Mercedes wykupi McLarena?

Obecne 40% udziałów może zostać powiększone do 80%
15.08.0614:05
deZZember
6408wyświetlenia

Według doniesień napływających z niemieckiej prasy koncern Mercedes-Benz rozważa zakup większościowych udziałów w zespole McLaren. Najprawdopodobniej niemiecki producent zamierza powiększyć posiadany obecne pakiet udziałów w stajni z siedzibą w Woking z 40% do około 70-80%. Kierownictwo po Ronie Dennisie przejąłby zapewne Norbert Haug, obecny wiceprezydent Mercedes Motorsport.

Magazyn Auto Bild Motorsport napisał, że Mercedes ostatnio nie jest zadowolony ze współpracy ze swoim brytyjskim partnerem, z którym nie zdobył żadnego tytułu mistrzowskiego od sezonu 1999, pomimo konsekwentnego utrzymywania jednego z największych budżetów wśród zespołów F1. Artykuł sugeruje także, że niemiecki producent, którego wykupienie McLarena może kosztować nawet 380 mln. dolarów, mógł zostać zachęcony do rozpatrzenia takiej możliwości w związku z osiągnięciami konkurencyjnego koncernu BMW, który to od czasu wykupienia zespołu Sauber utrzymuje sukcesywny rozwój.

Rzecznik prasowy Mercedes-Benz stwierdził, iż nie jest to "żadną tajemnicą", że nadrzędna korporacja DaimlerChrysler może powiększyć swój pakiet udziałów w McLarenie. Zaznaczył jednak: "Nie zapadła jeszcze żadna decyzja, czy tak się w ogóle stanie". Tymczasem gazeta Bild zamieściła taką oto informację uzyskaną rzekomego od zaufanej osoby wewnątrz Mercedesa: "Niedługo całkowicie przejmiemy McLarena".

Dlaczego Mercedes może kupić McLarena

&,artykuly/mclaren/mercedes_logo.gif,,

Wszystko zaczęło się w lipcu 1999 roku, kiedy to niemiecki koncern nabył 40% udziałów zespołu z Woking, a pozostali dwa akcjonariusze - Ron Dennis i Mansour Ojjeh (przedsiębiorca z Arabii Saudyjskiej, współwłaściciel McLaren Group) - zostawili sobie równo po 30% udziałów. Oprócz tego istnieje porozumienie pomiędzy akcjonariuszami mówiące o tym, że udziały mogą być sprzedane tylko w całości, a nie niezależnie od pozostałej części.

Jedną z konsekwencji zawartej umowy było zaprojektowanie i produkowanie wspólnie przez DaimlerChrysler i McLaren Cars sportowego super-samochodu Mercedes-Benz SLR McLaren, którego premiera miała miejsce na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku. Samochód ten jest produkowany głównie w Centrum Technologicznym McLaren w Woking, a w drugiej fabryce w Portsmouth wytwarzane jest nadwozie z włókna węglowego do SLR.


Mercedes-Benz SLR McLaren

Plan zakładał stworzenie w ciągu 7 lat 3500 sztuk SLR. W lutym tego roku został wyprodukowany tysięczny egzemplarz, co oznacza, że w 2010 powinna zakończyć się produkcja tego modelu i rozpocząć realizacja nowego projektu. Uwzględniając czas potrzebny na odpowiednie przygotowanie, decyzja o produkcji nowego samochodu musi zostać podjęta już wkrótce.

Jeszcze przed nastaniem rządów nowego szefa koncernu DaimlerChrysler, Dietera Zetsche, trwały rozmowy o produkcji różnych wariantów SLR, czego następstwem była wersja 722, która miała premierę w lipcu. Warto tu wspomnieć, że pomiędzy 1992 a 1998 stworzono aż sześć różnych wersji sławnego McLaren F1 (wliczając w to wersje wyścigowe). Rozmawiano również o budowie tańszego super-samochodu od wartego 450 000 dolarów SLR, jako odpowiedź na Ferrari F430, którego cena detaliczna wynosi ok. 225 000 dolarów.


