Dixon wygrywa w Miami, Franchitti po raz trzeci mistrzem IndyCar (akt.)
Power stracił szanse na tytuł po otarciu się o bandę i uszkodzeniu zawieszenia
03.10.1014:17
2930wyświetlenia
Dario Franchitti (Ganassi) wygrał mistrzostwa IndyCar Series po raz trzeci w ciągu czterech lat, zajmując ósme miejsce w nocnym wyścigu na torze owalnym Homestead-Miami, podczas gdy prowadzący w mistrzostwach od początku sezonu Will Power (Penske) stracił szanse na tytuł po otarciu się o bandę i uszkodzeniu zawieszenia.
Wyglądało na to, że Powera czeka trudne zadanie już od początku wyścigu, jako że Franchitti prowadził od startu, ubezpieczany przez zespołowego kolegę Scotta Dixona, którego zadaniem było dopilnowanie, aby Szkot przejechał jak najwięcej okrążeń na prowadzeniu, za co przyznawane są dwa punkty.
Dixon nie zdołał jednak zbyt długo osłaniać Franchittiego, jako że na 33 okrążeniu kierowców Ganassiego rozdzielił Tony Kanaan (Andretti), a po pierwszych pit-stopach na drugiej pozycji znalazł się Ryan Briscoe (Penske) i kolega zespołowy Powera zaczął wywierać dużą presję na Franchittim. Po kilku okrążeniach jazdy koło w koło, Briscoe w objął końcu prowadzenie na 59 kółku, podczas gdy wytrącony z rytmu Franchitti spadł na czwarte miejsce.
Szkot zaczął jednak szybko odrabiać straty i zaledwie 14 okrążeń później odzyskał prowadzenie, wyprzedzając zarówno Briscoe, jak i Kanaana, który w międzyczasie wysunął się na pierwsze miejsce po przeskoczeniu kierowcy Penske. Tymczasem Power, który w trakcie pierwszego przejazdu spadł w pewnym momencie na dziewiąte miejsce, po pit-stopie zwiększył tempo i wspiął się na czwarte miejsce, mając przed sobą Dixona (P3), Kanaana (P2) i Franchittiego (P1), a za - swoich kolegów z zespołu Penske - Briscoe i Helio Castronevesa.
To nie wystarczało jednak Powerowi do utrzymania prowadzenia w mistrzostwach, zwłaszcza że wkrótce Franchitti przejechał na prowadzeniu większość okrążeń i miał już zapewniona dwa dodatkowe punkty. W grę wchodziła więc już tylko wygrana, zakładając że Szkot zajmie drugie miejsce. Power, zapewne świadomy swojej sytuacji, zaczął wówczas jechać na granicy możliwości i na 134 okrążeniu pojechał za szeroko w czwartym zakręcie, odbijając się kilka razy od ściany. Naprawa zawieszenia potrwała sześć okrążeń, ale Power nie był po niej zadowolony z zachowania auta i ostatecznie zrezygnował z jazdy.
Australijczyk mógł już wówczas tylko liczyć na to, że Franchitti także znajdzie się w tarapatach, ale kierowca Ganassiego postanowił dmuchać na zimne i skupił się na zachowawczej jeździe, oddając prowadzenie Dixonowi podczas następnego restartu, a gdy później pojawiła się kolejna neutralizacja, zjechał do boksów na uzupełnienie zapasu paliwa, by na pewno nie zabrakło mu go na ostatnich okrążeniach. Ostatecznie Franchitti zajął ósme miejsce i tym samym obronił tytuł wywalczony przed rokiem.
Walka o zwycięstwo w wyścigu toczyła się później pomiędzy Dixonem, Castronevesem i Kanaanem, ale Nowozelandczyk w końcu odskoczył rywalom podczas jednego z restartów i wygrał z bezpieczną przewagą ponad dwóch sekund. Tymczasem Kanaan znalazł się pod presją ze strony koleżanki z zespołu Andretti Autosport - Daniki Patrick, która najpierw przeskoczyła Castronevesa, a okrążenie przed końcem także Kanaana, utrzymując już drugie miejsce do mety z przewagą zaledwie 0,01 sekundy. Czwarte miejsce zajął Briscoe, a Castroneves zamknął ostatecznie czołową piątkę.
Na tym zakończył się sezon 2010 w IndyCar Series. Tytuł wśród debiutantów zapewnił sobie Alex Lloyd, zajmując w klasyfikacji generalnej kierowców 16 miejsce i pokonując m.in. Takumę Sato, Betranda Baguette oraz Mario Romanciniego.
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Scott Dixon (9) | Dallara Honda | 200 | 1h52m08,558 | 50 | |
2 | Danica Patrick (7) | Dallara Honda | 200 | +0:02,758 | 40 | |
3 | Tony Kanaan (11) | Dallara Honda | 200 | +0:02,769 | 35 | |
4 | Ryan Briscoe (6) | Dallara Honda | 200 | +0:03,782 | 32 | |
5 | Helio Castroneves (3) | Dallara Honda | 200 | +0:05,332 | 30 | |
6 | Vitor Meira (14) | Dallara Honda | 200 | +0:07,212 | 28 | |
7 | Marco Andretti (26) | Dallara Honda | 200 | +0:08,363 | 26 | |
8 | Dario Franchitti (10) | Dallara Honda | 200 | +0:11,140 | 24 | |
9 | Dan Wheldon (4) | Dallara Honda | 200 | +0:22,252 | 22 | |
10 | Graham Rahal (02) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 20 | |
11 | Ryan Hunter-Reay (37) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 19 | |
12 | Alex Lloyd (19) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 18 | |
13 | Ed Carpenter (20) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 17 | |
14 | Alex Tagliani (77) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 16 | |
15 | Bertrand Baguette (34) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 15 | |
16 | Sebastian Saavedra (36) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 14 | |
17 | Raphael Matos (2) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 13 | |
18 | Takuma Sato (5) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 12 | |
19 | Ernesto Viso (8) | Dallara Honda | 198 | +2 okr. | 12 | |
20 | Hideki Mutoh (06) | Dallara Honda | 198 | +2 okr. | 12 | |
21 | Justin Wilson (22) | Dallara Honda | 198 | +2 okr. | 12 | |
22 | Sarah Fisher (67) | Dallara Honda | 197 | +3 okr. | 12 | |
23 | Simona de Silvestro (78) | Dallara Honda | 197 | +3 okr. | 12 | |
24 | Milka Duno (18) | Dallara Honda | 170 | +30 okr. | 12 | |
25 | Will Power (12) | Dallara Honda | 143 | +57 okr. | 10 | |
26 | Ana Beatriz (24) | Dallara Honda | 42 | +158 okr. | 10 | |
27 | Mario Moraes (32) | Dallara Honda | 25 | +175 okr. | 10 |
Pole position: Dario Franchitti - 0:50,153 (+1 pkt.)Najszybsze okrażenie: Marco Andretti - 0:25,224 na 3 okrążeniu
Prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Dario Franchitti (+2 pkt.)
KOMENTARZE