Durksen wygrywa, Gabriel Bortoleto mistrzem Formuły 2

Tytuł F2 został rozstrzygnięty już na starcie.
08.12.2411:29
Jakub Ziółkowski
784wyświetlenia


Joshua Durksen zakończył sezon 2024 drugim zwycięstwem w sezonie. Na drugiej pozycji wyścig ukończył Gabriel Bortoleto, który został mistrzem F2 - chociaż tytuł teoretycznie zdobył już na starcie...

Ostatni wyścig sezonu 2024 zapowiadał się ekscytująco — zaledwie 4,5 punktu dzieliło Bortoleto i Hadjara przed rozpoczęciem ostatniego wyścigu. Ustawili się oni kolejno na drugiej i trzeciej pozycji startowej. Przed nimi z pole position startował Victor Martins. Paul Aron startował z alei serwisowej, za to Andrea Kimi Antonelli zrezygnował z występu z powodu choroby.

Martins kompletnie zepsuł start i spadł z pierwszej pozycji. Za nim o drugie miejsce walczył Pepe Marti i Kush Maini — Hindus awansował na pozycję wicelidera przed zakrętem numer 5. Marti spróbował zaatakować jeszcze raz, jednak Maini był już daleko przed nim. Idealny start Bortoleto nie był jednak kluczowym momentem w walce o tytuł — Hadjar zgasił silnik na starcie! Francuz stracił jakiekolwiek szanse na walkę o tytuł. Co prawda Francuz dołączył po chwili do wyścigu z alei serwisowej, jednak jechał na ostatniej pozycji, ze stratą jednego okrążenia do stawki. Tym samym Bortoleto mógł już przygotowywać się na świętowanie mistrzowskiego tytułu.

Na trzecim okrążeniu Bortoleto prowadził przed Mainim i Durksenem, który wyprzedził Martiego. Piąty był Beganovic przed Martinsem, który stracił pięć pozycji na starcie. Dziesiątkę uzupełniali: Goethe, Miyata, Bearman i Cordeel. W międzyczasie z wyścigu wycofali się Villagomez i Crawford. Na szóstym okrążeniu Durksen zaatakował Mainiego, jednak po chwili Paragwajczyk stracił swoje trzecie miejsce na rzecz Martiego. Maini, Durksen, Martins, Goethe, Bearmann, Mansell i Fornaroli zjechali na wymianę opon pod koniec szóstego okrążenia. Kush Maini nie miał jednak szczęścia, ponieważ jego bolid zgasł podczas wymiany opon. Hindus stracił tym samym wiele pozycji.

Na następnym okrążeniu Bortoleto zjechał po pośrednie opony. Oprócz niego aleję serwisową odwiedzili Beganovic, Miyata i Bennett. Marti prowadził przed Cordeelem, Verschoorem i Estersonem. Piąty był Browning, szósty Aron, a siódmy Shields — cała siódemka musiała jednak jeszcze zjechać do alei serwisowej. Bortoleto był ósmy, jednak Brazylijczyk musiał bronić się przed szybko jadącym Durksenem. Paragwajczyk wyprzedził Bortoleto, który przestrzelił hamowanie w szóstym zakręcie. Kierowca Invicta miał problemy z rozgrzaniem opon, gdyż na tym samym okrążeniu wyprzedził go Martins. Co ciekawe, Bortoleto zgłosił przez radio problem z hamulcami.

Na 11. okrążeniu Verschoor wyprzedził Cordeela i awansował na drugą lokatę. Kierowcy jadący od startu na pośrednich oponach powoli tracili tempo — Shields stracił dwie pozycję na rzecz Durksena i Martinsa. Z przodu Verschoor wyprzedził Martiego i awansował na prowadzenie w wyścigu. Na 18. kółku Shields stracił kolejną pozycję po ataku ze strony Bortoleto. Tempo tracił też Esterson, który spadł za Browninga i Arona. Aron łądnym manewrem wyprzedził Browninga po wewnętrznej dziewiątego zakrętu.

Na 24. okrążeniu Esterson zjechał na zmianę opon i spadł na osiemnastą pozycję. Trzy okrążenia później do mechaników zjechał Marti, Cordeel i Browning. Na następnym kółku na zmianę opon zjechał lider wyścigu, Richard Verschoor. Holender wrócił do zmagań na szóstym miejsu, mając zamiar wykorzystać nowe miękkie opony na ostatnich pięciu okrążeniach.

Aron jako jedyny nie zjechał jeszcze do mechaników i prowadził przed Durksenem, Martinsem i Bortoleto. Estończyk odwiedził mechaników na 28. kółku i powrócił do stawki na czternastej pozycji. Durksen objął tym samym prowadzenie. Za jego plecami Bortoleto wyprzedził Martinsa i wskoczył na drugie miejsce. Za podium jechali: Bearman, Verschoor, Beganovic, Goethe, Miyata, Marti i Cordeel. Ostatni w dalszym ciągu był Hadjar, który liczył już chyba tylko na cud...

Na cztery okrążenia przed końcem Verschoor wykorzystał swoje nowe opony i awansował na czwartą pozycję. Durksen jechał dobry tempem, jednak jadący za nim Bortoleto powoli się zbliżał. Czasu jednak nie starczyło i Durksen wygrał drugi wyścig w sezonie. Bortoleto dojechał na drugim miejscu i tym razem oficjalnie został mistrzem Formuły 2 w sezonie 2024! Na ostatnim okrążeniu Martins stracił trzecią lokatę na rzecz Verschoora, który fantastycznie wykorzystał alternatywną strategię i zakończył sezon na podium. Piąty był Bearman przed Martim, który na ostatnim kółku wyprzedził Beganovica. Dziesiątkę uzupełnili: Cordeel, Goethe i Miyata. Pechowiec wyścigu, Isaak Hadjar zakończył wyścig na 19. pozycji.

Klasyfikacje końcowe

P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Joshua Durksen (24)Dallara F2 2024330h56m23,71525
2Gabriel Bortoleto (10)Dallara F2 202433+0:01,79118
3Richard Verschoor (11)Dallara F2 202433+0:05,37015
4Victor Martins (1)Dallara F2 202433+0:07,33712
5Oliver Bearman (3)Dallara F2 202433+0:10,31610
6Josep Maria Marti (21)Dallara F2 202433+0:18,1778
7Dino Beganovic (8)Dallara F2 202433+0:19,7696
8Amaury Cordeel (16)Dallara F2 202433+0:19,8734
9Oliver Goethe (12)Dallara F2 202433+0:21,0312
10Ritomo Miyata (6)Dallara F2 202433+0:23,3311
11Paul Aron (17)Dallara F2 202433+0:23,424
12Kush Maini (9)Dallara F2 202433+0:29,795
13Leonardo Fornaroli (5)Dallara F2 202433+0:30,390
14John Bennett (14)Dallara F2 202433+0:33,707
15Luke Browning (2)Dallara F2 202433+0:38,946
16Christian Mansell (23)Dallara F2 202433+0:42,503
17Max Esterson (22)Dallara F2 202433+0:43,524
18Cian Shields (25)Dallara F2 202433+1:02,248
19Isack Hadjar (20)Dallara F2 202432+1 okr.
Niesklasyfikowani
20Rafael Villagomez (15)Dallara F2 20245
21Jak Crawford (7)Dallara F2 20244
Nie wystartowali
22Andrea Kimi Antonelli (4)Dallara F2 20240
Pole position: Victor Martins - 1:35,745 (+2 pkt.)Najszybsze okrażenie: Richard Verschoor - 1:38,923 na 29 okrążeniu (+1 pkt.)