Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 2

Kontynuujemy przegląd zmian na sezon 2011, tym razem skupiając się na technicznych kwestiach
21.12.1012:40
MDK/deeze/Qnik
11416wyświetlenia
Kontynuujemy przegląd zmian na sezon 2011, tym razem skupiając się na technicznych kwestiach.

Skrzynie biegów



W 2010 roku ta sama skrzynia biegów musiała być stosowana przez cztery kolejne wyścigi. Obecnie art. 28.6.a Regulaminu Sportowego mówi: Każdy kierowca może wykorzystać nie więcej niż jedną skrzynię biegów przez pięć kolejnych wyścigów, w których bierze udział jego zespół. Jeżeli kierowca wymieni skrzynię wcześniej, to wówczas otrzyma karę obniżenia pozycji startowej o pięć miejsc za pierwszym i za każdym następnym razem, gdy dodatkowa skrzynia zostanie użyta.

Z kolei art. 28.6.f stwierdza, że kara obniżenia pozycji startowej nie zostanie nałożona, jeśli skrzynia wymieniana jest po raz pierwszy w sezonie przed upływem okresu pięciu wyścigów. Wymieniona skrzynia biegów będzie musiała wytrzymać tylko pozostałe wyścigi tegoż okresu, a zatem nie jest wymagane, aby przejechała nowy, 5-wyścigowy okres. Stąd też kara nie jest nakładana, jeśli skrzynia wymieniana jest przed czasem po raz pierwszy. Artykuł ten jednak ma zastosowanie tylko w roku 2011 oraz nie ma zastosowania w ostatnim wyścigu sezonu.

Opony




Pirelli będzie jedynym dostawcą opon w 2011, 2012 i 2013 roku, a przepisy dotyczące użytkowania opony zostały poprawione. Trzy zestawy opon na suchą pogodę będą dostarczone na pierwsze dwa wolne treningi (T1, T2) - dwa zestawy opon głównych (twardszych) oraz jeden zestaw opon wykonanych z opcjonalnej (bardziej miękkiej) mieszanki. Jeden komplet twardszych opon ma być zwrócony przed rozpoczęciem T2, a kolejny zestaw wykonany z twardszej mieszanki musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem T3.

W dalszej części weekendu wyścigowego - na trzeci wolny trening, kwalifikacje i sam wyścig - dostarczonych zostanie osiem kompletów opon. Zostaną przyznane cztery zestawy opon typu głównego i cztery zestawy opon opcjonalnych. Jeden zestaw każdego typu musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem sesji kwalifikacyjnej i nie mogą one już być wykorzystane podczas wyścigu. Oznacza to, że kierowca ma do wykorzystania trzy zestawy opon z twardszej mieszanki i trzy wykonane z miękkiej, dostępne podczas wyścigu i sesji kwalifikacyjnej.

Kierowca musi użyć podczas wyścigu minimum jednego zestawu opon podstawowych i jednego zestawu opon opcjonalnych, chyba że użył opon przejściowych lub opon na mokrą nawierzchnię podczas tego samego wyścigu. Każdy kierowca, który nie przestrzega tej zasady i ukończy wyścig nie korzystając z obu mieszanek, zostanie wykluczony z wyników wyścigu.

W przypadku, gdy wyścig zostanie zatrzymany i nie nastąpi jego restart, do czasu kierowcy, który nie skorzystał z obu zestawów opon (podstawowego i opcjonalnego) do jego czasu zostanie doliczone trzydzieści sekund. Ten ostatni przepis może stać się nieco kontrowersyjny, jako że kierowca nie może przewidzieć przedwczesnego zakończenia wyścigu i tym samym zostanie ukarany za coś, co jest poza jego kontrolą.

Nie będą także dozwolone „sprytne sztuczki”, gdyż artykuł o użyciu ogumienia mówi ponadto, że opony zostaną uznane za użyte, gdy przekaźnik pomiaru czasu samochodu pokaże, że auto opuściło aleję serwisową.

„Capstrzyk” dla personelu



Wraz z pojawieniem się w kalendarzu na sezon 2011 aż 20 wyścigów, niektóre zespoły wyraziły obawy dotyczące obciążenia pracą swojej załogi, gdyż zdarza się, że muszą oni pracować przez całą dobę bez możliwości jakiegokolwiek odpoczynku lub snu. FIA wprowadziła teraz ograniczenie liczby godzin roboczych i zostało to nazwane „capstrzykiem dla personelu”.

