Więcej szczegółów na temat elastycznych skrzydeł

Dowody w tej sprawie zostały podobno oparte na zapisie audio odgłosu silnika
21.03.0616:16
Marek Roczniak
854wyświetlenia
Wygląda na to, że dowody w sprawie "elastycznych skrzydeł" - przynajmniej jeśli chodzi o tylne skrzydła - nie zostały oparte na zapisie wideo, na którym widać było poruszające się skrzydło w czasie jazdy, a na zapisie audio odgłosu silnika.

Wydaje się to być bardziej rzetelnym źródłem informacji, zwłaszcza że inżynierowie w ostatnich latach rozwinęli analizę akustyczną dźwięku silnika i potrafią na tej podstawie określić maksymalne obroty na minutę, rozłożenie biegów itp.

Tymczasem zmierzenie odkształcalności elementów aerodynamicznych stojącego bolidu jest w zasadzie niewykonalne w boksach. FIA musiałaby dysponować przenośnym tunelem aerodynamicznym, umożliwiającym testowanie bolidów w skali rzeczywistej, a to jest oczywiście nie do zrealizowania.

Wyliczona na podstawie analizy zapisu audio mapa prędkości bolidu na całej długości okrążenia pozwala określić, które bolidy powyżej konkretnych prędkości potrafią szybciej rozpędzać się od innych, co najprawdopodobniej jest związane właśnie ze zmianą właściwości aerodynamicznych bolidu w trakcie jazdy. Innymi słowy wyginające się w czasie jazdy tylne skrzydło powyżej pewnych prędkości zaczyna stawiać mniejszy opór powietrzu.

Analiza wykazała podobno, że takie właściwości wykryto w trzech bolidach: Ferrari 248 F1, McLaren MP4-21 i BMW Sauber F1.06. FIA podobno nakazała już tymże zespołom zmianę konstrukcji tylnego skrzydła przed kolejnym wyścigiem.

Do rozwiązania pozostaje jeszcze kwestia elastyczności przednich skrzydeł w bolidzie Ferrari, ale na razie brak na ten temat konkretnych informacji.

