Kwalifikacje w sezonie 2019 zostaną poszerzone o Q4?

Liberty Media ma również przyjrzeć się przepisom o starcie TOP10 na oponach z czasówki
23.09.1809:35
Mateusz Szymkiewicz
4881wyświetlenia
Embed from Getty Images

Auto Motor und Sport informuje, że kwalifikacje mogą przejść zmianę formatu w sezonie 2019.

Według niemieckiej gazety, właściciel Formuły 1 - Liberty Media, zamierza poszerzyć czasówkę o Q4 już od nadchodzących zmagań. Aktualnie kwalifikacje liczą trzy segmenty i w dwóch pierwszych odpada po pięciu kierowców, natomiast w finałowej części o jak najlepszy czas rywalizuje dziesięciu zawodników.

Jak podaje Auto Motor und Sport, Q4 miałoby wyłonić zdobywcę pole position, a do walki przystąpiłoby ośmiu kierowców. Układ pozostałych części kwalifikacji pozostaje jednak niejasny, ponieważ Liberty Media miało jeszcze nad tym się nie zastanawiać.

AMuS informuje również, że władze Formuły 1 zamierzają przyjrzeć się przepisom o starcie pierwszej dziesiątki na ogumieniu z Q2. Podczas wyścigu w Singapurze kierowcy spoza czołowych zespołów jak Grosjean z Haasa, Perez z Force India czy Hulkenberg z Renault musieli realizować niekorzystną dla siebie strategię, ze względu na zużyte hipermiękkie ogumienie, które wymagało wczesnego zjazdu. Z kolei Alonso i Sainz ruszający odpowiednio z jedenastego i dwunastego pola mieli nowe ultramiękkie opony, co pozwoliło im bez problemu wskoczyć na siódmą i ósmą lokatę.

Uważam, że to był frustrujący wyścig dla każdego, kto zakwalifikował się między siódmą a dziesiątą pozycją na hipermiękkich oponach - powiedział Romain Grosjean. To było bardzo słabe ogumienie na ten wyścig. Po dziesięciu okrążeniach było ono zniszczone, podczas gdy ultramiękkie pozwoliły na pokonanie około czterdziestu kółek. Po prostu lepiej już było nie wchodzić do pierwszej dziesiątki. Być może trzeba o tym pomyśleć, ponieważ naciskałem bardzo mocno na każdym kwalifikacyjnym okrążeniu. Zrobiłem wszystko co w mojej mocy, a na koniec nie miałem żadnych szans na finisz w punktach.

