Button zadowolony z nowych regulaminów technicznych dot. aerodynamiki

Kierowca McLarena wyjaśnia, co w praktyce oznaczają dla ekip wprowadzone zmiany
13.03.1212:50
Konrad Házi
3410wyświetlenia

Według kierowcy McLarena - Jensona Buttona zakaz stosowania dmuchanych dyfuzorów w sezonie 2012 sprawił, że osiągi na torze będą jeszcze bardziej zależne od osiągnięć w tunelu aerodynamicznym.

Przypomnijmy, że począwszy od tego roku wprowadzone zostały nowe regulacje techniczne, które zmuszają do umieszczenia końcówek wydechu w określonym miejscu w bolidzie. To zaś sprawia, że zespoły które wykorzystywały spaliny do uzyskania większego docisku w poprzednim sezonie, z pewnością będą musiały zmagać się z jego częściową utratą w tylnej części bolidu. Button sądzi jednakże, iż pozytywnym skutkiem ubocznym nowych regulacji jest fakt, że pozyskiwanie dodatkowego docisku owiane będzie mniejszą tajemnicą.

Wszystko jest zdecydowanie bardziej jasne niż w zeszłym roku, jeśli chodzi o szukanie docisku. Gdy zauważysz coś w tunelu aerodynamicznym umieszczasz to w bolidzie i staje się on szybszy. Mając dmuchany dyfuzor można było w tunelu próbować wielu rzeczy. Wydawało się, że da ci to sekundę na okrążeniu, a potem okazywało się, że samochód jest wolniejszy. Ciężko pracować z tym. Teraz natomiast jeśli coś dobrze sprawuje się w tunelu, jest duża szansa, że zadziała na torze. Docisku jest mniej, jednak wrażenia wciąż są dobre. - powiedział Button przed weekendem w Melbourne.

Brytyjczyk przyznał także, że czuje się zdecydowanie bardziej pewny siebie niż dwanaście miesięcy temu, gdy przed rozpoczęciem zeszłego sezonu McLaren walczył z różnego rodzaju problemami podczas przygotowań do sezonu, co spowodowało też ograniczenia w testach. Nowa konstrukcja zespołu - MP4-27 okazuje się jak dotychczas nie tylko niezawodna, jednak również dość konkurencyjna w perspektywie nadchodzącego sezonu.

Jestem zdecydowanie bardziej zadowolony ze wszystkiego. - przyznał Button, który nie miał jednak okazji przetestować ostatecznej specyfikacji bolidu na dłuższym przejeździe ze względu na usterkę podczas ostatniego dnia testów. W zeszłym roku kręciliśmy się w kółko zachodząc sobie w głowę, co zrobiliśmy nie tak. Mieliśmy wtedy problem z pękającym wydechem, a do tego po prostu nie byliśmy szybcy, co staraliśmy się ukryć tłumacząc to problemami z wydechem. To była trudna zima, a gdy pojawiają się problemy z niezawodnością, nie da się normalnie testować.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

34
adnowseb
14.03.2012 11:31
@IceMan11 Dam Ci korepetycje :)) -zart
IceMan11
14.03.2012 11:17
@katinka No chyba, że tak. Ja uczyłem się niemca od 4-tej klasy podstawówki to końca technikum i kompletnie nic nie umiem!!! 9 lat jak krew w piach :/
katinka
14.03.2012 10:58
@IceMan11, ale chodzi o to, ze ja uczylam sie niemieckiego, tam gdzie mieszkam jest chyba bardziej przydatny. Planuje sie nawet zapisac na angielski dla poczatkujacych, ale na razie na tym filmiku z pytaniami, to moge co najwyzej podziwiac Lewisa i jego usmiech ;)
IceMan11
14.03.2012 09:52
@katinka Na poziomie podstawowym na pewno bez problemu zrozumiesz pytania i odpowiedzi. Zdaję sobie sprawę, że brytyjski akcent nie jest łatwy (nie cierpię go), ale jak już pisałem. Pytania i odpowiedzi są proste.