Centrum Technologiczne McLaren

Jeżeli Zetsche planuje zwiększyć w przyszłości produkcję McLarena, być może dojdzie do wniosku, że lepiej kupić tę firmę, aby pozyskać technologię i mieć większą i lepszą kontrolę nad wszystkimi projektami. Należy tu przypomnieć, że Mercedes jest jedynym głównym producentem w Formule 1, który nie kontroluje zespołu zaopatrywanego w swoje silniki, a nie ma wątpliwości, że osiągnięcia McLarena w ostatnich latach są ogólnie rzecz biorąc rozczarowujące, nawet pomimo silnej rywalizacji o mistrzostwo w sezonie 2005.

McLaren już od dawna nie jest zarządzany przez jedną osobę i jasne jest, że jako firma może z powodzeniem działać bez Rona Dennisa. W wieku 59 lat Dennis jest już multimilionerem i tak naprawdę nie musi pracować, chyba że lubi to i chce tego - co sam wielokrotnie powtarzał.

Źródło: F1Racing.net, GrandPrix.com

KOMENTARZE

25
McLuke
19.08.2006 06:21
nie to jakieś bzdury!! jak Merc wykupi McLarena to ja przestaje oglądac F1, bo Maki to mój ukochany zespół i bez niego nie moge życ!!
BARBP
16.08.2006 04:35
Jeżeli Mercedes wykupi McLarena to szkoda będziej nazwy i historii McLarena bo startują oni regularnie od roku 1966!!! Według mnie najlepszą gazetą motoryzacyjną jest "Auto Zeitung", jako jedyna oprócz testów aut pokazuje obszerne relacje z wyścigów Grand Prix a nie tak jak nasze tylko 1/4 strony.
Czechosłowak
16.08.2006 03:36
jakby te silniki robiło AMG, a nie Ilmor, to byłyby i szybkie i niezawodne. SirKamil - co do Auto Bilda: miałes kiedyś oryginał w ręku?? (nie mówię o kiepskim przedkruku czyli AŚ). To jedna z lepszych i ciekawszych gazet motoryzacyjnych w Europie, a że mają tendencje do faworyzowania niemieckich aut to nic dziwnego, spójrz sobie w gazety francuskie czy włoskie, a zobaczysz że tam jeszcze bardziej reklamują rodzime produkty
rafaello85
15.08.2006 10:17
" Mercedes ostatnio nie jest zadowolony ze współpracy ze swoim brytyjskim partnerem, z którym nie zdobył żadnego tytułu mistrzowskiego od sezonu 1999 " A może zliczmy ile razy przez te 7 lat awaria silnika przytrafiała się kierowcom tej stajni... Prawda jest taka, że silniki Mercedesa delikatnie mówiąc były przez ten czas do niczego - bardzo często nie wytrzymywały dystansu wyścigu, nie wspomnę już o dystansie dwóch pełnych weekendów w zeszłym sezonie. Obecnie są one dość niezawodne lecz brak im mocy.
buran
15.08.2006 09:22
andy ma racje, mclareny maja jedna z najlepszych o ile nie najlepsza aerodynamike w f1 ale ich bolidy sa zbyt delikatne i te silniki......
SirKamil
15.08.2006 08:12
Ahmed- mamy rozmawiać nt. tytułu czy treści wiadomość? :/
kuba_new
15.08.2006 07:58
ciekawa dyskusja :) swoja droga odnoszac sie do tekstu na samej gorze to uwazam ze mac ma jakis zstuj i nie wiem czy to jest kwestia merca czy kwestia po stronie inz maca ale napewno nalezy cos z tym zrobic po tylu latach posuchy jak sobie przypomne piekne lata pary mika i david :) az sie lza w oku kreci
BARBP
15.08.2006 07:30
Spoko, porównaj swoje zdjęcie McLarena do mojego Renault: http://www.f1racing.net/en/photolarge.php?photoID=63091&catID=105 Chodzi mi o samą grubość i szerokość. Ubiegłoroczny był o wiele cieńszy.
FANF1
15.08.2006 07:25
