Bridgestone pracuje nad problemami z rozgrzewaniem 'slicków'

Japoński producent przygotuje również fluorescencyjne znakowanie opon na nocne wyścigi
30.03.0819:13
Piotr Bogucki
4018wyświetlenia

Bridgestone ma nadzieję, że nowy rodzaj mieszanek oraz wyższe temperatury toru zmniejszą obawy dotyczące problemów z rozgrzewaniem opon podczas kolejnych testów slicków w Barcelonie, które odbędą się w następnym miesiącu.

Japoński producent opon przygotowuje się do powrotu gładkich opon do Formuły Jeden na początku następnego sezonu i przeprowadził wstępne testy ogumienia w Jerez w grudniu. Chociaż kierowcy byli ogólnie zadowoleni z pierwszego testu, to jednak pojawiły się głosy, że w momencie wprowadzenia zakazu używania koców grzewczych może dojść do niebezpiecznej sytuacji na torze, gdy ktoś wyjeżdżając na zimnych oponach z boksów trafi na kierowcę z oponami już w pełni rozgrzanymi. Różnica w prędkościach takich bolidów objawiała się kilkusekundowymi stratami na okrążeniu, co od razu spowodowało obawy o bezpieczeństwo.

David Coulthard powiedział wtedy dla autosport.com: Jestem dość zaniepokojony różnicą temperatur opon pomiędzy samochodami, zwłaszcza w warunkach kwalifikacji. Rozmawiałem z kilkoma kierowcami na ten temat i wszyscy podzielali moją opinię, że bez koców (grzewczych), kiedy samochód wyjeżdża z boksów w momencie jak inni są na swoich szybkich okrążeniach, może być bardzo niebezpiecznie. Istnieje spora różnica w prędkościach. W odpowiedzi na te obawy Bridgestone ma zamiar sprawdzić trzy nowe mieszanki podczas testów w Barcelonie, mających się odbyć w dniach od 14-17 kwietnia.


Hirohide Hamashima, dyrektor Bridgestone ds. rozwoju opon stwierdził: Myślimy w tym momencie nad pewnym zakresem mieszanek. Chcemy poznać dokładniej kwestię dotyczącą rozgrzewania, ponieważ w zimie mieliśmy z tym problemy i wielu kierowców narzekało na to. Trwało to zbyt długo i pojawiał się brak równowagi, ponieważ tylne opony rozgrzewały się dużo szybciej. Tak więc po dwóch czy trzech okrążeniach przednie opony były nadal zimne, a tylne gorące. W ten sposób z tyłu mieliśmy już lekko zużyte opony w momencie, kiedy przód dopiero zaczynał łapać przyczepność, więc ciężko było prowadzić.

Chociaż przepisy na rok 2009 nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, Hamashima zasugerował, że najprawdopodobniej zaoferują cztery różne mieszanki gładkich opon podczas całego sezonu. Bridgestone nadal myśli nad nowym sposobem malowania opon za pomocą fluorescencyjnych farb na potrzeby nocnego wyścigu w Singapurze, aby jeszcze lepiej niż w przypadku zwykłego białego paska odróżnić dwie mieszanki na wyścig.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

