Zespół BMW Sauber opracowuje elektryczną wersję KERS

Mario Theissen: "KERS jest dla nas niezwykle ważnym projektem i wielką szansą"
15.07.0814:12
Marek Roczniak
6784wyświetlenia

Od przyszłego sezonu przepisy Formuły 1 będą zezwalały na stosowanie technologii hybrydowej w celu zwiększenia mocy i wydajności bolidów. W swoim czasie pisaliśmy o wariancie sytemu KERS (System Odzysku Energii Kinetycznej), który do przechowywania energii wykorzystuje koło zamachowe. Tymczasem zespół BMW Sauber zdecydował się na elektryczną wersję.

KERS pozwala na odzysk energii wytwarzanej podczas hamowania i przechowanie jej w celu późniejszego użycia jako dodatkowej mocy podczas rozpędzania bolidu. BMW Sauber F1.09 wyposażony będzie w hybrydowy system składający się z kombinacji silnika elektrycznego i generatora, niezbędnej elektroniki i modułu do przechowywania energii.

F1.09 będzie przechowywał wystarczającą ilość energii do wytworzenia dodatkowych 60 kW mocy na około 6,5 sekundy przyspieszania. Cały system będzie ważył mniej niż 40 kilogramów, co oznacza, że gęstość mocy w technologii F1 KERS będzie znacznie wyższa niż w obecnych systemach stosowanych w samochodach produkowanych seryjnie. Nowo nabyta wiedza będzie mogła być od razu wykorzystana w rozwoju zwykłych samochodów drogowych w najbliższych latach.


KERS jest dla nas niezwykle ważnym projektem i wielką szansą. Stoimy na progu pomiędzy konwencjonalnym pakietem składającym się z silnika i niezależnego układu przeniesienia napędu, a zintegrowanym systemem napędowym. - powiedział szef BMW Motorsport - Mario Theissen. Gęstość mocy komponentów KERS będzie daleko wyprzedzała tę spotykaną w dzisiejszych samochodach hybrydowych. KERS spowoduje, że Formuła Jeden stanie się pionierem w rozwoju technologii dla seryjnych samochodów.

F1 będzie stanowiła chrzest bojowy dla innowacyjnych koncepcji, których okres użytkowania i niezawodność nie osiągnęły jeszcze poziomu wymaganego dla samochodów produkowanych seryjnie, a ich rozwój będzie następował z pełną prędkością. W BMW zawsze wykorzystywaliśmy Formułę Jeden jako laboratorium technologiczne dla produkcji seryjnej. Dzięki KERS podejście to zyska zupełnie nowy wymiar. Formuła Jeden zmieni swoje nastawienie i przejdzie zmianę wizerunku, co pozwoli temu sportowi na wykonanie kroku w kierunku większej akceptacji.

