Marmorini: Za problemy F14 T odpowiada nie tylko silnik

Osiągi jednostki napędowej miały być w Ferrari zrekompensowane lepszą aerodynamiką.
17.08.1410:31
jpslotus72
2087wyświetlenia

Luca Marmorini, jeszcze do niedawna szef działu silnikowego Ferrari, twierdzi, że za słabsze osiągi tegorocznego bolidu z Maranello odpowiedzialny jest całościowy projekt jego konstrukcji, a nie jedynie słabszy niż u konkurencji silnik.

W rozmowie z włoskim dziennikarzem, Leo Turrinim, Marmorini wyjaśnił, że decyzja o skonstruowaniu przez Ferrari mniejszej jednostki napędowej została podjęta podjęta przez głównego konstruktora, Nicolasa Tombazisa. Mniejsza moc silnika miała być zrekompensowana przez lepszą aerodynamikę bolidu.

Krótko mówiąc, to nieprawda, że za wszystkie problemy F14 T odpowiada silnik. Tak, jakby przedsiębiorstwo z taką przeszłością jak Ferrari nagle zapomniało, jak się buduje silnik! Razem z moimi kolegami zbudowaliśmy jednostkę napędową pewnej wielkości - mniejszą niż wersje Mercedesa i Renault - ponieważ zostaliśmy o to poproszeni przez szefa całego projektu, Tombazisa - wyjaśnił Marmorini.

Powiedziano nam, że potrzebna jest kompaktowa jednostka napędowa z małymi chłodnicami, ponieważ mniejsza moc zostanie zrekompensowana lepszymi rozwiązaniami aerodynamicznymi. Miało to zapewnić przewagę nad bolidami z silnikami Mercedesa i Renault. Ale kiedy zostaliśmy skonfrontowani z Mercedesem i Renault, nasze osiągi były słabsze i nie zostały wyrównane przez aero - kontynuował zwolniony pracownik Ferrari.

Marmorini dodał, że w czasie trzymiesięcznej współpracy z nowym szefem zespołu, Marco Mattiaccim, rozmawiał z nim tylko dwa razy: Chętnie wyjaśniłbym ten problem Mattiacciemu, ale przez cały ten czas wymieniliśmy tylko kilka słów. Widzieliśmy się dwukrotnie - raz się przywitaliśmy, a za drugim razem wręczył mi pismo, potwierdzające moje zwolnienie z pracy.

