Gabriele Mini zwycięzcą kwalifikacji w Melbourne

Włoch w samej końcówce zdołał poprawić wynik Martinsa.
14.03.2508:17
Maciej Wróbel
340wyświetlenia


Gabriele Mini zwyciężył w piątkowych kwalifikacjach Formuły 2 na torze Albert Park. Młody Włoch na finiszu wyrwał pole position z rąk Victora Martinsa.

Pierwsze minuty sesji upłynęły pod znakiem walki o pozycję na torze - kierowcy jechali bardzo blisko siebie, a każdy z nich chciał mieć przed sobą jak najwięcej miejsca. Jeszcze zanim na tablicy pojawiły się pierwsze rezultaty, w 15. zakręcie doszło do kolizji Estersona z Goethe. Amerykanin wjechał w tył bolidu juniora Red Bulla i jak się okazało, dla kierowcy Tridenta był to koniec zmagań.

Po kolizji tej dwójki na szczęście obyło się bez czerwonej flagi i pozostała dwudziestka mogła w spokoju walczyć o jak najlepsze czasy. Na szczycie tabeli znajdowali się tacy kierowcy jak Durksen, Martins, Crawford, Mini i w końcu Fornaroli, który pozostał liderem w momencie, gdy wszyscy zawodnicy zjechali w połowie sesji po świeże ogumienie.

W ostatnich minutach tempo ponownie podkręcił Martins, spychając Fornarolego z pierwszego miejsca. Błąd w przedostatnim zakręcie popełnił Maini, lecz Hindus zdołał powrócić do jazdy i ponownie skończyło się tylko na żółtej fladze. Na dwie minuty przed końcem najlepszy czas uzyskał Gabriele Mini, który wyprzedzał Martinsa o 0,114 sekundy.

Po tej roszadzie na zegarze była jeszcze ponad minuta, lecz nie obserwowaliśmy już znaczących zmian w tabeli - większość kierowców odpuściła walkę w końcówce z powodu zbyt dużego zużycia opon. Tym samym pierwszym zdobywcą pole position w sezonie 2025 okazał się Gabriele Mini. Debiutujący w tym roku Junior Alpine w pokonanym polu zostawił doświadczonych Victora Martinsa i Jaka Crawforda.

F2 - Australia - wyniki kwalifikacji
MiejsceKierowcaZespółCzas/strata
1Gabriele MiniPrema1:29,286
2Victor MartinsART+0,114
3Jak Crawford [+10]DAMS+0,301
4Richard VerschoorMP+0,364
5Alex Dunne [+10]Rodin+0,516
6Roman StanekInvicta+0,549
7Dino BeganovicHitech+0,565
8Luke BrowningHitech+0,581
9Joshua DurksenAIX+0,652
10Leonardo FornaroliInvicta+0,662
11Sebastian MontoyaPrema+0,727
12Ritomo MiyataART+0,731
13Kush Maini [+10]DAMS+0,772
14Arvid LindbladCampos+0,803
15Sami Meguetounif [+10]Trident+0,953
16Josep Maria MartiCampos+0,985
17Amaury Cordeel [+10]Rodin+1,066
18Rafael VillagomezVan Amersfoort+1,370
19Oliver GoetheMP+2,022
20John BennettVan Amersfoort+2,120
21Cian ShieldsAIX+2,230
22Max Esterson [+10]TridentBez czasu
Ustawienie TOP 10 na starcie sprintu
MiejsceKierowca
1Leonardo Fornaroli
2Joshua Durksen
3Luke Browning
4Dino Beganovic
5Roman Stanek
6Richard Verschoor
7Victor Martins
8Gabriele Mini
9Sebastian Montoya
10Ritomo Miyata
Kary po testach przedsezonowych
Trzy zespoły, DAMS, Trident oraz Rodin, otrzymały kary przesunięcia na starcie podczas inauguracyjnej rundy sezonu w Melbourne z powodu naruszeń technicznych podczas testów przedsezonowych.

Komisja sędziowska FIA, która zebrała się przed pierwszym weekendem wyścigowym sezonu, rozpatrywała dodatkowe kary za naruszenia przepisów w samochodach Jaka Crawforda (DAMS), Maksa Estersona (Trident), Christiana Mansella i Alexa Dunne'a (obaj Rodin), w wyniku których ich czasy okrążeń z drugiego dnia testów w Barcelonie zostały anulowane.

W bolidach wyżej wymienionych kierowców znajdowały się czujniki ciśnienia powietrza zamontowane poprzez wywiercenie otworów w dyfuzorze, aby przekierować przepływ powietrza pod nim do przewodu czujnika ciśnienia - jak się okazuje, tego typu modyfikacje nie są dozwolone podczas oficjalnych testów.

Zespoły DAMS i Trident zostały ukarane grzywną w wysokości 10 000 euro każdy (8 401 funtów), natomiast Rodin musi zapłacić podwójną kwotę. Władze F2 podkreślają, iż kara nie dotyczy jedynie naruszenia przepisów, ale ma również działać odstraszająco przed popełnieniem kolejnych wykroczeń.

Wszystkie zespoły, które nielegalnie zmodyfikowały swoje samochody, otrzymały również 10 miejsc kary przesunięcia na starcie dla obu swoich samochodów w wyścigach sprinterskim i głównym podczas tego weekendu.

W przypadku Rodin oznacza to, że ukarany zostanie także Amaury Cordeel, który przejął samochód Mansella. Jeśli kierowcy zakwalifikują się na tak odległych pozycjach, że nie będą w stanie w pełni odbyć kary przesunięcia na starcie, może ona zostać przekształcona w start z alei serwisowej lub dodatkowe kary nałożone podczas wyścigu.