katinka
14.03.2012 06:55
JPSLotus, fajna ta Twoja relacja z BBC, tylko bardzo szkoda, ze taka krotka :) I dzieki za te pytania do Lewisa, ktos, kto przetlumaczy by sie chyba przydal ;) Pozdrawiam
jpslotus72
13.03.2012 09:51
OT: Na satelitarnym streamie BBC ruszył przed-weekendowy program... W tej chwili Humphrey przekazuje Lewisowi pytania od internautów i SMS-owiczów (może ukaże się tutaj tłumaczenie - Autosport powinien opublikować). Rozbawiło mnie, kiedy Lewis powiedział, że tym razem zwrócił zespołowi szczególną uwagę, żeby lusterka w MP4-27 były właściwie umieszczone i solidnie przymocowane. :) Rozmowa odbyła się zapewne w siedzibie McLarena, bo w tle stoją (w czerwono-bialych malowaniach Marlboro) bolidy Senny i Prosta... PS Teraz Murray Walker wspomina Jochena Rindta i jego Lotusa - coś dla mnie... :) PS 2 W tym momencie Humphrey i Jordan (fajnie, że został w BBC) witają Alguersuariego w "rodzinie"... Teraz przechodzą do konkretów - Jaime odpowiada Jordanowi na pytanie o opony - i już widać, jak to dobrze jest mieć w komentatorskiej ekipie faceta, która zna sprawy z perspektywy kokpitu... Na marginesie - szkoda, że Robert chociaż przez jakiś czas nie pokomentuje... Program wstępny BBC leci na okrągło (jako "pętla") - może jest gdzieś w necie (ja mam to z satelity, więc nie szukałem). No - naprawdę JUŻ SIĘ ZACZYNA. EDIT - wspomniane pytanka do Lewisa (widzę, że materiał jest już sprzed kilku dni): http://www.youtube.com/watch?v=Dx9JowQZrfw
katinka
13.03.2012 09:20
@marla, ok, przeciez wiem, ze nie zyczysz Lewisowi zle, tak jak ja Jensowi tez nie :) To prawda, ze troche boje sie tej degradacj opon, kilku kierowcow po testach juz sie skarzylo i chyba przy bardziej goracych wyscigach beda sie szybciej zuzywaly. Ale pomimo tego mysle, ze to bedzie udany sezon dla calego zespolu McLaren i tego nam zycze oraz wszystkim kibicom tego wspanialego teamu ;) Pozdrawiam @Kamikadze2000, oj to prawda, wiara i nadzieja umieraja ostatnie, a razem z nimi chyba tez glupota :) A co do Lewisa, to wiesz, Ty naprawde masz duzo racji, nie wiedzialam, ze kiedys to powiem :P Peter Windsor swego czasu tak samo powiedzal, ze Hamilton, bez swojego stylu jazdy i tej agresji na torze nie bylby tym samym Hamiltonem, ze bylby po prostu duzo wolniejszy. Kiedys tez byl taki fajny, przetlumaczony artykul Marka Hughesa o stylach jazdy kierowcow F1. I cecha ktora wyroznia Lewisa jest to, ze dzieki swojemu stylowi w wolnych zakretach potrafi szybko zmienic kierunek jazdy i nakierowac bolid na szczyt zakretu, aby wczesniej nacisnac gaz. Piekne to ;) Pozdrawiam
Kamikadze2000
13.03.2012 08:51
@marla - nie zmieni swojego stylu, ponieważ tedy stanie się mniej konkurencyjny. To właśnie tak gra. Potrafi doprowadzic opony, jak mało kto, do jak najlepszego stanu. Szybciej jednak je niszczy. Inaczej to gra w przypadku Buttona. Takie moje zdanie. ;)
mich909090
13.03.2012 08:39
Za to Lewis może bardzo szybko rozgrzać twarde opony.Wierze w Hamiltona.
