FIA ogłosiła zmiany w regulaminach F1 na sezon 2014

Dowiedzieliśmy się między innymi ile paliwa będą zużywały bolidy
28.06.1317:28
Łukasz Godula
4485wyświetlenia

FIA podała dzisiaj rezultaty ostatnich obrad Światowej Rady Sportów motorowych. Podczas dyskusji zostało uzgodnionych sporo zasad, o których już wcześniej się mówiło. Jednak zaakceptowano również kilka nowinek, jak dokładną ilość paliwa dozwoloną na wyścig, oraz zakaz stosowania schodkowych nosów poprzez zmianę dopuszczalnych rozmiarów podwozia. Poniżej przedstawiamy wszystkie ogłoszone zmiany dla Formuły 1.

Lista zmian na sezon 2014 w Regulacjach Sportowych Formuły 1:



Po prośbie ze strony Mercedesa, od przyszłego roku dozwolone będzie dostarczanie silników do maksimum czterech zespołów Formuły 1.

Zostanie wprowadzony system punktów karnych dla kierowców. Jeśli kierowca zgromadzi więcej niż 12 punktów, zostanie niedopuszczony do kolejnego wyścigu. Punkty będą zostawały na licencji kierowcy przez 12 miesięcy. Liczba punktów, jaką kierowcy będą mogli otrzymać za przewinienia będzie wynosiła od jednego do trzech, w zależności od wagi wykroczenia.

Została zatwierdzona procedura, która da szansę kierowcy oddania przewagi zyskanej poprzez wyjazd poza tor.

Podjęto decyzję o znaczącej redukcji ilości testów w tunelu aerodynamicznym oraz prac CFD, by zmniejszyć koszty, oraz pozwolić dwóm zespołom korzystać z jednego tunelu.

Cztery, dwudniowe testy na torze zostaną dozwolone w sezonie, w zamian za osiem jednodniowych dni promocyjnych i trzech dni testów młodych kierowców. Będzie się to odbywało na torach w Europie we wtorek i środę po wyścigu, by jak najbardziej zmniejszyć dodatkowe koszty z tym związane.

Testy zostaną dopuszczone również w styczniu, by umożliwić odpowiedni test nowych jednostek napędowych.

Ze względów bezpieczeństwa, wszystkie osoby pracujące przy bolidzie podczas pit stopu będą musiały nosić kaski.

Każdy kierowca otrzyma dodatkowy komplet opon, który będzie mógł wykorzystać w pierwszych 30 minutach pierwszej sesji treningowej w piątek. Wszystko po to, aby zachęcić zespoły do częstszych wyjazdów na tor, bez obawy o użycie reszty kompletów opon.

Uzgodniono, że każdy kierowca w sezonie będzie mógł użyć tylko pięć jednostek napędowych. Użycie każdej kolejnej pełnej jednostki będzie skutkowało startem z pit lane. Zmiany w pojedynczych elementach poza pięcioma dozwolonymi, takimi jak turbosprężarka, MGU lub urządzenie magazynujące energię, będą skutkowały karą 10 miejsc na starcie.

Nie będzie można homologować więcej niż jednej jednostki podczas okresu od 2014 do 2020 roku. Zmiany w homologowanych jednostkach będą dozwolone wyłącznie ze względu na poprawę niezawodności oraz obniżenie kosztów.

Kierowcy będą musieli używać skrzyni biegów przez sześć kolejnych imprez, a nie tak jak teraz, przez pięć.

Żaden bolid nie będzie mógł użyć więcej niż 100kg paliwa na wyścig, od momentu zgaśnięcia świateł startowych, aż do flagi w szachownicę.

Ograniczenie prędkości w boksach, które obecnie wynosi 60km/h podczas treningów oraz 100km/h w wyścigu (z wyjątkami w Melbourne, Monako i Singapurze), zostanie zmienione do 80km/h podczas całego weekendu (z wyjątkiem wspomnianych 3 wyścigów).

