Nissan pokazał światu silnik spalinowy ZEODa RC

Japoński producent wystartuje w tym roku w Le Mans w ramach Garage 56
30.01.1419:52
Paweł Zając
3090wyświetlenia

Nissan zaprezentował kilka dni temu silnik, który będzie napędzał mode ZEOD RC podczas tegorocznego wyścigu Le Mans.

Samochód wystartuje w ramach „Garage 56", czyli specjalnej kategorii zarezerwowanej przez Automobile Club de l'Ouest dla pojazdów wyposażonych w nowe i przełomowe technologie, debiutujące w legendarnej francuskiej imprezie wytrzymałościowej.

Wnioski wyciągnięte z prac nad rewolucyjnym samochodem wyścigowym zostaną także wykorzystane w przygotowaniach do planowanego udziału Nissana w Długodystansowych Mistrzostwach Świata od sezonu 2015 w klasie LMP1.

Nissan ZEOD RC ma być pierwszym samochodem zdolnym do przejechania pełnego okrążenia toru de la Sarthe wyłącznie na silniku elektrycznym. Jedno okrążenie pomiędzy każdym tankowaniem samochód ma pokonać przy użyciu prądu, a następnie rolę jednostki napędowej będzie przejmował nowy turbodoładowany trzycylindrowy silnik Nissana DIG‑T R 1.5.

Niezwykle mały silnik spalinowy waży zaledwie 40 kg, ale dysponuje mocą aż 400 koni mechanicznych. Wymiary jednostki bez osprzętu to zaledwie 50 cm wysokości, 40 cm długości i 20 cm szerokości. Silnik DIG-T R Nissana rozwija 380 Nm momentu obrotowego przy 7500 obr./min. 10 KM na kilogram to lepszy stosunek mocy do masy, niż udało się uzyskać w nowych silnikach F1.

W ramach całościowej koncepcji pojazdu ZEOD RC, w której nacisk położono na downsizing i efektywność, Nissan zwrócił się o pomoc przy konstruowaniu silnika do firmy Total. Francuski producent ściśle współpracował z inżynierami Nissana przy opracowywaniu paliwa i środków smarujących pod kątem maksymalnego wykorzystania potencjału silnika.

Nasz zespół odpowiedzialny za silniki wykonał przy opracowywaniu tej jednostki imponującą pracę - powiedział Darren Cox, globalny dyrektor ds. sportu samochodowego w firmie Nissan. Byliśmy pewni, że silnik elektryczny Nissana ZEOD RC wzbudzi spore zainteresowanie w Le Mans, ale nasze połączenie elektrycznego napędu z rewolucyjnym silnikiem benzynowym to dopiero prawdziwe inżynieryjne cacko. Nissan jako pierwszy z liczących się producentów użyje trzycylindrowego silnika w dużej międzynarodowej imprezie sportowej. Zamierzamy utrzymać naszą pozycję branżowego lidera downsizingu. Doświadczenie zdobyte w trakcie prac przy tym silniku wykorzystamy w przyszłych seryjnych modelach Nissana.

Źródło: Informacja prasowa