System Hondy pogubił się, gdy Alonso pokonał Pouhon na pełnym gazie

Pomiędzy zakrętami numer 11 i 12 Hiszpan nie mógł skorzystać z pełnej mocy silnika.
26.08.1721:57
Nataniel Piórkowski
5637wyświetlenia
Embed from Getty Images

Idealny przejazd zakrętu Pouhon przez Fernando Alonso kosztował go awans do finałowej części kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Belgii.

Po skorzystaniu ze wsparcia Stoffela Vandoorne'a na prostej Kemmel, Alonso znajdował się na dobrej drodze do ustanowienia czasu, który dałby mu awans do Q3. Pomiędzy jedenastym i dwunastym zakrętem jednostka napędowa w jego bolidzie nie zapewniła jednak pełnej dostępnej energii.

Przez błąd oprogramowania sterującego dostarczaniem mocy Hiszpan stracił około pół sekundy i podjął decyzję o porzuceniu próby poprawy czasu, kończąc okrążenie w alei serwisowej.

Jak informuje portal motorsport.com zastosowany w silniku Hondy algorytm kontrolujący dostarczanie mocy z systemu hybrydowego (około 160KM) opiera się na danych związanych z wykorzystaniem przepustnicy. Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, system automatycznie bierze to pod uwagę i uznaje, że w tym czasie musiało dojść do pokonania zakrętu. Kiedy Alonso przejechał szybką sekcję Pouhon na pełnym gazie, a nie jak wcześniej z odjęciem, system Hondy nie zorientował się, że bolid jest już poza wirażem. W rezultacie nie pozwolił na wykorzystanie energii, która była niezbędna do pokonania w konkurencyjnym tempie prostej pomiędzy zakrętami numer jedenaście i dwanaście.

Stojący na czele programu Hondy w F1 Yusuke Hasegawa potwierdził, że problem był związany z działaniem systemu sterującego. Ustalamy segment, w którym dochodzi do przekazania mocy. Zwykle podział ten wyznacza użycie przepustnicy. Czasem kierowca wykonuje inne działanie, co sprawia że system gubi się w swojej pracy. W tym konkretnym obszarze nie została dostarczona odpowiednia moc.

Japończyk dodał, że Honda będzie musiała prawdopodobnie wprowadzić zmiany w procedurach, aby uniknąć powtórzenia się w przyszłości podobnego problemu.

KOMENTARZE

19
bartoszcze
28.08.2017 05:51
@marios76 To bardziej ogólna uwaga:)
marios76
27.08.2017 05:58
@bartoszcze Kolego, mnie nie podejzewaj ... sarkazmem wale; ale tylko dlatego, ze na dzisiejsze czasy to mam mierne pojecie o komputerach. Ale tego nie pojalem. ;) Mam przepraszac? :D
bartoszcze
27.08.2017 07:42
Ale w gruncie rzeczy mi się strasznie podoba profesjonalna dyskusja informatyków, cybernetyków i programistów na temat automatyzacji oddawania mocy :D
marios76
27.08.2017 05:19
Czy jest coś, w czym Honda nie jest pogubiona od jakichś trzech lat ? Sobie znanymi dojsciami, zdobyłem liste czesci i systemów zespołu napędowego , które działają na 100% i jest z nich zadowolony zespół i Alonso: 1: hmmm 2: yyyy 3. ? :D
piwo
27.08.2017 03:56
elektroncizzne przepustnice, sztuczne kontrole trakcji poprzez przydlawianie przepustnicy. nie wiem czy powinni sie takimi rzeczami otwarcie przyznawac jesli nie chca byc zdyskwalfikowani. jesli chca na drugi raz uniknac takich rzeczy niech wroca do sterowania przepustnica linka. bedzie szybko i zawsze skutecznie.
krecik705
27.08.2017 12:36
Od razu przypomina mi się relacja z tegorocznego Le Mans na EuroSporcie. Komentatorzy zwracali uwagę na poziom skomplikowania jednostek napędowych, że "są tak pogmatwane, że sami inżynierowie projektujący jednostki napędowe wielokrotnie nie mają pojęcia jak rozwiązać problem, nawet jeśli wiedzą gdzie on się znajduje".
Sasilton
27.08.2017 12:03
Dziwne że system sie nie pogubił jak Fernando jechał ponad 340 na prostej :D
slipstream
26.08.2017 10:19
[quote="bartoszcze"]W wyścigu nie będzie jechał na ustawieniach kwalifikacyjnych.[/quote] Jak już wyszedł taki błąd w ustawieniach kwalifikacyjnych, to kto ich tam wie co ciekawego mają poustawiane w ustawieniach na wyścig...
alienjam
26.08.2017 09:45
@Aeromis Masz rację - komputer jest strasznie prymitywną maszyną, prymitywną ale baaardzo szybką i jest tak głupi jak osoba siedząca przed nim ;) Gadanie, że system się pogubił jest robieniem z kibiców debili i jednocześnie kolejnym już gwoździem do trumny Hondy. Generalnie od dłuższego już czasu wypowiedzi z obozu Hondy są strasznie nieprofesjonalne, mam wrażenie, że sami są już sfrustrowani swoją bezsilnością i swoją irytację przelewają na wszystkich wokoło taki właśnie wypowiedziami.
bartoszcze
26.08.2017 09:14
@--- Wydaje mi się że nie ma takiego zakazu.
Aeromis
26.08.2017 08:42
[quote="Yusuke Hasegawa"]Zwykle podział ten wyznacza użycie przepustnicy. Czasem kierowca wykonuje inne działanie, co sprawia że system gubi się w swojej pracy.[/quote]Jak słyszę takie zdania to nie wiem czy przemawia debil, czy ktoś kto ma wszystkich za debili. System się w niczym nie gubi, bo jest na to zbyt prymitywny. Działa jak go zakodowano. Nigdzie, w żadnym sporcie nie działa kreatywna sztuczna inteligencja, więc i nie ma mowy aby system się w czymś gubił. Źle zaprogramowano, wina programisty lub przepływu informacji co ów programista zrobić powinien, a czego nie. Czarowanie na temat którego się nie zna lub czarowanie innych bo na pewno się nie znają jest po prostu kłamstwem. Przypomina mi się Bernie E., którzy zarzekał się, że w którymś sezonie nie da się zrobić podwójnej strefy DRS... i oczywiście taka powstała. No, tyle że wówczas to Bernie był... "niewiedzącym".
oxiplegatz
26.08.2017 08:38
Ale się porobiło, jak już komputer podejmuje decyzję za kierowcę. Koniec świata.
---
26.08.2017 08:37
@bartoszcze Też. A co do komentarza, w którym odpowiadałeś @Damos - czyż nie ma zakazu zmiany mapowania silnika z kwalifikacji na wyścig? Czy mówię o czymś zupełnie innym?
bartoszcze
26.08.2017 08:31
@Damos W wyścigu nie będzie jechał na ustawieniach kwalifikacyjnych.
Damos
26.08.2017 08:25
Nie wierzę... Jak taki system zachowa się w czasie walki na torze, gdzie dodaje się i odejmuje gazu co chwilę - bez względu na zakręty?
Sgt Pepper
26.08.2017 08:20
Cyrk. I weź tu kup Hondę... Chyba żaden fan F1 już nie kupi. Honda staje się synonimem obciachu, kabaretu i komedii.
bartoszcze
26.08.2017 08:11
@--- Nie tyle hybrydy, co sterowanie komputerem.
---
26.08.2017 08:01
Niech żyją hybrydy!
BGP001
26.08.2017 07:59
Ehhh... Kabaret