Zespoły przedyskutują powrót do KERS w 2011

Technologia ta została porzucona wraz z końcem ubiegłego roku
02.04.1010:16
Michał Roszczyn
3771wyświetlenia

Temat ewentualnego powrotu do łask systemu KERS w sezonie 2011 ma zdominować program spotkania szefów zespołów dzisiejszego popołudnia w Malezji - dowiedział się serwis AUTOSPORT.

FOTA zorganizuje dzisiaj wieczorem spotkanie w celu omówienia wniosków wyciągniętych z pierwszych dwóch wyścigów i rozpocznie ocenę zmian, które mogłyby uczynić Formułę 1 ciekawszą.

Choć oczekuje się, że część rozmów będzie dotyczyć technicznych zmian w samochodach, to pewne źródła sugerują, że jednym z głównych tematów dotyczących rozwiązań mających ułatwić wyprzedzanie, będzie przywrócenie systemu odzyskiwania energii kinetycznej do bolidów F1.

Określana mianem „zielonej” (ekologicznej), technologia ta została porzucona wraz z końcem ubiegłego roku, kiedy zespoły uzgodniły między sobą, by nie korzystać z niej w sezonie 2010 ze względu na ogromne koszty związane z jej rozwijaniem. Pomimo tych ustaleń, regulamin techniczny Formuły 1 nadal zezwala na stosowanie systemu KERS.

Sugeruje się, że zespoły wezmą pod uwagę wszystkie możliwości związane z powrotem tej technologii w sezonie 2011: od wprowadzenia standardowego dostawcy po całkowite „uwolnienie” KERS. Teamy omówią także kwestię mocy wytwarzanej przez system odzyskiwania energii kinetycznej.

Istnieje także duża szansa, że zatwierdzone już zmiany na przyszły rok przyczynią się do poprawy sytuacji. Podwójne dyfuzory zostały zakazane w sezonie 2011, co powinno zmniejszyć poziom docisku aerodynamicznego. Dodatkowo mówi się, iż FIA zamierza także zwiększyć średnicę tylnych felg z obecnych 13 do 18 cali. Dzięki takiemu posunięciu wzrosłaby przyczepność mechaniczna, co byłoby kolejnym czynnikiem poprawiającym widowisko podczas wyścigów.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

