Informacja Pirelli przed GP Malezji
Nowa nawierzchnia oznacza, że tor powinien być mniej wyboisty.
27.09.1610:24
540wyświetlenia
Mediolan, 26 września 2016 - Chyba jedyną cechą wspólną Grand Prix Malezji i poprzedzającej ją pobliskiej Grand Prix Singapuru jest wilgotność: poziom 80% to zupełnie normalne warunki i dlatego tropikalne ulewy przydarzają się tutaj niemal codziennie. Sam tor jest jednak skrajnie różny i charakteryzują go wysokie prędkości oraz długie zakręty, a także upał. To tylko niektóre powody, dla których na ten weekend wybrano trzy najtwardsze mieszanki w gamie Pirelli (twarde P Zero „pomarańczowe”, pośrednie P Zero „białe” oraz miękkie P Zero „żółte”), po raz pierwszy od lipcowego wyścigu na Silverstone. Z kolei po raz pierwszy od Kanady najtwardsza mieszanka z weekendowej nominacji musi być wykorzystana w wyścigu (obowiązkowy przydział to dwa komplety twardego ogumienia). Nawierzchnia toru została w całości zmieniona, po trzymiesięcznym zamknięciu obiektu na początku roku. Asfalt może być teraz mniej szorstki niż do tej pory - a była to jedna z cech charakterystycznych toru Sepang.
TOR Z PUNKTU WIDZENIA OPON:
• Temperatura nawierzchni jest prawie zawsze wysoka, na asfalcie można byłoby usmażyć jajko.
• W poprzednich edycjach zużycie i degradacja były na wysokim poziomie, wykonywano zatem wiele pit stopów.
• Ulewny deszcz często urozmaica Grand Prix Malezji, nawet powodując czerwone flagi. Do tego zmywa warstwę gumy z toru, co ma wpływ na ewolucję stanu nawierzchni podczas weekendu.
• Ważną rolę odgrywa degradacja termiczna, ponownie za sprawą wysokich temperatur powietrza oraz nawierzchni.
• Sepang to zróżnicowany tor, na którym nie brakuje szybkich zakrętów, z dużymi siłami działającymi w osi poprzecznej.
• Nowa nawierzchnia oznacza, że tor powinien być mniej wyboisty.
• Największą pracę wykonuje lewa przednia opona i to ona powinna być czynnikiem ograniczającym długość przejazdu na jednym komplecie ogumienia.
TRZY NOMINOWANE MIESZANKI:
• Twarda „pomarańczowa”: musi być wykorzystana w wyścigu, dwa takie komplety nominowano jako obowiązkowe.
• Pośrednia „biała”: powinna być kluczem w elastycznej strategii, a takie podejście często sprawdza się na Sepang.
• Miękka „żółta”: miękka mieszanka, ale pracująca w wysokim zakresie temperatur, co czyni z niej przydatne rozwiązanie w Malezji.
CO DZIAŁO SIĘ ROK TEMU:
• Sebastian Vettel z Ferrari wygrał po jeździe na dwa pit stopy: start na pośredniej mieszance, zmiana na pośrednią na 17. okrążeniu i na twardą na 37. okrążeniu. Odnotowano temperaturę nawierzchni na poziomie 56 stopni Celsjusza.
• Najlepsza alternatywna strategia: Lewis Hamilton z Mercedesa zajął drugie miejsce po jeździe na trzy pit stopy i starcie z pole position. Tyle samo razy zjeżdżał także jego zespołowy partner, trzeci na mecie.
PAUL HEMBERY, DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT:
Jeśli chodzi o ekstremalne warunki, które są prawdziwym sprawdzianem dla ogumienia, Malezja jest w ścisłej czołówce całego sezonu. Wszystko za sprawą ekstremalnie wysokich temperatur oraz dużych obciążeń w szybkich zakrętach. Wielką niewiadomą w tym roku jest zupełnie nowa nawierzchnia toru. Pogoda też może raptownie się zmieniać, tropikalne ulewy nie są tu niczym dziwnym. Dlatego weekend na Sepang bywa dość zróżnicowany i niełatwo jest przewidzieć ewolucję stanu nawierzchni. W przeszłości mieliśmy do czynienia z dużą liczbą pit stopów i możemy spodziewać się podobnego scenariusza w tym roku. To oczywiście jeszcze bardziej poszerza zakres zmiennych jeśli chodzi o potencjalne strategie wyścigowe, skoro zespoły mają teraz po trzy mieszanki do wyboru.
CO NOWEGO?
• Nawierzchnia jest zupełnie nowa, do tego przygotowano nowy system odprowadzania wody, nowe tarki i przeprojektowane pobocza żwirowe.
• Malezja zmieniła miejsce w kalendarzu: w zeszłym roku wyścig rozgrywano w marcu, a w tym roku pod koniec września.
• W minionym tygodniu kontynuowano testy szerokich opon na sezon 2017: Mercedes pracował z ogumieniem na mokry tor na francuskim torze Paul Ricard.
• Akcja na torze rozpoczyna się w tym roku już w czwartek późnym popołudniem, od pierwszych treningów juniorskich serii GP2 i GP3.
INNE WYDARZENIA, KTÓRE W OSTATNIM CZASIE PRZYKUŁY NASZĄ UWAGĘ:
• Dwaj rywale w walce o tytuł - Nico Rosberg i Lewis Hamilton - mają nieznacznie różny przydział opon na Malezję. Hamilton ma jeden zestaw twardych więcej, a Rosberg wybrał więcej pośrednich kompletów.
• Pirelli triumfowało niedawno w Rajdowych Mistrzostwach Europy: na Łotwie po raz drugi z rzędu mistrzowski tytuł zdobył Kajetan Kajetanowicz, a Wojciech Chuchała wywalczył prymat w kategorii ERC-2 dla samochodów R4 (Grupy N).
• W tym tygodniu odbywa się także Paryski Salon Samochodowy, podczas którego odbędzie się prezentacja wielu prestiżowych samochodów segmentu premium, oryginalnie wyposażanych w opony Pirelli.