Zmiany w stawce GT1 w sezonie 2012
Przedstawiamy mały przewodnik po tegorocznej stawce Mistrzostw Świata GT1
06.04.1212:43
4282wyświetlenia
W zimie wiele zmian zaszło w Mistrzostwach Świata GT1. W imię redukcji kosztów porzucono klasę GT1 i od tego roku seria będzie używać aut klasy GT3. Zaowocowało to wieloma zmianami w stawce, kilka zespołów odeszło, inne powróciły do rywalizacji, a kilka z nich po raz pierwszy powalczy o tytuł mistrza świata.
Zmiana klasy pociągnęła za sobą całkowite przewrócenie do góry nogami stawki, jeśli idzie o samochody. Podczas dzisiejszego treningu na torze Nogaro nie zobaczyliśmy już Lamborghini Murcielago, Corvetty, czy Nissana GT-R. Zastąpią je Ferrari 458, McLaren MP4-12c czy Audi R8.
Hexis Racing, zeszłoroczni mistrzowie, pożegnali się z Astonem Martinem i w tym roku będą używać McLarena MP4-12c GT3. Samochód z numerem 1 poprowadzi Stef Dusseldorp, który już w zeszłym roku ścigał się w barwach producenta napojów energetycznych i Frederic Makowiecki, w zeszłym sezonie reprezentował barwy Marc VDS Racing (Ford). Drugą wyścigówką z Woking zajmie się Alvaro Parente, kierowca rozwojowy McLarena, bardziej znany kibicom ze startów w GP2 oraz Gregoire Demoustier, który ma już na koncie starty w mistrzostwach Europy GT3 i Blancpain Endurance Series.
Do rywalizacji w GT1 powraca AF Corse, silnie wspierana przez Ferrari ekipa, która wielokrotnie zdobywała tytuły w GT2. Barwy "czerwonych" będą reprezentowane przez Toni Vilandera, drugiego kierowcę zeszłorocznego Le Mans w klasie GT-Pro oraz Filipa Salaquarde, który przez ostatnie 3 lata ścigał się w FR 3.5. Drugą 458 poprowadzą Francesco Castellacci, Mistrz Europy GT3, oraz Enzo Ide, który w zeszłym roku stracił do swojego nowego kolegi zespołowego 11 punktów i był trzeci w europejskim czempionacie.
Za sprawą zespołu Valmon Racing Team Russia na torze zobaczymy jeszcze Astona Martina DBRS9, jednak w połowie sezonu ma go zastąpić wyścigowa wersja modelu Vantage. W barwach rosyjskiej ekipy zobaczymy Andreasa Zubera, byłego kierowcę GP2, który już kilka razy startował w GT1. Jego partnerem będzie Siergiej Afanasjew, którego przez ostatnie dwa lata widzieliśmy w stawce F2 i Auto GP. Drugiego Astona poprowadzi Aleksiej Wasiliew, doświadczony zawodnik, który wielokrotnie startował samochodami GT, a ostatnie 3 lata spędził w Ferrari Challenge. Czwartym kierowcą będzie Maxime Martin, kolejny były reprezentant Marc VDS Racing.
Samochody z numerem 8 i 9 wystawi Exim Bank Team China. Ekipa z kraju środka w zeszłym roku korzystała z Corvetty, jednak w tym sezonie będzie ścigać się w Porsche 911 GT3 R. Czerwone kombinezony założą Benjamin Lariche (w zeszłym roku F2), Matt Halliday (Porsche Supercup), Mike Parisy (wicemistrz GT3) oraz Ren Wei (China Formula Grand Prix). Numery 10 i 11 pojawią się na drzwiach Fordów GT, które zostaną przygotowane przez zespół SUNRED. Ekipa dobrze znana wszystkim miłośnikom WTCC debiutuje w tym roku w GT1 i za kierownicą jej samochodów zasiądą Milos Pavlovis - kiedyś GP2, F2 i prawie USF1, Andy Soucek - były tester Virgin Racing, Emmanuel Moncini - trzeci zawodnik zeszłorocznego GT Open oraz Matteo Cressoni, który w zeszłym roku rywalizował we włoskim GT.
Po roku nieobecności w stawce ponownie zobaczymy mistrzowską ekipę z sezonu 2010. Vitaphone Racing musiało odpuścić zeszły rok, gdyż regulamin serii stanowił, że jeden samochód musi być używany przez dwa zespoły i niestety nie znalazła się druga ekipa chcąca wystawić Maserati MC12.
Po roku przezimowanym w BES i z drobną zmienioną nazwą znów zobaczymy na starcie czarno-zielone samochody, jednak tym razem będzie to BMW Z4. Jedno z nich poprowadzi mistrz z sezonu 2010 - Michael Bartels, który utworzy parę z Yelmerem Buurmanem. Holender ostatnie lata spędził w Superleague Formula i kilku mało znaczących seriach. Drugie Z4 wpadnie w ręce Mathiasa Laudy, syna trzykrotnego Mistrza Świata F1 - Nikiego Laudy, który polskim kibicom może być znany ze startów w Porsche Supercup. Jego partnerem będzie Nikolaus Mayr-Melnhof, zawodnik GT3, który w sezonie 2010 zaliczył gościnny występ za kierownicą MC12.
Również Reiter Engineering wraca do GT1 po roku nieobecności. Niemiecka ekipa wystawi Lamborghini Gallardo LP 600, za kierownicą którego zasiądą doświadczeni kierowcy. Holender Peter Kox od lat ściga się samochodami z logiem byka w prawie każdej możliwej serii, a jego partner, Darryl O'Young, przez ostatnie dwa lata rywalizował w WTCC. W drugim Lambo zobaczymy wywodzącego się z rodziny książęcej Alberta von Thurn und Taxis, który już w sezonie 2004 zaczął starty za kierownicą samochodów GT, a w zeszłym roku został mistrzem ADAC GT Masters. Jego partnerem będzie Tomas Enge, który ma za sobą dwa lata startów w Aston Martinie i 3 wyścigi w F1 za kierownicą bolidu Prost.
Kolejną nową ekipą na starcie będzie Belgian Audi Club WRT, która w ostatnich latach rywalizowała w GT3 i odniosła zwycięstwo m.in. w Spa 24h. Za kierownicą Audi R8 LMS zasiądą Stephane Ortelli, zwycięzca Le Mans w klasie GT1, którego partnerem będzie Laurens Vanthoor, szósty zawodnik zeszłorocznej F3 ES. W drugim samochodzie zobaczymy Olivera Jarvisa i Franka Stipplera, dwóch kierowców z przeszłością w DTM. Ostatnią tegoroczną ekipą jest All-Inkl.com Münnich Motorsport, która przesiada się na Mercedesa SLS. Niemiecki zespół pojawi się na starcie w prawie niezmienionym składzie. Dominika Schwagera zastąpi Thomas Jager, zwycięzca tegorocznego Dubaj 24h. Niemiec dołączy do Nicka Pastorelli, Marca Bassenga i Markusa Winkelhocka.
KOMENTARZE