Czy Formuła 1 nie jest sportem głównie europejskim?

Przez wiele lat wyścigi grand prix nabrały iście międzynarodowego charakteru
29.04.0713:52
ING Bank Śląski SA
4399wyświetlenia

Wyścigi grand prix być może są wynalazkiem Francji z bazą przemysłową w Europie, jednak przez wiele lat dziedzina ta nabrała iście międzynarodowego charakteru. Wystarczy spojrzeć na różnorodność marek na spoilerach i owiewkach współczesnych bolidów Formuły 1. Należy zauważyć, że Renault buduje swoje podwozia w Anglii, silniki we Francji, ma nowego tytularnego sponsora z międzynarodową siedzibą w Holandii, a jeździ na oponach produkowanych przez japońską firmę Bridgestone. Ponadto, każde grand prix jest nadawane przez stacje telewizyjne w ponad 200 krajach.

To przepaść w porównaniu w nieśmiałymi początkami mistrzostw świata w 1950 roku, które cieszyły się miernym zainteresowaniem mediów, a kalendarz siedmiu wyścigów obejmował grand prix w Wielkiej Brytanii, Monako, Szwajcarii, Belgii, Francji i we Włoszech plus słynne Indianapolis 500 (które uświetniło serię wspaniałą amerykańską obecnością, pomimo że rywalizujące ze sobą samochody niewiele miały wspólnego z ich europejskimi odpowiednikami).

Od tamtej pory F1 była na sześciu kontynentach - rzecz jasna, z pominięciem Antarktyki - zataczając coraz szersze kręgi na całym świecie. A oto przełomowe wydarzenia w historii F1:
  • 18 stycznia 1953 - Argentyna pełni funkcję gospodarza pierwszej rundy mistrzostw świata w Ameryce Południowej, organizując grand prix w Buenos Aires

  • 19 października 1958 - sport podbija Afrykę, kiedy to Maroko pojawia się w kalendarzu Formuły 1 po raz pierwszy i - jak dotąd - jedyny

  • 12 grudnia 1959 - Ameryka Północna po raz pierwszy organizuje prawdziwą rundę mistrzostw świata - grand prix w Sebring (pomimo że Indy 500 pozostaje w kalendarzu aż do roku 1960)

  • 29 grudnia 1962 - Afryka Południowa organizuje wyścig w East London

  • 3 listopada 1963 - w Meksyku odbywa się meksykańskie grand prix - pierwsza runda mistrzostw świata w Ameryce Środkowej

  • 27 sierpnia 1967 - Mosport Park zostaje wybrany na miejsce inauguracyjnego grand prix w Kanadzie

  • 11 lutego 1973 - Brazylia pojawia się w harmonogramie po raz pierwszy. Od tamtej pory wyścig F1 odbywa się w tym kraju każdego roku

  • 17 czerwca 1973 - Anderstorp, Szwecja, staje się najbardziej wysuniętym na północ miejscem organizacji grand prix

  • 24 października 1976 - pierwsze mistrzostwa świata w Azji mają miejsce w monsunowych warunkach na torze Fuji w Japonii

  • 3 listopada 1985 - Adelajda organizuje pierwsze grand prix F1 w Australii

  • 10 sierpnia 1986 - F1 po raz pierwszy wybiera się za byłą Żelazną Kurtynę. Budapeszt, Węgry to miejsce inauguracyjnej rundy mistrzostw świata w Europie Wschodniej

  • 17 października 1999 - Malezja dołącza do cyklu grand prix z wyścigiem w Sepang, niedaleko Kuala Lumpur

  • 24 września 2000 - czas zatacza koło w Ameryce - F1 jeździ teraz na nowym torze, który wykorzystuje fragmenty klasycznego owalu z Indianapolis. To pierwsze amerykańskie grand prix od roku 1991

  • 4 kwietnia 2004 - F1 wchodzi na Bliski Wschód wyścigiem na torze Sakhir w Bahrajnie

  • 26 września 2004 - Szanghaj gospodarzem chińskiego grand prix - to drugie nowe wydarzenie w tym sezonie

  • 21 sierpnia 2005 - Istanbul Park został wyznaczony jako miejsce organizacji tureckiego grand prix


Do końca sezonu 2006 odbyło się 768 rund mistrzostw świata - grand prix w 63 różnych miejscach - a inne walczą o miejsce w kalendarzu. Abu Zabi ma nadzieję na zorganizowanie od roku 2009 drugiego wyścigu na Bliskim Wschodzie, podczas gdy Meksyk (który zniknął z kalendarza po 1992 roku), Afryka Południowa (która po raz ostatni była gospodarzem wyścigu w 1993), Rosja i Indie - wszystkie te kraje były związane z potencjalnymi projektami Formuły 1.

Niektóre niezwykłe miejsca na krótko zaistniały w ciągu ostatnich 57 sezonów - w tym parking Caesars Palace w Las Vegas i 25,838-kilometrowy tor Pescara, najdłuższy tor w historii F1. Jednak kalendarz jest już w dużej mierze ustabilizowany. Tegoroczne 17 wyścigów odbędzie się w Brazylii, Kanadzie i Ameryce - to na zachód, a na Wschód - w Bahrajnie, Malezji, Japonii, Chinach i Australii, w dziewięciu europejskich krajach i w Turcji, leżącej na granicy pomiędzy Azją i Europą - co stanowi równy podział pomiędzy tradycyjną ojczyzną sportu a pozostałymi regionami świata.

Niniejszy artykuł o tajemnicach Formuły 1 dostarczyła Grupa ING - wiodący globalny dostawca usług bankowych, ubezpieczeniowych i zarządzania środków finansowych

KOMENTARZE

4
schum@cher
30.04.2007 08:11
Należy zauważyć, że Renault buduje swoje podwozia w Anglii, silniki we Francji, ma nowego tytularnego sponsora z międzynarodową siedzibą w Holandii, a jeździ na oponach produkowanych przez japońską firmę Bridgestone. - nic innego jak reklama, byłoby choć czym się szczycić, Renault w tym roku niezbyt ma czym się pochwalić
zitol
29.04.2007 08:25
Najlepsze ich podpis na dole :) Co do treści.. to nadaje się do Wikipedii :)
Maraz
29.04.2007 03:38
Jeśli pytasz, czy ma to związek z nawiązaniem jakiejkolwiek współpracy z ING, to odpowiedź brzmi nie :) Przysyłają po prostu różne materiały prasowe, a ostatnio nieco więcej, pewnie z racji wizyty Heikkiego w Polsce i zbliżającego się Roadshow. Innymi słowy ich dział prasowy nie obija się, a jeśli materiały są ciekawe, to czemu z nich nie korzystać? Inna rzecz, że trzeba czasem troszkę poprawić po nich :)
Ulver
29.04.2007 03:25
Czy ostatnio nie pojawia się tu jakoś tak dużo tekstów związanych z lub zrobionych przez ING?