Brawn: Korzyści z przedniego wydechu będą duże

"To ważny obszar - może ważniejszy od dyfuzora w kwestii osiągów"
16.03.1117:31
Grzegorz Filiks
3523wyświetlenia

Zdaniem szefa zespołu Mercedes GP - Rossa Brawna zastosowanie w tym roku przedniego wydechu będzie miało może nawet większy wpływ na przebieg mistrzostw, niż podwójny dyfuzor dwa sezony temu.

Pomysłodawcą prawdopodobnie najbardziej innowacyjnego rozwiązania przed rozpoczęciem nadchodzących mistrzostw jest ekipa Lotus Renault GP, która zaprezentowała końcówki wydechu wychodzące w ich nowym bolidzie przy dolnej części krawędzi sekcji bocznych.

Niektóre stajnie już ponoć próbowały zastosowania podobnej konstrukcji podczas ostatnich zimowych testów. Podobny ruch wykonał zespół Brawn GP (obecnie Mercedes GP) przed startem sezonu 2009, z tym że wówczas nowinką był podwójny dyfuzor - klucz do poważnego zwiększenia konkurencyjności auta, skopiowany w późniejszej części tamtego sezonu niemal przez wszystkich rywali. Teraz Brawn uważa, że korzyści płynące z innowacyjnego przedniego wydechu mogą być nawet większe, niż z podwójnego dyfuzora.

To ważny obszar - może ważniejszy od dyfuzora w kwestii osiągów, tak więc oczywiście wszystkie ekipy pracują już ze swoimi dostawcami silników, by jak najefektywniej wykorzystać energię płynącą z wydechu, ponieważ to nowa interesująca strefa rozwoju - powiedział. Charakterystyką F1 jest poszerzanie granic i znajdowanie nowych rozwiązań. W przyszłości możemy odkryć coś, czego nie będziemy chcieli mieć w tym sporcie i wtedy zmienimy przepisy, by kontrolować sytuację. W 2013 roku zostanie tylko jedna rura wydechowa i wejdą silniki z turbodoładowaniem - wszystko zmieni się po raz kolejny, w ten sposób przyjdzie mnóstwo różnic - jednak to fascynujący obszar i wszystko jest zgodne z duchem F1.

Bądź co bądź w przeciwieństwie do podwójnego dyfuzora, budowa wydechu nie posiada tzw. 'szarych stref' ograniczających fantazję konstruktorów i Brawn twierdzi, że wersja tego elementu przedstawiona przez Renault wcale nie jest kontrowersyjna: Moim zdaniem naturą tego sportu jest to, iż inżynierowie zawsze starają się jak najefektywniej dla siebie zinterpretować przepisy. W F1 niezwykle rzadko dochodzi do oszustw i tym, co robią wszyscy inżynierowie oraz tym, czego oczekuję od moich pracowników jest poszerzanie granic. Naturalnie podwójny dyfuzor był jednym z przykładów takiego procederu.

Co do wydechów, to nie wydaje mi się, by poszerzały one granice w znaczący sposób - moim zdaniem to sprytne rozwiązanie, ale raczej nie wykorzystuje luk w przepisach, więc nie widzę w nim żadnych nadmiernych kontrowersji. W zeszłym tygodniu dokonano uściślenia listy dostępnych materiałów (z których można zbudować wydech) i jednej czy dwóch innych rzeczy, ale nie są one tak bardzo kontrowersyjne.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