Lista zmian w Regulacjach Technicznych F1 na rok 2014:



Zmieniono dopuszczalne wymiary bolidu, by zapobiec projektom schodkowego nosa. Zmiany utrzymają jednak obecne niskie nosy, które zostały wprowadzone ze względów bezpieczeństwa.

Minimalna waga zostanie podniesiona o 5kg, ponieważ jednostki napędowe najprawdopodobniej będą ważyły więcej, niż początkowo sądzono. Dystrybucja wagi również się zmienia odpowiednio do tego.

Elektroniczna kontrola tylnego hamulca zostanie dozwolona, by zapewnić równe hamowanie podczas odzyskiwania energii.

By zapewnić lepszą wydajność bocznym strefom zgniotu, zostaną one zastąpione standaryzowanymi częściami, które będą produkowane w ściśle określony sposób. Testy zderzeniowe zostaną zastąpione przez testy statyczny na rozciąganie i ściskanie. Pomoże to obniżyć koszty.

By poprawić wytrzymałość ścianek kokpitu, zmniejszono maksymalne możliwe odkształcenie tych elementów podczas testu z 20mm do 5mm.

Źródło: fia.com

KOMENTARZE

16
Aeromis
29.06.2013 11:28
Zamrożenie prac na jednostkami napędowymi to to po prostu jedno wielkie nieporozumienie i niesmak. Pozwolenie na testy w trakcie sezonu (po złamaniu zakazu przez Merca) przypominają sytuację z TO w Ferrari, gdy rok później coś co było "be" jest dozwolone. Zabawne że zespoły muszą czasem złamać przepisy aby FIA się obudziła. [quote]Została zatwierdzona procedura, która da szansę kierowcy oddania przewagi zyskanej poprzez wyjazd poza tor.[/quote] Ciekaw jestem szczegółów tej procedury, na myśl wpadła mi sytuacja z Perez-Alonso w Monako. Inna sprawa to system punktów karnych, także więcej szczegółów by się przydało.
villy
29.06.2013 07:13
@ Dante Tu nie chodzi o psioczenie na Red Bull, tylko to że F1 ma 1 wadę w porównaniu z innymi sportami (nie mówię o motorowych): klasyfikacja mistrzostw świata nie pokazuje kto był najlepszy, a kto był najgorszy, ale to jest klasyfikacja, na którą wpływa wiele czynników, a gdzie talent i forma sportowca są na, którymś tam miejscu w przeciwieństwie do wszystkich innych sportów. I czym bardziej wynik końcowy będzie zależeć od umiejętności tym lepiej, dlatego takie zmiany popieram.
jpslotus72
28.06.2013 09:53
Nie napiszę niczego nowego, bo mój komentarz streszcza jedynie kilka wcześniejszych wpisów - zaostrzenie regulaminu w punktach dotyczących silników, w roku wprowadzenia nowych jednostek, to gruuube nieporozumienie.
iceneon
28.06.2013 07:46
@Endrju Szopen Silniki V8 zostały wprowadzone w sezonie 2006, a ograniczenia dot. liczby użytych silników (8 na sezon) w 2009. W 2014 będą zupełnie nowe jednostki, ograniczona liczba testów i do tego 5 silników na sezon. Oczywiście przesadziłem, że będą to wszyscy, ale nie zdziwię się jak z pit lane wystartuje kilku zawodników w ostatnim wyścigu.
dejacek
28.06.2013 07:26
sto razy powtarzałem że najtaniej jest wprowadzić stałe, niezmienne przez wiele lat przepisy a najdrożej co roku konstruować nowe auto od zera. Włodarze F1 mają odmienne zdanie. Co roku silnik i skrzynia ma wytrzymać większy przebieg, co rok trzeba konstruować zupełnie nowe nadwozie i wprowadzić milion innych zmian "obniżających koszty". Pomimo to jestem za zaprzestaniem ograniczania kosztów w F1. Jak ktoś chce tanio to niech jeździ kartem
