Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 2
Kontynuujemy przegląd zmian na sezon 2011, tym razem skupiając się na technicznych kwestiach
21.12.1012:40
11416wyświetlenia
Kontynuujemy przegląd zmian na sezon 2011, tym razem skupiając się na technicznych kwestiach.
W 2010 roku ta sama skrzynia biegów musiała być stosowana przez cztery kolejne wyścigi. Obecnie art. 28.6.a Regulaminu Sportowego mówi:
Z kolei art. 28.6.f stwierdza, że kara obniżenia pozycji startowej nie zostanie nałożona, jeśli skrzynia wymieniana jest po raz pierwszy w sezonie przed upływem okresu pięciu wyścigów. Wymieniona skrzynia biegów będzie musiała wytrzymać tylko pozostałe wyścigi tegoż okresu, a zatem nie jest wymagane, aby przejechała nowy, 5-wyścigowy okres. Stąd też kara nie jest nakładana, jeśli skrzynia wymieniana jest przed czasem po raz pierwszy. Artykuł ten jednak ma zastosowanie tylko w roku 2011 oraz nie ma zastosowania w ostatnim wyścigu sezonu.
Pirelli będzie jedynym dostawcą opon w 2011, 2012 i 2013 roku, a przepisy dotyczące użytkowania opony zostały poprawione. Trzy zestawy opon na suchą pogodę będą dostarczone na pierwsze dwa wolne treningi (T1, T2) - dwa zestawy opon głównych (twardszych) oraz jeden zestaw opon wykonanych z opcjonalnej (bardziej miękkiej) mieszanki. Jeden komplet twardszych opon ma być zwrócony przed rozpoczęciem T2, a kolejny zestaw wykonany z twardszej mieszanki musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem T3.
W dalszej części weekendu wyścigowego - na trzeci wolny trening, kwalifikacje i sam wyścig - dostarczonych zostanie osiem kompletów opon. Zostaną przyznane cztery zestawy opon typu głównego i cztery zestawy opon opcjonalnych. Jeden zestaw każdego typu musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem sesji kwalifikacyjnej i nie mogą one już być wykorzystane podczas wyścigu. Oznacza to, że kierowca ma do wykorzystania trzy zestawy opon z twardszej mieszanki i trzy wykonane z miękkiej, dostępne podczas wyścigu i sesji kwalifikacyjnej.
Kierowca musi użyć podczas wyścigu minimum jednego zestawu opon podstawowych i jednego zestawu opon opcjonalnych, chyba że użył opon przejściowych lub opon na mokrą nawierzchnię podczas tego samego wyścigu. Każdy kierowca, który nie przestrzega tej zasady i ukończy wyścig nie korzystając z obu mieszanek, zostanie wykluczony z wyników wyścigu.
W przypadku, gdy wyścig zostanie zatrzymany i nie nastąpi jego restart, do czasu kierowcy, który nie skorzystał z obu zestawów opon (podstawowego i opcjonalnego) do jego czasu zostanie doliczone trzydzieści sekund. Ten ostatni przepis może stać się nieco kontrowersyjny, jako że kierowca nie może przewidzieć przedwczesnego zakończenia wyścigu i tym samym zostanie ukarany za coś, co jest poza jego kontrolą.
Nie będą także dozwolone „sprytne sztuczki”, gdyż artykuł o użyciu ogumienia mówi ponadto, że
Wraz z pojawieniem się w kalendarzu na sezon 2011 aż 20 wyścigów, niektóre zespoły wyraziły obawy dotyczące obciążenia pracą swojej załogi, gdyż zdarza się, że muszą oni pracować przez całą dobę bez możliwości jakiegokolwiek odpoczynku lub snu. FIA wprowadziła teraz ograniczenie liczby godzin roboczych i zostało to nazwane „capstrzykiem dla personelu”.
Artykuł 30.19 Regulaminu Sportowego mówi:
Liczne zmiany pojawiły się w Regulaminie Technicznym. Zakazane zostały kanał F oraz podwójne dyfuzory, natomiast można będzie korzystać z ruchomych tylnych skrzydeł, co poprawić ma możliwości wyprzedzania.