KOMENTARZE

35
Maciek znafca
25.09.2018 01:03
@F1V0 jak to co? Tak jak jest teraz. Wtedy opony z Q nie mają znaczenia. W ogóle ten mój pomysł również eliminowalby podział kwalifikacji na segmenty.
christoff.w
24.09.2018 10:33
Marios76@- to było z premedytacją! 😁
marios76
24.09.2018 06:40
@christoff.w Formula JEDEN. (Nie widze ;) )
christoff.w
24.09.2018 01:07
Błądzą i bredzą po omacku ta cała formuła pierwsza...
Ralph1537
24.09.2018 10:55
Bez sensu pomysł, jak chcą coś zmienić to niech zlikwidują ten durny pomysł z koniecznością użycia opon w wyścigu z q3, niech każdy ma wybór nowych opon na wyścig
Kamikadze2000
24.09.2018 09:20
Kwalifikacje niech zostawią w spokoju, bo tylko popsują. Już mieli jeden bardzo "mądry" pomysł z eliminacją zawodników w 2016 roku. :P Niech lepiej skrócą dystans wyścigu i popuszczą poślady z ograniczeniem komponentów. A i wprowadzić dowolność w wyborze opon na wyścig. :P
piro
24.09.2018 08:55
Nie wiem czy pomysł aby wszyscy startowali na zużytych oponach jest fajny. Dzięki temu że druga część stawki startuje na nowych mamy ciekawe strategie tak jak na przykład w Singapurze gdzie Fernando wskoczył na 7 miejsce głównie dzięki niej i wyścig był interesujący bo ci co zjechali na pit musieli wyprzedzać niezjeżdżających
F1V0
24.09.2018 06:12
@iceneon Nie wiem po co w ogóle zmieniać te kwalifikacje. Mi tam specjalnie nie przeszkadza taki forma. Co najwyżej mogliby zmienić zasady odnośnie opon.
Krystian1886
23.09.2018 11:02
Nie ma sensu wydłużać kwalifikacji o Q4 gdy Q1 jest takie nudne. Moim pomysłem jest likwidacja Q1, niech od razu w pierwszej części walczą o top 10, w Q2 czołowa 10 tak jak jest teraz w Q3, a w Q3 niech LM wdroży swój nowy nieznany pomysł. Ja gdy oglądam kwalifikacje z odtworzenia to przeważnie przewijam całe Q1 do ostatnich paru minut czasówki bo szkoda mi czasu patrzeć jak Ferrari z Mercem ukrywają osiągi, a odpadają kierowcy, którzy i tak nie mieliby tempa by chociaż powalczyć w Q2 o coś.
bartoszcze
23.09.2018 08:16
@kumien Ale tego problemu nie rozwiązuje Q4, a o zmianie zasady dotyczącej opon z Q2 sam pisałem.
kumien
23.09.2018 08:01
@bartoszcze Obecnym problemem jest start na oponach nowych przez kierowców z 11 miejsca i wyżej. Moim zdaniem powinni nakazać im start z takiej gumy jaką użyli w kwalifikacji. Po głowie jeszcze mi chodzi sumowanie dwóch czasów okrążeń na dwóch różnych mieszankach. Wtedy nie byłoby przygotowywania się na najlepszą mieszankę, a raczej jakaś wypadkowa.
bartoszcze
23.09.2018 07:54
@iceneon Bo nie ma najmniejszego sensu zmiana dla zmiany. Pytanie brzmi, co taka zmiana poprawia w tym, co jest dziś? Jest jakiś problem z kwalifikacjami w obecnej formule? Jeśli tak, to jaki, i w jaki sposób ta zmiana go rozwiąże?
marios76
23.09.2018 07:37
@woodywoods Te punkty wylacznie dla 3 najlepszych zespolow, by srodek stawki jeszxze wiecej tracil?
iceneon
23.09.2018 07:19
@F1V0 Torpedujesz pomysły innych, a sam nie masz nic mądrego do powiedzenia. Jeśli nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi to powtórzę, że podobnie do FE byłoby tylko Q4 (Super Pole), a nie cały format kwalifikacji. Poza tym w FE są za krótkie tory by mogli wszyscy na raz kręcić czasy. Trochę to niesprawiedliwe ze względu na czasami zmieniającą się pogodę, ale cóż mogą zrobić. W przypadku F1 myślę, że w Q4 (jeśli było by tak jak napisałem) zawodnicy byli by puszczani w zbliżonych warunkach lub wszyscy na raz (co kilka sekund), w końcu miejsca dość dla pięciu.
TAFiT
23.09.2018 07:15
Pomysł z Q4 absolutnie chybiony, zwłasza w formie przedstawionej w artykule. Punkty w kwalifikacjach to też słaby pomysł. W WTCC/WTCR ostatnia część kwalifikacji jest nudna, a punkty wprowadzają tylko chaos w klasyfikacji. Najbardziej podoba mi się pomysł @Maciek znafca jeżeli chodzi o opony. Z tym, że raczej chodziłoby nie o komplet z ostatniego okrążenia pomiarowego, a z najszybszego. Każdy startowałby na oponach o różnym stopniu zużycia i byłby to bonus dla kierowców z końca TOP10, w stosunku do obecnej sytuacjii, kiedy kierowcy spoza TOP10 w Q mogą dowolnie wybrać opony na wyścig.
woodywoods
23.09.2018 06:49
niech zrobią superpole dla najlepszej piątki i punktują to 5-4-3-2-1 tj. w WTCR
marios76
23.09.2018 05:55