sorry za OT, ale BARBP może trochę przesadziłem z tym, że wszystkim się różnią, ale zajrzyj http://www.f1news.ru/Championship/2005/presentations/mclaren1.jpg http://www.f1-fansite.com/Wallpaper/2006/Launch-Testing/Renault-R26-2-1280.jpg
BARBP
15.08.2006 07:17
FANF1 ciekawe ile lat interesujesz się F1? Ahmed masz rację więc nie będę dalej zagłębiał się w ten temat.
Ahmed
15.08.2006 07:02
Tytuł newsa - "Mercedes wykupi McLarena?" Komentarze nt. rowiązań MP4-2x vs. R2x...
FANF1
15.08.2006 06:58
"zobacz na Renault, jego wygląd jest bardzo zbliżony do zeszłorocznego modelu McLarena, szkoda że nie znamy dokładnie ich konstrukcji" trzymajcie mnie, w czym R26 jest podobny do MP4-20, oprócz tego, że są bolidami
SirKamil
15.08.2006 06:22
Renault R25- R26 zupełnie domienne bolidy. Najmniejsza różnica to przednia sekcja- za przednim zawieszeniem podobne sa do siebie już tylko kształtem kół (tzn. okragłe ;) )
BARBP
15.08.2006 06:19
Damos dlaczego nie upomnisz też Andiego? On pierwszy zaczął pisać pewne słowa a ja je tylko skierowałem w jego stronę... ;) SirKamil zobacz na Renault, jego wygląd jest bardzo zbliżony do zeszłorocznego modelu McLarena, szkoda że nie znamy dokładnie ich konstrukcji. Uważam że McLaren gdyby lekko poprawili model MP4-20 to szybciej by jeździł niż obecny model. Kimi podium a nawet zwycięstwo stracił podczas GP Monako 2006 ale nie z powodu silnika, rok temu pewne zwycięstwa w GP Niemiec i San Marino stracił też z powodu hydrauliki czy jakoś tak, staram się tylko udowodnić że nie tylko Mercedes jest winny.
FANF1
15.08.2006 05:04
W ostatnich wyścigach widać nieznaczną poprawę mocy u McLarena, być może gdyby nie deszcz McLaren miałby szansę na zdobycie dubletu, ale nie ukrywajmy, że silniki Mercedesa znacznie odstają od swoich rywali z Francji i Włoch.
SirKamil
15.08.2006 04:39
Panowie, spokojnie... jeden fragment, jede cytat: " Auto Bild Motorsport napisał(...) " i wszystko jasne. Auto Bild to grupa takich progebelsowskich prospektów reklamowe marek niemieckich. Dla landów wschodnich (czyt. Polska) jest to "Auto Świat" a gdzie indziej "Auto Bild". "FAKT" wśród gazet moto (nomen omen ten sam wydawca). Do czego zmierzam- "Auto Bild" nie może powiedzić nic złego na rodzime marki więc pociska takimi głupotami obarczając za wszystko (Brytyjskiego) Mclarena. Prawda jest taka, że przez ostatnie 2 sezony to właśnie silnik był absolutnie najsłabszą częścią bolidu; taka jest prawda. To, że Daimler-Chrysler planował wykup dalszych części pakietu McLarena Ltd. było wiadome daaaaawno dawno temu. Podobnie i fakt o odejściu Rona Dennisa... nie wolno dać sięzmanipulować tandetnej gazecie. BARBP- bredzisz.... na wstępe chcesz nazwać białe czarnym pisząc, że silniki Mercedesa-Ilmora to mało awaryjne jednostki i Raikkonena nie zawodziły podczas wyścigu. Potem okazujesz się strasznym dyletantem pisząc o stosowaniu zeszłorocznych nadwozi. Pytanie: A kto zastosował? hę? NIKT! Nowy sezon, zupełnie nowe rozwiązania technoligiczne. Rozstaw cylindrów, długość silnika, jego ogólne gabaryty, wielkość systemów chłodzących i osprzętu silnika to wymogło zaprojektowanie nowych nadwozi...
FANF1
15.08.2006 03:16