32
jaszczur
02.04.2010 07:16
ale przeciez jesli pomyslec o mozliwosciach wykorzystania technologii w autach cywilnych to gra jest warta swieczki. Na poczatku kazda technologia jest droga a pozniej tanieje. Jesli zespoly dopracowalyby kompaktowe systemy ta mysle ze mozna by pozniej podobne wykorzystac "publicznie". tylko podstawowa regulacja musialby byc limit uzycia na wyscig a nie okrazenie. To jest moim zdaniem podstawa. Moc, czas... to juz sprawa drugorzedna.
biCampeon
02.04.2010 11:47
@up - kasa na to wydana jest duża, ale KERS był sztucznie ograniczany przez przepisy. W rzeczywistości mógłby dawać dużo więcej niż 80 KM i mógłby dłużej tej energii dawać. Poprawiłem treść newsa. Na Autosporcie początkowo w oryginale była mowa o szerokości opon, ale już się poprawili i jak można było się domyśleć (podawanie rozmiaru w calach) chodziło o średnicę felg.
lukaszlew77
02.04.2010 11:18
Kasa wydana na ten cały KERS jest zdecydowanie za duża jak na możliwości tego systemu. Czy opłaca się inwestować miliony dolarów w system, który jest używany przez góra 5 minut w całym wyścigu i daje do tego ok. 100 KM? Moim zdaniem nie. Lepszym wyjściem byłaby możliwość zwiększenia obrotów silnika na ileś sekund lub zastosowanie silników turbo i możliwość zwiększenia ciśnienia sprężarki.
Anderis
02.04.2010 10:55
Ja jestem jak najbardziej za powrotem KERS do F1 i widziałbym to tak: - system byłby obowiązkowy - dostępny byłby standartowy KERS dla biedniejszych zespołów, ale istniałaby też możliwość korzystania z własnego systemu - brak limitu maksymalnej dostępnej mocy, ale za to limit czasu użycia na cały wyścig, a nie na jedno okrążenie i zakaz korzystania z systemu na pierwszym okrążeniu (spowodowałoby to różne strategie korzystania z systemu, brak limitu mocy doprowadziłby, że nawet w momencie, gdy obaj zawodnicy walczący o pozycję wykorzystają swoją dodatkową moc, jeden zyska bardziej, no i szansa na to, że jeśli to będzie znacznie więcej niż 80 KM, to kierowca może przesadzić z użyciem systemu i stracić przyczepność) Moim zdaniem nie ma sensu się odwracać od tej technologii, do której rozwoju może sę przyczynić F1 i która może pozytywnie wpłyąć na widowisko, jeśli zostanie dobrze wykorzystana.
adrianziom555
02.04.2010 10:28
To widzę że FIA chce zrobić elektro F1
barteks
02.04.2010 10:24
@AliAs99: dlaczego wyścig zbrojeń? Rozważa się wprowadzenie standardowego KERS-u. @Przemysław: Michelin :]
Przemysław
02.04.2010 10:10
@barteks- zwiększają szerokość opon, tylko kto im zrobi te opony? ;)
AliAs99
02.04.2010 10:09
Wydaje mi się, że wprowadzenie KERS to jednak niezbyt dobry pomysł. Znów się zacznie wyścig zbrojeń i decydować będą pieniądze. Mniejszym zespołom jeszcze trudniej będzie nawiązać walkę z tymi najbogatszymi. Jak pokazał ubiegły rok, ta technologia nie tylko jest bardzo droga, ale i zmusza do różnych kompromisów - balans, albo KERS, cięższy kierowca ma znów mniejsze szanse. Także kwestie bezpieczeństwa. Zdaje się, że w jakimś zespole dość mocno ucierpiał jeden z mechaników na skutek porażenia prądem. Cóż, kolejna zabawka technologiczna, która jeszcze bardziej umniejszy umiejętności kierowcy. No i powiększy stopień komplikacji regulaminów technicznych.
barteks
02.04.2010 09:57
@wartek, FIA chce zwiększyć średnicę felg, a nie szerokość opon :-)
sebasKERS
02.04.2010 09:56
mielony - ale nikt nie wie jak to kolo zamachowe sie sprawuje czy to w ogole dziala w warunkach wyscigowych. zoolwik - dwie ligi praktycznie byly w 2009 przynajmniej ja to tak widze. Jesli mysla o ponownym wprowadzeniu KERSu to tylko i wylaczenie na zasadzie - wszyscy albo NIKT. Moim zdaniem dopracowany KERS i przepisy zdecydowanie pomogl by przy wyprzedzaniu i przy obronie.
buran
02.04.2010 09:53
No i oby wrócił. KERS to dobry wynalazek, ale tylko i wyłącznie w przypadku, jeśli wszyscy z niego by korzystali. Jak będą większe tylne opony to super, jeszcze tylko silnik turbo i witamy w szalonych latach osiemdziesiątych.
atb
02.04.2010 09:52
rzadko się zgadzam z Jacobss'em, ale tym razem popieram go w 100 proc. zastanawiało mnie przez cały poprzedni sezon skąd w systemie ODZYSKIWANIA energii, energia na starcie, skoro nie było jeszcze wydatku energetycznego (dojazd na start, to nie wyścig), a więc nie było czego odzyskiwać; również ograniczenia (mocy i czasu użycia) spowodowały klapę tego systemu; należy pozostawić zespołom (inżynierom) decyzję co się bardziej opłaca - cięższy bolid (baterie)/więcej energii czy lżejszy/szybszy bolid; to zespoły powinny szukać najlepszego współczynnika waga/ilość odzyskanej energii, bo tylko w ten sposób dałoby się rozwinąć KERS do postaci możliwej do użycia w cywilnych autach;
zoolwik
02.04.2010 09:41
Nie dadzą więcej mocy kersowi bo zespoły bez niego skazane by były z góry na porażkę. Stworzyło by to dwie ligi w jednym wyścigu. Chociaż nie wiem czemu i komu by to przeszkadzało.
