Pollock: PURE było zdumione zmianą przepisów dotyczącą silników

"Kiedy regulaminy zostały zmienione, poczułem się dosłownie tak, jakbym został kopnięty w krocze".
03.08.1122:26
Nataniel Piórkowski
1954wyświetlenia

Craig Pollock przyznał, że był zdumiony decyzją FIA, która zmieniła plany dotyczące przyszłej jednostki napędowej dla Formuły 1.

Pierwotnie, od sezonu 2013 bolidy F1 miały być wyposażone w czterocylindrowe, rzędowe, turbodoładowane silniki o pojemności 1.6, ale po tym, jak niektóre zespoły wyraziły swoje niezadowolenie, organ zarządzający zmienił regulaminy wprowadzając jednostki napędowe w układzie V6 od roku 2014.

Ruch ten został oficjalnie potwierdzony pod koniec czerwca, zaledwie dwa miesiące po tym, jak firma Pollocka - PURE ogłosiła plany wejścia do F1 od sezonu 2013. Pollock przyznał, że zmiana planów była myląca i dotknęła PURE: Kiedy regulaminy dotyczące czterocylindrowego silnika zostały zmienione, poczułem się dosłownie tak, jakbym został kopnięty w krocze.

Zacząłem myśleć, w jaki sposób Światowa Rada Sportów Motorowych zmienia swoją jednomyślną decyzję. Nigdy nie myślałem, że może do tego dojść. Ale prawda jest taka, że jesteśmy w Formule 1 i tu nie ma rzeczy niemożliwych. To już drugi raz, gdy stało się coś takiego. Po raz pierwszy spotkałem się z tym, gdy mieliśmy dwie umowy z British American Tobacco: jedną na reklamę Lucky Strike, a drugą na markę 555.

Nie było o tym nic w regulaminie i ze względu na nacisk British American Tobacco zdecydowałem się na oddanie sprawy do sądu. Zrobiliśmy tak i przegraliśmy - nawet pomimo tego, że nic nie było na ten temat w przepisach. Nazwano to atakiem na ekskluzywny klub, więc nie ma mowy, byśmy ponownie zareagowali w ten sam sposób. Będziemy po prostu pracować nad tym, co najlepsze dla przyszłości.

Pollock twierdzi, że koszt produkcji jednostek V6 będzie znacznie wyższy niż planowano. Nie mogę zrozumieć wielu ludzi w tym sporcie, którzy mówią, jaka to ta V6 jest świetna, fantastyczna i jak bardzo będzie w stanie zapanować nad kosztami. Cóż, prawda jest taka, że koszty wzrosną. Masz cztery cylindry i przechodzisz na sześć, więc automatycznie masz sześć tłoków, więcej zaworów - to wszystko będzie kosztować więcej.


To wszystko w znacznym stopniu zmienia biznesplan. Gdy idziesz do inwestorów i przedstawiasz im biznesplan, obierasz jedną ścieżkę, która została opracowana i ludzie z działu technicznego mogą zabrać się za czterocylindrowy silnik, rzędowy, jest turbodoładowany, więc koszty wynoszą X. Teraz jedyne, co zostało ci zrobić, to iść do tych samych ludzi i powiedzieć im «Przepraszam, ale tamten plan działania jest błędny. Teraz koszty wynoszą X plus kilka więcej». Musieliśmy dokonać całkowitej zmiany naszego biznesplanu. Fakt, to ten sam biznes, jednak różne kwoty.

Pollock dodał jednak, że pomimo nieoczekiwanych zmian, realizacja projektu postępuje zgodnie z harmonogramem. Były wzloty i upadki. Początkowo byliśmy bardzo zadowoleni i projektowaliśmy czterocylindrową jednostkę. Projektowanie dobiegło końca i byliśmy gotowi nacisnąć jeden przycisk i rozpocząć produkcję. Wtedy jednomyślna decyzja uległa zmianie, a do F1 miał wejść silnik V6. Prace postępują jednak dobrze. Wynajęliśmy już wszystkich niezbędnych ludzi do projektowania i rozwoju, realizujemy to i będziemy gotowi na czas.

