Porównanie bolidów Renault R26 i R27
Rzut okiem na nową konstrukcję pod kątem modelu z poprzedniego sezonu
11.02.0721:29
6898wyświetlenia
Zespół Renault kroczył właściwą ścieżką technologiczną od sezonu 2005, w którym to Fernando Alonso używając bolidu R25 zdobył swój pierwszy tytuł mistrzowski. Rok później nie było już tak łatwo, ale pierwsze mistrzostwo po zmianie silników z V10 na V8 znowu przypadło Hiszpanowi i jego R26.
Pierwsze jazdy testowe najnowszego bolidu Renault R27 miały miejsce już miesiąc temu. Konstrukcja ta jest wyraźną ewolucją wcześniejszych zwycięskich modeli francuskiej stajni. Poniżej prezentujemy małe porównanie tegorocznego bolidu z zeszłorocznym, wykonane przez serwis F1Technical.net.
&,news/analiza_tech/r26_r27.jpg,Porównanie bolidów R27 (na górze) i R26 (na dole) - ilustracja wykona przez F1Technical.net,
Na powyższym rysunku linie pionowe wykazują różnice lub ich brak w położeniu poszczególnych elementów. Widać od razu duże podobieństwo obydwu modeli. Zadziwiające, jak wielkie zaufanie ma zespół Renault do swoich sprawdzonych rozwiązań.
&,news/analiza_tech/r27.jpg,,
Kilka rzeczy wymaga jednak poświęcenia więcej uwagi:
Innym innowacyjnym rozwiązaniem związanym z osłonami chłodnic jest bezpośrednie przejście bocznych płatów w elementy flip-up, dzięki czemu strumień powietrze opływający osłony chłodnic jest stabilniejszy.
Najprawdopodobniej jednak najważniejsza nowość techniczna w R27 jest niewidoczna z zewnątrz. To skrzynia biegów z natychmiastową zmianą biegów (IGC - Instantaneous Gear Change). Technologia tego typu jest już co prawda stosowana przez inne zespoły, ale zespół Renault użyje jej po raz pierwszy w wyścigach dopiero w tym sezonie. Skrzynia ta zamontowana w bolidzie przejściowym pokonała już tysiące kilometrów jazd wytrzymałościowych. Wyniki są obiecujące.
Źródło: F1Technical.net (pozostałe zdjęcia pochodzą z materiałów prasowych Renault)
Pierwsze jazdy testowe najnowszego bolidu Renault R27 miały miejsce już miesiąc temu. Konstrukcja ta jest wyraźną ewolucją wcześniejszych zwycięskich modeli francuskiej stajni. Poniżej prezentujemy małe porównanie tegorocznego bolidu z zeszłorocznym, wykonane przez serwis F1Technical.net.
&,news/analiza_tech/r26_r27.jpg,Porównanie bolidów R27 (na górze) i R26 (na dole) - ilustracja wykona przez F1Technical.net,
Na powyższym rysunku linie pionowe wykazują różnice lub ich brak w położeniu poszczególnych elementów. Widać od razu duże podobieństwo obydwu modeli. Zadziwiające, jak wielkie zaufanie ma zespół Renault do swoich sprawdzonych rozwiązań.
- a) Jak większość bolidów z sezonu 2006 i 2007, R27 ma małe skrzydełka (winglets) umieszczone tuż przed elementami flip-up. Widocznie elementy te były na tyle wydajne, że nie było powodu zmieniać zarówno ich położenia, jak i kształtu.
- b) i c) Podobnie potraktowano kominy, które mają identyczny kształt i są umieszczone w tym samym miejscu (3).
- d) Od tego miejsca inżynierowie Renault dokonali najwięcej zmian w aerodynamice. Najwięcej uwagi poświęcili wlotom do chłodnic. Powietrze służące chłodzeniu jest odpowiednio kierowane i dawkowane, by zmniejszyć opór aerodynamiczny. Ponadto osłony chłodnic w przedniej części są mniej "kanciaste" niż w zeszłorocznym modelu.
- e) Przednie skrzydło zostało zmienione tylko odrobinę, jeżeli w ogóle. Jednak do pierwszego wyścigu zapewne jego kształt ulegnie jeszcze zmianie.
&,news/analiza_tech/r27.jpg,,
Kilka rzeczy wymaga jednak poświęcenia więcej uwagi:
- Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą w nowym modelu jest integracja bocznych płatów z lusterkami. Nie jest to nowatorskie rozwiązanie, gdyż po raz pierwszy lusterka na zewnątrz osłon chłodnic umieścił zespół Ferrari w modelu 248 F1. W tym sezonie z podobnego rozwiązania skorzysta także zespół Red Bull.
- Wydech został zmodyfikowany i obecnie przypomina ten z zeszłorocznego McLarena MP4-21.
- W przeciwieństwie do prezentacji modelu R26, w najnowszej konstrukcji podczas prezentacji kominy posiadały otwory wentylacyjne, a więc pełnią funkcję nie tylko aerodynamiczną.
- Na powyższym zdjęciu nie widać tego, ale przestrzeń za głową kierowcy wydaje się być obniżona. To wpływa na poprawę aerodynamiki w tyle bolidu.
- W tylnym zawieszeniu zmiany dotyczą materiałów, z których wykonane są jego elementy. Większość z nich jest teraz produkowana z materiałów niemetalicznych zamiast z włókna węglowego, podobnie zresztą jak i popychacze w przednim zawieszaniu.
Innym innowacyjnym rozwiązaniem związanym z osłonami chłodnic jest bezpośrednie przejście bocznych płatów w elementy flip-up, dzięki czemu strumień powietrze opływający osłony chłodnic jest stabilniejszy.
Najprawdopodobniej jednak najważniejsza nowość techniczna w R27 jest niewidoczna z zewnątrz. To skrzynia biegów z natychmiastową zmianą biegów (IGC - Instantaneous Gear Change). Technologia tego typu jest już co prawda stosowana przez inne zespoły, ale zespół Renault użyje jej po raz pierwszy w wyścigach dopiero w tym sezonie. Skrzynia ta zamontowana w bolidzie przejściowym pokonała już tysiące kilometrów jazd wytrzymałościowych. Wyniki są obiecujące.
Źródło: F1Technical.net (pozostałe zdjęcia pochodzą z materiałów prasowych Renault)
KOMENTARZE