Artykuł 30.19 Regulaminu Sportowego mówi: Żaden personel zespołu, który związany jest w jakikolwiek sposób z obsługą samochodów, nie ma zezwolenia na przebywanie w granicach toru podczas dwóch sześciogodzinnych okresów, które rozpoczynają się na dziesięć godzin przed planowanymi startami pierwszego i trzeciego treningu. Oznacza to, że gdy trening rozpoczyna się o godzinie 10.00, zakaz obowiązuje od północy do 6.00 rano, a gdy treningi zaczynają się o 11.00, „capstrzyk” ma miejsce od 1.00 do 7.00 rano. Zespoły mogą skorzystać z czterech wyjątków od tej reguły podczas całego sezonu 2011.

Regulacje techniczne



Liczne zmiany pojawiły się w Regulaminie Technicznym. Zakazane zostały kanał F oraz podwójne dyfuzory, natomiast można będzie korzystać z ruchomych tylnych skrzydeł, co poprawić ma możliwości wyprzedzania.


Artykuł 3.18.2 Regulaminu Technicznego opisuje kiedy skrzydło może zostać użyte: Kierowca może aktywować regulowaną część nadwozia (ruchome skrzydło) w czasie wyścigu, gdy zostanie poinformowany przez elektronikę (zgodnie z art. 8.2), że jest to dozwolone. Kierowcy będzie wolno korzystać z systemu jedynie wtedy, gdy będzie mniej niż sekundę za poprzedzającym go rywalem oraz będzie znajdował się we wcześniej ustalonym sektorze toru. System zostanie dezaktywowany, gdy tylko kierowca użyje hamulca.

FIA wprowadziła też nowe regulacje, by chronić opony przed uszkodzeniem w kontakcie z nadwoziem innego samochodu. Doprecyzowane zostały również regulaminy dotyczące nadwozia oraz wprowadzono nowe specyfikacje dla kilku elementów. Uprzęże kół, mające na celu przytrzymanie ich podczas wypadku, od nowego sezonu będą stosowane podwójnie - w dwóch wahaczach prowadzących do każdego z kół. Zmieniono także przepisy dotyczące obszaru wlotu powietrza i zabezpieczeń na wypadek dachowania, efektywnie eliminując możliwość ponownego zastosowania rozwiązania wprowadzonego w tym roku przez zespół Mercedesa. Dodatkowo poprawiono zapisy mówiące o mocowaniach zawieszenia, obudowach kamer oraz ich mocowań, elementach podłogi, otworu dla rozrusznika silnika, a także położenia lusterek wstecznych. Zakazane zostały ponadto wymyślne felgi mające na celu przejęcie roli zakazanych rok temu kołpaków na koła - teraz całość felgi nie może zakrywać więcej niż 13% powierzchni wewnątrz opony.

Artykuł 3.15 zakazuje używania kanału F i innych mechanizmów aerodynamicznych sterowanych przez kierowcę: Wyjątkiem są elementy konieczne do dokonania zmian opisanych w Paragrafie 3.18 (regulowane tylne skrzydło). Jakikolwiek systemy, urządzenia czy procedury, które wymagają lub podejrzewa się, że wymagają działań ze strony kierowcy i mają wpływ na aerodynamikę samochodu, są zakazane.

Pojawiły się też nowe zasady dotyczące elastyczności karoserii, które precyzują maksymalne i minimalne odkształcenia w pionie i poziomie. FIA zaostrzyła również same testy elastyczności. Wśród nich znalazł się wspornik z przodu podłogi, zaraz pod nogami kierowcy, który ma być teraz sztywniejszy - uważa się, że zespoły wykorzystywały go do uginania podłogi do góry celem obniżenia nadwozia z przodu i pochylenia samochodu.

System odzyskiwania energii kinetycznej (KERS) zostanie ponownie wprowadzony do użytku, a z tego względu minimalna masa samochodu została podniesiona do 640 kg, podczas gdy w ostatnim sezonie było to 620 kg. Nowością w sezonie 2011 będzie też odgórnie ustalony rozkład masy, o czym mówi Paragraf 4.2 regulaminu technicznego. Tylko w sezonie 2011, masa na przedniej i tylnej osi ma wynosić odpowiednio minimum 291 kg i 342 kg podczas kwalifikacji. Samochód będzie ważony na komplecie opon na suchą nawierzchnię wybranych przez delegata technicznego FIA.