Artykuł 3.18.2 Regulaminu Technicznego opisuje kiedy skrzydło może zostać użyte:
FIA wprowadziła też nowe regulacje, by chronić opony przed uszkodzeniem w kontakcie z nadwoziem innego samochodu. Doprecyzowane zostały również regulaminy dotyczące nadwozia oraz wprowadzono nowe specyfikacje dla kilku elementów. Uprzęże kół, mające na celu przytrzymanie ich podczas wypadku, od nowego sezonu będą stosowane podwójnie - w dwóch wahaczach prowadzących do każdego z kół. Zmieniono także przepisy dotyczące obszaru wlotu powietrza i zabezpieczeń na wypadek dachowania, efektywnie eliminując możliwość ponownego zastosowania rozwiązania wprowadzonego w tym roku przez zespół Mercedesa. Dodatkowo poprawiono zapisy mówiące o mocowaniach zawieszenia, obudowach kamer oraz ich mocowań, elementach podłogi, otworu dla rozrusznika silnika, a także położenia lusterek wstecznych. Zakazane zostały ponadto wymyślne felgi mające na celu przejęcie roli zakazanych rok temu kołpaków na koła - teraz całość felgi nie może zakrywać więcej niż 13% powierzchni wewnątrz opony.
Artykuł 3.15 zakazuje używania kanału F i innych mechanizmów aerodynamicznych sterowanych przez kierowcę:
Pojawiły się też nowe zasady dotyczące elastyczności karoserii, które precyzują maksymalne i minimalne odkształcenia w pionie i poziomie. FIA zaostrzyła również same testy elastyczności. Wśród nich znalazł się wspornik z przodu podłogi, zaraz pod nogami kierowcy, który ma być teraz sztywniejszy - uważa się, że zespoły wykorzystywały go do uginania podłogi do góry celem obniżenia nadwozia z przodu i pochylenia samochodu.
System odzyskiwania energii kinetycznej (KERS) zostanie ponownie wprowadzony do użytku, a z tego względu minimalna masa samochodu została podniesiona do 640 kg, podczas gdy w ostatnim sezonie było to 620 kg. Nowością w sezonie 2011 będzie też odgórnie ustalony rozkład masy, o czym mówi Paragraf 4.2 regulaminu technicznego.
Podsumowując, w sezonie 2011 czeka nas sporo zmian. Poprawione zasady samochodu bezpieczeństwa powinny zapobiec kontrowersjom takim, jakie widzieliśmy w tym roku podczas GP Europy oraz GP Monako. Aleja serwisowa powinna stać się bezpieczniejszym miejscem, a kolejny frustrujący problem - wyprzedzanie dublowanych kierowców - zostało ujęte w bardziej rygorystycznych przepisach i dublowani kierowcy będą musieli reagować na niebieskie flagi natychmiast. Jeśli tego nie zrobią, będą mieli problemy.
Ruchome tylne skrzydło może być przydatne przy wyprzedzaniu, jednak jak na razie nie wiadomo, jak dużo zyska kierowca, gdy je aktywuje. Wprowadzone w sezonie 2009 ruchome przednie skrzydło nie okazało się dość pomocne przy wyprzedzaniu i żaden kierowca nie stwierdził nigdy, że udało mu się kogoś wyprzedzić dlatego, że aktywował przednie skrzydło.
Regulamin jest też jaśniejszy jeśli chodzi o zachowania kierowców na torze. Michael Schumacher lub jakikolwiek inny kierowca będzie musiał pomyśleć dwa razy, zanim zdecyduje się przycisnąć do pit-wall rywala, ponieważ tak niebezpieczna jazda nie będzie więcej tolerowana. Wyprawy poza tor również są zakazane, a do tego jakiekolwiek ścinanie zakrętów, szykan, czy skracanie sobie toru w roku 2011 podsumować można stanowczym „nie”.