@Aeromis To po co te punkty?? Q4, Q5, moze Q6 ... i jeszcze wiecej reklam? I jeszcze wiecej wyscigow... Chyba trzeba sie zastanowic czy jest/bedzie czas i sens sledzic to na zywo? Mam jeszcze pomysl, na ogladanie wybranych wyscigow, ale wtedy straca na abonamencie ;) ale.jak beda nas miliony? :) Rozwazam nagrywanie wyscigow i ogladanie z pomijaniem reklam. Generalnie ich (LM) pomysly co raz mniej do mnie trafiaja. :/
Falarek
23.09.2018 05:52
Podnoszenie do nie wiadomo jakiej rangi kwalifikacji jest śmieszne gdy podczas wyścigu to miejsce bardzo prosto można stracić
F1V0
23.09.2018 03:45
@Maciek znafca Co w sytuacji jakby były mokro-suche kwale? @krzysiek000 @iceneon Głupie rozwiązania ustawiające wyniki w zmiennych warunkach.
Maciek znafca
23.09.2018 02:00
To może niech każdy, kto bierze udzial w wyścigu startuje na oponach, na których przejechał swój ostatni pomiarowy czas. Wtedy cała stawka startowałaby na zużytych oponach i szybko zaczynałyby się zjazdy do pit-stopu, co powodowało większe emocje. Jedni mieliby bardziej zużyte, drudzy mniej. I w ten sposób strategie na wyścig wiązałyby się z założeniami w kwalifikacjach. Tak jak to było z paliwem przed laty. Kto na oparach przejechał Q, ten startował na oparach. Myślę, że ten pomysł jest o niebo lepszy niż wszystkie powyżej. Pozdrawiam
idylla
23.09.2018 01:51
Trudno dyskutować nad pomysłem, który jest mocno nie uściślony. W mojej opinii obecny format kwalifikacji jest optymalny.
enstone
23.09.2018 01:25
Q4 - bzdura ...
krzysiek000
23.09.2018 01:18
Szczerze mówiąc nie mam nic przeciwko czterem sesjom kwalifikacyjnym. Wolałbym jednak aby to przybrało inną formę. Chodzi mi o to, żeby podzielić pierwszą sesję kwalifikacyjną na dwie grupy kierowców. Czyli, na przykłąd, najpierw startują pierwsi kierowcy stajni, a w drugiej części - drudzy. Rozwiązałoby to chociaż częściowo problem zatłoczenia w trakcie pierwszej sesji, zwłaszcza na torach jak Monako.
iceneon
23.09.2018 12:56
Sprawa jest prosta, w Q4 pierwsza piątka po kolei wykonuje jedno pomiarowe okrążenie. Podobnie jak w FE. Bardzo fajne rozwiązanie.
bartoszcze
23.09.2018 12:01
@Pawcioco Jako pomysł na wprowadzenie chaosu i losowości wyników, miał potencjał :)
Pawcioco
23.09.2018 11:50
@bartoszcze Jak dla mnie ten pomysł miał potencjał, ale był tak szybko wprowadzony, tak niedopracowany że jedyne co pozostawił to chaos.
bartoszcze
23.09.2018 10:52
@MairJ23 Przypomnij sobie jak Bernie kombinował przed wylotem i niesławne kwalifikacje z odpadaniem co dwie minuty.
Aeromis
23.09.2018 10:43
Niech całość kwalifikacji będzie identyczna jak jest, a dodatkowe Q4 by każdy wyjechał na jedno okrążenie i po małe punkty nie zaliczane do WCC.
MairJ23
23.09.2018 10:30
Amerykance kombinuja.... @@bartoszcze pomysl bardzo dobry... ludzie ktorzy by sie zakwalifikowali wysoko (jezeli chodzi o numner - pozycje okolo 14-15) w Q2 spadli by nieco na poczatku wyscigu ale potem zaczeli by odrabiac co spowodowalo by zwiekszenie ilosci wyprzedzen... niezle niezle....
pluto
23.09.2018 09:56
w kilku seriach Top 8 startuje w odwróconej kolejności-może do tego zmierzają? Dać im punkty za kwale od 8 do 1 i będzie fajnie. Swoja droga nie będzie zmian w punktacji wyścigu . Pewnie będą startować na oponach z Q3 a Q4 to może byc finał na jedno okrążenie np będą wypuszczani co 10-20 sec od 8 do 1 z Q3
bartoszcze
23.09.2018 09:35
Może zamiast kasować wymóg startu Top10 na oponach z Q2, to rozszerzyć go na wszystkich startujących w Q2?
dulk
23.09.2018 09:05
cel dodatkowego segmentu kwalifikacji jest jasny - jeszcze jeden slot na reklamy niech dołożą 3 bolid na sesje testowe to jeszcze mogliby zrobić mini kwalifikacje dla trzecich kierowców i nawet mini wyścig - w sumie fajne by to było zobaczyć juniorów w akcji a nie że ćwiczą tylko na "playstation" doszłyby 2 dodatkowe sloty na reklamy - a w Polsce oglądalność jak by w nich startował Kubica byłaby 5 razy większa niż głównego wyścigu
Gie
23.09.2018 09:03
Q4 niech jadą ci którzy chcą ale będą musieli startować na oponach z Q2. Jak ktoś był w Q3 10 ale nie chce jechać w Q4 to zostaje na 10. Jak ktoś w Q3 był 6 i nie chce jechać w Q4 ale 7 chce jechać to ten pierwszy automatycznie spada o jedną pozycję w dół. Pewnie za skomplikowane. :)
Sasilton
23.09.2018 08:18
Za dużo sesji, no chyba że na gridzie było by przynajmniej 24 bolidy.
bartoszcze
23.09.2018 07:46
Kluczowe pytanie to ile miałaby trwać każda z sesji - czy będzie czas na dwa wyjazdy. Biorąc pod uwagę różnicę długości torów.