Podsumowanie zmian na sezon 2011




Podsumowując, w sezonie 2011 czeka nas sporo zmian. Poprawione zasady samochodu bezpieczeństwa powinny zapobiec kontrowersjom takim, jakie widzieliśmy w tym roku podczas GP Europy oraz GP Monako. Aleja serwisowa powinna stać się bezpieczniejszym miejscem, a kolejny frustrujący problem - wyprzedzanie dublowanych kierowców - zostało ujęte w bardziej rygorystycznych przepisach i dublowani kierowcy będą musieli reagować na niebieskie flagi natychmiast. Jeśli tego nie zrobią, będą mieli problemy.

Ruchome tylne skrzydło może być przydatne przy wyprzedzaniu, jednak jak na razie nie wiadomo, jak dużo zyska kierowca, gdy je aktywuje. Wprowadzone w sezonie 2009 ruchome przednie skrzydło nie okazało się dość pomocne przy wyprzedzaniu i żaden kierowca nie stwierdził nigdy, że udało mu się kogoś wyprzedzić dlatego, że aktywował przednie skrzydło.

Regulamin jest też jaśniejszy jeśli chodzi o zachowania kierowców na torze. Michael Schumacher lub jakikolwiek inny kierowca będzie musiał pomyśleć dwa razy, zanim zdecyduje się przycisnąć do pit-wall rywala, ponieważ tak niebezpieczna jazda nie będzie więcej tolerowana. Wyprawy poza tor również są zakazane, a do tego jakiekolwiek ścinanie zakrętów, szykan, czy skracanie sobie toru w roku 2011 podsumować można stanowczym „nie”.

Powrót KERS (wciąż jednak nie obowiązkowego) po raz kolejny będzie wyzwaniem dla zespołów oraz inżynierów, zwłaszcza dla trzech nowych zespołów, które nie miały z nim jeszcze do czynienia. Afery związane z elastycznymi skrzydłami powinny przejść do historii, a kanał F oraz podwójne dyfuzory znajdą sobie miejsce na wystawie „pomysłowych gadżetów” i skończą prawdopodobnie gdzieś w muzeum.

FIA wraz ze swoimi regulaminami jest gotowa na sezon 2011, a teraz już wszystko w rękach inżynierów, by zbudować superszybki samochód przed 14 marca, gdy to na Bahrajn International Circuit zobaczymy po raz pierwszy zielone światła sygnalizujące rozpoczęcie kolejnego spektakularnego sezonu Formuły Jeden.

