Kubica niezadowolony z wycofania kontroli trakcji

"Jeśli mam 900 KM, chcę być w stanie wcisnąć gaz do dechy jak najszybciej się da"
19.08.0711:57
Marek Roczniak
8991wyświetlenia

Robert Kubica jest niezadowolony z tego, że z końcem obecnego sezonu zostanie wycofany z Formuły 1 system kontroli trakcji (TC). Polak bynajmniej nie obawia się o to, że może uzyskiwać gorsze rezultaty bez tego systemu - po prostu nie znosi wszelkich zmian, które mogą go spowolnić.

Przeszliśmy z przyjemnych, gładkich opon wyścigowych na rowkowane, zamieniliśmy silniki V10 na V8, a teraz pozbędziemy się TC. Uwielbiam ściganie i jazdę, ale chcę aby te samochody były najszybszymi rzeczami na Ziemi. - powiedział 22-letni kierowca zespołu BMW Sauber, który - jak można by się spodziewać - po swoim wypadku w Montrealu powinien z zadowoleniem przyjąć spowolnienie bolidów.

W rajdach można by powiedzieć, że być może spowodowałoby to większą frajdę przy samochodach z napędem na tylne koła, ale gdybym zamierzał poprowadzić samochód rajdowy, to zdecydowanie wybrałbym najbardziej zaawansowany napęd na cztery koła. Tak samo jest w F1. Jeśli mam 900 KM, chcę być w stanie wcisnąć gaz do dechy jak najszybciej się da. Nie przeszkadza mi to, że będę musiał robić to poprzez precyzyjne operowanie moją prawą stopą, ale koniec końców chcę być szybki i nie lubię rzeczy, które mogą mnie spowolnić.

Kubica przyznał jednak, że ciekawie będzie przekonać się, jak w niektórych sytuacjach będą radzili sobie kierowcy bez systemu kontroli trakcji: Myślę, że wymusi to zupełnie inne podejście. Jestem bardzo ciekaw, jak będzie wyglądała jazda w Monako na mokrej nawierzchni bez TC. Widzieliście, jak było w tym roku w sobotni poranek - wyobraźcie sobie przyszły rok w takich samych warunkach!