marla
13.03.2012 08:11
@katinka Ja Hamiltonowi życzę oczywiście jak najlepiej. :) Ale patrząc realnie i wnioskując logicznie, jeżeli Hamilton nie zmienił stylu jazdy (a to raczej mało prawdopodobne ;)), to nowe opony prędzej mu utrudnią ten sezon niż ułatwią. Z drugiej strony twardsze mieszanki mają być bardziej wytrzymałe niż w tamtym roku, zatem można ugrać coś z innej strony, więc w sumie na dwoje babka wróżyła, jak to się mówi. ;) Ale ok, nie zapeszam. :)
Kamikadze2000
13.03.2012 07:20
@katinka - nie licz na to, że Hamilton nagle zacznie lepiej traktowac opony. ;) Ale wierz w to - wiara i nadzieja umierają ostatnie... ;)
katinka
13.03.2012 07:17
[quote]Właśnie, z tym Lewisem może być różnie... Zwłaszcza, że miękkie mieszanki przecież będą w tym sezonie jeszcze mniej wytrzymałe.[/quote] @marla, no prosze Cie, tylko nie zapeszaj, przeciez obie kibicujemy McLarenowi, tylko kierowcy nie ci sami :) Pomimo, ze Hamilton jezdzi agresywnie, to te problemy Lewisa z oponami sa czasem chyba troche przesadzone, bo nie w kazdym GP tak jest, chyba zalezy od mieszanki, toru, ustawien bolidu. No chyba ze wszyscy pamietaja Szanghaj 2007, gdzie LH po pieknej i szalonej jezdzie, na lysych oponach zatrzymal sie przed pit lane :P Ale teraz nie czytalam nic, aby po testach narzekal na degradacje tych nowych Pirelek, jedynie co mowil, to ze sie slizgala przednia i tylna oś, ale nie wiem, czy to akurat zalezalo od opon. Na fotkach z testow bylo widac, jak Mercedes szybko zuzywa gumy, wiec jak widac to chyba nie tylko problem Lewisa ;)
Simi
13.03.2012 06:08
Na pewno, Vettel jest szybszy od Marka, choć pamiętamy, że w 2010 Webber był w stosunku do niego konkurencyjny. Nie mówię o sytuacji w punktacji, bo sklerozy nie mam i pamiętam te awarie Sebastianka. Ale były wyścigi, na których Mark miał tempo zbliżone, albo i szybsze od Vettela. W zeszłym sezonie, Webber ewidentnie nie mógł się obudzić. Może w tym sezonie będzie inaczej. A jeśli chodzi o dominację, nie dominację - z testów wynikło, że żaden zespół nie ma większej przewagi nad resztą stawki. To może się zmienić, ale równie dobrze może tak pozostać. Więc, w takiej sytuacji, McLaren ma wielkie szanse na WTC, o czym pisał już jeden z kolegów. Świetne będzie też w takiej sytuacji to, że wreszcie zobaczymy Vettela, nie posiadającego dużej przewagi sprzętowej.
mich909090
13.03.2012 05:42
Spoko, a co do RBR to widać,że Seba jest poprostu lepszy,szybszy bardziej utalentowany, regularniejszy..........(wiele by można wymieniać)
tluczeszpiane
13.03.2012 05:42
@IceMan11..tyle Ci powiem
mich909090
13.03.2012 05:40
Panowie po co te kłótnie. Zaraz się okaże, Że McL ich wszystkich pogodzi i będzie po sprawie.
marios76
13.03.2012 05:35
@IceMan11 A niech ich Button pogodzi:) Nie miałbym nic przeciwko. Wprawdzie nie tytuł po tytule, ale z dwoma tryumfami w generalce, byłby chyba lepiej postrzeganym mistrzem niż Vettel jest teraz? Co do jednego się zgodzę... nie sądzę by dano szansę "dziadkowi" dopóki... "dzieciak" będzie miał szansę na 3 tytuł z rzędu;) Ja do naiwnych nie należę, ale coś nie grało w qualach 2011...