Powrót KERS (wciąż jednak nie obowiązkowego) po raz kolejny będzie wyzwaniem dla zespołów oraz inżynierów, zwłaszcza dla trzech nowych zespołów, które nie miały z nim jeszcze do czynienia. Afery związane z elastycznymi skrzydłami powinny przejść do historii, a kanał F oraz podwójne dyfuzory znajdą sobie miejsce na wystawie „pomysłowych gadżetów” i skończą prawdopodobnie gdzieś w muzeum.
FIA wraz ze swoimi regulaminami jest gotowa na sezon 2011, a teraz już wszystko w rękach inżynierów, by zbudować superszybki samochód przed 14 marca, gdy to na Bahrajn International Circuit zobaczymy po raz pierwszy zielone światła sygnalizujące rozpoczęcie kolejnego spektakularnego sezonu Formuły Jeden.
Zobacz także: Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 1
Źródło: motorsport.com, f1technical.net
Skrzynie biegów
W 2010 roku ta sama skrzynia biegów musiała być stosowana przez cztery kolejne wyścigi. Obecnie art. 28.6.a Regulaminu Sportowego mówi:
Każdy kierowca może wykorzystać nie więcej niż jedną skrzynię biegów przez pięć kolejnych wyścigów, w których bierze udział jego zespół. Jeżeli kierowca wymieni skrzynię wcześniej, to wówczas otrzyma karę obniżenia pozycji startowej o pięć miejsc za pierwszym i za każdym następnym razem, gdy dodatkowa skrzynia zostanie użyta.
Z kolei art. 28.6.f stwierdza, że kara obniżenia pozycji startowej nie zostanie nałożona, jeśli skrzynia wymieniana jest po raz pierwszy w sezonie przed upływem okresu pięciu wyścigów. Wymieniona skrzynia biegów będzie musiała wytrzymać tylko pozostałe wyścigi tegoż okresu, a zatem nie jest wymagane, aby przejechała nowy, 5-wyścigowy okres. Stąd też kara nie jest nakładana, jeśli skrzynia wymieniana jest przed czasem po raz pierwszy. Artykuł ten jednak ma zastosowanie tylko w roku 2011 oraz nie ma zastosowania w ostatnim wyścigu sezonu.
Opony
Pirelli będzie jedynym dostawcą opon w 2011, 2012 i 2013 roku, a przepisy dotyczące użytkowania opony zostały poprawione. Trzy zestawy opon na suchą pogodę będą dostarczone na pierwsze dwa wolne treningi (T1, T2) - dwa zestawy opon głównych (twardszych) oraz jeden zestaw opon wykonanych z opcjonalnej (bardziej miękkiej) mieszanki. Jeden komplet twardszych opon ma być zwrócony przed rozpoczęciem T2, a kolejny zestaw wykonany z twardszej mieszanki musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem T3.
W dalszej części weekendu wyścigowego - na trzeci wolny trening, kwalifikacje i sam wyścig - dostarczonych zostanie osiem kompletów opon. Zostaną przyznane cztery zestawy opon typu głównego i cztery zestawy opon opcjonalnych. Jeden zestaw każdego typu musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem sesji kwalifikacyjnej i nie mogą one już być wykorzystane podczas wyścigu. Oznacza to, że kierowca ma do wykorzystania trzy zestawy opon z twardszej mieszanki i trzy wykonane z miękkiej, dostępne podczas wyścigu i sesji kwalifikacyjnej.
Kierowca musi użyć podczas wyścigu minimum jednego zestawu opon podstawowych i jednego zestawu opon opcjonalnych, chyba że użył opon przejściowych lub opon na mokrą nawierzchnię podczas tego samego wyścigu. Każdy kierowca, który nie przestrzega tej zasady i ukończy wyścig nie korzystając z obu mieszanek, zostanie wykluczony z wyników wyścigu.