Źródło: GrandPrix.com

KOMENTARZE

21
lubek888
22.03.2006 05:37
wydaje mi sie ze jednak nie ukaraja 3 zespolow wydaleniem z wyscigow uwazam ze f1 powinna sie rozwijac a to jest tego dowodem a takie przepisy tylko to ograniczaja przeciez kazdy team chce stwozyc jak najlepszy samochod a nie stac w miejscu mysle ze elastyczne skrzydla to fajny patent gratulacje dla inzynierow ferreri mclarena i BMW
melex
22.03.2006 03:14
odnośnie do ataków na Ferrari: jeżeli wasze przypuszczenia dotyczące łagodnego traktowania Ferrari są prawdziwe, może chodzi o to, że: myślę "formuła jeden", widzę "czerwony bolid napisem Marlboro"? wiecie jaki jest symbol F1 w społecznym odczuciu? może taki, jak u mnie?
Bart2005
22.03.2006 11:22
Sajmon co Ci się nie podoba w tym zwrocie z boksów?? Nie doszukiwałbym się podtekstów typu "Rubens zwolnij daj się wyprzedzić", widzę, że masz manię na punkcie Ferrari. Mclarenowi również się zdarzały takie polecenia ale wtedy jeszcze przymykano na to oko. Hakkinen kilka razy wygrał poprzez takie polecenia (rusz głową to sobie przypomnisz). A zwrot "chce mieć dwa bolidy na mecie" był skierowany do obu kierowców i tak na prawdę nikt się nie dowie co autor tej wypowiedzi miał na mysli. Ale oczywiście tacy ludzie jak Ty zawsze znajda jakiś podtekst i dośpiewaja sobie zakończenie...
troni
22.03.2006 08:27
z czego ta afera jak nawet fia nie ma sprzetu zeby dokladnie to sprawdzic/wychodzi na to ze zespoly wyprzedzily kontrolujacych/ciekawe co dzieje sie z lewym lusterkiem w reno przy pewnej predkosci...
Sajmon
22.03.2006 02:05
Teraz wszyscy kibice Ferrari maja powody do jechania na McLaren nie pamiętace ile wpadek miało Ferrari nie chce tu robic nienawisci ale zobaczcie jakie Ferrari robi wałki i ile ich robiło!!!Nie pamiętam zeby McLaren wydawał polecenia kierowcą co do kolejnosci w wyscigu przykład GP USA 2005 Rubens atakuje Schumiego i nagle z boksu pada polecenie " chcer miec dwa bolidy na mecie " to chyba wszystko oczywiste bo nagle Rubens dał za wygraną.
Mariusz
21.03.2006 10:31
"Elastyczne skrzydła" - to brzmi jak jakiaś fraza z reklamy o podpaskach. ;-) Nie spodziewałem się, że inne zaespoły (McLaren, BMW) tak szybko zaadaptują rozwiązanie Ferrari. A może te projekty powstały oddzielnie?
kuba_new
21.03.2006 09:12
takie przepychanki w roznych sprawach maja miejsce o roku
dejacek
21.03.2006 08:22
WSZYSTKIE elementy samochodu posiadają pewną elastyczność, więc trzeba określić o ile może się odkształcić dany element -bardzo precyzyjnie określić a nie np. kazać ferrari założyć skrzydło od minardi. Stawiam na rekord w ilości zmian w przepisach w tym sezonie.
d'Angelo
21.03.2006 07:24
bbravo dla kolegi rafaello85 i adamass-a za fachową i rzetelną opinie zgadzam sie z nimi i popieram trzeba bronić swojego
adamass
21.03.2006 07:11
Ferrari nie złamało moim zdaniem zasad fair play . W zeszłym sezonie miało problem z ogumieniem ,a gdy tylko inne zespoły miały z nim kłopot ( GP USA) to zaraz zaczęły sie protesty. Dlaczego Ferrari tak bardzo jest nielubiane przez pozostałe TEAMY. Tak jest od lat a i tak zespół Ferrari jest najszybszy w F1.I jeśli Ferrari dostanie karę za spojlery to moim zdaniem bedzie to juz przesada.
rafaello85
21.03.2006 06:27
Proszę, proszę - nie tylko Ferrari wpadło na pomysł użycia elastycznych skrzydeł w swoich bolidach. Takie rozwiązanie za równie dobry pomysł uznał też m.in świętojeb.... McLaren-Mercerdes... Hmmm... nie widzę fali krytyki dla teamu z Woking. Ktoś napisał żeby winnego potraktować tak, jak BAR-Honda w zeszłym roku, ale winnych jest 3!!! Ciekawe jak zdyskwalifikują McLarena, co jego fanatycy powiedzą wtedy? Bo ci krzykacze potrafią tylko wieszać psy na Ferrari. Całą tę aferę ja widzę tak - złożony został protest, FIA rozpatrzyła go i zakazała używać tych elestycznych skrzydeł w kolejnych eliminacjach. Zespoły się do tego dostosowują i po sprawie. A jeśli mamy karać, to wszystkich, bo w końcu zawiniły 3 zespoły, a nie jeden!!! Ja osobiście pamiętam, jak w 1998r. McLaren-Mercedes w dwóch pierwszych wyścigach sezonu użył tzw."inteligentnych hamulców", wówczas zostały one zakazene przez FIA i było po sprawie. Proponuję ażeby teraz było podobnie z tymi spojlerami.
ht-hubcio
21.03.2006 04:54
Założe się, że sprawa powraca bo po Bahrajnie McLaren i BMW zmodyfikowali swoje skrzydła tak jak Ferrari. "Hej, coś nie tak" pomyślał sobie Mosley jak już inni poszli za Ferrari i kazał wszystkim zmianę ;p.
mazi6622
21.03.2006 04:46
Najlepiej to Mclarenowi i BMW dać nagrodę a Ferrari zdyskwalifikować na 100 lat i pozwolić wszystkim oszukiwać prucz Ferrari tak by najmniej wynika z treści komentarzy fanów Mclarena
falconf1
21.03.2006 04:39
No k...a przesadzacie, przecież zarówno Ferrrari jak i McLaren i BMW projektowało te skrzydła niezależnie od siebie i nikt nie wiedział kto jeszcze ma takie skrzydło. Wg mnie to świadczy o pomysłowości i potencjale tych zespołów, a nie o cwaniactwie czy próbie oszustwa.
makos_bmw
21.03.2006 04:19
Gdyby problem dotyczył tylko McLarena i BMW to kary byłyby napewno surowsze niż nakaz zmiany do kolejnego GP. Ale przecież nie zrobią krzywdy Ferrari, a nie moga ukarać tylko dwóch zespołów, to dopiero wywołałoby protesty :/
Arczyn
21.03.2006 04:16
Nie ważne, że inni naginali przepisy. Robią to tylko okazjonalnie. Ważne, że Ferrari próbowało :D
Zombie
21.03.2006 03:47
Jaka to ulga dla kibiców Ferrari, że ktoś inny też wpadł. Właściwie nie jest ważne, że Ferrari próbowało oszukać (norma). Ważne jest to, że ktoś inny też!
Leon
21.03.2006 03:37
Kol. Slaweksz na temat elastycznych spoilerów pisał "CWANIACTWO TRZEBA TĘPIĆ", ale bidulek myślał , ze temat dot. tylko Ferrari , a tu masz babo placek , dot. też ukochanego McLarena .
Zombie
21.03.2006 03:31
Niemal zawsze w afery zamieszane jest Ferrari. Inne zespoły okazjonalnie. To świadczy o podejściu tego zespołu do sportowej rywalizacji.
im9ulse
21.03.2006 03:30
"Ferrari 248 F1, McLaren MP4-21 i BMW Sauber F1.06." calej trojce zabrac punkty i zdyskfalifikowac na 2 wyscigi...skoro BAR w zeszlym roku zostal surowo ukarany ,to im tez sie nalezy...
Bucu
21.03.2006 03:26
Ferrari 248 F1, McLaren MP4-21 i BMW Sauber F1.06 ale wszyscy uwazaja ze tylko Ferrari oszukuje:/