Ujawniono KERS opracowany przez Hondę na sezon 2009
Rysunek japońskiego projektu pokazuje, że był on bardzo zaawansowany
26.11.1012:05
4070wyświetlenia
Podczas wystawy samochodów elektrycznych EVS 25, która odbyła się w tym miesiącu w Szanghaju inżynierowie Hondy uchylili rąbka tajemnicy na temat rozwoju zaawansowanego wysokowydajnego silnika elektrycznego, zaprojektowanego jako część systemu odzyskiwania energii kinetycznej KERS. System ten był przeznaczony do bolidu Formuły 1 Hondy na sezon 2009.
Imponujący projekt pokazuje, ile pieniędzy zainwestował japoński producent samochodów przed wycofaniem się z F1. Chociaż próbowano również alternatywnych rozwiązań z wykorzystaniem koła zamachowego, to jednak główny nacisk nałożono na system wykorzystujący baterie, które umieszczono w nosie bolidu.
Zespół uznał, że umieszczenie ich właśnie tam może pozwolić na zachowanie dotychczasowego upakowania komponentów w bocznych sekcjach bolidu. Ponadto baterie ulokowane nisko z przodu były dobrym rozwiązaniem dla poprawy rozłożenia masy auta. Przedstawiony projekt jest tak zaawansowany, że zawiera nawet chłodnicę wodną wewnątrz obudowy nosa, mającą schładzać akumulatory. Moc pochodząca z baterii była zwracana do napędu poprzez chłodzony olejem silnik elektryczny, umieszczony w lewej sekcji bocznej bolidu.
Testy pojazdu rozpoczęły się w kwietniu 2008 roku najpierw na prostym odcinku, a miesiąc później już na torze Silverstone. Dodatkowe jazdy przeprowadzono we wrześniu przy pełnym naładowaniu baterii. Wykazały one, iż system może poprawić czas okrążenia od 2 do 3 dziesiątych sekundy, w zależności od konfiguracji toru.
&,news/analiza_tech/kers_honda_2009.jpg,Konfiguracja systemu KERS Hondy,
Ostateczny projekt osiągał 7,8kW (10,46 KM) mocy na kilogram, co było bliskie celu Hondy, która chciała 8 kilowatów na kilogram. Najwyższa wydajność jednostki napędowej wynosiła 99%, natomiast szczytowa wydajność generatora podczas ładowania to 93%. Silnik ważył 6,9 kilograma.
Źródło: f1technical.net
KOMENTARZE