W przypadku, gdy wyścig zostanie zatrzymany i nie nastąpi jego restart, do czasu kierowcy, który nie skorzystał z obu zestawów opon (podstawowego i opcjonalnego) do jego czasu zostanie doliczone trzydzieści sekund. Ten ostatni przepis może stać się nieco kontrowersyjny, jako że kierowca nie może przewidzieć przedwczesnego zakończenia wyścigu i tym samym zostanie ukarany za coś, co jest poza jego kontrolą.
Nie będą także dozwolone „sprytne sztuczki”, gdyż artykuł o użyciu ogumienia mówi ponadto, że
opony zostaną uznane za użyte, gdy przekaźnik pomiaru czasu samochodu pokaże, że auto opuściło aleję serwisową.
„Capstrzyk” dla personelu
Wraz z pojawieniem się w kalendarzu na sezon 2011 aż 20 wyścigów, niektóre zespoły wyraziły obawy dotyczące obciążenia pracą swojej załogi, gdyż zdarza się, że muszą oni pracować przez całą dobę bez możliwości jakiegokolwiek odpoczynku lub snu. FIA wprowadziła teraz ograniczenie liczby godzin roboczych i zostało to nazwane „capstrzykiem dla personelu”.
Artykuł 30.19 Regulaminu Sportowego mówi:
Żaden personel zespołu, który związany jest w jakikolwiek sposób z obsługą samochodów, nie ma zezwolenia na przebywanie w granicach toru podczas dwóch sześciogodzinnych okresów, które rozpoczynają się na dziesięć godzin przed planowanymi startami pierwszego i trzeciego treningu. Oznacza to, że gdy trening rozpoczyna się o godzinie 10.00, zakaz obowiązuje od północy do 6.00 rano, a gdy treningi zaczynają się o 11.00, „capstrzyk” ma miejsce od 1.00 do 7.00 rano. Zespoły mogą skorzystać z czterech wyjątków od tej reguły podczas całego sezonu 2011.
Regulacje techniczne
Liczne zmiany pojawiły się w Regulaminie Technicznym. Zakazane zostały kanał F oraz podwójne dyfuzory, natomiast można będzie korzystać z ruchomych tylnych skrzydeł, co poprawić ma możliwości wyprzedzania.
Artykuł 3.18.2 Regulaminu Technicznego opisuje kiedy skrzydło może zostać użyte:
Kierowca może aktywować regulowaną część nadwozia (ruchome skrzydło) w czasie wyścigu, gdy zostanie poinformowany przez elektronikę (zgodnie z art. 8.2), że jest to dozwolone. Kierowcy będzie wolno korzystać z systemu jedynie wtedy, gdy będzie mniej niż sekundę za poprzedzającym go rywalem oraz będzie znajdował się we wcześniej ustalonym sektorze toru. System zostanie dezaktywowany, gdy tylko kierowca użyje hamulca.
FIA wprowadziła też nowe regulacje, by chronić opony przed uszkodzeniem w kontakcie z nadwoziem innego samochodu. Doprecyzowane zostały również regulaminy dotyczące nadwozia oraz wprowadzono nowe specyfikacje dla kilku elementów. Uprzęże kół, mające na celu przytrzymanie ich podczas wypadku, od nowego sezonu będą stosowane podwójnie - w dwóch wahaczach prowadzących do każdego z kół. Zmieniono także przepisy dotyczące obszaru wlotu powietrza i zabezpieczeń na wypadek dachowania, efektywnie eliminując możliwość ponownego zastosowania rozwiązania wprowadzonego w tym roku przez zespół Mercedesa. Dodatkowo poprawiono zapisy mówiące o mocowaniach zawieszenia, obudowach kamer oraz ich mocowań, elementach podłogi, otworu dla rozrusznika silnika, a także położenia lusterek wstecznych. Zakazane zostały ponadto wymyślne felgi mające na celu przejęcie roli zakazanych rok temu kołpaków na koła - teraz całość felgi nie może zakrywać więcej niż 13% powierzchni wewnątrz opony.
