Wymagania techniczne toru w Singapurze

Zespół Renault analizuje wymagania nowego toru ulicznego w Singapurze
23.09.0814:11
Marek Roczniak
4122wyświetlenia

Mający długość niewiele ponad 5 km tor uliczny w Singapurze wygląda na jeden z najwolniejszych w sezonie. Zespoły będą najprawdopodobniej korzystały z pakietu aerodynamicznego zapewniającego dużą siłę dociskową, a przewidywane czasy okrążeń powinny wahać się w okolicy jednej minuty i 45 sekund.

Jako że będzie to krok w nieznane, zespół Renault przeprowadzał symulacje komputerowe w celu uzyskania ogólnego pojęcia o tym, jakie będą wymagane optymalne ustawienia bolidu. W rzeczywistości jednak odpowiednie zrozumienie wymagań tego toru zespół uzyska dopiero w momencie, gdy jego samochody wyjadą po raz pierwszy z boksów podczas pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych.

!Opony
Podobnie jak w Monako, poziom przyczepności będzie zapewne niski na nowym torze ulicznym w Singapurze. W związku z tym firma Bridgestone przywiezie tutaj dwie najbardziej miękkie mieszanki ze swojej rodziny opon na sezon 2008 - miękką i supermiękką, tak jak uczyniła to w Monako, na Węgrzech i w Walencji. Zapewni to dobrą przyczepność na torze, który na początku weekendu będzie dość brudny i bardzo słabo nagumowany. Jednakże, podobnie jak na innych tymczasowych obiektach wyścigowych, poziom przyczepności będzie poprawiał się wraz z nanoszeniem na jego nawierzchnię coraz więcej gumy z opon w trakcie weekendu.

!Aerodynamika
Po Monako, Singapur zapowiada się na drugi najwolniejszy tor w sezonie. Zespół Renault będzie więc korzystał z pakietu aerodynamicznego zapewniającego dużą siłę dociskową, aby zapewnić bolidowi dobrą stabilność podczas hamowania i przyciskać go do ziemi na wyjściu z zakrętów w celu zmaksymalizowania trakcji i zapewnienia dobrego przyspieszenia.

!Hamulce
Wstępne symulacje wykazały, że tor będzie dość wymagający dla hamulców, ze zużyciem zbliżonym do tego w Melbourne. Nie chodzi jednak o ostrość hamowania, a raczej o regularność używania, która czyni ten tor tak wymagającym dla hamulców, jako że nie będą one miały chwili wytchnienia. Efektywne chłodzenie hamulców będzie więc sprawą pierwszorzędną.

!Zawieszenie
Ustawienia zawieszenia są najtrudniejszą rzeczą do przewidzenia, kiedy przygotowuje się do startu na nowym torze. Jednakże na każdym torze ulicznym, przy wysokiej procentowości wolnych zakrętów mechaniczna przyczepność jest zawsze w cenie i zespół Renault będzie ciężko pracował nad zapewnieniem swoim kierowcom dostatecznie miękkiego zawieszenia, aby mieli czyste wyjścia z wolnych zakrętów i samochód mógł jeździć po wybojach i dowolnych zmianach wypukłości.

!Silnik i skrzynia biegów
Tory uliczne są na ogół mniej wymagające dla silników ze względu na niską procentowość okrążenia przejeżdżanego na pełnym gazie, jednakże silnik nadal może być poddawany dużemu przeciążeniu, gdyż będzie używany metodą stop-start. Na tym torze użyte zostaną krótkie przełożenia skrzyni biegów w celu zoptymalizowania przyspieszania i wyciągnięcia jak najwięcej z silnika przy wolnych prędkościach, podczas gdy ekipa odpowiedzialna za silnik będzie pracowała nad mapowaniem, aby zadbać o to, że silnik ma dobry moment obrotowy przy niskich obrotach, umożliwiając wczesne wciskanie pedału gazu.

Źródło: RenaultF1.com

KOMENTARZE

8
rmn
23.09.2008 10:03
nie chodzi tylko o prędkości, chodzi w zasadzie każdy detal, dlatego to było pytanie i dotyczyło bazowego setupu. Z resztą pytanie było skierowane do konkretnej osoby. @Maly-boy 1. no chyba, że jednak;) 2. Kanada ma zupełnie inną niż Singapur. Tam są rzadsze hamowania z dużych prędkości tutaj częste z małych. 3. Singapur to nie SPA. Ale faktycznie pomysł z bazowym setupem z Monacao słaby plan. Myślę, że w takich wypadkach używa się wyników symulacji + 'wiedzy ekspreckiej';) 4. a to luz 5. jutro dzwonie do mariana!
Jędruś
23.09.2008 06:30
Singapur jest podobnym torem do Monako , ale nie do przesady. Prędkości na prostych będą tutaj o jakieś 7-10 km/h wyższe niż tam. Dlatego setup musi być raczej budowany od nowa.
Maly-boy
23.09.2008 04:55
a czemu nie ? bo ma charakterystykę stop-go ;p bo to nie monaco? powiedział nam spytaj się bmw
rmn
23.09.2008 04:25
Czemu akurat 3.5 miesiąca?:P Czemu Kanada ma charakterystkę stop-and-go? Czemu RK nie może za bazowy wziąć sobie setupu np. z Monaco? Czemu nie mogą za bazowy wziąć setup z sim? Skąd wiesz, co testował Heidfeld? Czemu BMW nie mogło ustawić samochodu w SPA?
Dale65
23.09.2008 04:15
Tylko co z tego? Tutaj chodzi o setup bazowy... taki robił Heidfeld na Spa i nie dało się już tego naprawić na treningach. Jeszcze jakieś pytania?
Bart2005
23.09.2008 03:11
Dale65 tylko, że po torze w Singapurze nikt jeszcze nie jeździł więc akurat to czy Robert testował czy nie, to nie ma tu żadnego znaczenia. Tak jak w Walencji wszyscy kierowcy wykorzystają do maximum trzy sesje treningowe aby ustawić jak najlepiej sprzęt. Ten kto się z tym upora najlepiej, będzie miał przewagę.
Dale65
23.09.2008 01:55
No fakt, tor ma charakterystyke stop-and-go jak np. Kanada więc BMW może tutaj troszkę poszaleć, do tego wprowadzili jakieś nowe usprawnienia aerodynamiczne. Do formy z początku sezonu bolidem, który ma - że tak to nazwę - "3,5 miesiąca w plecy" już na pewno nie powrócą, ale może przy odrobinie szczęścia RK zobaczymy na podium, a przy większej odrobinie może nawet na 2 miejscu. Niestety co do BMW to jest jeden poważny szkopuł - przez zęba Kubicy testował Heidfeld, więc nie można wykluczyć sytuacji takiej jak na Spa i "lasu" z ustawieniami.
ICEman
23.09.2008 01:24
tor wymagający dla hamulców czyli świetnie dla BMW