Zobacz także: Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 1

Źródło: motorsport.com, f1technical.net

KOMENTARZE

22
NEO86
11.01.2011 01:34
Zmiany w przepisach na rok 2011 oceniam pozytywnie i liczę że przyniosą dobry skutek. Mam tylko wątpliwości co do tego czy to wygaszanie tylnego skrzydła rzeczywiście coś da.
tomekf248
23.12.2010 07:03
Ta... już sobie wyobrażam mechanika, który zostawił telefon na skrzynce w garażu i nie może po niego wrócić. I później to proszenie obsługi toru o przyniesienie.
adept
22.12.2010 05:50
Przecież opony w ostatnim czasie też się oddawało po sesjach testowych - jedynie ile jest ich w sumie i kiedy się oddaje zostało nieznacznie zmienione. Co do rozkładu masy, to były wcześniej publikacje i wypowiedzi mówiące o tym, że celem ustalonego rozkładu jest wyeliminowanie zgadywanki związanej z nowymi oponami. Ten przepis jest potrzebny bo część elementów jest homologowana na cały sezon i nie ma możliwości nadgonienia ew. złego "strzału" (a nikt nie zna jeszcze dokładnej charakterystyki nowych opon).
damian27
22.12.2010 12:10
"Zespoły mogą skorzystać z czterech wyjątków od tej reguły podczas całego sezonu 2011." jak to rozumieć czy 4 razy mechanicy (ile ich tam będzie) czy tylko 4 mechaników za jedną razą ew 2 raz a 2 w innym GP ... co do tego przepisu z doliczeniem 30 sekund to dobrze. i wcale tutaj nikt nic nie straci, tylko co najwyżej nie zyska na niewiarygodnym szczęściu.
ICEman
21.12.2010 09:03
Z tymi oponami to jest przekombinowane
akkim
21.12.2010 04:02
Przeczytałem obie części tych zmian planowanych, i tak sobie myślę - skąd to wszystko znamy? Jakże to jest proste, gdy jest na papierze, to ten sport upiększy ? Zbyt mocno nie wierzę. Zaczną się wyścigi więc interpretacje, kto ma a kto nie ma w zachowaniach rację, mam wrażenie, że im więcej tego "uściślania", coraz więcej chaosu, coraz mniej ścigania.
Pawel
21.12.2010 03:04
Wg mnie o tym przepisie szybko zapomnimy, bo po pierwsze, rzadko wyścig jest kończony w ten sposób, a po drugie jeśli jest już tak kończony to praktycznie zawsze z powodu deszczu(a w tedy przepis o oponach jest pomijany). Przypuszczam, że o tym zapisie przypomnimy sobie raz na jakiś długi czas...
Piotrek15
21.12.2010 03:01
@Masio Co jest przeciw Kubicy w nowych przepisach?
dmaot malach
21.12.2010 02:57
Czy ja wiem, czy taki bezsensowny? Kierowca, który nie wykonał zmiany opon, jest do przodu o te 20-25 sekund w stosunku do kierowców, którzy zjechali na zmianę opon, zaś niewykorzystanie drugiej mieszanki w wyścigu skutkuje wykluczeniem z jego końcowej klasyfikacji. Tak więc te +30 sekund daje możliwość bycia sklasyfikowanym tym kierowcom, którzy wymianę opon opóźnili i jednocześnie nie krzywdzi kierowców, którzy (cytując pewnego komentatora) "uczynili zadość regulaminowi".
Masio
21.12.2010 02:55
Te przepisy zawsze muszą utrudniać Kubicy w zdobyciu tytułu.
Van_Helsing
21.12.2010 02:01
"W przypadku, gdy wyścig zostanie zatrzymany i nie nastąpi jego restart, do czasu kierowcy, który nie skorzystał z obu zestawów opon (podstawowego i opcjonalnego) do jego czasu zostanie doliczone trzydzieści sekund." Kompletnie bezsensowny przepis. Teraz każdy zespół będzie musiał zatrudnić jasnowidza ;)
Kubecks
21.12.2010 01:39
A jak będą wyglądały opony na suchą nawierzchnię? Dalej na miękkich będzie zielony pasek?
benethor
21.12.2010 01:25
@vivon: ten komplet oddawany by był przed drugą sesją. Przez co FIA chce zachęcić zespoły do używania twardych gum we wczesnych treningach. FP1: 2xprime, 1xoption, po sesji oddajemy 1 komplet prime FP2: po sesji oddajemy drugi komplet prime FP3: 1xoption z piątku+4xprime i 4xoption na resztę weekendu, po sesji oddajemy 1xprime i 1xoption, a to co mamy zostaje na resztę weekendu. Przynajmniej tak to zrozumiałem.
bartek199874
21.12.2010 01:10
