Regulamin sportowy na sezon 2008

Najciekawsze zmiany w zatwierdzonym wczoraj regulaminie sportowym na sezon 2008
23.03.0616:23
Marek Roczniak
1041wyświetlenia
FIA opublikowała wczoraj pełny regulamin sportowy na sezon 2008. Oto najciekawsze ze zmian:

Licencje

Wszyscy kierowcy i inne osoby zaangażowane w mistrzostwa będą musiały corocznie starać się o przyznanie Super Licencji. Zgłoszenia FIA będzie przyjmowała od lokalnych władz sportowych każdego uczestnika (National Sporting Authority, ASN).

Rundy mistrzostw

Maksymalna liczba wyścigów w jednym sezonie wynosi 20, a minimalna 8.

Starty w mistrzostwach

Zgłoszenia mogą by nadsyłane do FIA w dniach 24-31 marca 2006 roku (wpisowe w wysokości 300 000 Euro musi był wpłacone nie później niż 1 listopada 2007 roku). Późniejsze zgłoszenia będą rozpatrywane tylko w przypadku, jeśli będą jeszcze wolne miejsca (limit 12 zespołów, co daje maksymalnie 24 bolidy na starcie) i pozostali uczestnicy mistrzostw wyrażą na to zgodę.

Zespół może zmienić producenta lub typ silnika w dowolnym momencie mistrzostw. Wszystkie punkty zdobyte z innym silnikiem w stosunku do tego, z jakiego korzystało się w pierwszym wyścigu, nie będą jednak zaliczane do klasyfikacji mistrzostw konstruktorów (mogą być tylko zliczane nieoficjalnie, np. w celach komercyjnych). Duży koncern samochodowy (obecny na giełdzie papierów wartościowych lub podlegający takiemu koncernowi) nie może dostarczać swoich silników więcej niż dwóm zespołom bez zgody FIA.

W przypadku gdy jeden z głównych kierowców z jakichś powodów nie może poprowadzić bolidu podczas danej imprezy po wstępnych badaniach kontrolnych i stewardzi zgodzą się na zastąpienie go, w dalszej części imprezy może wziąć udział trzeci kierowca zespołu, ale korzystając z silnika, skrzyni biegów i opon przypisanych oryginalnemu kierowcy.

W trakcie całego roku kalendarzowego każdy zespół uczestniczący w mistrzostwach nie może przejechać podczas testów więcej niż 30 000 km.

Dostawca opon

Pojedynczy dostawca opon zostanie wybrany przez FIA na sezony 2008, 2009 i 2010 spośród producentów, którzy wyrażą chęć zaopatrywania wszystkich samochodów startujących w mistrzostwach w tym okresie. Opony nie będą posiadały rowków.

Zapasowe bolidy i silniki

Tylko zespoły, które poprzedni sezon ukończyły poniżej czwartej pozycji w klasyfikacji generalnej konstruktorów, mogą korzystać z trzeciego bolidu podczas pierwszego dnia treningów w weekend Grand Prix. W pozostałych przypadkach zespoły nie mogą dysponować więcej niż dwoma bolidami. Pod pojęciem bolidu rozumiana jest klatka bezpieczeństwa (kokpit) z zamontowanym silnikiem, dowolnym elementem przedniego zawieszenia, karoserią, chłodnicami, zbiornikami oleju lub wymiennikami ciepła.

Karą za każdorazową wymianę silnika przed upływem dwóch weekendów Grand Prix będzie zwiększenie minimalnego limitu wagi bolidu danego kierowcy o 15 kilogramów. Tylko w przypadku nieukończenia pierwszego wyścigu w cyklu z powodów niezależnych od zespołu lub kierowcy wymiana silnika nie będzie równoznaczna z otrzymaniem kary.

Tylko silniki z homologacją FIA w zgodzie z Aneksem 6 mogą być używane podczas imprez w sezonach 2008, 2009 i 2010.

Jedna skrzynia biegów musi wystarczyć każdemu kierowcy na cztery weekendy Grand Prix z rzędu. Wymiana skrzyni wcześnie będzie podobnie jak w przypadku silników równoznaczna ze zwiększeniem minimalnego limitu wagi bolidu danego kierowcy o 15 kilogramów. Wyjątek stanowi tylko nieukończenie wyścigu z powodów niezależnych od zespołu lub kierowcy.

Samochód bezpieczeństwa

W przypadku pojawienia się na torze samochodu bezpieczeństwa, boksy będą zamknięte aż do momentu, gdy wszystkie bolidy ustawią się za nim w rządku. Zjazd do boksów w momencie gdy będą one jeszcze zamknięte będzie równoznaczny z otrzymaniem 10-sekundowej kary. Kara nie będzie dotyczyła kierowców, którzy w momencie pojawienia się na torze samochodu bezpieczeństwa byli już we wjeździe do boksów lub w samych boksach.

W czasie neutralizacji wyścigu każdy kierowca jadący bez potrzeby zbyt wolno po torze, we wjeździe do boksów lub w samej strefie boksów, będzie mógł być ukarany przez stewardów.