Źródło: ITV-F1.com

KOMENTARZE

23
lemon
21.08.2007 01:50
Fajnie by bylo gdyby wycofano TC i wprowadzono opony typu slick. Slicki troche by zniwelowaly straty braku TC.
Matador
20.08.2007 08:43
bez TC wyprzedzania będą nie tylko na dohamowaniach, ale też na wyjściach z zakrętów - nie wszyscy będą sobie równo radzić bez wspomagania
adams
20.08.2007 01:36
oj Robert zaskoczyłeś mnie chłopie na minus.zawodowcy wiedzą,że ważniejsza jest technika nie prędkość
im9ulse
20.08.2007 05:58
bolek -> tez mi sie tak wydaje ze roznica miedzy czolowka a ogonem sie znacznie zwiekszy...co do TC to nie spodziewalbym sie kabamboli - poradza sobie z tym ,tak jak poradzili sobie ze "wszystkimi zmianami" na trudniejsze. FIA musi wreszcie cos wymyslec bo to co sie teraz wyprawia jest niedopuszczalne (wyprzedzania raz od swieta) - IMO powinni sie jeszcze raz zastanowic na ukladem power2pass...
bolek
20.08.2007 05:04
jestem cienki bolek i nie znam sie na tym, ale czytajac wywiad z Robertem, zauwazylem, ze ma on inne zdanie co do wplywu braku TC na role kierowcy: ROBERT: Uważam, że nie będę miał problemów, choć będzie zupełnie inaczej. Więcej czasu zabierze praca nad ustawieniem bolidów. W tej chwili kontrola trakcji pomaga, jeśli bolidowi brakuje trakcji mechanicznej, czyli przyczepności na wyjściach z wolnych zakrętów. Jeśli za rok ktoś będzie miał z tym problem, to będzie musiał dużo pracować nad dostosowaniem zawieszenia, geometrią, oponami. Bolid będzie odgrywał jeszcze większą rolę. Dobre samochody będą jechać jeszcze szybciej, gorsze będą miały jeszcze większe problemy. Różnica będzie się zwiększać.
gnt3c
19.08.2007 09:42
Spodziewałem się, że Robert powie coś w stylu: "...cieszę się, że wycofa się TC...ponieważ to zwiększy w znacznym stopniu rolę kierowcy w ściganiu się w F1...i pokaże, kto tak naprawdę jest lepszym zawodnikiem, co zwiększa moje szanse na sukces..." tymczasem tak nie zrobił i jestem zawiedziony jego wypowiedzią...tym bardziej, że narzekał wcześniej że tylko 10% w F1 zależy od kierowcy...to teraz bedzie miał 20% :D
rafaello85
19.08.2007 07:30
Ja jestem tego samego zdania co himself! Przecież on wyraźnie poiwedział, że chce się ścigać najszybciej jak to możliwe, a FIA coraz bardziej spowalnia F1.
himself
19.08.2007 07:26
Hmm. Sadze ze Robert nie boi sie braku TC ale jedynie wkurza sie na to, ze wszystkie zmiany w F1 prowadza do spowolnienia samochodow F1. Zeby jezdzic 700 konnym samochodem o masie 600kg to trzeba miec jaja. Trzeba je miec jeszcze wieksze zeby jezdzic takim potworkiem bez elektorniki w prawej stopie. Kubert pokazal ze sobie radzi bez tego wiec bez paniki o jego postawe.
fenrir
19.08.2007 05:20
Kontrola trakcji to tragedia. Jej stosowanie jest uzasadnione jeśli chodzi o cywilne samochody, ale wyścigi... Przecież to podobno najlepsi kierowcy na świecie, więc powinni radzic sobie z kontrolowaniem bolidu bez elektronicznych wspomagaczy. Wyścigi w przyszłym sezonie bez TC na pewno staną się ciekawsze.
boSS
19.08.2007 02:45
I bardzo dobrze, teraz Bourdais nawet w STR pokaże jak się jeździ tym wszystkim Hamiltonom i Massom!
4rtur4
19.08.2007 02:12
Popieram jak najbardziej wycofanie TC z bolidów. Spodziewałem się jednak innej reakcji Roberta. Byłem wielkim fanem A.Senny i pamiętam jak marudził gdy wprowadzono TC i nowy typ skrzyni ze zmianą biegów przy kierownicy. ABS-u zresztą też nie lubił, jak powiedział w jakimś wywiadzie: "nie wie co powiedzieć na temat ABS-u ponieważ nie korzysta z takich udogodnień. ABS to on ma w nodze." Podejście Senny - im trudniej tym lepiej ( trudniej czytaj: większy procent udziału kierowcy w wyścigu ) - i to mi się podobało. Widać że podejście dzisiejszych kierowców ewoluuje w kierunku kręcenia kierownicą, i nic więcej :))
Maraz
19.08.2007 10:48
sex pistols - podejrzewam, że czy im się to podoba czy nie, będą musiały :) FIA wybrała ofertę MES, a w przepisach na 2008 jest zapisane, że mają być jednolite ECU. Nie pamiętam, na ile lat została zawarta umowa z MES - dopiero po jej wygaśnięciu będzie pewnie możliwa zmiana dostawcy.
ergie
19.08.2007 10:39
Ciekaw jestem czy wraz z prowadzeniem nowego ECU zamontują w kokpicie mały ekranik do wyświetlnia komunikatu "Błąd sytemu. Wciśnij ctr+alt+del lub skontaktuj się z administratorem" ;)
sex pistols
19.08.2007 10:24
Maraz- tak tyle ze zespoly sie buntuja, moje pytanie natomiast czy juz od przyszlego roku beda z nich korzystac wszystkie teamy w F1? ;]
James Bond
19.08.2007 10:20
Nie spodziewałem się czegoś takiego po Robercie. Zawiało troszkę od niego tchórzostwem i wygodnictwem. Zamiast cieszyć się, że wreszcie będzie mógł pokazać na co go stać, to jęczy. Jest w tym coś z Amerykanów, wychowanych na automatach, a jak muszą wsiąść do auta z manualną to załamują ręce.
Maraz
19.08.2007 10:16
sex pistols - to jest wspólne przedsięwzięcie firm McLaren Electronic Systems i Microsoft.
rafaello85
19.08.2007 10:16
Wywalenie TC to jedyna rzecz, którą popieram. Może troszkę to spowolni bolidy, ale wyścigi powinny być ciekawsze. Kierowcy muszą polegać na sobie, a nie na elektronicznych układach, które ułatwiają jadę. Wszystkie inne decyzje mające na celu spowolnienie F1 krytykowałem wielokrotnie na łamach tego serwisu.
rannt
19.08.2007 10:12
Kubica bez TC w Monaco już sobie dobrze dawał radę w tym roku, kiedy mu wysiadło, więc nie powinno być problemu. Rozumiem, że Kubica wkurza sie, że ciągle tylko spowalniają i spowalniają te bolidy. Inna sprawa, że jak tego nie zrobią, to niegługo będziemy oglądać wyścigi dragsterów, a nie F1
jacek2601
19.08.2007 10:12
sex pistols - im jest więcej elektroniki tym bardziej zatraca się prawdziwego ducha walki. Traci się oriętacje co jest naprawde realne, a co nie jest :)
K9G
19.08.2007 10:10
Brak TC bedzie boski :) Szkoda, ze MS juz nie jezdzi, bo chcialbym zobaczyc jak on by sobie radzil bez TC z terazniejszymi kierowcami :)
sex pistols
19.08.2007 10:07
Czyli prawdziwe wyscigi polegaja na tym aby "Robson" sie nie poddawal, dawal rade bez TC, a nawet byl bez tego szybszy (co jest oczywiscie niemozliwe)? To ja nie chce ogladac prawdziwych wyscigow...
jacek2601
19.08.2007 10:05
No Robson niepoddawaj się. Jeżeli jesteś dobry to dasz sobie rade a nawet bez tego badziewia (TC). Będziesz jeszcze szybszy. Z resztą na tym polegają ''prawdziwe'' wyścigi a nie procesje.
sex pistols
19.08.2007 10:02
" Widzieliście, jak było w tym roku w sobotni poranek – wyobraźcie sobie przyszły rok w takich samych warunkach!”- super!! :) To od przyszlego roku ECU dostarcza micro$oft? bo szczerze to sie troszke pogubilem.