Theissen: Ryzykowne podejście do projektu opłaciło się

Wywiad przeprowadzony z szefem BMW Motorsport po pierwszych dwóch wyścigach
01.04.0811:36
BMW Sauber
3472wyświetlenia

Już w ten weekend zespół BMW Sauber F1 będzie startował w Grand Prix Bahrajnu. Przed trzecim wyścigiem tego sezonu szef BMW Motorsport - Mario Theissen mówi o sytuacji po pierwszych dwóch rundach i celach zespołu.

Jak ocenia pan sytuację po pierwszych dwóch wyścigach sezonu?
Naturalnie jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak zaczął się dla nas sezon. Dwa drugie miejsca Nicka i Roberta w Melbourne i Sepang, Robert w pierwszym rzędzie na starcie w Australii, najszybsze okrążenie Nicka w Malezji, 11 punktów w jednym wyścigu i 19 w klasyfikacji - to niesamowite osiągnięcie i dobra podstawa na nadchodzące wyścigi. Pokazuje to, że czyniliśmy stopniowe postępy od pierwszego wyjazdu na tor w połowie stycznia. Nagrodą były dla mnie nie tylko wyniki, ale przede wszystkim osiągi i tempo, jakie osiągnęliśmy w obu wyścigach.

BMW Sauber F1.08 nie spełniało w trakcie pierwszych testów oczekiwań. Jak inżynierowie sobie z tym poradzili?
To była pierwsza prawdziwa próba dla naszego młodego jeszcze zespołu. Od pierwszego wyjazdu w Walencji nie daliśmy się w żadnym momencie wybić z rytmu, systematycznie kontynuując zaplanowaną ścieżkę. Otrzymane dane porównane zostały z odczuciami kierowców, problemy zostały przeanalizowane, zastosowano też cały zestaw wskaźników - z sukcesem. W trakcie tygodni po prezentacji F1.08 nie tylko poprawiliśmy prędkość samochodu, ale również mnóstwo się w tym czasie nauczyliśmy. Patrząc z perspektywy czasu były to wyjątkowo produktywne i motywujące tygodnie. Willy Rampf i cały zespół zasługują na olbrzymi komplement za to, że ani razu nie utracili naszych celów, nawet pod ogromną presją.

Wspomniał pan o zestawie wskaźników. Jakich dokładnie dokonano w samochodzie modyfikacji?
Podczas pierwszych testów szybko okazało się, że F1.08 jest o wiele bardziej skomplikowanym samochodem, niż poprzednik. To nie była kwestia złej pracy poszczególnych komponentów. Kluczowe okazało się to, że podczas pierwszych testów niektóre elementy nie współgrały idealnie ze sobą. Naprawialiśmy to krok po kroku. To była kwestia dopracowania ustawień całego zestawu, co udało nam się dzięki tuzinom małych poprawek. Jeśli chodzi o aerodynamikę przodu, to zoptymalizowaliśmy współpracę przedniego skrzydła, deflektorów i podłogi, a pod względem mechanicznym poprawiliśmy przykładowo trochę przednie zawieszenie. To wszystko zmiany, których nie widać, ale zdecydowanie poprawiają one osiągi. Do tego oczywiście z każdym testem byliśmy w stanie zebrać nowe dane, które teraz pozwalają nam znaleźć odpowiednie ustawienia na różne warunki.

Czy podwyższacie w takim razie swoją poprzeczkę na ten sezon?
Nie ma takiej potrzeby. Naszym celem jest zmniejszyć stratę do czołówki i wygrać nasz pierwszy wyścig. To dość ambitny cel i będziemy się go trzymać. W pierwszych dwóch wyścigach udało nam się rozszerzyć tę dwustronną walkę. Byliśmy szybsi od jednego z dwóch czołowych zespołów przy obu okazjach. Ale nie można wyciągać przedwczesnych wniosków. Wciąż nie jesteśmy na równi z Ferrari i McLaren-Mercedesem. Ostatnie wyniki są jednak dla wszystkich ogromną zachętą. Przekaz jest jasny: możemy to zrobić.

