F1 pozostanie przy 13-calowych obręczach kół

Sugestię takąprzekazał dyrektor techniczny Mercedesa - Paddy Lowe.
06.06.1510:22
Nataniel Piórkowski
1097wyświetlenia


Pomimo ostatnich spekulacji na temat zwiększenia średnicy kół do osiemnastu cali, wszystko wskazuje na to, że w sporcie nadal będą wykorzystywane stosowane obecnie 13-calowe obręcze.

W Monako, oficjalny dostawca ogumienia dla F1 -firma Pirelli, zaprezentowała 18-calowe niskoprofilowe opony, korzystając z bolidu GP2 oraz pomocy byłego kierowcy królowej sportów motorowych - Martina Brundle. Potencjalny rywal włoskiego koncernu w walce o zwycięstwo w nowym przetargu FIA na lata 2017-2019; Michelin, zapowiedział już, że jest gotowy zaangażować się w sport tylko wtedy, gdy jego władze otworzą drzwi ku wprowadzeniu 18-caklowych obręczy.

Obecnie jednak w świecie F1 panuje przekonanie o konieczności pozostania przy stosowanej obecnie średnicy kół, wynoszącej trzynaście cali. Takiego zdania jest między innymi dyrektor techniczny Mercedesa - Paddy Lowe. Temat większych kół był poruszany wiele razy w ciągu ostatnich pięciu, może ośmiu lat. Szeroki konsensus zakłada jednak, że większe koła nie są dobrym kierunkiem. Z punktu widzenia przyczepności nie jest to najlepsze rozwiązanie - powiedział.

Takie opony miałyby mniejszą przyczepność, a jednocześnie byłyby cięższe. Nie jest to atrakcyjne rozwiązanie, jeśli pomyślimy o osiągach. Ogólnie wolelibyśmy pozostać przy trzynastocalowych obręczach - dodał współtwórca sukcesu zrestrukturyzowanej ekipy Srebrnych Strzał.

Chociaż w takiej sytuacji wydaje się, że szanse na wygranie przez Pirelli przetargu FIA znacząco rosną, Paul Hembery nie chce przedwcześnie ogłaszać sukcesu: Nigdy nic nie wiadomo. Zawsze powtarzaliśmy, że chcemy robić to, czego wymaga od nas sport. Póki co, z tego co wiemy ze strony Grupy Strategicznej, kierunek zakłada dalsze stosowanie 13-calowych obręczy i będziemy go realizować. Jeśli sport będzie chciał zwiększyć ich średnicę do 19 cali, to to zrobimy, jednak komentarz przekazany wcześniej pokazuje rzeczywiste ustalenia Grupy Strategicznej.

KOMENTARZE

3
kibic sribic
06.06.2015 12:53
@Campeon Byłoby zapewne podobnie, jak z [s]ch...[/s] nosami z zeszłego roku, najpierw stos narzekań, a potem i tak większość miała to w D.
Campeon
06.06.2015 10:17
I dzięki Bogu - bolidy wyglądałyby koszmarnie.
Sar trek
06.06.2015 08:36
Dla mnie jedynym sensownym powodem zmiany średnicy kół jest wpływ na osiągi. Jeśli dzięki temu bolidy miałyby być szybsze, to jestem za, ale jeśli nie, to nie ma sensu. Oczywiście mogłoby to działać w drugą stronę. Gdyby bolidy stałyby się zbyt szybkie ( a więc wyścigi zrobiłyby się zbyt niebezpieczne) to zwiększając rozmiar kół można by w naturalny sposób spowolnić bolidy. Ale to tego momentu brakuje nam jeszcze jakieś 5-10 sekund na okrążeniu.