Silverstone - wymagania techniczne
Wymagania toru Silverstone uległy znaczącej zmianie po wprowadzeniu jednostek napędowych V8
06.06.0614:23
847wyświetlenia
Wymagania toru Silverstone dla bolidów i silników uległy znaczącej zmianie po wprowadzeniu jednostek napędowych V8 na sezon 2006. Pierwsza połowa toru aż do ósmego zakrętu prawie w ogóle nie wymaga teraz hamowania i silnik przez cały czas poddawany jest dużemu obciążeniu. Druga część toru zawiera więcej wolnych zakrętów, a więc liczy się na niej dobry balans i przyczepność przy niskiej prędkości. Ogólnie rzecz biorąc Silverstone to wybiórczy tor, na którym silny, harmonijny pakiet podwozie-silnik może zabłysnąć.
&,../tory/silverstone1.gif,Obecny układ toru Silverstone,
Aerodynamika
Silverstone wymaga średnio-dużej siły dociskowej - prawie takiej samej jak tor Catalunya pod Barceloną, na którym odbywały się ostatnie testy. Siła dociskowa jest wymagana do pokonywania szybkich zakrętów na początku okrążenia, a relatywnie krótkie proste i krótkie strefy hamowania oznaczają, że ewentualny deficyt prędkości w linii prostej raczej nie ułatwi rywalom wyprzedzania. Brak ostrych hamowań oznacza także wykorzystywanie najmniejszych kanałów hamulcowych w całym roku w celu zoptymalizowania wydajności aerodynamicznej.
Jazda
Tor nie jest szczególnie wyboisty, a więc jazda nie stanowi zwykle dużego problemu. Wyjątkiem stanowi hamowanie przed ósmym zakrętem, gdzie nierówna nawierzchnia może zachwiać równowagę samochodu. Ponadto kierowcy zwykle najeżdżają na krawężniki na wyjściu z szybkich zakrętów w celu pokonywania ich najszybszym torem jazdy, co może powodować, że tor staje się bardziej wyboisty niż jest w rzeczywistości.
Zawieszenie
Samochód ustawia się na tym torze na przedni balans mechaniczny - czyli mówiąc krótko przednie zawieszenie jest sztywne, a tylne miękkie. Sztywny przód pozwala na szybką zmianę kierunku jazdy zarówno w szybkich, jak i wolnych zakrętach, natomiast miększy tył zapewnia lepszą przyczepność przy rozpędzaniu się, zwłaszcza na wyjściach z zakrętów nr 9, 11 i 16.
Opony
Duża liczba szybkich zakrętów oznacza, że Silverstone jest wymagającym torem dla opon, jako że muszą one ciężko pracować na całym okrążeniu. Jednakże główna różnica w porównaniu z takim torem jak Catalunya polega na tym, że żaden z szybkich zakrętów nie jest zbyt długi. Generalnie rzecz biorąc jeśli temperatury są niskie i występuje ziarnowanie opon, najbardziej ucierpi na tym lewa-przednia opona, natomiast przy wysokich temperaturach najszybciej będzie się zużywała lewa-tylna opona.
Otaczające warunki
Jako dawne lotnisko, tor Silverstone jest nieuchronnie wystawiony na działanie wiatru - i to może mieć ogromny wpływ na osiągi samochodu. Porywisty wiatr wpływa na balans aerodynamiczny samochodu co powoduje, że jego właściwości jezdne stają się nieprzewidywalne, zwłaszcza na szybkich zakrętach. Kierowca musi być w stanie określić kierunek oraz siłę wiatru i dostosować to tego odpowiednio styl jazdy.
