Zmiany w przepisach na sezon 2010
Nowością jest między innymi wprowadzenie możliwości testów dla rezerwowych kierowców
16.12.0915:14
4720wyświetlenia
Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) potwierdziła, że od przyszłego roku z pierwszych dwóch części kwalifikacji eliminowanych będzie po ośmiu kierowców. Federacja ogłosiła także kilka innych małych zmian oraz jedną większą: wprowadzenie możliwości testów w środku sezonu dla kierowców rezerwowych.
Kwalifikacje
Przy stawce powiększonej z 20 do 26 samochodów w przyszłym roku, FIA ogłosiła, że po osiem, a nie sześć bolidów będzie eliminowanych z pierwszych dwóch części kwalifikacji. Q1 będzie rozstrzygać o miejscach startowych 19-26, a pozycje 11-18 przypadną najwolniejszym kierowcom w Q2. W ostatniej sesji będzie uczestniczyć jak dotychczas dziesięciu kierowców, ale jazda będzie się już odbywała z małą ilością paliwa, co jest konsekwencją wprowadzenia zakazu tankowania w trakcie wyścigów.
Przestrzeń garażowa na torach
Ciało zarządzające F1 poinformowało, że wszystkie zespoły będą od teraz dysponowały taką samą przestrzenią garażową na każdym torze. W przeszłości panujący mistrzowie świata lub ogólnie czołowe zespoły zwykle cieszyły się największą przestrzenią w garażach, jednak od przyszłego roku przydzielana będzie już jednakowa przestrzeń. Zmiana ta także jest związana z powiększeniem stawki o trzy zespoły.
Silniki
FIA potwierdziła, że limit ośmiu silników dla jednego samochodu danego zespołu na cały sezon został podtrzymany - z jedną tylko zmianą, a mianowicie wprowadzeniem kary za użycie dwóch dodatkowych silników (ponad limit ośmiu) w trakcie jednego weekendu wyścigowego. W takim przypadku kierowca otrzyma karę obniżenia pozycji startowej o 10 miejsc nie tylko w danym GP, ale i w następnym.
Testy aerodynamiczne w trakcie sezonu
Dni przeznaczone na takie testy (jazda tylko w linii prostej na obiektach wyznaczonych do tego celu przez FIA) zostały zredukowane z ośmiu do sześciu. Wprowadzona została jednak nowa opcja umożliwiająca zamianę każdego takiego dnia testowego na cztery godziny prób w tunelu aerodynamicznym z użyciem modelu w rzeczywistej skali, przeprowadzone w ciągu 24 godzin.
Testy kierowców rezerwowych
Po tegorocznych doświadczeniach związanych z użyciem kierowców rezerwowych, którzy ze względu na zakaz testów w trakcie sezonu nie mogli dobrze przygotować się do pełnienia swojej roli, zdecydowano się na umożliwienie testu takiemu kierowcy za kierownicą obecnego samochodu w okresie czternastu dni przed lub po zastępstwie. Dopuszczeni do takiego testu będą jednak tylko kierowcy, którzy nie startowali w żadnym z ostatnich dwóch sezonów, a jazda może się odbywać tylko na torze, który nie gości żadnego grand prix. Ponadto w przypadku, kiedy po takim teście dany kierowca nie wystartuje w roli zastępcy, jego zespół ukarany zostanie utratą jednego dnia testowego z przygotowań do kolejnego sezonu.
Źródło: F1.GPUpdate.net
Kwalifikacje
Przy stawce powiększonej z 20 do 26 samochodów w przyszłym roku, FIA ogłosiła, że po osiem, a nie sześć bolidów będzie eliminowanych z pierwszych dwóch części kwalifikacji. Q1 będzie rozstrzygać o miejscach startowych 19-26, a pozycje 11-18 przypadną najwolniejszym kierowcom w Q2. W ostatniej sesji będzie uczestniczyć jak dotychczas dziesięciu kierowców, ale jazda będzie się już odbywała z małą ilością paliwa, co jest konsekwencją wprowadzenia zakazu tankowania w trakcie wyścigów.
Przestrzeń garażowa na torach
Ciało zarządzające F1 poinformowało, że wszystkie zespoły będą od teraz dysponowały taką samą przestrzenią garażową na każdym torze. W przeszłości panujący mistrzowie świata lub ogólnie czołowe zespoły zwykle cieszyły się największą przestrzenią w garażach, jednak od przyszłego roku przydzielana będzie już jednakowa przestrzeń. Zmiana ta także jest związana z powiększeniem stawki o trzy zespoły.
Silniki
FIA potwierdziła, że limit ośmiu silników dla jednego samochodu danego zespołu na cały sezon został podtrzymany - z jedną tylko zmianą, a mianowicie wprowadzeniem kary za użycie dwóch dodatkowych silników (ponad limit ośmiu) w trakcie jednego weekendu wyścigowego. W takim przypadku kierowca otrzyma karę obniżenia pozycji startowej o 10 miejsc nie tylko w danym GP, ale i w następnym.
Testy aerodynamiczne w trakcie sezonu
Dni przeznaczone na takie testy (jazda tylko w linii prostej na obiektach wyznaczonych do tego celu przez FIA) zostały zredukowane z ośmiu do sześciu. Wprowadzona została jednak nowa opcja umożliwiająca zamianę każdego takiego dnia testowego na cztery godziny prób w tunelu aerodynamicznym z użyciem modelu w rzeczywistej skali, przeprowadzone w ciągu 24 godzin.
Testy kierowców rezerwowych
Po tegorocznych doświadczeniach związanych z użyciem kierowców rezerwowych, którzy ze względu na zakaz testów w trakcie sezonu nie mogli dobrze przygotować się do pełnienia swojej roli, zdecydowano się na umożliwienie testu takiemu kierowcy za kierownicą obecnego samochodu w okresie czternastu dni przed lub po zastępstwie. Dopuszczeni do takiego testu będą jednak tylko kierowcy, którzy nie startowali w żadnym z ostatnich dwóch sezonów, a jazda może się odbywać tylko na torze, który nie gości żadnego grand prix. Ponadto w przypadku, kiedy po takim teście dany kierowca nie wystartuje w roli zastępcy, jego zespół ukarany zostanie utratą jednego dnia testowego z przygotowań do kolejnego sezonu.
Źródło: F1.GPUpdate.net
KOMENTARZE