Gascoyne także wątpi w projektowanie przy użyciu jedynie CFD

"Myślę, jest to integralna część procesu projektowego, jednak nie jest to kompletne narzędzie"
13.02.1012:29
Łukasz Godula
2001wyświetlenia

Szef techniczny Lotusa - Mike Gascoyne jest sceptyczny co do szans zespołu, który w Formule 1 będzie używał jedynie komputerowych symulacji do projektowania swojego bolidu.

Virgin Racing ma duże kłopoty podczas testów w Jerez. Gascoyne dołączył do Adriana Neweya w twierdzeniu, że tunel aerodynamiczny ciągle jest potrzebny w F1. Virgin VR-01 jest pierwszym bolidem nowoczesnej F1, który został zaprojektowany bez użycia tunelu aerodynamicznego. Zadania podjął się Nick Wirth, używając obliczeniowej mechaniki płynów.

Mówiąc o taktyce używania CFD, Gascoyne stwierdził: Myślę, jest to integralna część procesu projektowego, jednak nie jest to kompletne narzędzie. Gdy został zapytany o komentarze Neweya, Gascoyne odpowiedział: Cóż, myślę że jest on jednym z najlepszych aerodynamików w F1. Byłem kiedyś aerodynamikiem i mój doktorat był o CFD, ale zgodziłbym się z jego opinią.

Popatrzmy na BMW, gdy Albert II został ogłoszony jednym z największych superkomputerów przeznaczonych jedynie do CFD. W Enstone zbudowali swoje centrum CFD przyjazne środowisku z dużą mocą obliczeniową. Nie sądzę, że ci goście to idioci, a ciągle używają tunelów aerodynamicznych. Znam bardzo dobrze Boba Bella z Renault, jest mądrym facetem, który dał mi pierwszą pracę w F1. Jest wykształconym aerodynamikiem i wydaje mi się, że on uważa tunel za potrzebny. Sądzę, że CFD jest ekscytującą technologią i rozwija się, jednak czy to jest wystarczająca rzecz? Nie wydaje mi się, aby wielu ludzi tak myślało.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

3
Huckleberry
14.02.2010 08:05
@maroo - teoretycznie na obecną chwilę masz rację, ale mam wrażenie, że trzeba podejść do CFD w świeży, nowatorski sposób i może się to sprawdzić. Nie jestem fachowcem od CFD, raczej menadżerem i widziałem już dziesiątkii przykładów gdzie technologia teoretycznie była nie do przeskoczenia dopóki ktoś nie wpadł na jakiś nowatorski pomysł. I okazywało się, że jednak można. No ale do tego trzeba genialnego umysłu wspartego (tylko wspartego) siłą komputerów. Ja na taki czekam w przypadku CFD :)
maroo
14.02.2010 11:32
Nigdy kolego - CFD jak powiedział Pan powyżej - nie jest kompletny - i dopuki trzeba będzie ręcznie programować środowisko będąc jednocześnie ograniczonym w czasie i rozdzielczości danych wejściowych - doputy CFD będzie obaczone błędami, zaokrągleniami i niekompletnością - w tunelu nie musisz budować środowiska testowego - ono jest w formie 'analogowej' zatem nieskończenie precyzyjnej i pełnej.
Huckleberry
13.02.2010 02:03
Osobiście czekam kiedy w przypadku CFD sprawdzi się stwierdzenie Einsteina: "Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to właśnie robi."