Jak duży potencjał pozostaje jeszcze w BMW Sauber F1.08?
Mamy wciąż kilka miejsc do poprawek i z pewnością nie wykorzystaliśmy całego potencjału. Kolejny duży krok planujemy na pierwsze europejskie Grand Prix w Barcelonie. Jedno jest dla nas jasne: ryzykowny posunięcie z projektem samochodu w zimie opłaciło się. Teraz wszystko w naszych rękach, żebyśmy systematycznie kontynuowali obraną przez nas ścieżkę.

Jak ocenia pan występy obu kierowców?
Obaj osiągnęli to, czego się po nich spodziewaliśmy. Nie tylko podczas ostatnich dwóch wyścigów, ale również wcześniej, w czasie ważnych zimowych testów. Obaj mają to coś, czego potrzeba do wygrania naszego pierwszego wyścigu. Wiedzą też, że potrzeba do tego więcej, niż tylko kilku szybkich okrążeń. Kierowcy są liderami w zespole i mają ogromny wpływ na nastroje i bezustanny rozwój samochodu. Obydwaj wnoszą tę świadomość do gry i jestem z dotychczasowych wyników bardzo zadowolony.

Jak poradziliście sobie ze standardową elektroniką w pierwszych dwóch wyścigach sezonu?
Była czasem czkawka, ale to z powodu tego, że aplikacje nie były jeszcze idealne i nie były powiązane z podstawowym oprogramowaniem. Nie było żadnych awarii, które mogłyby grozić nieukończeniem wyścigu lub wpływać na bezpieczeństwo kierowcy.

Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

14
jędruś
01.04.2008 01:18
BMW z pewnością ma jeszcze wiele potencjału . Ferrari F2008 i Mclaren MP4-23 nie są tak rewolucyjne jak BMW Sauber F1.08 . Uważam , że BMW jeśli przygotuje naprawdę dobry pakiet to może być już tylko minimalne różnice za Mclarenem . Nic nie zostało jeszcze przekreślone .
ToshibaUser
01.04.2008 11:50
"Kolejny duży krok (...) w Barcelonie." - nie zapominajmy jednak , że McLaren też przygotowuje zupełnie nowy pakiet na Barcelonę . Ferrari pokaże nowy pakiet już w Bahrajnie . Tak więc nowy pakiet aero może być dużym krokiem , ale może to nie wystarczyć do dogonienia McLarena , czy Ferrari . A o co chodzi z " tym odnośnikiem " ? U mnie wszystko normalnie działa ... Update :) Już widzę :) Ja przez RSS więc na początku tego nie dostrzegłem :) he he he he he Dobre he he :)
LowR
01.04.2008 11:24
fajny żacik z zablokowaniem strony:) w pierwszym momencie chciałem przetrzeć oczy :)
Teliss
01.04.2008 11:17
E... znowu ta sama gadana o potencjale F1.08 - a co do komunikatu to po zobaczeniu tego pierwsze co to zacząłem szukać odnośnika na stronę :D
dalt
01.04.2008 11:14
@up niech zgadne wyczytales na onecie.. xD ;p
duszek998
01.04.2008 11:01
teraz ja coś napisze i to nie będzie żart primaaprilisowy menadżer Kubicy jest w fazie końcowej rozmów z Ferrari ! Polak w stajni z Maranello ma zarabiać 15mln euro a Alonso m a go zastąpić w BMW są też inni kandydaci ja Francuz czyVettel
jaszczur
01.04.2008 10:41
a widzielieliscie zarcik na www.f1.v10.pl? Kubica w Ferarri ? :D :D :D
melex
01.04.2008 10:16
Używacie nieodpowiednich przeglądarek, chłopaki... A rzeczony komunikat - prima sort! Gratuluję.
Piter
01.04.2008 10:14
prima żarcik:D zrobiłem się:D
OttoPilotto
01.04.2008 10:01
tez to kupilem, psia kosc, cwaniaki! ;>
khey
01.04.2008 09:59
ok dałem się zrobić jak dziecko :D na swoje usprawiedliwienie mam to że dopiero wstałem, swoją drogą dobry ten joke.
kemot
01.04.2008 09:51
Dzisiaj 1 Kwietnia xD
leon
01.04.2008 09:51
(prima aprilis)
khey
01.04.2008 09:47
Co to za komunikat jak wchodzi się na waszą stronę? FOM chcę wam zablokować tą stronę? Maraz?