Wyjątkowa historia nadwozia Renault R26-03
Samochód Fernando Alonso zakończył swój wyjątkowy byt w tegorocznych wyścigach Formuły 1
24.11.0610:21
2440wyświetlenia
Samochód Fernando Alonso zakończył swój wyjątkowy byt w tegorocznych wyścigach Formuły 1. Zdobył mistrzostwo świata biorąc udział w każdym GP w tym sezonie! Obecnie w F1 przyjęte jest, że zespół buduje do 8 nadwozi (monokok z włókien węglowych) na sezon, a zawodnicy regularnie zmieniają nadwozia aby mieć pewność, że używają najnowszego, najsztywniejszego i najbardziej aktualnego modelu.
Jedną z konsekwencji jest to, że pojedyncze nadwozie rzadko jest używane przez cały sezon. W 2004 roku, na przykład Fernando Alonso używał trzech nadwozi: R24-02, R24-06 i R24-07. Było to spowodowane zniszczeniami podczas weekendów wyścigowych oraz stworzeniem i przetestowaniem nowego, bardzo lekkiego monokoku, zaprojektowanego z myślą o końcówce sezonu. Jednakże w 2006 roku nadwozie R26-03 używane było podczas każdego weekendu, w którym rozgrywane były GP. Ujrzało ono światło dzienne 7 lutego 2006 roku, 33 dni przed zwycięskim debiutem wyścigowym w Bahrajnie, który miał miejsce12 marca.
Po trzydniowych testach, przeprowadzonych na siedmioetapowym stanowisku testowym w oddziale badawczo- rozwojowym w Enstone, zostało ono wysłane do Barcelony na końcowe testy przed sezonem. Odbyły się one w dniach 22-24 lutego. Podczas tych testów nowy bolid przejechał 1391 km, używając silnika V8 RS26 w specyfikacji A. Test ten był jedynym przejazdem bolidu na torze przed rozpoczęciem sezonu. Zaraz potem zwyciężył podczas swojego debiutu w Bahrajnie, zdobył 84 punkty na 90 możliwych w pierwszej połowie sezonu i ukończył wszystkie okrążenia!
Do końca sezonu w Brazylii samochód zdobył w sumie 134 punkty w drodze Fernando Alonso do obrony tytułu mistrza świata kierowców F1. Zwyciężył w siedmiu wyścigach, zdobył sześć pole positions, ustanowił pięć najszybszych okrążeń i pomógł Fernando znaleźć się czternaście razy na podium. Ze wszystkich 1137 wyścigowych okrążeń w sezonie ukończył 1108 - opuścił 10 okrążeń na Monza i 19 na Węgrzech. Jak łatwo policzyć bolid ukończył 97% okrążeń w sezonie.
Co więcej, samochód ten prowadził podczas większej liczby okrążeń niż jakikolwiek inny w tym sezonie - po porostu Fernando prowadził więcej niż jakikolwiek inny kierowca. W drodze do siedmiu zwycięstw w sezonie 2006 przekroczył linię mety na pierwszej pozycji na 463 okrążeniach, co stanowi 41% okrążeń w sezonie. W sumie, włączając testy, treningi, kwalifikacje i wyścigi, R26-03 przejechał 11.317 km. Jeździł z jedenastoma silnikami: dziesięcioma w trakcie sezonu i jednym na testach w Barcelonie. Silniki te miały 4 różne specyfikacje: RS26A/B/C/D. Podczas fabrycznych przeglądów pomiędzy wyścigami nadwozie R26-03 było dziesięciokrotnie przemalowywane.
Podsumujmy fakty:
- 134 punkty
- 7 zwycięstw
- 6 pole position
- 5 najszybszych okrążeń
- 1 mistrzostwo świata
Po dodaniu wychodzi nam ... najcenniejsze Renault na świecie.
R26-03 to już historia, został wysłany na zasłużoną emeryturę jako najnowszy eksponat "Historie et Collection" - kolekcji osiągnięć Renault mieszczącej się w Paryżu.
Źródło: RenaultF1.com
KOMENTARZE