Dwa jeszcze GP Australii, jakos zapomniales, ze McLaren wykorzystal MP4-20 w tym roku, sa szybcy w zakretach co wskazuje na dobre nadwozie a wolniejsi na prostych czyli slabszy silnik. Chyba niezawodnosc to nie to samo co szybkosc.
BARBP
15.08.2006 03:09
Andy sam jesteś [...wycięte...]!!! Jakoś w tym sezonie Raikkonenowi podczas GP ani razu się nie zepsuł silnik, w poprzednim sezonie tylko podczas sesji treningowych!!! Zauważcie że obecne nadwozie jest podobne to tego z 2004 r. a jak pamiętacie MP4-19 i MP4-19B nie było szybkie. Dlaczego oni nie mogą wykorzystać nadwozia MP4-20 z poprzedniego roku? W tym sezonie tylko raz się zepsuł silnik Mercedesa Juanowi podczas GP Europy więc to raczej nie wina Merca. _____ Bez ataków osobistych, proszę. //Damos
FANF1
15.08.2006 03:06
W wywiadzie z F1R Ron Dennis powiedzial, ze prawdopodobnie odejdzie z zespolu po ukonczeniu 65 lat, a teraz ma 59. Sory za brak polskich liter ale cos mam z klawiatura
Ahmed
15.08.2006 03:01
Nie znam sie na giełdzie ale zeby Merdeces chcialby wykupic wiekszosciowy pakiet to pozostali akcjonaliusze musza sie zgodzic. Dlaczego Ron niejako mialby sie zrzec swojego szefostwa? Dla pieniedzy? Przeciez juz je ma. Bycmoze pan Ojjeh ma ich za malo? Raczej watpie... Mysle, ze duet McLaren Mercedes powinien zakasac rekawy i czekac cierpliwie na sukcesy. Tylko z drugiej strony - ile mozna...?
FANF1
15.08.2006 02:37
Ja nie piszę, że niemieckie samochody to g..... tylko, że silniki Mercedesa (czyt. Ilmora) od śmierci Paula Morgana są zasadnczo gorsze od nadwozi produkowanych przez zespół McLaren. Moje zdanie jest takie, że niepotrzebnie Dennis sprzedał częśc udziałów Mercedesowi, po śmierci Morgana i co raz gorszych silników, Ron by mógł podziękować im i wziąć silniki np. Toyoty albo Hondy, które mają lepsze silniki, a gorsze nadwozia.
Piter
15.08.2006 02:23
Jak można k...wa tak pisać że wszystko co niemickie to gówno k...wa! Przcież k...wa niemcy robią najlepsze saochody k...wa na świecie! A tu mi k...wa taki pisze!?! No k...wa BMW M3,5,6 series, Mercedesy AMG Porsche, Audice wszyskie to gówno?! A czym TY k...wa jeździsz? fiatem czy renault? Sorry za słownictwo _____ Rozumiem Twoją reakcję, ale tych k... jest tu zdecydowanie za dużo. //Maraz
FANF1
15.08.2006 02:09
Właśnie, według mnie nadwozie McLarena jest jednym z najlepszy, a to silnik jest do bani. Ciekawe, czy po wykupieniu zostanie zachowana nazwa McLaren. Myślę, że nazwa powinna zostać zachowana, bo jest bardzo dobrym magnesem na sponsorów, ale też szkoda by było tego 40 letniego zespołu. W końcu Ferrari należy do Fiata, ale nazwa i tradycje zostały.
Kuba86
15.08.2006 01:44
Nie no bez przesady, że to mega złomy, ale zgadzam sie z tobą Andy. W tamtym sezonie wybuchaly, w tym mniej ale za to sa słabsze od reno i ferrari pewnie ogranicznik jakis jest bo obawiaja sie o to co było w zeszłym sezonie. super pakiet aero a silnik do bani... pozdro
andy
15.08.2006 01:28
mercedes niezadowolony z wyników Mclarena? zamiast tak gadać to niech zbudują w końcu silnik z prawdziwego zdarzenia a nie ładują do auta kupę złomu, który non stop wybucha. Słabe wyniki Mclarena to przede wszystkim zasługa tego badziewia o nazwie silnik mercedesa. zresztą wszystko co jeździ po drogach i jest niemieckie to jedno wielkie g....o