Massa chce, by zdublowani kierowcy mogli nadrobić okrążenie jadąc za SC
Czy pomysł ten jest rzeczywiście trafiony? Oto analiza za i przeciw
10.11.1011:58
4970wyświetlenia
Felipe Massa chciałby przywrócenia zasady umożliwiającej zdublowanym bolidom nadrobienie okrążenia podczas przebywania na torze samochodu bezpieczeństwa.
Pomysł ten pojawił się w głowach wielu osób po niedzielnym wyścigu o Grand Prix Brazylii, gdy to po zjechaniu z toru samochodu sędziowskiego zrobił się wielki bałagan uniemożliwiający kierowcom będącym w czołówce podjęcie walki o pozycje. Przeszkadzały w tym zdublowani zawodnicy znajdujący się pomiędzy nimi.
Przepis, który Massa chce przywrócić funkcjonował już w Formule 1, ale od tego roku został zniesiony. Zasada ta jest również używana w mistrzostwach innych serii wyścigowych, jak np. NASCAR, ale tam wyścigi odbywają się głównie na owalach i ponad 40-samochodowej stawce. Keith Collantine z f1fanatic.co.uk przeanalizował za i przeciw temu pomysłowi.
Za:
Zaletą wyjazdów samochodu sędziowskiego jest to, że wtedy wszystkie bolidy dojeżdżają do siebie i po jego zjeździe rywalizacja znów staje się zacięta. Korzyść ta jest jednak znikoma, gdy pomiędzy liderami znajduje się wielu zdublowanych zawodników - taka sytuacja wystąpiła w zeszłym tygodniu na Interlagos. Wtedy czołówka nie może ze sobą walczyć, ponieważ zanim dany kierowca dojedzie do swojego rywala, najpierw musi przeskoczyć tzw. maruderów, przez co traci cenne dziesiąte, a czasami nawet całe sekundy.
Jak powiedział Felipe Massa po zawodach:
W mojej opinii byłoby lepiej, gdyby przepisy umożliwiały zdublowanym samochodom nadrobienie okrążenia w czasie jazdy za Safety Carem, bo wówczas wyścig stałby się bardziej interesujący. To jest szczególnie prawdą, gdy weźmiesz pod uwagę sytuację w mistrzostwach, ponieważ podczas restartu między Vettelem a Webberem było co najmniej dwóch zdublowanych zawodników, a pomiędzy Webberem i Fernando było ich jeszcze więcej, więc sytuacja ta nie była pozytywna szczególnie dla samego widowiska.
Naturalnie reprezentant Ferrari może tak twierdzić, bo sam miał okrążenie straty w niedzielnym wyścigu rozgrywanym w jego ojczyźnie. Gdyby miał możliwość nadrobienia strat, wówczas mógłby powalczyć o lepsze miejsce na mecie. Felipe ukończył zawody na Interlagos na 15 pozycji.
Przeciw:
Wyjazd samochodu bezpieczeństwa i tak wystarczająco krzywdzi już liderujących kierowców ze względu na likwidację ich przewagi nad konkurentami z tyłu. Czy powinni oni stracić również przewagę w postaci posiadania zdublowanych oddzielających ich od rywali? Wszystko więc sprowadza się do następującego dylematu: lepiej poprawić widowiskowość Formuły 1, czy też utrzymać zasady, które są bardziej sprawiedliwe?
Tłok na Interlagos można tłumaczyć także tym, iż w tym wyścigu sklasyfikowanych zostało najwięcej zawodników w całej historii F1, mianowicie 22. Wcześniej sytuacja taka wystąpiła tylko raz - podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii w 1952 roku.
Źródło: F1Fanatic.co.uk
^sonda,224
KOMENTARZE