KOMENTARZE

9
LH44fan
17.08.2014 08:57
Ale burdello w Ferrari. [quote]Jakby potrafili zbudować silnik najwyższej klasy, to by wiedzieli czego można się spodziewać po konkurentach[/quote] Co ma piernik do wiatraka?
piwo
17.08.2014 02:18
mniejszy mzoe oznaczac bardzo duzo. od tego ze sa duze katy meidzy glowicami a kolektor ssacy i wydechowy wraz z turbosprezarka pomeidzy nimi, moze oznaczac ze ogolnie kolektory sa male, caly osprzet niepotrzebnie poupychany lub pointegrowany razem z blokiem. cholera wie tak na prawde jakie sa szczegolu ale kompaktowosc moze oznaczac mniejsza moc (krotsze kolektory niz powinny byc, czy to ze wogole kolektor ssacy jest blisko wydechowego, czy turbiny i sie ogrzewa mocno)
jpslotus72
17.08.2014 11:52
@SirKamil Nie zgadzam się, że fragment o Mattiaccim "w żaden sposób nie pasuje" do tekstu o silnikach - bo mówi on o tym, że Marmorini został zwolniony, zanim mógł wyjaśnić właśnie kwestię silnika (powodów takiej, a nie innej konstrukcji) nowemu szefowi. Co do newsów ogólnie - też tęsknię do "ideałów", ale poruszamy się w świecie realnym, skazanym z (wielu) różnych względów na kompromisy. Można się co najwyżej starać - i ja próbuję to robić (raz z lepszym, raz z gorszym skutkiem), aby były to możliwie najlepsze kompromisy. Wiem, że dużo rzeczy można zrobić lepiej - ale nie zawsze mam możliwości. Jeśli ktoś to wszystko zrobi lepiej, z miejsca ustąpię mu pola. Serio - bez ironii i urazy.
SirKamil
17.08.2014 11:22
Odpowiedziałeś dużo i ładnie, dzięki, ale; 1. ta konkretna wypowiedź Marmorini dla Turiniego funkcjonuje w oryginalne jako zwarta nieszczególnie długa całość 2. ostatni akapit o Mattiaccim w żaden sposób nie pasuje do uzasadnianego przez Ciebie "merytorycznego (...) skoncentrowanego na wątku silnika". W istocie jest to napoczęcie już drugiego z dwóch kluczowych wątków tej wiadomości, dlatego zdziwiło mnie nagłe jego ucięcie. Sądziłem, że to Twoja inwencja, ale teraz wiem, że po prostu skorzystałeś z marnego źródła. Doskonale znam metodykę przygotowywania takich newsów bazujących na fragmentach wypowiedzi. Przez lata nauczyłem się z nich nie korzystać i szukać oryginałów, które często potrafią nieść kompletnie inny przekaz, niż spreparowany news (coś w tym rodzaju- http://www.f1wm.pl/php/news_id-32189.html , polecam też komentarze jak łatwo media walą ludzi w konia). Twój news oczywiście nie jest niedorobiony merytorycznie, ale traci sporo na potencjale pomijając treści, których raczej nikt już nie wyodrębni i przepadną.
jpslotus72
17.08.2014 10:56
@SirKamil Przy pisaniu newsa korzystałem z innego źródła, które skoncentrowało się na wątku silnika. Newsy na różnych portalach bardzo często tworzone są na podstawie fragmentów dłuższych wypowiedzi czy wywiadów, w których porusza się wiele tematów. Wybiera się konkretny wątek i te fragmenty wypowiedzi, które ściśle jego dotyczą. Rzadko ktoś spotyka się z dziennikarzami, żeby powiedzieć kilka zdań na jeden temat. Zwykle odpowiada się na wiele pytań (nawet w rozmowie z jednym dziennikarzem) - i jeśli nie publikuje się całego stenogramu, to wybiera się merytoryczne watki do osobnego opracowania. Z tego, co wskazujesz, trzeba by zrobić newsa na temat poziomu kompetencji kadry w Maranello. Ale tym musiałby się zająć ktoś inny - Io non parlo italiano...
SirKamil
17.08.2014 10:26
Dlaczego wyciąłeś z wypowiedzi część, w której Marmorini mówi co myśli o Mattiaccim ("niedoświadczony i niewykwalifikowany"), Allisonie, Fryu ("nic do tej pory nie pokazali") i Binotto ("stawienie własnej kariery ponad wszystkim")? http://www.omnicorse.it/magazine/40814/f1-marmorini-ecco-la-verita-sulla-f14-t
jpslotus72
17.08.2014 09:42
@Sar trek Oryginał nie mówi nic więcej:[quote]With my colleagues I packed a power unit with a certain size, ie, [a] smaller version of the Mercedes and Renault[/quote][quote][They] said we want a very compact Power Unit, with small radiators, because the less power [we] will compensate with aerodynamic solutions[/quote]W tym sensie chodziłoby o dosłownie mniejszy (size - compact) i w konsekwencji o mniejszej mocy (less power). Na przykład "small radiatros" nie mogły pozostać bez jakichś konsekwencji dla całości...
Sar trek
17.08.2014 09:36
Co znaczy mniejszy silnik? O mniejszej pojemności?
Aeromis
17.08.2014 08:46
[quote]Tak, jakby przedsiębiorstwo z taką przeszłością jak Ferrari nagle zapomniało, jak się buduje silnik![/quote]Może się mylę, ale wygląda na to że jednak zapomnieli. Jakby potrafili zbudować silnik najwyższej klasy, to by wiedzieli czego można się spodziewać po konkurentach, a co za tym idzie decyzja o pójściu w aerodynamikę kosztem silnika była błędem. Ale nic tam, pozwólmy "działać" Marco Mattiacciemu, on na pewno ma już wizję naprawy sytuacji...