Źródło: BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

19
mielony
16.07.2008 07:50
-> Menuna: " W (wat) to nic innego jak J/s (dżul/sekundę)." - oczywiście. "Dlatego gęstość energii wyrażona w watach lub w dżulach będzie taka sama" - gęstość ENERGII jest wyrażana w jednostkach ENERGII na jednostkę masy lub objętości a gęstość MOCY w jednostkach MOCY na jednoskę masy lub objętości. gęstość energii: 60kW * 6,5s / 40 kg = 390kJ/40kg= 9,75kJ/kg Nb. ciekawe czego chcą iżyć? Superkondensatorów czy wysokoprądowych akumulatorów? -> dz pewnie McLaren liczy na pusty tor przed swoimi kierowcami. KERS mógłby poprawić wychodzenie z zakrętów i ew. dopałka przy wyprzedzaniu ale na razie jestem sceptykiem. BMW pewnie dlatego wybrało elektryczny bo magazynowanie w kole zamachowym to dołożenie sobie żyroskopu ekstra. Wjechanie z takim czymś w zakręt to dodatkowa siła do pokonania przy skręcaniu (ale może da się skierować na większą stabilność bolidu?). Na tej zasadzie można jeździć na rowerze, a niektórzy może pamiętają kawał z przenoszeniem walizki w której jest rozpędzone koło zamachowe. :)
rafaello85
16.07.2008 08:45
Zastanawiam się jak często kierowca będzie mógł używać tej nagromadzonej energii kinetycznej?
dz
16.07.2008 07:57
pamiętajcie moi drodzy o czasie działania KERS , jest to 6/7 sekund przy dodatkowych 40 kg , a pamietajmy że minimalna masa bolidu nie została zwiększona . także Mclaren teoretycznie może mieć lżejszy samochód o jakieś 10/15 kg , więc teoretycznie bedzie szybszy o okolo 0,5 sekundy na okrązeniu ,więc dodatkowe 100 koni na 7 sekund moze nie zrekompensować tych parunastu kg podczas 1,5 minutowego okrążenia.
Menuna
16.07.2008 06:31
Musze sie z Kolegą "mielony" niezgodzić co do wyliczenia gęstości energii poniewaz W (wat) to nic innego jak J/s (dżul/sekundę). Dlatego gęstość energii wyrażona w watach lub w dżulach będzie taka sama. Róznica zaczyna się przy próbie przeliczenia J na kWh, gdzie 1J to 1/3600000 kWh. Ale ogolnie to dabrze ze BMW nie bedzie robilo jakis ekperymentów na modłę McLarena z 2 typami bolidow na 2009, bo znając ich dokładnośc przy projektowaniu oba byłyby niedopracowane z powodu braku czasu.
mielony
15.07.2008 07:29
owca "gęstość mocy" to parametr charakteryzujący układy wszelakiego rodzaju związane z wytwarzaniem lub pobieraniem/oddawaniem energii. Pokazuje jak szybko można z tego czegoś energię pobrać lub do niego wtłoczyć. Podaje się zwykle w stosunku do masy lub objętości układu. Np. KERS BMW miałby 60kW/40kg to gęstość mocy wynosi 1,5kW/kg. Możesz się zabawić i policzyć jaką "gęstość mocy" ma silnik bolidu F1... :) Do układów przechowujących energię używa się też "gęstość energii" dla pokazania ile można jej zmagazynować w danej objętości lub masie. Np. dla ogniw chemicznych wszelkiej maści (akumulatory lyb "zwykłe" ogniwa), kondensatorów, kół zamachowych. Dla KERS BMW 9,75 kJ/kg. Jak ktoś się uprze to "gęstością energii" może nazwać "ciepło spalania" paliwa czyli energię w nim teoretycznie zmagazynowaną.
gnt3c
15.07.2008 06:17
ale będziesz hamował z 30km/h a nie z 10x tyle i z siłą ze 100x mniejszą...czyli moc jaką odzyskasz to ok 0,06kW :D
MairJ23
15.07.2008 06:16
szczegolnie ze po modyfikacjach - rower bedzie wazyl 65 kilo :) plus kierowca/cyklista czyli okolo 150 kilo :) juz jest na czym bazowac :P
SoBcZaK
15.07.2008 04:31
owca ale i tak stosunek masy do mocy będe miał korzystny :P
owca
15.07.2008 04:13
Sobczak chcesz sobie zainstalować 40 kilogramowe Kers w 10-20 kilogramowym rowerze? powodzenia ;P
SoBcZaK
15.07.2008 03:42
w rowerze sobie takie zamontuje ;]
patgaw
15.07.2008 03:03
"F1 będzie stanowiła chrzest bojowy dla innowacyjnych koncepcji, których okres użytkowania i niezawodność nie osiągnęły jeszcze poziomu wymaganego dla samochodów produkowanych seryjnie, a ich rozwój będzie następował z pełną prędkością" http://www.autosport.com/news/report.php/id/65226 elo to jest wlasnie PR bmw.
Chłodny
15.07.2008 02:14
To rozwiązanie moze wiele namieszac w F1... Ciekaw jestem awaryjności bolidów.
impr
15.07.2008 01:54
tego chyba nikt z nas do konca nie wie, ICEman ;)
ICEman
15.07.2008 01:51
ja tak naprawde to niewiem jak to bedzie wygladało w bmw ten cąły kers. Musze jakiś obrazek zobaczyc bo niewiem jak to bedzie wygladało
MairJ23
15.07.2008 01:51
ps - chodzi mi o to ze wykorzystuje F1 do rozwoju swoich samochodow dla masowej produkcji - zeby zarabiac jeszcze wieksza kase ( w sumie z 2 zrodel) i zeby byc jak najbardziej z przodu jak sie to tylko da przed konkurencja (w obu przypadkach :) )
gross
15.07.2008 01:51
jeśli już to W/m^2 czyli Moc na pole powierzchni ;)
MairJ23
15.07.2008 01:49
i dlatego BMW idzie tak szybko do przodu - bo oni traktuja to jako czysty biznes a np williams podchodzi troche jak hobby (taka mysl) pozdro
przemq14
15.07.2008 12:59
Z tego co tu jest napisane, chodzi chyba o stosunek mocy wytwarzanej przez urządzenie do jego masy. Swoją drogą taki system mógłby się przydać w normalnych samochodach przy wyprzedzaniu, takie turbodoładowanie na przycisk.
owca
15.07.2008 12:49
czym jest "gęstość mocy"? dwa razy była o tym mowa w tym newsie.