22
SirKamil
17.03.2011 05:19
"Jak można było takie absurdy wymyślić z strefą 600 metrową i zakrętem pomiarowym." To nie są żadne absurdy, tylko dość sensownie dobrane do sytuacji przepisy... Mylicie pojęcie- to nie kreowanie nowych przepisów a zmiana. Nie ma żadnej opcji na zmianę przepisów... odsyłam do pytania- a może zbanują wydech z tyłu? Dlaczego nie? Jeśli 600 metrowa strefa [ i inne pierdoły...] bblablabla
MaxKapsel
17.03.2011 12:47
"Przedni wydech" nie zostanie zbanowany? Obawiam się, że w pewnym sensie już został "zbanowany ": "W 2013 roku zostanie tylko jedna rura wydechowa(...)" - jeśli Brawn (albo panowie z Autosportu) czegoś tu nie namotali, to oznacza, że rozwiązanie a la R31 od 2013 będzie zabronione. Teoretycznie oczywiście można próbować kombinować z jedną rurą z przodu (choć dość trudno mi to sobie wyobrazić tak, żeby miało sens tj. stwarzało jakieś korzyści, no ale nie jestem Neweyem więc nie wykluczam;)), ale to już będzie zupełnie inna "sztuczka"...
jpslotus72
17.03.2011 10:22
@SirKamil Do wydechu nic - ale do średniej IQ we władzach FIA sporo. Chodzi mi o to, że można się po nich spodziewać wszelkich absurdów - do idiotycznych decyzji nie potrzebują specjalnych "przesłanek". Jeśli jeszcze dodać do tego "pomysłowość" Berniego, to trudno już być czegoś w F1 naprawdę pewnym. Ale oczywiście mam nadzieję, że przynajmniej jeśli chodzi o przedni wydech, w FIA zwyciężą te śladowe ilości zdrowego rozsądku. Ironizuję, rzecz jasna, ale trudno zachować wyważony ton, kiedy czyta się o nowych pomysłach FIA - 600 metrów i zakręt pomiarowy to tylko przykład.
dancom
17.03.2011 09:01
Nick na mistrza, przebita u bookmacherów 35x! Lepsya niż lokata w getinbanku
adnowseb
16.03.2011 10:50
Jak można było takie absurdy wymyślić z strefą 600 metrową i zakrętem pomiarowym. To @jpslotus72 Ci wytłumaczył że również dobrze mogą wymyślić kolejny przepis zakazujący takiego rozwiązania z wydechem.
SirKamil
16.03.2011 09:30
co ma do tego 600 metrowa strefa i zakręt pomiarowy....?
phildoon
16.03.2011 08:27
Jedno jest pewne, Renault nie odsłoniło jeszcze swoich wszystkich kart, ponoć mogą mieć jeszcze w rękawie jakiegoś "asa", sami żeśmy z resztą o tym słyszeli, czytali. Ciekawe tylko o co takiego może się rozchodzić. Testy testami, wielokrotnie było to powtarzane, wstępnie jest strata min. 0.5 sekundy ale dopiero raczej w Malezji poznamy prawdziwą formę zespołów, w Australii jak co roku spore zamieszanie a i tor dosyć specyficzny, mimo to ucieszyłbym się widząc Nicka w drugim rzędzie, o pierwszym i pole position nie wspominając.
Lolkoski
16.03.2011 08:07
Będę się bardzo cieszył jeśli to jak mówi Brawn korzyści będą duże, bo pomysł jest innowacyjny i co ważniejsze dowodzi, że inżynierowie z Enstone są nie tylko dobrzy w kopiowaniu jak to wcześniej zdarzało się usłyszeć
rentonB
16.03.2011 07:47
Zacznijmy od podstawowej rzeczy, Renault ma strate i to SPORA do RBR i Ferrari conajmniej 0.5 sekundy. Po drugie jak na samym wydechu mozna zyskac dwie sekundy sugerujac sie komentarzem #5
jpslotus72
16.03.2011 07:01
Ja bym tam specjalnie nie liczył na logikę w orzeczeniach FIA - pamiętając o "600-metrowej strefie" i "zakręcie pomiarowym" w odniesieniu do ruchomego skrzydła, można się spodziewać wszystkiego (najgorszego)... Ktoś tam wstanie lewą nogą, weźmie wdech i... wywali wydech. Brawn powiada: "wszystko jest zgodne z duchem F1" - i to może właśnie podrażnić ambicję włodarzy FIA, bo od dłuższego czasu mam wrażenie, że uwzięli się oni, żeby z F1 wyrzucić jej właściwego ducha...
SirKamil
16.03.2011 06:14