Endrju Szopen
28.06.2013 07:24
@iceneon Tak samo mówiło się po wprowadzeniu przepisu z ośmioma silnikami.
Dante
28.06.2013 06:43
@pawlos - Wszyscy psioczący na Red Bulla pewnie się cieszą. No bo w końcu kierowcy będą mieli równe szanse, i wszyscy będą zadowoleni. ;)
pawlos
28.06.2013 05:38
Wszystko zmierza do coraz większej standaryzacji bolidów. Zaczęło się od ECU dostarczanego przez McLarena, później wszedł jeden producent opon, teraz będą standardowe strefy zgniotu. Do tego wprowadzanych jest coraz więcej norm stanowiących, co i jak ma być zrobione. Jakoś nie za bardzo podoba mi się ten kierunek. Pomimo tego, nadal istnieją spore różnice pomiędzy szybkością czołówki a końca stawki. Jak widać inżynierowie mają jeszcze skrawek pola do popisu.
iceneon
28.06.2013 05:35
Interlagos (?) 2014 Wszyscy startują z pit lane.
Dante
28.06.2013 05:26
"By zapewnić lepszą wydajność bocznym strefom zgniotu, zostaną one zastąpione standaryzowanymi częściami, które będą produkowane w ściśle określony sposób." Czy to oznacza, że zmieni się wewnętrzna struktura bocznych wlotów, czy ich cały kształt? Bye, bye odważne wloty McLarena z 2011 roku?
pawlos
28.06.2013 05:11
Jeszcze odnośnie zużycia paliwa. 100 kg, to jest ok. 133 litry benzyny, co z kolei daje zużycie na poziomie 44 l/100 km. To dużo mniej niż obecne V-ósemki, które z tego co pamiętam zużywają ok 60-70 l/100 km. @buran Ale jest napisane, że zmiany mogą tylko dotyczyć poprawy niezawodności i kosztów. To z tego rozumiem, że po poddaniu silnika homologacji jego rozwój będzie zamrożony do roku 2020. Nie wiem, może za bardzo zamotany dzisiaj jestem, żeby to ogarnąć:))))
buran
28.06.2013 05:10
@pawlos Pewny nie jestem, ale wydaje mi się, że w tym zapisie chodzi o to, iż każdy producent może mieć homologowany tylko jeden projekt silnika. Unikamy wtedy sytuacji, że zespół fabryczny ma lepszy silnik od zespołu klienckiego. Takie jest moje przypuszczenie, być może błędne ;] @pawlos Wygląda na to, że jednak byłem w błędzie. Według M. Sokoła rozwój silników będzie zamrożony, z wyjątkiem aspektów związanych z: poprawą niezawodności, zmniejszaniem kosztów, koniecznością dostosowania jednostki do małych zmian w regulaminie.
pawlos
28.06.2013 05:06
Rozumiem, że silnik zatwierdzony (homologowany) na sezon 2014, nie będzie mógł podlegać modyfikacjom (oprócz tych związanych z niezawodnością i kosztami) aż do sezonu 2020? To jakieś nieporozumienie jest. Bo jeśli któryś z producentów zaprojektował słabą jednostkę (o czym może nie wiedzieć, bo nie ma jeszcze porównania), to będzie stracony, bo nie będzie miał możliwości poprawy tego do roku 2020.
TommyYse
28.06.2013 03:58
Oszaleli czy co. Wiem że motorsport to nie jest zwykły sport ale bez przesady.
kemot
28.06.2013 03:58
Nie, to znaczy, że do 2020 roku nie będzie można wprowadzać zmian w więcej niż jednej jednostce napędowej.
Dawid17
28.06.2013 03:50
[quote]Nie będzie można homologować więcej niż jednej jednostki podczas okresu od 2014 do 2020 roku. [/quote] czyli ta jednostka bedzie służyć do 2020 roku ?