Nowości aerodynamiczne wprowadzone przez Renault na GP Węgier

Przybliżamy nowinkę testowaną przez Roberta Kubicę w trakcie ostatniego weekendu
03.08.1021:14
Michał Respond
5278wyświetlenia
Jak wiadomo, w znany sobie enigmatyczny sposób, w wypowiedziach w trakcie ostatniego weekendu Robert Kubica wspomniał, że zespół testował pewne rozwiązanie pod kątem przyszłego roku. Tym rozwiązaniem jest zmodyfikowane w ciekawy sposób tylne skrzydło, zaprezentowane na zdjęciach poniżej.



Ponieważ Renault nie wyposażyło do tej pory swoich aut w kanał F, zdecydowano się na poszukiwanie innego rozwiązania, zapewniającego odpowiedni poziom docisku na wymagającym węgierskim torze. Co istotne, ponieważ w przyszłym sezonie wygaszane tylne skrzydło będzie zabronione, taka „pasywna” konstrukcja „kanałopodobna” może być ogólnie przyjętym rozwiązaniem technicznym.

Główną nowością w tylnym skrzydle jest zagłębienie w jego czołowej części, którego zadaniem jest zassanie strugi powietrza celem zwiększenia docisku. Aby jednak tak przyspieszone powietrze nie spowalniało (ze względu na konieczność opłynięcia zakrzywionego ku górze profilu), zdecydowano się na wprowadzenie dodatkowej „wypustki” wzdłuż osi poprzecznej skrzydła, której zadaniem jest odchylenie strugi (dla łatwiejszego opływu) i jej ponowne przyspieszenie.



Idealnym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie tej wypustki przez całą szerokość skrzydła, ale nie jest to możliwe ze względów regulaminowych. Dodatkowo, dla uporządkowania strumienia powietrza i uniknięcia sytuacji jego „stłoczenia” w tylnym skrzydle, wprowadzono na każdej z płyt bocznych skrzydła po trzy poziome nacięcia.

Małe skrzydełko, przedstawione na zdjęciu nr 2 ma za zadanie odpowiednie wyprowadzenie strugi powietrza z dyfuzora i dodatkowe wspomaganie procesu dociskania auta do podłoża.

Opracowano w oparciu o: http://www.renault-f1.fr/?Les-nouveautes-aerodynamiques-de,2130

KOMENTARZE

13
Catolico_Bueno
04.08.2010 08:01
Z informacji zamieszczonych na serwisie f1.com wynika, że te tyle skrzydło to koncepcja McLaren. Ważnym elementem tego skrzydła są tworzące całość 3 sloty powietrza - centralny i po bokach, które na zdjęciu górnym nie są zaznaczone. Tutaj szczegóły - http://www.formula1.com/news/technical/2010/835/778.html
Heikki
04.08.2010 07:49
Sądzę, żeby F działał poprawnie to płetwę rekina muszą poprowadzić do tylnego skrzydła tak jak np. McLaren, Ferrari, Sauber wtedy jest lepszy przepływ powietrza do skrzydła i F przynosi lepsze korzyści. Widać w Mercedesie mają z tym problem nie wiem czym to jest związane, ale sądzę, że z tą pokrywą silnika, bo płetwy nie mają i chyba wtedy to powietrze się dam gubi i nie ma efektu, ale pokazali ciekawe tylne skrzydło na Hockenheim.
cravenciak
03.08.2010 11:58
@zdekon Problem w tym, że nie możemy być pewni jak one działa. Jeżeli natomiast inżynierowie RF1 wiedzą to na pewno takie skrzydełko jest już w końcowej fazie testów. Pewnie czekają na decyzję FIA (sędziowie zwiększyli teraz obciążenie i RBR i SF mogą się z patentem pożegnać). Poczekamy zobaczymy..
zdekon
03.08.2010 11:31
Tylko Pietrow też z tym jeździł chyba nawet więcej od Kubicy i chyba to nie jest ta rzecz testowana na przyszły sezon:) Też mi się zdaje że te 3 nacięcia ma każdy zespół:) Renia zawsze ma jakieś oryginalne tylne skrzydło w tym sezonie ;) hehe Ciekawe czy będą kopiować elastyczne przednie skrzydło?
Nirnroot
03.08.2010 10:51
Ciekawe czy w takim przypadku zdecydują się na "płetwę marlina" a'la RBR, McL i Ferrari... Poprawiałoby to docisk w zakrętach, ale może wybijało jednocześnie tył z równowagi... Ech, jakby sie dorwać do specyfikacji bolidów czołówki... ; ) ....moze nie z taką pompą jak Nigel... ;)
Morgul
03.08.2010 09:51
Taka mala uwaga, te trzy poziome naciecia na tylnych skrzydlach to sa od stu lat.
Sycior
03.08.2010 08:38
ale testowali tylko tylne skrzydło, a nie cały bolid...
xdomino996
03.08.2010 08:26
Dobrze że wymyślają coś nowego ale chyba to za dużego efektu nie dało
cwiek-f1
03.08.2010 08:20
Niech kombinują, a nóż wpadną na coś genialnego. W obecnej F1 chyba tylko w ten sposób da się wygrywać, wymyślić coś dającego przewagę a na dodatek skomplikowanego.
quickmick
03.08.2010 07:37
@francorchamps W podcascie RF1 James Allison powiedział, że po zainstalowaniu F-ductu na SPA mają nadzieję, że dadzą McLarenowi "some hard times"... Poza tym, ciekawe jest również to, że oni (z tego co mówi Allison) zrobili wcześniej F-duct, ale był do bani, więc "wrócili do deski kreślarskiej"...
Majkel[PL]
03.08.2010 07:27
Świetne :) oby więcej takich :)
Heikki
03.08.2010 07:25
Panowie z WM brawo...!!!! Więcej takich "artykułów" z nowinkami Renault bardzo chętnie się to czyta i miło ogląda. Więcej tego typu wiadomości..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
francorchamps
03.08.2010 07:17
Renault na Węgrzech było za RBR i SF, więc chyba idą w dobrym kierunku.. Fakt że za RBR byli 1,5sek to już inna sprawa.. Pomału do celu...