Artykuł 3.15 zakazuje używania kanału F i innych mechanizmów aerodynamicznych sterowanych przez kierowcę:
Wyjątkiem są elementy konieczne do dokonania zmian opisanych w Paragrafie 3.18 (regulowane tylne skrzydło). Jakikolwiek systemy, urządzenia czy procedury, które wymagają lub podejrzewa się, że wymagają działań ze strony kierowcy i mają wpływ na aerodynamikę samochodu, są zakazane.
Pojawiły się też nowe zasady dotyczące elastyczności karoserii, które precyzują maksymalne i minimalne odkształcenia w pionie i poziomie. FIA zaostrzyła również same testy elastyczności. Wśród nich znalazł się wspornik z przodu podłogi, zaraz pod nogami kierowcy, który ma być teraz sztywniejszy - uważa się, że zespoły wykorzystywały go do uginania podłogi do góry celem obniżenia nadwozia z przodu i pochylenia samochodu.
System odzyskiwania energii kinetycznej (KERS) zostanie ponownie wprowadzony do użytku, a z tego względu minimalna masa samochodu została podniesiona do 640 kg, podczas gdy w ostatnim sezonie było to 620 kg. Nowością w sezonie 2011 będzie też odgórnie ustalony rozkład masy, o czym mówi Paragraf 4.2 regulaminu technicznego.
Tylko w sezonie 2011, masa na przedniej i tylnej osi ma wynosić odpowiednio minimum 291 kg i 342 kg podczas kwalifikacji. Samochód będzie ważony na komplecie opon na suchą nawierzchnię wybranych przez delegata technicznego FIA.
Podsumowanie zmian na sezon 2011
Podsumowując, w sezonie 2011 czeka nas sporo zmian. Poprawione zasady samochodu bezpieczeństwa powinny zapobiec kontrowersjom takim, jakie widzieliśmy w tym roku podczas GP Europy oraz GP Monako. Aleja serwisowa powinna stać się bezpieczniejszym miejscem, a kolejny frustrujący problem - wyprzedzanie dublowanych kierowców - zostało ujęte w bardziej rygorystycznych przepisach i dublowani kierowcy będą musieli reagować na niebieskie flagi natychmiast. Jeśli tego nie zrobią, będą mieli problemy.
Ruchome tylne skrzydło może być przydatne przy wyprzedzaniu, jednak jak na razie nie wiadomo, jak dużo zyska kierowca, gdy je aktywuje. Wprowadzone w sezonie 2009 ruchome przednie skrzydło nie okazało się dość pomocne przy wyprzedzaniu i żaden kierowca nie stwierdził nigdy, że udało mu się kogoś wyprzedzić dlatego, że aktywował przednie skrzydło.
Regulamin jest też jaśniejszy jeśli chodzi o zachowania kierowców na torze. Michael Schumacher lub jakikolwiek inny kierowca będzie musiał pomyśleć dwa razy, zanim zdecyduje się przycisnąć do pit-wall rywala, ponieważ tak niebezpieczna jazda nie będzie więcej tolerowana. Wyprawy poza tor również są zakazane, a do tego jakiekolwiek ścinanie zakrętów, szykan, czy skracanie sobie toru w roku 2011 podsumować można stanowczym „nie”.
Powrót KERS (wciąż jednak nie obowiązkowego) po raz kolejny będzie wyzwaniem dla zespołów oraz inżynierów, zwłaszcza dla trzech nowych zespołów, które nie miały z nim jeszcze do czynienia. Afery związane z elastycznymi skrzydłami powinny przejść do historii, a kanał F oraz podwójne dyfuzory znajdą sobie miejsce na wystawie „pomysłowych gadżetów” i skończą prawdopodobnie gdzieś w muzeum.
FIA wraz ze swoimi regulaminami jest gotowa na sezon 2011, a teraz już wszystko w rękach inżynierów, by zbudować superszybki samochód przed 14 marca, gdy to na Bahrajn International Circuit zobaczymy po raz pierwszy zielone światła sygnalizujące rozpoczęcie kolejnego spektakularnego sezonu Formuły Jeden.
Zobacz także: Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 1
Źródło: motorsport.com, f1technical.net
KOMENTARZE