Ku temu muszą być choć najmniejsze przesłanki ale nie ma ich a przedni wydech nic nie wypacza. Przecież dotychczas nikt nawet nie jękną, że to nielegalne więc w czym problem? Z technicznego punktu widzenia nie ma znaczenia gdzie wyjdzie wydech, to kwestia kierunku kolektora- regulamin nigdy tego nie określał. To, że wydech jest na tyle pojazdu wydaje nam się naturalne. WYDAJE NAM SIĘ na zasadzie przyzwyczajenia. Dlaczego nie miałby być z przodu? A może grono panów ekspertów zmieni regulamin i zbanują wydech z tyłu? [To pytanie retoryczne na pobudzenie myślenia- nie oczekuje na nie odpowiedzi, żeby była jasność]
Huckleberry
16.03.2011 06:08
Co to znaczy, że "nie zostanie zbanowany bo nie narusza regulaminu"? Jeśli szanowne grono ekspertów uzna, że ten wynalazek wypacza rywalizację to regulamin się zmieni.
phildoon
16.03.2011 06:01
Więc tym bardziej brawa dla tych wszystkich mądrych głów pod batutą Allisona. Wymyślić innowacje która nie narusza regulaminu, naprawdę godne podziwu, podjęli ryzyko i to niemałe, mam nadzieję, zostanie im to odpowiednio wynagrodzone :)
SirKamil
16.03.2011 05:43
Wiem, że to wymysł AS, nie Wasz. "Swoją drogą ciekawe jaka przyszłość czeka ten wynalazek, czy jeżeli będzie dobrze działał zostanie "zbanowany" Nie zostanie zbanowany bo w najmniejszym stopniu nie narusza regulaminu...w najmniejszym i to jest w tym piękne- trzeba było po prostu zacisnąć zęby i odważnie zdecydować się żeby to zrobić, nie wyszukiwać luk w wykładni regulaminów.
grzegorzfiliks
16.03.2011 05:34
SirKamil - do tego, że inni to już próbowali dopisałem 'ponoć'
phildoon
16.03.2011 05:25
Swego czasu Mikołaj Sokół wyraził się o Heidfeldzie jako o "potencjalnym mistrzu w stylu Buttona" i ja nie mam ku temu nic przeciwko, innowacyjna rzecz w bolidzie jest, dobrze dbający o opony i jeżdżący "delikatnie" kierowca jest więc pierwsze dwa warunki spełnione.Jeżeli przedni wydech również zagwarantuje taką przewagę jaką dał podwójny dyfuzor to nie będzie się o co obrazić. Swoją drogą ciekawe jaka przyszłość czeka ten wynalazek, czy jeżeli będzie dobrze działał zostanie "zbanowany" czy też w 2012 każda ekipa będzie mogła pokusić się o takie "cuś" w swoim aucie.
SirKamil
16.03.2011 05:18
"Mało prawdopodobne, żeby inne ekipy na to nie wpadły wczesniej." Wpaść można na cokolwiek- nawet na to, żeby spaliny wypadały z wentyli kół- liczy się wykonanie, praktyka i fakty- REALIZACJA pomysłu i operacjonalizacji koncepcji. A wykonanie, praktyka i fakty jasno wskazują kto ma przedni wydech a kto nie. Ma Renault, nie ma cała reszta. "jak odkryją karty" Póki co tak odkryli fakty, że nawet Virgin nabił więcej kilometrów na testach niż oni. Oni co najwyżej chcieliby mieć co odkryć ale póki co to nie mają czego przykrywać.
Huckleberry
16.03.2011 05:12
Mało prawdopodobne, żeby inne ekipy na to nie wpadły wczesniej. NIe ma się co podniecać bo zaraz się okaże, że dziwna i sekundęgorsza konstrukcja McLarena jest specjalnie dostosowana do przedniego wydechu i jak odkryją karty i dopracują swój wydech będą sekundęlepsi ;)
mago
16.03.2011 05:06
hehe 8) jakże epicki i bogaty w epitety jest twój komentarz @SirKamil ja jeszcze dodam, że wcześniej Ross Brown mówił, że wydech Renault wcale nie będzie taki doskonały. Jeśli wszystko w LRGP pójdzie tak jak oni tego chcą, to... szkoda, że Kubka nie ma... :/ innowacyjna rzecz(jeśli oczywiście daje korzyści) w F1 jest tylko innowacyjna przez parę miesięcy, bo potem wszyscy ją mają.
SirKamil
16.03.2011 04:47
"Niektóre stajnie już próbowały zastosowania podobnej konstrukcji podczas ostatnich zimowych testów." Wierutna bzdura, nic takiego nie próbowały. Wszystkie dotychczasowe doniesienie nt. to tylko i wyłącznie chciejstwo narodowych pism angielskich i brytyjskich. juz już wspaniały maklarenik miał mieć... już już cudowny mercedesik też. Nic z tego!
akkim
16.03.2011 04:44
Będziemy mieć za chwilę pewne porównanie, na ile, czy w ogóle coś ten wydech daje.
rentonB
16.03.2011 04:37
Ciekawe jak to jest naprawde z tym wydechem, czy opcja RB daje wiecej od Renault. Na szczescie Renault wrazie niewypalu FEE powinno bez problemu szybciutko skopiowac wydech RBR