GP Monako: Pierwszy trening dla Fernando Alonso
Prezentujemy opis oraz rezultat pierwszej sesji treningowej F1 na torze w Monte Carlo.
24.05.1211:32
9914wyświetlenia
Fernando Alonso odnotował najlepszy czas okrążenia podczas pierwszej czwartkowej sesji treningowej, otwierającej przygotowania do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Monako. Na kolejnych miejscach uplasowali się Grosjean i Perez.
Dzisiejszy poranek przywitał Monako przepiękną pogodą, choć prognozy nie wykluczają wcale możliwości wystąpienia przelotnych opadów deszczu i większej ilości czarnych chmur podczas popołudniowej sesji, która rozpocznie się o 14:00.
Pierwsze minuty sesji upłynęły na okrążeniach instalacyjnych, pokonywanych w wolniejszym tempie. Jako pierwszy swój rezultat odnotował Sergio Perez - 1:39.497 sek. Po kilku minutach poświęconych na pracę przy samochodach, jako pierwszy z alei serwisowej wyjechał Jenson Button, choć bardzo szybko powrócił do garażu McLarena. Korzystając z chwili przerwy, ciekawymi spostrzeżeniami podzielił się Mark Gillan z Williamsa, który przed Grand Prix Monako musiał poradzić sobie ze skutkami pożaru swego garażu w Barcelonie:
Straciliśmy całe wyposażenie IT i infrastrukturę. Nawet systemy radiowe są całkowicie nowe, straciliśmy dosłownie wszystko.
W MP4-27 Buttona po raz kolejny znalazł się podwyższony nos bolidu oraz charakterystyczny garb, który mogliśmy zobaczyć także podczas treningów na Circuit de Catalunya. Brytyjczyk uskarżał się jednak na problemy z widocznością:
Jest bardzo kiepska, zwłaszcza patrząc na wprost, ale takie jest Monako. Duże trudności w drugim zakręcie i w kilku innych miejscach, gdzie szukam krawężników walcząc z widocznością. Lewis Hamilton korzystał na początku ze starej specyfikacji stosowanej w pierwszych czterech wyścigach sezonu, jednak po pewnym czasie w jego samochodzie także pojawił się nowy nos.
Kolejnym kierowcą który wyjechał na tor na okrążenia pomiarowe był Jean-Eric Vergne, który z kółka na kółko pobijał swój najlepszy czas dnia. Stosunkowo szybkim tempem jechał także jego partner z Toro Rosso, Daniel Ricciardo, który na godzinę przed zakończeniem sesji znajdował się przed Karthikeyanem. Na tor nie spieszyło się jednak pozostałym kierowcom którzy przyglądali się akcji z garażów swych zespołów. Ruch na torze ożywił się dopiero mniej więcej na półmetku sesji, gdy najszybsze okrążenia - już na poziomie 1:18 sek - kręcił Romain Grosjean. Dobrym tempem jechał także Schumacher, który musiał pamiętać o uciążliwej karze cofnięcia o pięć pozycji na starcie niedzielnego wyścigu.
Po czterdziestu pięciu minutach w garażach wciąż pozostawali kierowcy McLarena, mający na swych kontach wyłącznie okrążenia instalacyjne. Na nadmiar pracy nie narzekali także kierowcy Ferrari: Alonso przejechał dwa, a Massa trzy kółka. Tymczasem Narain Karthikeyan nie wyhamował na czas na dojeździe do zakrętu Mirabeau i musiał skorzystać z pomocy porządkowych, którzy pomogli powrócić mu na tor z ciasnej strefy wyjazdowej. Patrząc na trybuny łatwo było poczuć magię i magnetyczność rundy F1 w Monte Carlo. O ile w Bahrajnie, podczas piątkowych treningów, Ted Travitz był w stanie policzyć widzów na palcach swych rąk, w Monako miałby bardzo duże trudności z powtórzeniem swego wyczynu. Tymczasem na pierwsze pomiarowe kółka wyjechali kierowcy McLarena.
Felipe Massa zjechał do boksów na kontrolę swego bolidu po kontakcie z barierami, a Alonso miał ogromne problemy z przejechaniem konkurencyjnego okrążenia przez jadących przed nim wolniejszych kierowców. Za czwartym podejściem Hiszpan wskoczył w końcu na fotel lidera, ustanawiając 1:17,126 sek. Tempem nie błyszczeli natomiast reprezentanci Red Bulla, choć nie powinniśmy się spodziewać, że nagle przestaną być kandydatami do powtórzenia wyników z 2011, czy 2010 roku. Dość duży kłopot miał za to Kimi Raikkonen, który pojawił się na torze tylko podczas okrążenia instalacyjnego i od tej pory przebywał w alei serwisowej.
