Grand Prix Belgii 2011 okiem Pirelli
Różnica pomiędzy oponami ma wynosić ponad sekundę na okrążeniu
22.08.1115:42
1067wyświetlenia
Spa-Francorchamps w sercu Ardenów to ulubiony tor wszystkich kierowców. Stawia przed nimi wyjątkowe wymagania. Pętla liczy 7,004 kilometra i jest najdłuższą w kalendarzu Formuły 1, co podkreśla rolę obiektu jako ikony dawnych czasów. Zakręty Eau Rouge czy Blanchimont przeszły do historii wyścigów Grand Prix i wymagają poświęcenia nie tylko ze strony kierowców, ale także opon.
Poza dużymi prędkościami i przeciążeniami jednym z największych wyzwań Spa-Francorchamps jest charakterystyczna dla tego regionu zmienna pogoda. Tor rozciąga się na dość znacznym obszarze, podobnie do Nordschleife, starej pętli Nurburgringu. W jego różnych częściach panuje odmienny mikroklimat, dzięki czemu przy opadach na jednym fragmencie toru w innym miejscu może być całkowicie sucho.
Na ten weekend nominowano pośrednią mieszankę Pirelli PZero „białą” oraz miękką PZero „żółtą” - tak jak w przypadku rozegranych wcześniej Grand Prix Europy oraz Grand Prix Niemiec - ale historycznie rzecz biorąc w akcji możemy zobaczyć także ogumienie deszczowe i przejściowe. Zwłaszcza przejściowe opony PZero „niebieskie” odegrały istotną rolę w kilku ostatnich wyścigach, a ich zachowanie w zmiennych warunkach może znów zostać przetestowane w Spa.
Spa-Francorchamps to jeden z wielu torów, na których nie testowano jeszcze ogumienia Pirelli. Jeśli chodzi o obciążenie wzdłużne i poprzeczne opon, to jeden z najcięższych obiektów w kalendarzu. Długość okrążenia także podkreśli różnicę pomiędzy dwiema mieszankami, która prawdopodobnie wyniesie ponad jedną sekundę na kółku. To zwiększy rolę dobrej strategii. Jednak ogólne zużycie ogumienia jest dość niskie, za sprawą niskich temperatur i płynnej natury toru, który ma mniej ostrych zakrętów niż wiele innych obiektów.
DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI:
Paul Hembery:
Spa-Francorchamps to jedna z tych legendarnych nazw w sporcie wyścigowym i prawdziwa ikona sezonu Formuły 1. Ten tor jest prawdziwie ciężkim sprawdzianem, zatem kolejny raz musimy dostarczyć opony, które poradzą sobie nie tylko z działającymi na nie regularnie kolosalnymi siłami, ale także zapewnią jak najlepsze osiągi przy zachowaniu maksymalnego poziomu bezpieczeństwa. Na wiele sposobów Spa jest jednym z najmniej przewidywalnych torów w kalendarzu i ponieważ nigdy tu nie testowaliśmy, mamy bardzo mało danych. Z tego co zdołaliśmy zaobserwować w Walencji i zwłaszcza na Nurburgringu, jesteśmy pewni, że kombinacja pośredniej i miękkiej mieszanki zapewni idealny balans pomiędzy osiągami i wytrzymałością, umożliwiając kierowcom zademonstrowanie swoich umiejętności. W tym wyścigu nagrodzeni będą ci, którzy potrafią odważnie wyprzedzać, co ściśle wpisuje się w naszą filozofię dotyczącą ogumienia. Pogoda w Belgii zawsze jest niewiadomą, ale z tak wieloma deszczowymi wyścigami za nami w tym obszarze zdobywamy doświadczenie szybciej niż się tego spodziewaliśmy.
CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI
Jerome d'Ambrosio (Virgin Racing):
Spa-Francorchamps to dla mnie jeden z wyjątkowych torów w kalendarzu. Jazda po nim jest fantastyczna - trudno ubrać w słowa odczucia, które temu towarzyszą. Mój ulubiony fragment to oczywiście Eau Rouge, bardzo ważny i wyjątkowy zakręt. Przejechanie go pełnym gazem jest prawdziwym wyzwaniem. Spa to jeden z najbardziej wymagających torów, za sprawą szybkiej, krętej i pagórkowatej konfiguracji. Jestem pewien, że czeka nas kolejny ekscytujący wyścig z oponami Pirelli PZero ponownie w roli głównej. Jednym z największych wyzwań podczas weekendu będzie odpowiedni dobór ogumienia, bo pogoda tutaj jest bardzo zmienna i czasami pada w jednej części toru, a w drugiej jest sucho. Podczas wyścigu trzeba będzie odpowiednio dbać o opony Pirelli, aby jak najlepiej je wykorzystać na dystansie 44 okrążeń.
UWAGI TECHNICZNE:
- Dobranie idealnego poziomu docisku jest na Spa skomplikowane: zespoły nie chcą tracić na prędkości maksymalnej na prostych, ale zaledwie sześć z 19 zakrętów pokonywane jest z prędkością poniżej 130 km/h i dlatego potrzebna jest duża przyczepność aerodynamiczna. Większość zespołów stosuje wypośrodkowane ustawienia docisku.
- Ukształtowanie terenu na torze Spa-Francorchamps, jak na przykład niecka przed podjazdem pod Eau Rouge, stawia wysokie wymagania przed oponami i sprawia, że zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponach jest bardzo ważne. Dostarczane zespołom ogumienie ma ciśnienie około 18-20 psi, ale przy rozgrzaniu może szybko wzrosnąć, co z kolei obniża przyczepność. Dlatego istotne jest, aby kierowcy nie przeciążali za bardzo opon.
- Mniej więcej połowa ruchu zawieszenia w samochodzie Formuły 1 pochodzi z pracy uginających się opon. W Spa auta ustawiane są miękko, z jak największym możliwym skokiem zawieszenia. Stosuje się także większy prześwit niż na większości innych torów.
Mieszanki opon wybrane na wyścigi w sezonie 2011 | ||||||||
Grand Prix | Tor | @Supermiękka (czerwona) | @Miękka (żółta) | @Pośrednia (biała) | @Twarda (srebrna) | @Strategie | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Australii | Albert Park | • | • | pokaż | |||
1 | Malezji | Sepang | • | • | pokaż | |||
1 | Chin | Shanghai | • | • | pokaż | |||
1 | Turcji | Istanbul Park | • | • | pokaż | |||
1 | Hiszpanii | Catalunya | • | • | pokaż | |||
1 | Monako | Monte Carlo | • | • | pokaż | |||
1 | Kanady | Montreal | • | • | pokaż | |||
1 | Europy | Valencia | • | • | pokaż | |||
1 | Wielkiej Brytanii | Silverstone | • | • | pokaż | |||
1 | Niemiec | Nurburgring | • | • | pokaż | |||
1 | Węgier | Hungaroring | • | • | pokaż | |||
1 | Belgii | Spa | • | • | ||||
W trakcie wyścigu obie mieszanki muszą być chociaż raz użyte, o ile nie było konieczne użycie deszczowych opon. |
PIRELLI W BELGII:
- Pirelli Tyres Belux mieści się w Brukseli. Lokalny importer jest aktywny w szeregach kampanii mających na celu zachęcenie klientów - przykładem jest „tyrelife”, w ramach której każda sprzedawana opona ma gwarancję na dwa lata lub 30 000 kilometrów.
- Ostatnie zwycięstwo Pirelli w Belgii miało miejsce w Lommel, podczas 11. rundy Motocrossowych Mistrzostw Świata. Motocyklowa opona Scorpion odniosła szereg triumfów w różnych klasach, a w klasyfikacji generalnej wygrał Antonio Cairoli na KTM.
- Pirelli ma na koncie pięć wygranych w Grand Prix Belgii, zwyciężając nieprzerwanie w latach 1950-1954. Dwa z tych triumfów były dziełem legendarnego Juana Manuela Fangio, a autorem dwóch innych był Alberto Ascari. Jeden raz zwyciężył Nino Farina.
Źródło: Informacja prasowa Pirelli