te regulowane skrzydła za idiotyczne.jak szybszy kierowca go wyprzedzi to jeżeli ten szybszy kierowca nie będzie szybszy o min. 1s to na następnym okrązeniu ten wolniejszy wyprzedzi tego wolniejszego i tak w kółkoa to by było bez sensu.Większa waga no tym to mnie dobili czy te debile nie wiedzą że do bolidów dawają dużo balastu i to jest zbędne.Rozkład mas to jest najgorsze bo przecież każdy zespół by se ją ustawił jak chciał ale może oni o tym nie wiedzą.zakazanie f-duct i dwupoziomowych dyfuzorów to strata kasy bo ile zerzarły badania nad rozwinięciem tych nowinek i kasa znowu pujdzie na rozwój tradycyjnych dyfuzorów.Niestety koniec f1 sie zbliża jak fia się bedzie tak z nimi bawić(regulaminy techniczne).
Czechoslowak
21.12.2010 01:09
Z tego co tu czytam, kanał F będzie w przyszłym roku zabroniony, ale w tzw. aktywnej wersji, która wymaga ingerencji kierowcy. Co w takim razie z wersją pasywną (a la Mercedes)?
zoolwik
21.12.2010 01:00
Mam nadzieje ze te dziadowskie sztuczki vettela zostana ukrocone i ktos sie wreszcie za to wezmie. Mowie tu o takim zachowaniu, ze przed zjazdem SC vettel ostro hamowal (niby rozgrzewajac opony) a potem jak SC znikal, to on dawal "gaz do dechy" jeszcze duzo prze linia SC przez co nikt nie mial najmniejszych szans zeby go dogonic. Gdyby ktos jeszcze nie rozumial, to bylo to powazne zagrozenie na torze poniewaz samochody musialy nagle hamowac wszystkie i prawie na siebie wpadaly. Raz hamilton zdaje sie malo nie wypadl z toru przez to.
archibaldi
21.12.2010 12:59
To ciekawe jakie nowinki do obejścia regulaminu przygtują projektanci .. Liczne znowu na kontrowersje i wałki
vivon
21.12.2010 12:39
ok tyle z tekstu zrozumialem ale nadal nie wiem po co oddawac sedziom nie uzywane komplety opon przed sesja?
Adakar
21.12.2010 11:59
podnoszą wagę bolidu żeby zachęcić zespoły do UŻYWANIA KERSU. Wprowadzają konkretne limity wag, żeby zespół nie używający KERSU jak i ten który go używa, nie kombinowali z balastem i rozkładem masy "na własna rękę". To oczywiste. To o "sprytnych sztuczkach" to chyba kiepskie tłumaczenie jednego z autorów. Ogólnie chodzi o to że aby opony uznać za "użyte" auto musi wykonać jedno okrążenie na nich. Bo co ... nie widzę innej możliwości. A może chodziło ... np. o procedurę STARTOWĄ. Tzn. bolid wyjeżdzając aby ustawić się na start ma założone powiedzmy opony TWARDE. W momencie rozpoczęcia okrążenia warm up zawodnik zamiast ustawić się na gridzie, zjeżdza do boksów i zmienia na MIĘKKIE i po tej zmianie ustawia się na linii "kończącej" boksy. Oficjalnie startując z boksów i niby mają już zmianę opon za sobą. Taki scenariusz np. mógłby zastosować zawodnik z czołówki który zawalił kwalifikacje (na torze Singapur albo Monako) i niejako "nic nie ryzykuje". Albo też zawodnik jednego z nowych zespołow, który tak samo ... "nic nie ryzykuje" a reszte wyścigu przejechałby na komplecie który mu bardziej pasuje
fitipaldi666
21.12.2010 11:56
Dlaczego znowu podnoszą min wagę bolidu ? Będą jeszcze wolniejsze :( Poco ten min rozkład masy ? bezsens w 2012 r te wszystkie artykuły i podpunkty zostaną zastąpione tylko jednym . Wszystkie bolidy maja być takie same
Adakar
21.12.2010 11:51
kanały F etc mogą mieć swoje drugie życie w wyścigach długodystansowych. Audi w nowo zaprezentowanym R18, który wyglada PRZEKOSMICZNIE i PRZEZABÓJCZO zastosował np. płetwę rekina połączoną z tylnym skrzydłem KERS w 24 godzinnym wyścigu na Nurburgu pojawi się pewnie i za rok i może znowu zamieszać z Porsche. Jak widać, jest życie po życiu ;-) Oddawanie opon było wyjansnione vivon. pierwszy trening: TWARDE TWARDE MIĘKKIE drugi trening: TWARDE MIĘKKIE (jeden komplet twardych oddajemy sędziom PRZED sesją) trzeci trening: MIĘKKIE + 4x TWARDE 4x MIĘKKIE (komplet twardych z treningu 2 oddajemy) KWALIFIKACJA: oddajemy jedne miękkie i jedne twarde WYŚCIG: mamy do wykorzystania wszystkie pozostałe z zastrzeżeniem że MUSIMY w wyścigu wykorzystać jeden miękki i jeden twardy (minimum) :-)
vivon
21.12.2010 11:50
o co chodzi z tym oddawaniem opon spowrotem? i jak wygladaly wspomniane sprytne sztuczki? beda jaja z tym aktywowanien tylnego skrzydla...