Silnik
Procent okrążenia przejeżdżanego na pełnym gazie wzrósł znacząco wraz z pojawieniem się silników V8 - z 59% w zeszłym roku do 71% w bieżącym. Silverstone jest teraz jednym z najbardziej wymagających torów dla silników, które muszą także być wrażliwe na reakcję przy wysokich obrotach, jako że kierowcy pokonują szybkie zakręty na pełnym lub częściowym gazie. Jednakże po siedmiu wyścigach chłodzenie nie sprawia już większych kłopotów zespołom i nie powinno być z tym tutaj problemu, zwłaszcza że prawie wszystkie zespoły testowały na Silverstone w tym roku.
Źródło: pitpass.com
&,../tory/silverstone1.gif,Obecny układ toru Silverstone,
Aerodynamika
Silverstone wymaga średnio-dużej siły dociskowej - prawie takiej samej jak tor Catalunya pod Barceloną, na którym odbywały się ostatnie testy. Siła dociskowa jest wymagana do pokonywania szybkich zakrętów na początku okrążenia, a relatywnie krótkie proste i krótkie strefy hamowania oznaczają, że ewentualny deficyt prędkości w linii prostej raczej nie ułatwi rywalom wyprzedzania. Brak ostrych hamowań oznacza także wykorzystywanie najmniejszych kanałów hamulcowych w całym roku w celu zoptymalizowania wydajności aerodynamicznej.
Jazda
Tor nie jest szczególnie wyboisty, a więc jazda nie stanowi zwykle dużego problemu. Wyjątkiem stanowi hamowanie przed ósmym zakrętem, gdzie nierówna nawierzchnia może zachwiać równowagę samochodu. Ponadto kierowcy zwykle najeżdżają na krawężniki na wyjściu z szybkich zakrętów w celu pokonywania ich najszybszym torem jazdy, co może powodować, że tor staje się bardziej wyboisty niż jest w rzeczywistości.
Zawieszenie
Samochód ustawia się na tym torze na przedni balans mechaniczny - czyli mówiąc krótko przednie zawieszenie jest sztywne, a tylne miękkie. Sztywny przód pozwala na szybką zmianę kierunku jazdy zarówno w szybkich, jak i wolnych zakrętach, natomiast miększy tył zapewnia lepszą przyczepność przy rozpędzaniu się, zwłaszcza na wyjściach z zakrętów nr 9, 11 i 16.
Opony
Duża liczba szybkich zakrętów oznacza, że Silverstone jest wymagającym torem dla opon, jako że muszą one ciężko pracować na całym okrążeniu. Jednakże główna różnica w porównaniu z takim torem jak Catalunya polega na tym, że żaden z szybkich zakrętów nie jest zbyt długi. Generalnie rzecz biorąc jeśli temperatury są niskie i występuje ziarnowanie opon, najbardziej ucierpi na tym lewa-przednia opona, natomiast przy wysokich temperaturach najszybciej będzie się zużywała lewa-tylna opona.
Otaczające warunki
Jako dawne lotnisko, tor Silverstone jest nieuchronnie wystawiony na działanie wiatru - i to może mieć ogromny wpływ na osiągi samochodu. Porywisty wiatr wpływa na balans aerodynamiczny samochodu co powoduje, że jego właściwości jezdne stają się nieprzewidywalne, zwłaszcza na szybkich zakrętach. Kierowca musi być w stanie określić kierunek oraz siłę wiatru i dostosować to tego odpowiednio styl jazdy.
Silnik
Procent okrążenia przejeżdżanego na pełnym gazie wzrósł znacząco wraz z pojawieniem się silników V8 - z 59% w zeszłym roku do 71% w bieżącym. Silverstone jest teraz jednym z najbardziej wymagających torów dla silników, które muszą także być wrażliwe na reakcję przy wysokich obrotach, jako że kierowcy pokonują szybkie zakręty na pełnym lub częściowym gazie. Jednakże po siedmiu wyścigach chłodzenie nie sprawia już większych kłopotów zespołom i nie powinno być z tym tutaj problemu, zwłaszcza że prawie wszystkie zespoły testowały na Silverstone w tym roku.
Źródło: pitpass.com
KOMENTARZE