marla
13.03.2012 05:06
Mam nadzieję, że Jenson popłynie w tym roku na fali udanego poprzedniego. Oczywiście bycie świadkiem jak Vettel zostaje najmłodszym potrójnym mistrzem świata, też będzie nie lada gratką, ale to Buttonowi życzę wygrania sezonu. A myślę, że szanse ma ogromne. Wyrównana stawka, to najlepsza rzecz jaka może nam się trafić w tym sezonie - marzę o walce o majstra do ostatniego GP... :) @kubusiowy Właśnie, z tym Lewisem może być różnie... Zwłaszcza, że miękkie mieszanki przecież będą w tym sezonie jeszcze mniej wytrzymałe.
kubusiowy
13.03.2012 05:00
@MairJ23 ja bym nie był taki spokojny o Hamiltona, tym bardziej twierdzenie, że sobie zawsze poradzi z samochodem są lekko na wyrost, no chyba że opon i generalnie strategii w wyścigu z nimi związaną nie zaliczamy do samochodu ;p co do WTC dla McLarena też bym był mniej optymistyczny, bo niby zespół ze ścisłej czołówki i to od zawsze, a ostatni tytuł mieli chyba w poprzednim wieku, a kierowców zawsze mieli "bardzo wysokich" jak to lukmack powiedział ;)
MairJ23
13.03.2012 04:32
A ja nie chce zeby padalo - bo chce znac rozklad stawki a tak bedzie dumanie do nastepnego GP. Mysle ze Mark moze poszalec w tym sezonie i razem z Vettelem stocza walke do konca sezonou, Sam Horner mowil ze specyfikacja tegorocnego bolidu plus opony mu pasuja wiec kto wie moze weteran stanie na wysokosci zadania i wlaczy sie do walki o "zolty fotel" :) Jenson tez zle o samochodzie nie mowil wiec moze byc ciekawie - O Hamiltona sie nie martwie - ten facet sobei zawsze poradzi z samochodem i torem - jego wrogiem jest jego wlasna psychika - ktorej mam nadzieje da rade w tym roku. ...juz za chwileczke, juz za momencik.... :)
lukmack
13.03.2012 04:03
@IceMan11 no może trochę rzeczywiście się rozpędziłem :D ale to też trochę przez to że nie mogę się już doczekać Australii i też dlatego że McLaren jako jedyny w tamtym roku potrafił być blisko RBR i może napisałem trochę nielogicznie(tj.[quote="IceMan11"]Majster należeć będzie do tych, którzy go zdobędą.[/quote]) ale po prostu patrząc na przebieg testów i osiągane wyniki na długich dystansach rodzi się we mnie optymizm do co najmniej dwóch zespołów w tym McL. Mam nadzieję że każdy team dołoży ziarenko do tego widowiska i że nie raz zaskoczymy się pozytywnie i negatywnie :D @cyntia2005 a tak ogólnie to złego stwierdzenia użyłem nie w takim sensie chciałem to wyrazić ;)
marios76
13.03.2012 03:56
@IceMan11 Nie do końca się zgodzę. Fakt, Massa to już nie ten driver co w 2008 (gdyby nie wygłupy Renault i Briatore w Singapurze byłby mistrzem...) Na dzień dzisiejszy również RBR bym nie skreślał. Myślę , że Webber aż tak nie ustępuje Sebie jak w zeszłym roku, a na pewno lepiej znosi ciśnienie od Hamiltona. Mam nadzieję, na wyrównaną walkę. Oczywiście nie do końca jestem przekonany że włączy się do niej Ferrari, ale kto wie? Australia podsumuje nasze spekulacje;)
cyntia2005
13.03.2012 03:54
@lukmack Należy majster? Tak to nie działa.Panowie oby stała się rzecz kuriozalna,a mianowicie RBR po raz trzeci z rzędu zostałby mistrzem. Cieszę się jednak iż stawka 'wygląda na wyrównaną ',a walka RBR-McL będzie być może 'solą' tego sezonu. Katina się skarżyła?
