Allison: Zmiany na rok 2014 przyćmiewają te z sezonu 2009

Brytyjczyk twierdzi, że jego zespół musi podjąć decyzję, który projekt należy rozwijać.
25.10.1211:50
Karol Piątek
3557wyświetlenia

Sezon 2009 przez wielu został określony mianem największej rewolucji w przepisach technicznych jaka kiedykolwiek miała miejsce w Formule 1. Jednak zdaniem dyrektora technicznego Lotusa, Jamesa Allisona zmiany przewidziane na rok 2014 są jeszcze większe.

Wprawdzie przepisy na kolejny sezon pozostają praktycznie niezmienione, co umożliwia zespołom kontynuowanie rozwoju obecnych bolidów, to już w przyszłym roku zespoły staną przed ogromnym wyzwaniem, jakim będzie wprowadzenie nowego systemu napędowego oraz zmian w aerodynamice.

W normalnym roku odpowiedź brzmiałaby, że niemal wszystkie siły przesunęliśmy na przyszłoroczny samochód. Jednak to nie jest normalny rok. Każdy zespół jest zmuszony do pracowania nad trzema samochodami jednocześnie - powiedział Allison. Taka sytuacja ma swoje dwa główne powody. Po pierwsze, przepisy na sezon 2013 są stosunkowo niezmienione, dzięki czemu możemy dalej rozwijać tegoroczny bolid. A po drugie, regulacje na rok 2014 wymagają szczególnej uwagi z naszej strony. Każdy kto śledził F1 w 2009 wie, że tamta reforma przepisów przyniosła zaburzenie hierarchii w stawce. Choć trzeba powiedzieć, że nadchodząca rewolucja sprawia, iż zmiany sprzed trzech lat wyglądają trywialnie.

Allison zwraca jednak uwagę, że dla jego zespołu, podobnie jak i innych ekip, zbliża się moment, w którym będą musieli się skupić na jednym projekcie. Musimy dokonać wyboru jednego spośród trzech dzieci ubiegających się o jedzenie w postaci rozwoju. Pracować nad E20 i wyciągnąć z niego możliwie jak najwięcej, czy może postawić wszystko na jedną kartę i osiągnąć sukces z obecnymi przepisami w 2013? Alternatywą jest skupienie się na długotrwałym projekcie jakim są reguły na 2014. Ostateczna decyzja musi być bardzo ostrożna, ale to wciąż fascynujące wyzwanie. Pod koniec roku 2014 będziemy wiedzieli czy podjęliśmy prawidłową decyzję.

Źródło: thef1times.com

KOMENTARZE

15
Dante
25.10.2012 01:25
@jpslotus72 - Jak Cosworth pójdzie do piachu to rzeczywiście jedyną alternatywą pozostanie Renault. Pure podobno "upadło" ale do 2014 roku jeszcze wszystko się okaże. A co do samego bolidu - Dallara zawsze może coś tam im sklecić. :)
corey_taylor
25.10.2012 01:24
o tak, niech wygląd się zmieni w stronę tego z przed roku 2009. ja do teraz nie mogę przeboleć tych 'pługów'
Wit91
25.10.2012 01:00
Będzie ok więcej wiary
ROOK
25.10.2012 12:50
[quote="Carolius"]Wygląd samochodów może ulec zmianie i pewnie ulegnie wraz z głosem jednostki napędowej[/quote] Dojdzie do tego, że będą z mp3 koło wydechu odtwarzać… ;)
jpslotus72
25.10.2012 12:47
@Carolius [quote="Carolius"]Jest szansa, że małe ekipy odrobią straty.[/quote]Albo stracą jeszcze więcej. Wielkim zawsze łatwiej się dostosować, dzięki większym środkom i możliwościom (nawet jeśli nie trafią z czymś na początku, są w stanie to prędzej czy później skorygować w trakcie sezonu). HRT i Marussia już płaczą, że mogą zostać bez silników...
Carolius
25.10.2012 12:39
Do 2014 może wrócą klienckie zespoły :) Lotus ma dylemat jak każdy w tej chwili. Czekam na 2014 z nadzieją i strachem. Z jednej strony fajnie, że są zmiany zaś z drugiej słabsze silniki i jakieś dziwne systemy nie są fajne. Wygląd samochodów może ulec zmianie i pewnie ulegnie wraz z głosem jednostki napędowej. Pamiętam zmiany na 2009. W Williamsie mówili, że samochody będą podobne to tych z lat 90 i trochę jest w tym prawdy. Niektórzy się przeliczyli jeżeli chodzi o zmiany np BMW. Była okazja na dobry rok 2008 to całe siły poszły na konstruowanie złomu. Najlepiej na tym wyszedł RedBull i Brawn. RBR do tej pory bazuje na modelu z roku 2009. Teraz podobnie jak i wtedy też trochę stawka się przetasuje co jest pewne. Jest szansa, że małe ekipy odrobią straty.
aronek
25.10.2012 12:24
co wy chlopaki... hrt wsadzi nowy silnik i reszte do starego bolidu, skad przeciez wezma nowy wózek? a, ze silnik v6 mniejszy od v8, to automatycznie zwolni sie troche miejsca na kers(dobrze pamietam ze kers obowiazkowy bedzie? jak cos to mnie poprawcie). i tak oto powstanie chocapic :D
IceMan11
25.10.2012 11:52
@Ralph1537 Nawet bez zmian będzie ciężko. Włożenie całkiem innego silnika do obecnych bolidów jest awykonalne, a co za tym idzie - trzeba zrobić bolid od początku. A wiesz co się dzieje, gdy cała stawka robi bolidy od nowa?
Ralph1537
25.10.2012 11:47
niby jakie będą zmiany w aerodynamice?
jpslotus72
25.10.2012 11:40
Gdyby tak Brawn znowu skorzystał z okazji - tym razem z Lewisem na pokładzie - to byśmy się (poza @Katinką) zdziwili... A Schumi by żałował. Jakaś rewolucyjka w obecnym układzie by nie zaszkodziła - mnie się marzy kolejny tytuł (nie - nie dla obecnego Lotusa) dla Williamsa... Marzenia, marzenia.
IceMan11
25.10.2012 11:34
@ROOK Ruchome zawieszenie i tak nie pracowało jak chcieli.
ROOK
25.10.2012 10:33
Teraz to już jest po herbacie… Ciekawe, jak by Lotus wyglądał w tym roku, gdyby im „za pięć dwunasta” nie zbanowali tego ruchomego zawieszenia?
nij0
25.10.2012 10:32
[quote]Każdy kto śledził F1 w 2009 wie, że tamta reforma przepisów przyniosła zaburzenie hierarchii w stawce. [/quote] Liczę na HRT!
Gie
25.10.2012 10:29
A nad czy tu myśleć? Chcą wygrać w tym sezonie niech pracują nad E20. BMW tez tak kombinowało. Miało przyzwoity samochód, bardzo dobrego kierowce to rzucili wszystkie siły i środki na samochód na następny sezon bo nim chcieli walczyć o mistrzostwo. Jak się to skończyło wszyscy wiedzą.
ROOK
25.10.2012 09:57
Zgrabnie to ujął… :)