Źródło: pitpass.com

KOMENTARZE

21
Pezet
24.03.2006 08:07
zabili sezon 2005, zabiją też 2008 kary za wymianę silników i skrzyń są dla mnie kretyństwem - zarówno w formie planowanej, jak i obecnej system kwalifikacji trochę poprawili po tym, jak go zupełnie sp... jeden producent opon - to chyba nie ten kierunek. stawiają na zwiększenie wytrzymałości silnika itp, a z drugiej strony stawiają zaporę w możliwościach rozwoju opon. przecież to normalne, że źródłem postępu jest obecnie rywalizacja między dwoma producentami FIA zaprzecza sama sobie - ogranicza moc silnika, nie dopuszcza do coraz większych prędkości, a z drugiej strony wraca do slicków (no chyba że to ma oznaczać wzrost bezpieczeństwa) trochę się chyba dziadkowi Mosleyowi nudzi, może młode panienki już go tak nie kręcą
PIPI
24.03.2006 06:57
Ten Mosley to kosmita!!
Metalpablo
23.03.2006 10:18
Załamka:((
Świstak
23.03.2006 09:18
Pozostaje nam sie cieszyć ze od 2008r. F1 sie stoczy.. bo żużel ***li już od tego roku, za 10 lat nie bedzie go w polsce.
Fireball
23.03.2006 07:10
Bez sensu 15 kg kary za wymianę silnika lub skrzyni. Wówczas szanse będą bardzo nierówne choć teoretycznie da to szansę na punktowanie słabszych teamów jeśli te lepsze zostaną ukarane, ale co jeśli kierowca ze słabej stajni zostanie ukarany... To go całkowicie przekreśli z możliwości punktowania! Wyobrazcie sobie minardi w takiej sytuacji-10 okrążeń straty albo więcej. Obnirzenie o 10 pozycji na starcie to obecnie lepszy przepis, bo przy normalnej wadze te 10 miejsc można jakoś nadrobić. No i jeszcze te zamknięte boksy w czasie gdy na torze jest saftycar. Trochę to debilne ale z drugiej strony może być ciekawie jeśli na przykład strateg danej stajni zaplanuje przed wyścigiem że kierowca musi na danym lapie dotankować a okaże się że nie ma prawa wjechać do boksu, mogłoby mu się skończyć paliwo... W takim razie bolidy będą pewnie dotankowywane ze sporym zapasem. Jedyne co mi się podoba to powrót do prawdziwych slicków.
rafaello85
23.03.2006 06:08
Ja też mam bardzo mieszane uczucia. Najbardziej kontrowersyjny jest ten dodatkowy balast za wymianę silnika/skrzyni biegów - to jest o wiele gorsze niż przesunięcie kierowcy o 10 pól do tyłu. Hmm... ja bym się nie podpisał pod nowym regulaminem...
Adriannn
23.03.2006 06:02
Boże!!! Spraw żeby Mosley i członkowie FIA jak najszybciej poszli do ciebie!!! Jakie te przepisy są debilne!!!
adams
23.03.2006 06:00
rowki są fajne u kobiet i w oponach.To zawsze utrudnienie i wytężenie pracy dla kierowcy - i piękniejsza rywalizacja.
adams
23.03.2006 05:59
To z oponami nie do przyjęcia.Wolny rynek jest pożyteczny dla rozwoju wszystkich producentów.Jak bedzie jeden dostawca nie bedzie się przykładał - to proste.
marrcin
23.03.2006 05:59
Opony nie będą posiadały rowków....to mi sie podoba
Pussik
23.03.2006 05:36
15KG kary? po wymianie silnika/skrzyni? :o A jak wymienią i skrzynie i silnik to +30kg? Ta kara obowiązuje przez jedno GP czy do końca sezonu? Ona jest surowsza niż start z końca stawki ! 15kg to 0,6s gorsze czasy na każdym kółku ponad pół minuty w całym GP
kuba_new
23.03.2006 05:18
tak tak ale mysle ze ta ilosc przepisow sama w sobie generuje myslenie nad ich obejsciem czym przepisy prostrze i klarowniejsze tym lepsza rywalizacja a nie kombinacja to czy ukarac kierowce czy nie powinni decydowac stewardzi bez przepisu o tym niedlugo napisza ze butelka z napojem nie moze byc wieksza niz... itd to faktycznie zakrawa na kpine wlasnie to ze f1 byla nieprzewidywalana i miala ogromne mozliwosci rozwoju sprawilo ze jest popularna a oni teraz po wprowadzeniu milionow zakazow chca ja uatrakcyjnic po co wystarczy dac im to co mieli i zabawia zacznie sie na calego
Maraz
23.03.2006 04:18
W tym ostatnim przepisie chodzi o to, żeby w czasie neutralizacji kolega z zespołu nie mógł wstrzymywać innych, aż jego partner odbędzie postój w boksach i utrzyma prowadzenie (Fisichella zrobił tak w Chinach i dostał karę). A samo zamykanie boksów jest stosowane od lat w USA i sprawdza się.
SPIDER
23.03.2006 04:17
F1 wraca do korzenii :-(
Mariusz
23.03.2006 03:51
Idiotyczny zapis odnośnie neutralizacji. Będą wypadki w boksach, zamieszanie, może być pożar, ofiary śmiertelne. Ble.... :-(
makos_bmw
23.03.2006 03:44
Niedługo wprowadzą jeszcze przepis, że na jednym silniku i jednej skrzyni biegów kierowca ma cały sezon przejeździć :/
SPIDER
23.03.2006 03:37
Dobra mowa W :D. Szczerze mówiąc popieram. Wszystko idzie nie tak, jak należy :/. Jakieś te przepisy takie... kosmiczne :-(.
Menuna
23.03.2006 03:35
...."a łyżka na to NIEMOŻLIWE"
deeze
23.03.2006 03:33
Co to za przepisy!?!?!?!? Mosley chce utopić F1!
artgot
23.03.2006 03:33
mam mieszane uczucia :/
W
23.03.2006 03:29
Słabo mi... Nie mogę czytać takich newsów...