Światowa Rada zatwierdziła nowe Porozumienie Concorde
Organ FIA zaakceptował także zmiany przepisów dotyczące inżynierii wstecznej.
09.10.2021:00
938wyświetlenia
Embed from Getty Images
Światowa Rada Sportu Motorowego formalnie zatwierdziła nowe Porozumienie Concorde, które wejdzie w życie od 2021 roku.
W piątek wieczorem Międzynarodowa Federacja Samochodowa wydała komunikat ze szczegółami decyzji, które zostały podjęte podczas ostatniego posiedzenia członków gremium.
Ważnym elementem posiedzenia było zatwierdzenie przepisów dotyczących inżynierii wstecznej. Wchodzą one w skład regulaminu technicznego na sezon 2021.
Zmiany w tym zakresie są efektem afery związanej z tegorocznym bolidem Racing Point, którego projekt jest wyraźnie wzorowany na ubiegłorocznym Mercedesie W10. Został on oprotestowany przez Renault a na ekipę nałożono grzywnę oraz karę odjęcia 15 punktów z dorobku w mistrzostwach konstruktorów.
Zakazane zostanie stosowanie oprogramowania umożliwiającego przetwarzanie fotografii na dane projektowe. Ponadto niedozwolone będzie korzystanie z kamer 3D, skanowania powierzchni części czy metod obrazowania lub fotogrametrii. Techniki te umożliwiają konwersję danych z obrazu na modele.
• Zespoły zgadzają się na zakaz wykorzystywania inżynierii wstecznej
Światowa Rada ustosunkowała się także do informacji sprzed dwóch tygodni, gratulując Stefano Domenicaliemu mianowania na nowego dyrektora generalnego oraz prezesa Formuły 1.
Włoch, obecny prezes komisji FIA do spraw bolidów jednomiejscowych i dawny szef Scuderii Ferrari, przejmie obowiązki Chase'a Careya 1 stycznia 2021 roku.
Jednocześnie członkowie Rady złożyli podziękowania Careyowi, który obejmie stanowisko prezesa niewykonawczego Formuły 1.
Światowa Rada Sportu Motorowego formalnie zatwierdziła nowe Porozumienie Concorde, które wejdzie w życie od 2021 roku.
W piątek wieczorem Międzynarodowa Federacja Samochodowa wydała komunikat ze szczegółami decyzji, które zostały podjęte podczas ostatniego posiedzenia członków gremium.
Światowa Rada ostatecznie zatwierdziła Porozumienie Concorde 2021, które w sierpniu tego roku zostało podpisane przez FIA, Formułę 1 oraz dziesięć obecnych zespołów.
Ratyfikacja dokumentu zapewnia pewną przyszłość królowej sportów motorowych, wprowadzając ulepszoną strukturę zarządzającą, co w połączeniu z nowymi przepisami finansowymi oraz zmianami w regulacjach sportowych i technicznych zaplanowanych na sezon 2022, ma na celu stworzenie warunków dla bardziej wyrównanej i zrównoważonej rywalizacji.
Ważnym elementem posiedzenia było zatwierdzenie przepisów dotyczących inżynierii wstecznej. Wchodzą one w skład regulaminu technicznego na sezon 2021.
Zmiany w tym zakresie są efektem afery związanej z tegorocznym bolidem Racing Point, którego projekt jest wyraźnie wzorowany na ubiegłorocznym Mercedesie W10. Został on oprotestowany przez Renault a na ekipę nałożono grzywnę oraz karę odjęcia 15 punktów z dorobku w mistrzostwach konstruktorów.
Zmiany zapobiegną rozległemu wykorzystywaniu inżynierii wstecznej w odniesieniu do projektów powierzchni aerodynamicznych konkurencyjnych bolidów- zaznaczono w komunikacie.
Zakazane zostanie stosowanie oprogramowania umożliwiającego przetwarzanie fotografii na dane projektowe. Ponadto niedozwolone będzie korzystanie z kamer 3D, skanowania powierzchni części czy metod obrazowania lub fotogrametrii. Techniki te umożliwiają konwersję danych z obrazu na modele.
• Zespoły zgadzają się na zakaz wykorzystywania inżynierii wstecznej
Światowa Rada ustosunkowała się także do informacji sprzed dwóch tygodni, gratulując Stefano Domenicaliemu mianowania na nowego dyrektora generalnego oraz prezesa Formuły 1.
Włoch, obecny prezes komisji FIA do spraw bolidów jednomiejscowych i dawny szef Scuderii Ferrari, przejmie obowiązki Chase'a Careya 1 stycznia 2021 roku.
Jednocześnie członkowie Rady złożyli podziękowania Careyowi, który obejmie stanowisko prezesa niewykonawczego Formuły 1.