu kierowcom tarczę i niech się bronią przed nadlatującymi obiektami ?
IJTKPZZ7
23.12.2010 10:52
To może niech się ścigają w F1 2010 na PC, to już nic nikomu nie powinno się stać..?
JustBull
23.12.2010 10:49
jeszcze abs, poduszki powietrzne, esp, kawał dachu z włokna i będzie bezpieczniej. @up jak i wycieraczki to i plyn do spryskiwaczy :)
maciej
23.12.2010 10:49
wycieraczki i spryskiwacze będą ? ;D
buczu
23.12.2010 10:38
Ale urwał...