22
duszek998
01.04.2008 03:14
a może FIA próbuje zrobić najniebezpieczniejszy zawód jaki wkrótce będzie F1? Jeszce tylko kilka zmian i w ogóle
A.S.
31.03.2008 08:03
I oto FIA przeforsuje kolejny już debilny przepis, tym razem zabraniający stosowania koców grzewczych, jakby one komuś przeszkadzały - przecież wszyscy je stosowali, każdemu pomagały w ten sam sposób, jednak powodowały wieksze bezpieczeństwo i możliwość jechania od samego początku w tempie wyścigowym. Ale nie trzeba pokazać, że się coś robi, a pewnie za sezon czy dwa i tak wrócą do starych przepisów, jak to bywało wcześniej z wieloma ich pomysłami. Może niektórym sie wydaje, że im więcej przepisów i częstsze ich zmiany tym lepiej i atrakcyjniej, ale mi się tak nie wydaje. Ba takie częste zmiany w regulaminach powodują, że aby ich skutki zniwelować potrzeba więcej pracy inżynierów i środków na to, a przecież od dłuższego czasu trąbi się o ograniczaniu kosztów w F1.
Sar trek
31.03.2008 04:17
Mówią o poprawie bezpieczeństwa ,a zabierają koce grzewcze zwiększające temperaturę a co za tym idzie i przyczepność opon. Na zimnych oponach kierowcy będą jeżdzić wolniej od tych z już rozgrzanymi a przy tej różnicy prędkości łatwiej o wypadek.
Teliss
31.03.2008 04:02
duszek998 - a po co miały michelin je testować?
duszek998
31.03.2008 10:57
jeśli chodzi o bezpieczeństwo to koce grzewcze powinny być jeśli natomiast chodzi o energię to co oni chcą oszczędzać na kocach jak niedługo 12GP (hipotetycznie) będzie rozgrywanych nocą! FIA coś kręci w złym kierunku
rafaello85
31.03.2008 10:33
Pussik--> żeby było trudniej. Temperatura opon będzie niższa, więc kierowcy będzie musiał bardziej się namęczyć. Moim zdaniem jest to głupota, tym bardziej, że te opony nie rozgrzewają się należycie i sprawiają kierowcom problemy.
Pussik
30.03.2008 08:49
Po co rezygnuja z tyhc kocy grzewczy? Oszczędzają teraz prąd? Paranoja.
pro
30.03.2008 08:45
To jakaś masakra jest z tymi kocami. Już trochę wydziwiają powinni je zostawić i nie byłoby problemu .
owca
30.03.2008 08:19
Wydaje mi się, ze z tymi kocami (a raczej ich brakiem) to FIA chodzi zapewne o zmniejszenie kosztów F1. tak samo jak silnik na 4 gp, brak trzeciego samochodu, wyeliminowanie drugiego dostawcy opon czy limit kilometrów testowych. i o ile te ostatnie nakazy faktycznie moga sie przyczynić do oszczędności, to zakaz używania koców znacząco budżetu teamów nie poprawi, a tylko moze zaszkodzić widowisku czy bezpieczeństwu.
domanpraszka
30.03.2008 08:07
podzczas kwalifikacji ta roznica w predkosciach rzeczywiscie mogla by doprowadzic do wypadku szczegolnie w Monako lub w Singapurze. lepiej by bylo jakby w 2009 byly koce grzewcze i mam nadzieje ze do takiego wniosku FiA dojdzie
duszek998
30.03.2008 07:12
i co to daje że pomalują? cieplejsze będę jakaś paranoja. Lepiej założyć pełne kołpaki :P a Michelin nie miał problemów z rozgrzewaniem slików?
cinek
30.03.2008 06:56
pewnie zrobia tak jak w CCWS, pomaluja caly bok opony.
rafaello85
30.03.2008 06:46
owca---> mogliby zmienić kolor felg np twardzsza mieszanka miała by dalej felgę srebrną, a bardziej miękka powiedzmy czerwoną:) Nie byłoby problemyu z odróżnieniem Co do rozgrzewania opon, to myslę, że najprościej by było zostawić koce grzewcze...
jędruś
30.03.2008 06:15
Z pewnością do tego czasu , przez wprowadzenie tych nowych czterech mieszanek pozbędą się tego problemu. Jeśli zaś nie , to z pewnością nie wprowadzą zakazu stosowania tych kocy grzewczych .
duszek998
30.03.2008 06:11
Michaelin wróć ;) a jak będzie deszcz to co ogrzeje opony? mechanicy będą na nie dmuchać żeby je rozgrzać?
patgaw
30.03.2008 06:07
Maraz, ale w f1 bez kocy beda problemy... i ciekawe co im w tych kocach przeszkadza ....
deeze
30.03.2008 06:03
Z pewnością coś wymyślą ;)
buran
30.03.2008 05:57
pewnie pomaluja bok opony tak jak probowali to na samym poczatku
owca
30.03.2008 05:55
a mnie zastanawia jak będzie można odróżnić 'miękkie' slicky od 'twardych'. slicky nie mają przecież rowków które można pomalować, a patent z czerwoną kropeczką na boku opony sie nie sprawdził. tymczasem przepis nakazujący wykorzystanie obydwu typów mieszanki w 2009 roku nadal bedzie aktualny. więc jak je odróżnimy?
buran
30.03.2008 05:50
ja jednak mysle, ze z kocami lepiej, bezpieczniej i szybciej
Maraz
30.03.2008 05:32
Wyobraź sobie, że w innych seriach nie ma koców i jakoś nie ma z tego powodu problemów. GP2, IRL, nieistniejący już Champ Car - można jeszcze długo wymieniać...
kamiss
30.03.2008 05:23
Po kiego wala zakazali kocow? To co, teraz bedzie sie trzymalo opony na srodku pitlane zeby sloneczko je nagrzalo? :/