McLaren zawetował propozycję dalszego korzystania w F1 z "płetw rekina"

Stajnia z Woking jest jedynym zespołem, który sprzeciwia się wprowadzeniu zmian w przepisach.
11.11.1713:34
Nataniel Piórkowski
1937wyświetlenia
Embed from Getty Images

McLaren sprzeciwia się planom dalszego wykorzystywania w Formule 1 tak zwanych płetw rekina.

Jednym z tematów, jakimi zajmowała się Grupa Strategiczna, było wprowadzenie do przepisów technicznych modyfikacji, pozwalającej na zachowanie w przyszłorocznych bolidach dużych osłon silnika. Zespoły argumentowały, że zapewniają one dodatkową przestrzeń dla sponsorów i umożliwiają umieszczenie obowiązkowych oznaczeń kierowców: skrótów nazwisk lub numerów startowych.

Pomimo wysiłków zmierzających do wprowadzenia zmian w regulaminie i prowadzenia przez teamy zaawansowanych prac nad koncepcjami aerodynamicznymi nowych konstrukcji, McLaren zawetował propozycję, zgłaszając postulat wprowadzenia mniejszej osłony.

Ze względu na to, iż na obecnym etapie sezonu w celu modyfikacji przepisów wymagana jest jednomyślność, zainaugurowano już działania zmierzające do ustalenia kompromisowego rozwiązania.

Sprzeciw McLarena oznacza, że zespoły Formuły 1 nie są w stanie sfinalizować prac nad ogólną koncepcją aerodynamiczną tylnych partii bolidu. W największym stopniu odczują go te ekipy, które prowadzą najbardziej zaawansowane prace rozwojowe nad większą osłoną.

McLaren zaznacza, że pragnie usunięcia z F1 płetw rekina, gdyż psują one ekspozycję tylnego skrzydła. Mniejsza pokrywa silnika ma także lepiej wpisywać się w projekt nowego bolidu stajni z Woking. Nie prowadzimy gier. Każdy rozwija swój własny bolid, więc jeśli ktoś prosi o coś, co jest sprzeczne z twoim interesem, na pewno na to nie pójdę. Niektóre zespoły próbowały wypracować rozwiązanie, które bardziej odpowiadałoby ich modelowi bolidu. Prawda jest taka, że mamy określone regulacje na nadchodzący sezon i jeśli nie ma jednomyślności, to nie ma powodu, by wprowadzać zmiany - powiedział Eric Boullier.

Dyrektor operacyjny Force India - Otmar Szafnauer przekonywał jednak: Wkrótce musimy ustalić kształt osłony silnika, więc dobrze byłoby znać przepisy. Sądzę, że wszyscy coś ustaliliśmy. Z tego co wiem McLaren chciał lepszej ekspozycji tylnego skrzydła, ale w rzeczywistości nie da się tego osiągnąć, bo w obecnej generacji bolidów znajduje się ono na bardzo niskim poziomie. To dlatego trudno jest ujrzeć nazwę sponsora. Płetwa zasłania tylny spojler tylko pod niektórymi kątami, ale patrząc od frontu nie widać osłony. Tylne skrzydło jest schowane, bo znajduje się na niskim poziomie. Z naszej perspektywy [rezygnując z płetwy] tracimy dość dużą powierzchnię dla naszych sponsorów.

KOMENTARZE

7
al_bundy_tm
13.11.2017 10:03
[quote="paymey852"]Mianowicie chodziło o to że płetwa zabiera sporą część docisku gdy bolid wpada w poślizg i tylne skrzydło jest pozbawione powietrza ze strony przeciwnej do kierunku uślizgu. Nie znam się ale to brzmi logicznie dla mnie i coś jest na rzeczy bo każdy kierowca mówi że obecne bolidy ciężko wyratować.[/quote]Faktoza, Lewis Hamilton tego doswiadczyl podczas kwailifikacji. Normalnie to by go z tego uslizgu wyratowal. Nie mylcie "Halo" ktore bedzie w F1 ze zwgledu na bezpieczenstwo z pletwa rekina, ktora jak zauwaza mr bean2000 ma charakter marketingowy.
paymey852
11.11.2017 06:27
@mr_bean2000 To oczywiste, chyba że wszyscy zgadzają się zrezygnować z pewnych elementów eliminując np. "wyścig zbrojeń" a McL nie jest zespołem który boi się wyzwań w nad interpretowaniu regulaminu. Więc pytam, czemu McL ma problem z płetwą
mr_bean2000
11.11.2017 03:21
Ale zespołom nie chodzi o walory estetyczne, tylko aerodynamiczne i marketingowe :)
paymey852
11.11.2017 02:56
Brawo McLaren. Bez płetwy bolid będzie wyglądał bardziej drapieżnie agresywny kształt tylnego skrzydła będzie bardziej widoczny. Ale wygląd nie jest taki istotny był kiedyś temat dotyczący bezpieczeństwa. Mianowicie chodziło o to że płetwa zabiera sporą część docisku gdy bolid wpada w poślizg i tylne skrzydło jest pozbawione powietrza ze strony przeciwnej do kierunku uślizgu. Nie znam się ale to brzmi logicznie dla mnie i coś jest na rzeczy bo każdy kierowca mówi że obecne bolidy ciężko wyratować. Kubica nawet wspominał po testach że był zaskoczony że nie da się ratować dodając "gazu".
Sh3adow
11.11.2017 02:46
Niech wprowadza wolna amerykankę. Kto jak chce. Przynajmniej będzie różnorodnie.
mich909090
11.11.2017 02:37
Mogą mieć nawet płetwy wieloryba i tak Halo zniszczy wygląd bolidów jak one piękne by nie były. Onboardy będą wyglądać szczególnie paskudnie z tymi gaciami.
Falarek
11.11.2017 02:21
Płetwa to pryszcz Halo to jest dopiero paskudztwo przy którym bledną schodkowane nosy z 2012, fiuty z 2014