mielony
02.04.2010 09:29
@sebasKERS O zgodę Williamsa to bym się akurat nie martwił. Konstruowali inny niz wszystkie i jako ostatni zrezygnowali. Co do mocy to jej zwiekszenie może spowodować problemy technologiczne. Zwłaszcza przy elektrycznym lub hybrydzie. Łatwiej pewnie bedzie pójść w kierunku zwiększenia ilości magazynowanej energii czyli czasu działania. Ale regulacje ile czasu i ile razy na okrążeniu można KERS stosować są sztuczne. Co najwyżej zakazać użycia na starcie.
sebasKERS
02.04.2010 09:15
Poprawcie mnie jesli sie myle ale byly plany FIA ad rozwoju KERSu - 2009 ~80 KM 2010 ~120 KM itd.
Yurek
02.04.2010 09:15
Głupota, KERS okazał się niewypałem (no tak, zapomniałem o fantastycznym manewrze Raikkonena na Fisichelli w Belgii), a chcą do niego wrócić.
Patryk777
02.04.2010 09:14
zmniejszają rolę aero, a zwiększanią rolę mechaniczną - wg mnie bardzo dobry pomysł
vivon
02.04.2010 09:12
przeciez to oczywiste ze nie wprowadza dowolnosci w mocy kersu bo to by sie wiazalo z wielkii kosztami ktorych obecnie sie unika. pozatym Twoje przyklady nie mowią co uczynic aby kers zmienil sie z defensywnej broni w ofensywną. brak kersu na starcie jeszcze zmniejszylby ilosc wyprzedzan.
ari2k5
02.04.2010 09:05
Dlaczego żart? Zmniejszając rolę aerodynamiki, łatwiej będzie wyprzedzać, bo będzie lepsza przyczepność mechaniczna. To dobry pomysł, tylko przednie zwiększyć przy okazji. Co do KERSu i Williamsa - Kolego sebasKERS - Williams opracował swój własny system oparty na kole zamachowym. Polecam więcej czytać, mniej pisać.
wartek
02.04.2010 08:59
szerokosc tylnych opon z 13 do 18 cali? to chyba jakis zart
Jacobss
02.04.2010 08:53
Również uważam, że powrót KERSu to dobry pomysł. Jestem jednak zdania, że należy wprowadzić dwie zasadnicze zmiany: 1. Pozwolić na zbieranie energii dopiero od startu wyścigu, tak, aby nie można byłoby używać go jako dopalacza na starcie. Kiedy zawodnicy przejadą pierwsze okrążenie, KERS się włączy i dopiero wtedy będzie można z niego korzystać. W czasie okrążenia formującego i wyjazdowego, KERS pozostaje wyłączony. 2. Znieść 80 koników i pozwolić zespołom na używanie tyle energii, ile uda im się zebrać. Doprowadziłoby to do walki technologicznej i zespoły mogłyby szukać dodatkowych sekund nie tyle w aerodynamice, ale również w KERS-ie. vivon - KERS w 2009 roku był bronią defensywną, ponieważ bazował na bezsensownych zasadach. Za mało mocy i za krótko. Gdyby z KERSu były większe korzyści, zespoły by na nim tylko zyskiwały, a nie traciły. O wszystkim napisałem wyżej.
vivon
02.04.2010 08:50
patryk777, wcale nie bylo ciekawiej bo kers byl bronia defensywna i tak bedzie rowniez jak go wprowadza. nie wiem co ty widziales w tym ciekawego i jakie plusy dostrzegles? w kazdym razie to jest G***O i niech nigdy nie wraca.
Patryk777
02.04.2010 08:43
w 2009 Kers nie był klapą, co pokazał McLaren
Szkot
02.04.2010 08:36
jeżeli zwiększą dopuszczalną wagę bolidu to czemu nie, w 2009 junKERS okazał się klapą tylko i wyłącznie przez ten knyf
sadektom
02.04.2010 08:35
Pomysl bardzo dobry, zawsze bylem za KERS-em ale na innych zasadach. Te 80 konikow bylo sporo za malo. Przy wiekszej ilosci mocy mialoby to wiekszy sens. Te niecale 7s na 1 okr.tez powinno byc zmienione. Moze zmienic na max. ilosc uzycia kers na caly wyscig? Powiedzmy moc KERSu 150-200 koni i 30-60 s mozliwosci uzycia na caly wyscig? Mysle zeby to zmienilo taktyke i przede wszsytkim walki bylyby ciekawsze. Ktos by zuzyl wczesniej i bylby nastawiony na ataki kogos kto oszczedzal na koncowke wyscigu.
Maly-boy
02.04.2010 08:31
lepsza była by możliwość chwilowego zwiększenia obrotów w silniku ,ale jak widać uparli się na ten kers ,bo to ekologia zielone paseczki itp
kuba_new
02.04.2010 08:30
ja uwazam ze kers nie jest glupi pod warunkiem ze maja go wszyscy i nie powoduje to znowu jakiejs utraty parametrow gdzie indziej np masa auta i odchudzanie zawodnikow :( poza tym nadal uwazam ze nalezy dac wolna reke zespolom na nowinki technologiczne bo wkoncu po to zostala stworzona f1 a nie po to zeby gesiego dojechac do mety po tym jak w malo emocjonujacy sposob w ciagu 3 min ustala zawodnicy kolejnosc na stracie kers lub jego odmiana bedzie po pierwsze wyjsciem w strone ekologii a po drugie nowym bodxcem do dzialania inzynierow
SkC
02.04.2010 08:24
Żadnego KERS-u nigdy więcej już rok temu bmw przez to przegrało cały sezon. A co do opon to też nie jest dobry pomysł zobaczcie na bolidy z lat 70 jak to wyglądało nie chce oglądać za rok w HD ;P takich maszyn rolniczych
Patryk777
02.04.2010 08:24
niech wróci, było ciekawiej
Blake
02.04.2010 08:24
Broń Boże, aby to gówno nie powróciło do F1...
sebasKERS
02.04.2010 08:20
ale KERS musza miec wszyscy inaczej to traci sens a watpie w to ze HRT, Lotus, Willimas sie zgodza.
Pointrox
02.04.2010 08:20
Ale Prima Aprilis było wczoraj o_o