Nocny wyścig Champ Car w Houston
Firma Musco Lighting postawiła 18 wież, które oświetliły uliczny tor Reliant Park
21.05.0612:40
920wyświetlenia
Sobotnia Grand Prix of Houston sprzed tygodnia była drugim w długoletniej historii mistrzostw Champ Car World Series drogowym wyścigiem, który został rozegrany w nocnej aurze. Po raz pierwszy taka sytuacja miała miejsce w lipcu 2003 roku podczas eliminacji Grand Prix of Cleveland, która odbyła się na lotnisku Burke Lakefront Airport. Wówczas zwyciężył Sebastian Bourdais i było to jego pierwsze zwycięstwo w Stanach Zjednoczonych.
Teraz w Houston firma Musco Lighting postawiła 18 wież, które oświetliły uliczny tor Reliant Park o długości 1,7 mili. To był drugi tak poważny projekt tego przedsiębiorstwa w całej 21-letniej historii jego funkcjonowania. "Na szczęście mamy już spore doświadczenie z podobnego typu imprezami, bo oświetlaliśmy wiele razy wyścigi NASCAR na terenie całego kraju" - stwierdził Terry Haskell pełniący funkcję menadżera w firmie Musco Lighting.
Większość kierowców bardzo przychylnie wypowiada się na temat przygotowanego projektu. "Komentarze, jakie słyszymy na ten temat, zazwyczaj pochodzą od samych kierowców i dotyczą konsystencji światła. Nie ma żadnych cieni i chmur, tak więc mają nawet lepsze warunki do ścigania niż zazwyczaj. Myślę też, że innym powodem, dla którego lubią ścigać się nocą jest fakt, że dzięki temu mają cały wolny dzień!" - powiedział Haskell.
Max Papis, który po rozstaniu z zespołem Formuły 1 Footwork w 1995 roku przeniósł się do Ameryki i w latach 1996-2003 startował w serii CART, pamięta bardzo dobrze nocny wyścig w Cleveland. "Turbo powoduje rozświetlenie tyłu samochodu, kiedy z rur wydechowych wydobywają się płomienie, a tarcze hamulcowe rozświetlają się z gorąca na wiśniowo-czerwony kolor. To jest fascynujące! Zawsze czekałem na nocne sesje treningowe przed wyścigami w Le Mans i Daytona, żeby tylko zobaczyć jak pięknie wyglądają samochody nocą. Myślę, że to zwiększa atrakcyjność widowiska niebywale" - uważa włoski kierowca, obecnie uczestnik American Le Mans Series.
Legenda Champ Car, Mario Andretti, jest kolejnym zwolennikiem wyścigów o zmroku. "Myślę, że to cudowny pomysł. Oglądając świecące z gorąca tarcze hamulcowe ludzie mogą sobie lepiej wyobrazić, na jak duże obciążenie wystawiają kierowcy swoje samochody".
Wyścig w Teksasie odbył się 13 maja i wygrał go Bourdais, który jest jednocześnie pierwszym zawodnikiem od czasu startów Ricka Mearsa w 1982 roku, który broniąc tytułu czempiona Champ Car wygrał dwa pierwsze wyścigi w sezonie. Wyścig w Houston po raz pierwszy zagościł w kalendarzu serii CART. Kolejna runda Champ Car odbędzie się już dziś w Meksyku, a z pole position wystartuje Bourdais. Początek bezpośredniej transmisji na kanale Eurosport o godzinie 19:50.
Rezultat końcowy Grand Prix of Houston | |||||||||
S. | Nr | Kierowca | Zespół | Okr. | Czas | Strata | Km/h | Status | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | 1 | S. Bourdais | Newman/Haas Racing | 96 | 1:59:57.021 | 130.604 | Aktywny | |
1 | 2 | 3 | P. Tracy | Forsythe Championship Racing | 96 | 1:59:58.259 | 1.238 | 130.582 | Aktywny |
1 | 1 | 7 | M. Dominguez | Forsythe Championship Racing | 96 | 1:59:59.308 | 2.286 | 130.563 | Aktywny |
1 | 9 | 4 | N. Philippe | CTE Racing - HVM | 96 | 2:00:00.688 | 3.667 | 130.538 | Aktywny |
1 | 6 | 9 | J. Wilson | RuSPORT | 96 | 2:00:01.061 | 4.040 | 130.531 | Aktywny |
1 | 13 | 27 | A. Ranger | Mi-Jack Conquest Racing | 96 | 2:00:02.372 | 5.350 | 130.507 | Aktywny |
1 | 10 | 5 | W. Power | Team Australia | 96 | 2:00:03.007 | 5.985 | 130.495 | Aktywny |
1 | 3 | 10 | A. Allmendinger | RuSPORT | 96 | 2:00:04.710 | 7.689 | 130.465 | Aktywny |
1 | 14 | 19 | C. da Matta | Dale Coyne Racing | 95 | 2:00:10.336 | 1 okr. | 129.005 | Aktywny |
1 | 7 | 2 | B. Junqueira | Newman/Haas Racing | 93 | 2:00:11.291 | 3 okr. | 126.272 | Aktywny |
1 | 5 | 15 | A. Tagliani | Team Australia | 90 | 1:49:26.661 | 3.232 | 134.195 | Kontakt |
1 | 8 | 6 | O. Servia | PKV Racing | 87 | 1:44:30.622 | 12.592 | 135.846 | Kontakt |
1 | 0 | 11 | J. Heylen | Dale Coyne Racing | 82 | 2:00:12.534 | 14 okr. | 111.318 | Aktywny |
1 | 15 | 20 | K. Legge | PKV Racing | 81 | 2:00:06.292 | 15 okr. | 110.055 | Aktywny |
1 | 11 | 34 | C. Zwolsman | Mi-Jack Conquest Racing | 69 | 1:21:40.066 | 1:01.967 | 137.875 | Kontakt |
1 | 12 | 14 | D. Clarke | CTE Racing - HVM | 33 | 1:02:01.069 | 17 okr. | 86.833 | Usterka mech. |
1 | 16 | 8 | N. Pastorelli | Rocketsports Racing | 29 | 47:20.491 | 10 okr. | 99.964 | Usterka mech. |
Najszybsze okrążenie: S. Bourdais, Newman/Haas Racing, 1:00.176 (25 okr.) |
Kierowca|Suma|Drogowe|Owalne|
Sebastien Bourdais|69|69|0|
Mario Dominguez|50|50|0|
Justin Wilson|49|49|0|
Andrew Ranger|40|40|0|
Alex Tagliani|35|35|0|
Cristiano da Matta|34|34|0|
Paul Tracy|31|31|0|
Nelson Philippe|31|31|0|
Will Power (D)|30|30|0|
Jan Heylen (D)|26|26|0|
Katherine Legge (D)|22|22|0|
A.J. Allmendinger|20|20|0|
Bruno Junqueira|18|18|0|
Dan Clarke (D)|15|15|0|
Charles Zwolsman (D)|15|15|0|
Oriol Servia|12|12|0|
Antonio Pizzonia (D)|11|11|0|
Jimmy Vasser|7|7|0|
Nicky Pastorelli (D)|4|4|0|
%|(D) - debiutant|
Źródło: ChampCarWorldSeries.com, GrandPrixOfHouston.com
KOMENTARZE