Ujawniono KERS opracowany przez Hondę na sezon 2009

Rysunek japońskiego projektu pokazuje, że był on bardzo zaawansowany
26.11.1012:05
Grzegorz Filiks
4070wyświetlenia

Podczas wystawy samochodów elektrycznych EVS 25, która odbyła się w tym miesiącu w Szanghaju inżynierowie Hondy uchylili rąbka tajemnicy na temat rozwoju zaawansowanego wysokowydajnego silnika elektrycznego, zaprojektowanego jako część systemu odzyskiwania energii kinetycznej KERS. System ten był przeznaczony do bolidu Formuły 1 Hondy na sezon 2009.

Imponujący projekt pokazuje, ile pieniędzy zainwestował japoński producent samochodów przed wycofaniem się z F1. Chociaż próbowano również alternatywnych rozwiązań z wykorzystaniem koła zamachowego, to jednak główny nacisk nałożono na system wykorzystujący baterie, które umieszczono w nosie bolidu.

Zespół uznał, że umieszczenie ich właśnie tam może pozwolić na zachowanie dotychczasowego upakowania komponentów w bocznych sekcjach bolidu. Ponadto baterie ulokowane nisko z przodu były dobrym rozwiązaniem dla poprawy rozłożenia masy auta. Przedstawiony projekt jest tak zaawansowany, że zawiera nawet chłodnicę wodną wewnątrz obudowy nosa, mającą schładzać akumulatory. Moc pochodząca z baterii była zwracana do napędu poprzez chłodzony olejem silnik elektryczny, umieszczony w lewej sekcji bocznej bolidu.

Testy pojazdu rozpoczęły się w kwietniu 2008 roku najpierw na prostym odcinku, a miesiąc później już na torze Silverstone. Dodatkowe jazdy przeprowadzono we wrześniu przy pełnym naładowaniu baterii. Wykazały one, iż system może poprawić czas okrążenia od 2 do 3 dziesiątych sekundy, w zależności od konfiguracji toru.

&,news/analiza_tech/kers_honda_2009.jpg,Konfiguracja systemu KERS Hondy,

Ostateczny projekt osiągał 7,8kW (10,46 KM) mocy na kilogram, co było bliskie celu Hondy, która chciała 8 kilowatów na kilogram. Najwyższa wydajność jednostki napędowej wynosiła 99%, natomiast szczytowa wydajność generatora podczas ładowania to 93%. Silnik ważył 6,9 kilograma.

Źródło: f1technical.net

KOMENTARZE

12
NEO86
12.12.2010 09:48
Gratulacje dla Hondy za opracowanie tak dobrego systemu KERS tylko szkoda że nie zdążyli pojeździć z tym systemem w F1
im9ulse
26.11.2010 06:13
RA109 najlepszy bolid, który nie powstał...szkoda, mimo słabego agregatu, ta konstrukcja mogła być tak silna jak tegoroczny RB. Japońce wtopiły.
SirKamil
26.11.2010 04:58
Wstrzymam się z zachwytami. Ostatecznie nikt do tej pory nie zdecydował się na takie umieszczenie ESS. Obawiam się, że rodzi to zbyt duże kompromisy w aerodynamice podwozia... sam silnik ma takie same parametry jak inne jednostki tego typu Zytek i Magneti Marelli.
Kamikadze2000
26.11.2010 01:40
Kurcze, najpierw Honda odeszła, zostawiając Brawnowi bolid-marzenie, później Toyota odeszła i nie wykorzystała TF110, mogącym nawet walczyć o tytuł. Cóż, chyba Azjaci tak mają.... ;)
cobra81
26.11.2010 01:34
"albo wykorzysta tę technologię w zapowiadanym od jakiegoś czasu następcy NSX'a" Honda niech się z dala trzyma od hybrydowych rozwiązań w następcy NSX'a. Już zniszczyli legendę CRX'a. ;)
Rebel
26.11.2010 01:05
Więc czekamy na news o Super Aguri lub Jordanie, choć wątpię że oba te teamy będą dysponować taką technologią... Nie widzę nic złego w, jak to określiłeś ''stępkaniu'' na temat Hondy. Wolę widzieć na torze bolidy Hondy lub innego dużego koncernu samochodowego niż bolidy ''poskładane w szopie''(HRT, Virgin,STR)
SoBcZaK
26.11.2010 12:46
olobidy i juz zaczyna sie stępkanie, że szkoda, że hondy nie ma w F1... jakby sie pokazał news o Super Aguri czy Jordanie to to samo by było...
Aros
26.11.2010 12:06
No silniki Hondy to nic specjalnego było, ale chyba mieli jakąś zgodę dostać od FIA na wyrównanie osiągów. Może pakiet bolid+silnik Hondy działałby lepiej lepiej od szybko dokładanego Merca ale to takie gdybanie ;)
Rebel
26.11.2010 11:40
Szkoda że Hondy niema w F1, może wróci jako dostawca systemu KERS, albo wykorzysta tę technologię w zapowiadanym od jakiegoś czasu następcy NSX'a.
Mexi
26.11.2010 11:34
Przecież But+Bat mówili, że silnik Hondy w porównaniu z Merolem był tandetny... Inna sprawa, że Honda wycofała się w najgorszym momencie :)
Diesel92
26.11.2010 11:33
Gratulacje dla Hondy! Opracowali genialny system KERS i zbudowali bolid, który wygrał mimo, że nie posiadał tego systemu. Aż strach pomyśleć, co by było, jakby połączyć BGP01 z KERSem! o_O
Aros
26.11.2010 11:31
No i po co Honda sprzedawała zespół? Mogli poczekać jeszcze ten jeden rok. Bolid mieliby prawdopodobnie lepszy od wersji Brawn GP, gdyż samochód miałby silnik Hondy, który to najlepiej pracowałby z całością (a motor Merca zakładany był na szybko), fundusze na intensywny rozwój by się znalazły a jaka byłaby to reklama dla koncernu! A potem mogliby sprzedać zespół za grube $$$ ;) Aha i ten KERS mógłby być wtedy wielkim atutem auta.