Pollock powiedział, że spodziewa się ogłosić pierwszych klientów PURE w nadchodzącym sezonie, ale uważa, że nie ma pośpiechu. Rzeczywistość jest taka, że dopiero w 2013 roku będzie trzeba wszystko sfinalizować. Mamy teraz 2011, więc mogę to ogłosić w dowolnym momencie następnego roku.

Szkot nie ma też wątpliwości, że znajdą się zespoły, które skorzystają z oferty jego firmy. Jeśli na początku 2013 roku nie mielibyśmy klientów, to nad całym projektem musielibyśmy postawić wielki znak zapytania, ale normalnie rzecz biorąc nie przeszkadza mi to. Wszystko sprowadza się do strategii i tego jak można przekonać zespoły od strony technicznej, że silnik będzie wydajny, a także opłacalny w porównaniu do konkurencji.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

8
mkente
04.08.2011 03:46
[quote]Ruch ten został oficjalnie potwierdzony pod koniec czerwca, zaledwie dwa miesiące po tym, jak firma Pollocka – PURE ogłosiła plany wejścia do F1 od sezonu 2013.[/quote][quote]Początkowo byliśmy bardzo zadowoleni i projektowaliśmy czterocylindrową jednostkę. Projektowanie dobiegło końca i byliśmy gotowi nacisnąć jeden przycisk i rozpocząć produkcję.[/quote]Dobrze rozumiem, że w dwa miesiące zaprojektowali nowy silnik? Specem od silników nie jestem, ale to chyba dość krótko. Fakt - możliwe, że rozpoczęli projektowanie przed ogłoszeniem planów wejścia do F1, ale przecież dopiero niedawno zatrudnili Simona jako dyrektora technicznego.
adept
04.08.2011 10:03
Bardzo jestem ciekawy komu upchną swoje silniki. Chyba, że Cosworth wypadnie?
Yurek
04.08.2011 07:22
@Kojaq - "wiele serii" to nie Formuła 1, w 1999 regulamin wyraźnie mówił, że malowania samochodów jednego zespołu mają być jednakowe. Ile o to było awantury... A później otrzymaliśmy coś pokracznego zwanego BAR 001, co nie tylko nie jeździło, ale kolorystycznie wyglądało jak zabawka. Niemniej jednak trzymam kciuki za inicjatywę PURE i mam nadzieję, że będzie co najmniej tak samo udana jak BAR, bo - co by nie mówić - z BARem jednak nie było tak źle.
Aeromis
04.08.2011 12:00
@ICEman Identycznie jak FIA. Zespoły pracują nad udoskonaleniem bolidu, wydają pieniądze, po czym FIA im zakazuje z tego korzystać, tak samo i z silnikami. FIA to państwo w państwie, którego konsekwencje własnych decyzji mało interesują, to samo bagno co FIFA itp. Niby sprawa jasna, FIA zła FIA bee, tylko czemu Pollock udaje że czegoś nie rozumie, jakby nie wiedział z kim ma do czynienia.
ICEman
03.08.2011 10:03
Pollock to jak widac gosc dla ktorego F1 ma wymiar materialny !
Kojag
03.08.2011 09:39
@Adam1970 W sumie w wielu seriach nie ma problemów z różnym malowaniem bolidów jednego zespołu... Wydaje mi się, że jednym z powodów dla których dostawcy zgodzili się na zmiany w regulaminie i wejście nowych, innych silników rok później, była obawa przed dołączeniem do stawki kolejnego, mocnego gracza, czyli właśnie PURE...
Adam1970
03.08.2011 09:08
Zdumiony bylem gdy Pollock chciał wystawić swe bolidy w różnych malowaniach: jeden w barwach Lucky Strike a drugi w barwach 555. Przegrał i był zdziwiony. Ciekawy gość.
Huckleberry
03.08.2011 09:02
Niech się przyzwyczajają bo jeszcze nie raz będą zdumieni :>