Tempo podkręcił Lewis Hamilton, który po liku kółkach znalazł się na czele tabeli wyprzedzając Grosjeana i Alonso, uzyskując czas 1:16.747 sek. Z kolei Vettel przejechał swoje pierwsze w pełni reprezentatywne okrążenie, które dało mu szóste miejsce. Dobrym rezultatem popisał się także Pastor Maldonado, awansując na trzecie miejsce. Grosjean szybko odpowiedział na osiągnięcie Hamiltona i po chwili powrócił na czoło stawki. Końcówka stawki to tradycyjnie mix HRT z Marussią oraz Caterham.
Na piętnaście minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę, czołówka prezentowała się następująco: Alonso, za nim Grosjean, Hamilton, Maldonado, Massa, a następnie Perez, Vettel, Rosberg, Kobayashi oraz Schumacher. Niezbyt dobre tempo prezentowali z kolei kierowcy Force India - Hulkenberg zajmował jedenastą, a di Resta dopiero szesnastą lokatę. Siedemnaste miejsce okupował dość niespodziewanie Jenson Button. Na dziesięć minut przed końcem Hiszpan podkręcił czas i szykował się do kolejnego szybkiego okrążenia, jednak jego plany pokrzyżował Heikki Kovalainen.
W bolidzie Fina doszło do wybuchu silnika i Caterham zatrzymał się na wyjeździe z tunelu. Na dziewięć minut przed końcem wywieszono czerwoną flagę, jednak z powodu oleju, który wyciekł z bolidu, sesja nie została wznowiona. Tuż przed awarią Kovalainena na trzecie miejsce wskoczył Sergio Perez.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 1,2m/s
Wilgotność powietrza: 67%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fernando Alonso (5) | Ferrari F2012 | 1:16,265 | 22 | |||
2 | Romain Grosjean (10) | Lotus E20 | 1:16,630 | 0,365 | 0,365 | 17 | |
3 | Sergio Perez (15) | Sauber C31 | 1:16,711 | 0,446 | 0,081 | 19 | |
4 | Lewis Hamilton (4) | McLaren MP4-27 | 1:16,747 | 0,482 | 0,036 | 12 | |
5 | Pastor Maldonado (18) | Williams FW34 | 1:16,760 | 0,495 | 0,013 | 20 | |
6 | Felipe Massa (6) | Ferrari F2012 | 1:16,843 | 0,578 | 0,083 | 19 | |
7 | Kamui Kobayashi (14) | Sauber C31 | 1:17,038 | 0,773 | 0,195 | 21 | |
8 | Jenson Button (3) | McLaren MP4-27 | 1:17,190 | 0,925 | 0,152 | 13 | |
9 | Sebastian Vettel (1) | Red Bull RB8 | 1:17,222 | 0,957 | 0,032 | 14 | |
10 | Nico Rosberg (8) | Mercedes F1 W03 | 1:17,261 | 0,996 | 0,039 | 18 | |
11 | Michael Schumacher (7) | Mercedes F1 W03 | 1:17,413 | 1,148 | 0,152 | 14 | |
12 | Nico Hulkenberg (12) | Force India VJM05 | 1:17,631 | 1,366 | 0,218 | 18 | |
13 | Mark Webber (2) | Red Bull RB8 | 1:18,106 | 1,841 | 0,475 | 14 | |
14 | Jean-Eric Vergne (17) | Toro Rosso STR7 | 1:18,209 | 1,944 | 0,103 | 25 | |
15 | Daniel Ricciardo (16) | Toro Rosso STR7 | 1:18,252 | 1,987 | 0,043 | 28 | |
16 | Paul di Resta (11) | Force India VJM05 | 1:18,302 | 2,037 | 0,050 | 16 | |
17 | Bruno Senna (19) | Williams FW34 | 1:18,617 | 2,352 | 0,315 | 20 | |
18 | Heikki Kovalainen (20) | Caterham CT01 | 1:19,039 | 2,774 | 0,422 | 20 | |
19 | Witalij Pietrow (21) | Caterham CT01 | 1:19,341 | 3,076 | 0,302 | 16 | |
20 | Narain Karthikeyan (23) | HRT F112 | 1:20,838 | 4,573 | 1,497 | 26 | |
21 | Charles Pic (25) | Marussia MR01 | 1:20,895 | 4,630 | 0,057 | 18 | |
22 | Timo Glock (24) | Marussia MR01 | 1:21,638 | 5,373 | 0,743 | 9 | |
23 | Pedro de la Rosa (22) | HRT F112 | 1:22,423 | 6,158 | 0,785 | 15 | |
24 | Kimi Raikkonen (9) | Lotus E20 | - | - | - | 1 |
107% najlepszego czasu: 1:21,603
KOMENTARZE