IceMan11
13.03.2012 03:48
@lukmack Trochę przystopuj. Majster należeć będzie do tych, którzy go zdobędą. Pozdro :)
katinka
13.03.2012 03:47
Z tego co mowi Jenson, wyglada, ze McLaren potrafi szybko dzialac, gdy cos z bolidem nie tak. W zeszlym sezonie na testach byli slabi, a w Australii juz konkurencyjni, mam nadzieje, ze teraz nie bedzie odwrotnie. Licze na niezapomniany sezon, gdzie stawka bedzie ciasna i duzo walki na torze, niech wygra najlepszy, nawet jakby to mial byc po raz trzeci Vettel ;) Ale fajniej, gdyby Hamilton zdobyl swoje 2 mistrzostwo i zagral na nosie komu trzeba, ale jesli zrobi to Button i jeszcze razem doloza do tego mistrza konstruktorow dla Maka, to tez bede szczesliwa :) Dwa dni i Melbourne :))) Moze pogoda namiesza, a troche deszczu nie zaszkodzi, dla emocjonujacego GP, tak jak w 2010. Jesli mokry tor, licze na kierowcow McLarena i krola deszczu-Schumiego, niech pokazą klase ;)
lukmack
13.03.2012 03:45
@IceMan11 myślę że uda im się być przed RBR wierze w ten zespół i podziwiam to jak szybko potrafią nadgonić lub naprawić błędy(tak jak w tamtym roku) po prostu bardzo dobrze to wszystko zarządzane jest i reakcja na impulsy negatywne jest niesamowita i należy im się majster
IceMan11
13.03.2012 03:26
Jeżeli będą tak blisko siebie (RBR i McLaren) jak zapowiadają fachowcy to WTC mają jak w banku. RBR z Markiem Webberem nie ma szans w równej walce o WTC. Podobnie sprawy miałyby się z Ferrari.
lukmack
13.03.2012 03:22
bardzo bym się cieszył jakby Button zdobył mistrzostwo w tym sezonie :D a McLaren mistrzostwo konstruktorów bo mają według mnie bardzo wysoki i wyrównany skład kierowców i jeśli Lewis będzie bardziej "sobą" to zapowiada się mocny sezon McLarena
Karol26
13.03.2012 02:33
@maciejas512 Wiadomo, że celuje w F1 ale Porsche to dobra droga do zrobienia szumu wokół siebie i wypromowania się więc może mu jedynie pomóc! :)
maciejas512
13.03.2012 02:30
@General Hehe jeszcze kask z czasów BMW :D Cóż, trzeba się cieszyć że jakieś postępy są. Widać zaczyna wszystko od nowa. Karting->F3->WSBR 3.5->F1 :) @Karol26 Miejmy nadzieję że wygrały aspekty sportowe a nie pieniężne choć wolałbym żeby wybrano Mateusza a Patryk niech rozwija się w open wheelach.
Karol26
13.03.2012 02:26
Dla McLarena dobrze umią coś ugrać :) PS Nowy kierowca Vervy to Patryk Szczerbiński gratulacje!
nij0
13.03.2012 01:49
Skoro kask mu się mieści na głowę to strasznej nadwagi nie ma... A tak na poważnie to jestem szczęśliwy widząc takie zdjęcia. PS. zapomniałem dodać, że w kartach też trzeba się nieźle łapami nakręcić :) A tak chciałem aby Lisowski wygrał...
General
13.03.2012 01:46
Z innej beczki - Kubica jadący na gokarcie pare dni temu. Podobno był też Fisichella. Tutaj już fota stricte z jazdy, aby nie było wątpliwości, że statystuje. Owszem, gokarty to nie WRC czy F1, ale zawsze to coś.
serekms
13.03.2012 12:16
No i bardzo miło, że Jenson czuje się lepiej przed tym sezonem. Co do tego, że McLaren jest mocny, to chyba nikt nie ma wątpliwości. mam nadzieje, że swoją klasę udowodnią już w GP Australii, gdzie zdominują duet RBR/Vettel :) Powodzenia Jenson :)